Svärdbäraryngel!!

#1 - 29 juni 2003 19:43
<font color="limegreen">Vad ska jag göra för att alla mina svärdbäraryngel ska överleva? Man det är ju klart, nån dör väl. så är det ju, nån som ha nått tips?</font id="limegreen">
#2 - 30 juni 2003 10:58
Vad dör de av, då? Blir de uppätna av de vuxna fiskarna (troligen vanligaste dödsorsaken)? Enda sättet att helt skydda dem från det är väl att ta bort dem/ se till att honan ynglar i ett annat akvarium och sedan ta bort henne. Annars kan man ju se till att ynglen har gott om gömställen; javamossa, flytväxter m.m. som de kan söka skydd i.
Frågan är om du vill att alla skall klara sig. Jag hade svärdbärare i några år; började med sex stycken, gjorde ingenting alls för att skydda ynglen från de stora, men efter ett år var de ca 50. Sålde alla utom åtta halvvuxna/yngel. Efter ett år var det ca 50 igen. Då var jag trött på att inte kunna begränsa antalet fiskar och sålde allihop. Svärdbärare är duktiga på att föröka sig och några yngel klarar sig alltid, så inte blir det någon brist på svärdbärare i slutänden.
#3 - 30 juni 2003 11:08
Samma här, hade en hane och två honor från början (mars/april i år). Nu är där också sju halvvuxna och tre nyfödda. Det har varit många fler yngel, men dom har nog blivit mat till ancistrus och praktbotia, förutom sina föräldrar och syskon då.
#4 - 30 juni 2003 11:39
Jag har lyckts fånga två svärdbäre yngel för några dagar sedan. Dom hadde fasnat i flitret och nu bor dom i ett liten plast akvarium på bara några liter tillsamans med ett molly yngel.
Tills dom är tillräckligt stora att släppas ut i det andra akvariet.
Mina fiskar äter upp alla yngel och ibland hittar jag några i filtret, då blir man glad :D
#5 - 30 juni 2003 17:31
Skaffa javamossa det jätte bra om vill att fler yngel ska klara sig.
#6 - 30 juni 2003 17:33
mmm jag har javamossa..
#7 - 1 juli 2003 17:58
<font color="orange">Kan dom få för lite mat?Jag har dom i ett yngelakvarium, så det är ingen risk att dom äts upp, mina platy yngel överlever ju, kan det vara så att svärdbäraryngel är svårare att föda upp? dom får mat tre ggr per dag.[:-174]</font id="orange">
#8 - 1 juli 2003 20:10
det är nog större risk att de dör av dålig vattenkvalitet.. byt vatten ofta, gärna lite varje dag!

Annons