Amanda321 skrev:nej det kan hon inte eftersom det är ett sånt glas som ynglena simmar ner i så kan inte honan äta upp dom.. ynglena är tillrekligt små för att komma igenom ´men det är ju inte honan :p så nej hon kan inte äta upp dom.. något annat förslag?? [:(]
Amanda321 skrev:Hej min svärdbärare vägrar tydligen föda.. dom parar sig ofta och den blir jätte tjock! men när man har tat i den i yngel boxen bajsar den sig smal igen fast den var så tjock att det såg ut som om den skulle explodera! har satt i den nu för 2 gången nu när den är jätte tjock och den blir bara smalare och smalare utan att ett enda yngel syns till ?? :( [:(]
Amanda321 skrev:jag matar hon två gånger om dan.. en på morgonen och en på kvällen! dom timmar ner i den andra halvan av plast burken som inte honan når ner på och det har aldrig misslyckats??? [:(]
Amanda321 skrev:asså det är ett helt vanlig yngel kasse! kan man köpa nästan i ALLA fiskaffärer?? :p men hon har blivit väldigt smal nu så jag misslyckades (igen) jag har släppt ut henne nu [:(] :p
mayday skrev:Problemet med yngelkassar är att mesta dels av alla levandefödares yngel simmar upp när dom föds inte ner.
Vill du ha kvar yngel så låt hene föda fritt i akvariet o ha en massa växter och ytväxter
albjohn skrev:Varför provar du inte att låta dom föda fritt i akvariet istället, har du några flytväxter och bra med gömställen klarar sig oftast några yngel
Men det beror ju förstås även på vilka andra fiskar du har i akvariet.
Fiskarna blir väldigt stressade av att flytttas och av att vara i små yngelboxar och kan i värsta fall dö på kuppen.
Pumba skrev:Stresset löses oftast genom att ha lyset släkt ett par timmar efter man släppt i dem i yngelkaret, har nog haft iaf 20-30 fiskar och ingen har stimmat specielt mycket och verkligen inte dött.
De bror nog mycket på hur länge man vevar runt i karet och jagar för att få tag på den och hur man hanterar det, gör man allt lungt och stilla och har lyset släkt så komemr 99% av fiskarna inte bli stressade, har iaf alldrig upplevt de fenomenet.
albjohn skrev:Varför provar du inte att låta dom föda fritt i akvariet istället, har du några flytväxter och bra med gömställen klarar sig oftast några yngel
Men det beror ju förstås även på vilka andra fiskar du har i akvariet.
Fiskarna blir väldigt stressade av att flytttas och av att vara i små yngelboxar och kan i värsta fall dö på kuppen.