svärdbärare vägrar föda?

#1 - 31 mars 2007 15:38
Hej min svärdbärare vägrar tydligen föda.. dom parar sig ofta och den blir jätte tjock! men när man har tat i den i yngel boxen bajsar den sig smal igen fast den var så tjock att det såg ut som om den skulle explodera! har satt i den nu för 2 gången nu när den är jätte tjock och den blir bara smalare och smalare utan att ett enda yngel syns till ?? :( [:(]
#2 - 31 mars 2007 16:33
Äter hon upp dem?
#3 - 31 mars 2007 19:34
nej det kan hon inte eftersom det är ett sånt glas som ynglena simmar ner i så kan inte honan äta upp dom.. ynglena är tillrekligt små för att komma igenom ´men det är ju inte honan :p så nej hon kan inte äta upp dom.. något annat förslag?? [:(]
#4 - 31 mars 2007 20:09
hmm vad har du för mirakelburk till dina fiskar?
tycker de brukar norpa en och annan av ynglerna, har du då inte varit hemma under tiden så finns de ju helt klart en chans att hon norpat hela gänget, ibland får de massor av yngel och ibland inte alls så många men honan är tjock.

Vad har du för yngelkar?
sånn plast med vägg som delar av?

Jag brukar dra upp mittenväggen så den är en halv cm från plastgallret så de är en öppning där nere, de räddar många yngel, sen trycker jag även den sidan full med växtblad osv så simmar inte ynglerna tillbaks, de brukar ibland simma så helsike och rakt till morsans stora munn och hej då...

matar du honan när hon är i yngelkassen? om inte, därför hon blir smal?

Ibland kan de hålla emot mycket längre än "normalt" jag har en platy som höll emot i 3 månader, sprängfet hela tiden, tillslut blev de typ 60 yngel.
#5 - 31 mars 2007 20:25
Jovisst!

Amanda321 skrev:
nej det kan hon inte eftersom det är ett sånt glas som ynglena simmar ner i så kan inte honan äta upp dom.. ynglena är tillrekligt små för att komma igenom ´men det är ju inte honan :p så nej hon kan inte äta upp dom.. något annat förslag?? [:(]

:) Har du plastlådan med insats kan hon visst få tag i ynglen. En av mina guppyhonor hade slukat en 5-7 st (som inte simmat ner) innan jag fångade in de som fanns kvar. Är honorna riktigt hungriga glufsar de i sig de som inte hinner undan, precis som Pumba säger.....;)
#6 - 1 april 2007 09:54
jag matar hon två gånger om dan.. en på morgonen och en på kvällen! dom timmar ner i den andra halvan av plast burken som inte honan når ner på och det har aldrig misslyckats??? [:(]
#7 - 1 april 2007 10:24
Märkligt!

Amanda321 skrev:
Hej min svärdbärare vägrar tydligen föda.. dom parar sig ofta och den blir jätte tjock! men när man har tat i den i yngel boxen bajsar den sig smal igen fast den var så tjock att det såg ut som om den skulle explodera! har satt i den nu för 2 gången nu när den är jätte tjock och den blir bara smalare och smalare utan att ett enda yngel syns till ?? :( [:(]

Något nytt för mej! En dräktig svärdbärarhona som VÄGRAR föda?????:confused: Är hon med yngel måste de ju komma ut - någon gång! :confused: Kan du beskriva yngelboxen litet tydligare, /mått, insatstyp/, vet att det finns fler på marknaden.....:)
#8 - 1 april 2007 15:37
Amanda321 skrev:
jag matar hon två gånger om dan.. en på morgonen och en på kvällen! dom timmar ner i den andra halvan av plast burken som inte honan når ner på och det har aldrig misslyckats??? [:(]

Tror inte du kollat specielt noga isf, de ryker alltid med en del, sen simmar ynglerna upp, platyyngel är väl värst sen komemr svärdbärare, de kommer genom mellanväggen lätt, de kan mycket väl va så att de fått yngel på morgonen när du inte va hemma och hunnit käka upp dessa innan du kommer hem, har de inte varit så många yngel heller så är sannorlikheten väldigt stor.
Bilagor:
#9 - 4 april 2007 18:45
asså det är ett helt vanlig yngel kasse! kan man köpa nästan i ALLA fiskaffärer?? :p men hon har blivit väldigt smal nu så jag misslyckades (igen) jag har släppt ut henne nu [:(] :p
#10 - 4 april 2007 20:47
Amanda321 skrev:
asså det är ett helt vanlig yngel kasse! kan man köpa nästan i ALLA fiskaffärer?? :p men hon har blivit väldigt smal nu så jag misslyckades (igen) jag har släppt ut henne nu [:(] :p

Hon verkar inte vara befruktad! Har du hanar i akvariet så KAN de vara sterila, testa med att skaffa nya i så fall, men om du har flera honor som föder som de skall så är det troligare att det är honan det är fel på...."avnjut"(behåll!!!) då denna hona för hennes färgs skull och skaffa fler honor som kan ägna sig åt att producera yngel....och du; med mycket växter och annan inredning (rötter, stenrösen mm) så behövs ingen födkasse.....då är det bara de "korkade" ynglen som stryker med...
#11 - 6 april 2007 18:52
vill ha yngelkasse för säkerhetens skull.. ja jag har ju bara 1 hona och 1 hane,, kanske skulle skaffa nån till..
#12 - 6 april 2007 18:53
du behöver iaf 2 honor till.......
#13 - 6 april 2007 19:06
ok ska göra det nästa gång vi e och handlar
#14 - 7 april 2007 08:07
Problemet med yngelkassar är att mesta dels av alla levandefödares yngel simmar upp när dom föds inte ner.

Vill du ha kvar yngel så låt hene föda fritt i akvariet o ha en massa växter och ytväxter
#15 - 7 april 2007 20:18
mayday skrev:
Problemet med yngelkassar är att mesta dels av alla levandefödares yngel simmar upp när dom föds inte ner.

Vill du ha kvar yngel så låt hene föda fritt i akvariet o ha en massa växter och ytväxter

Om man gör rätt med dessa plastkar så klarar sig de flesta, om man köper ett sånt 2 delat, lyfter upp mittenglaset ca 0,5cm och fyller andra sidan med mycket växter så sticker nästan alla yngel över dit ganska omgående, jag hade problem med att de käkade dom i början när de va helt tomt, men med växter på andra sidan sticker dom dit för att gömma sig och väldigt få ryker med, men sen bror ju även de där på honan själv, vissa honor jagar ju ynglen aktivt för att käka medans en dle inte bryr sig för 5 öre, föda i karet så skulle jag inte ha ett yngel kvar, troligen inte ens märkt att de varit nått yngel där heller, men bror ju på vad man har för övriga fiskar.
#16 - 8 april 2007 10:13
mina simmar alltid ner dirket men kanske inte mina blivande (kanske) svärdbärare yngel.. min gamla (två år) guppy kan alla ynglena vara med henne.. man behöver inte äns ha ett mellan galler eftersom hon har lärt sig att inte äta yngel.. det kan finnas 5 yngel och efter en månad också 5 yngel även om hon är kvar (har inte henne där juuh i en månad :p) [:D] men asså nu är min gamla guppy gravid och min svärdbärare okså (igen) kan man ha båda två däri utan mitten glas?? ellr blir det bråk? asså min guppy är helt lungn men svärdisen är lite stirrig bara,,?? [:-13]
#17 - 8 april 2007 10:37
Varför provar du inte att låta dom föda fritt i akvariet istället, har du några flytväxter och bra med gömställen klarar sig oftast några yngel
Men det beror ju förstås även på vilka andra fiskar du har i akvariet.

Fiskarna blir väldigt stressade av att flytttas och av att vara i små yngelboxar och kan i värsta fall dö på kuppen.
#18 - 8 april 2007 13:58
albjohn skrev:
Varför provar du inte att låta dom föda fritt i akvariet istället, har du några flytväxter och bra med gömställen klarar sig oftast några yngel

Fiskarna blir väldigt stressade av att flytttas och av att vara i små yngelboxar och kan i värsta fall dö på kuppen.

Stresset löses oftast genom att ha lyset släkt ett par timmar efter man släppt i dem i yngelkaret, har nog haft iaf 20-30 fiskar och ingen har stimmat specielt mycket och verkligen inte dött.
De bror nog mycket på hur länge man vevar runt i karet och jagar för att få tag på den och hur man hanterar det, gör man allt lungt och stilla och har lyset släkt så komemr 99% av fiskarna inte bli stressade, har iaf alldrig upplevt de fenomenet.
#19 - 8 april 2007 14:35
men jag frågade ju om det skulle bli bråk [:-13] [:-13]
#20 - 8 april 2007 14:55
å hur i hela friden lär man en fisk att inte äta ynglen?
*tänker i bilder*
#21 - 8 april 2007 16:37
Pumba skrev:
Stresset löses oftast genom att ha lyset släkt ett par timmar efter man släppt i dem i yngelkaret, har nog haft iaf 20-30 fiskar och ingen har stimmat specielt mycket och verkligen inte dött.

De bror nog mycket på hur länge man vevar runt i karet och jagar för att få tag på den och hur man hanterar det, gör man allt lungt och stilla och har lyset släkt så komemr 99% av fiskarna inte bli stressade, har iaf alldrig upplevt de fenomenet.

Du har så rätt, om man vet hur man ska göra och när man ska göra det.

Amanda: Du bör nog inte ha två honor i samma box, för det förtsta blir det ganska trång och desutom är risken stor att den andra slukar ynglen när den första föder.

Men hur kan svärdbärarhonan vara redo att föda när det bara var 4 dagar sedan hon var smal och du släppte ut henne ur boxen.
#22 - 8 april 2007 18:42
jag vet inte [:-13] !! :( hon är plötsligt jätte tjock igen! :/ konstigt..
#23 - 8 april 2007 19:08
tycker du ska låta henne va och kommer det yngel så kommer dom smartaste hålla sej undan iaf.
bättre det än att du stressar ihjäl din hona på det här sättet......
och nej det är inte grymt, det är naturligt.
#24 - 8 april 2007 19:49
huh vadå grymt?? släppte ut henne för en kvartsen! guppan med (kallar henne för guppan "den gamle" )
#25 - 8 april 2007 20:04
Stressfaktor?

albjohn skrev:

:) Har aldrig haft problem med stressade honor jag satt i yngelboxen! Det beror nog mycket på hur man behandlar dem - är man stressad själv kan det kanske spilla över på honan/honorna....:)
#26 - 9 april 2007 08:52
Jag fick guppyyngel för någon dag sedan, när det hade kommit 2 st satt jag och kollade på dem i yngelboxen...VIPPS så var de utanför helt plötsligt, tagit sig ut genom springan! Mina glasabborrar tog dem direkt!!
täppte för springorna så nu har jag 20st :)
#27 - 10 april 2007 10:30
ok men min svärdiss dog i natt [:(] hon klarade nog inte sin sista överförning! :(:(

Annons