Svärdbäraren "tuggar" på scalarerna. Varför?

#1 - 16 februari 2004 19:21
En av mina svärdbärare har fått fnatt ikväll. Hon jagar mina stora scalarer och liksom tuggar på dom. Hon siktar främst in sig på sidorna och mitt på fenorna. Hon biter inte alls tag i fenorna så det är inte fenorna hon vill åt. Kan det vara parasiter som jag inte kan se? Scalarerna ser ut att vara fullt friska. Ska jag ta bort svärdbäraren? Är detta normalt eller har hon blivit helt knäpp? [:-153]

En annan sak som jag upptäckte innan idag är att en av pansarmalarna också verkar ha tappat förståndet. Med jämna mellanrum när den simmar så snurrar den 360 grader. [:-100] Fattar inte varför så det skulle vara kul att få veta anledningen till detta. Kan det vara samma orsak till deras underliga beteende?
#2 - 16 februari 2004 21:13
Har inget svar tyvär, glider bara in lite. Mina silverhajar gjorde nåt liknande på varann igår, började "tugga" lite på sidorna mitt på kroppen så att säga. Den mindre var värst nästan som helt besatt, brydde sig inte om mat eller nånting som annars brukar va dagens höjdpunkt. Dom höll på en stund men idag är dom precis som vanligt. Det blev inga skador men det såg verkligen ut som om dom slogs ordentligt, växterna och bottengruset bara yrde i akvariet en stund.
Fiskar kan va lite märkliga ibland.
#3 - 16 februari 2004 21:47
Detta som den håller på med verkar inte vara något aggresivt utan nästan som att den käkar godis och inte vill sluta. Scalarerna försöker förtvivlat komma undan och lyckas till och från.
#4 - 17 februari 2004 16:53
Nu har min stora scalare fått en mjölkaktig hinna på sina ögon och svärdbäraren är där och nafsar hela tiden. Jag har ingen aning om vad det är så skulle vara väldigt tacksam om någon här kan hjälpa mig.
#5 - 20 februari 2004 20:46
flytta på svärdbäraren. Scalare trivs bäst med fiskar som inte är så snabba i rörelser.(liksom diskusfisken). och glöm inte att ha en hög temp till scalare, 28 till 30 grader altså. lycka till och ta bort alla fiskar som är snabbsimmande..
#6 - 20 februari 2004 21:11
Jag har lämnat svärdbäraren till affären idag. Så problemet är löst nu och min scalare ser så glad ut igen. Om en vecka kommer 2 nya stora scalarer och då hoppas jag att han hittar drömdejten också för den han har nu gillar han inte alls.

Annons