Svärdbärare,gravida?!

#1 - 28 augusti 2006 10:32
Hej!
Jag har 3st Svärldbärare(två honor och en hane)
Jag TROR att honorna är gravida..men jag vet inte.
Dom är tjocka om man jämför med hanen.
Finns det något mer sett man kan se om en svärldbärare är gravid, än kroppsformen?
Den ena honan som är liite tjockare än den andra har grön/svart bajs och den andra honan har gul/beige bajs..har det någon roll elr är det något annat fel?
Jag vill att dom ska få yngel men jag vet inte HUR VAR NÄR!?

Tacksam för svar

:confused:
#2 - 28 augusti 2006 10:54
De är antagligen på tjocken, annars är det något som är fel. Vid slutet innan födseln blir honorna mörkare runt analöppningen, och du kan nästan se små ögon där.
Vilken färg det är på avföringen har att göra med vad de har ätit. Har den ena tex lite mer förkärlek till att beta alger, så blir skiten lite grönare från henne.
#3 - 28 augusti 2006 11:00
ok,Tack! har du haft svärldbärare elr? Blir dom helt svarta runt analöppningen?
#4 - 28 augusti 2006 11:08
När jag gick in och tittade om det var mörkt runt den så såg jag 2små små små yngel!JIPPI!:)
Men jag har inget yngelkar och hanen vill gärna äta upp dom...han har varit framme flera gånger och varit på väg!Vad ska jag göra?!
#5 - 28 augusti 2006 13:41
Du har inget litet akvarium som du kan he dem ensamna i? Annars finns det yngelkassar som man har i det vanliga akvariet som de kan föda i, så att de inte blir uppätna. Men det är ingen långsiktig lösning, utan du får nog räkna med ett svinn bland dina yngel:( .
Om du har tätt planterat och kanske även flytväxter så klarar sig fler yngel från att bli mat.
Och ja, jag har svärdbärare i mitt ungfödarkar, tillsammans med guppy, platy och black molly.

Annons