*Svärord* *svärord*

#1 - 12 januari 2009 22:48
Kommer hem och ser att det ena karet står och droppar, (så klart det största och det jag bryr mig mest om...[:(!]) hade "dock" inte droppat ut mer än typ 15-20 liter, skiter i golvet, bryr mig mest om mina scalarer och då mest min altum!!!
Började tömma ur karet och när jag tömt ur ca 20 cm ifrån toppen så slutade det att droppa, följaktligen så måste läckaget sitta högt upp. Spelar ingen roll, måste ändå tömma ur hela skiten och låta torka, silikona om, låta torka... [:(!][:(!]:mad: Tur man har ett par andra kar att fylla på med fisk för tillfället, hoppas bara altumen klarar sig!!
Behöver ALLA tips som går att få!!
Tömma karet och låta fogarna torka innan jag sätter igång att skära bort befintlig silikon för att sedan silikona om eller har jag helt fel för mig??

[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]:mad::mad::mad::mad:
Guest
#2 - 12 januari 2009 23:06
Fan NIC, lider med dig.
Sitter läckaget så högt upp så kan du fixa det med fiskar i.
Bäst är givetvis att tömma ur det och kanske se över alla fogar.
#3 - 12 januari 2009 23:06
Undrar om man inte blivit ett offer för jordbävningen för ett par veckor sedan.., har svårt att fatta vad det annars skulle kunna vara...
Guest
#4 - 12 januari 2009 23:08
Det är faktiskt inte helt omöjligt. Hur ser det ut nu?
Har du fiskarna kvar i karet?
#5 - 12 januari 2009 23:12
Anettejt skrev:
Fan NIC, lider med dig.

Sitter läckaget så högt upp så kan du fixa det med fiskar i.

Bäst är givetvis att tömma ur det och kanske se över alla fogar.

Tack Nettan, uppskattas. Har lagt över altumen och två andra scalarer i ett annat kar, försökte fånga resten oxå men de ville inte.., har lite tetror och endlers kvar men de skiter jag i, sen har jag ju herr ancistrus modell större, men han lär ju klara en del..
Har för tillfället ca 30 cm vatten i karet och pumpen igång, men det blir att jag tömmer hela möget och fogar om från början. Måste man skära loss de gamla strängarna eller är det ok att bara fylla ut de gamla med en massa silikon??
Guest
#6 - 12 januari 2009 23:23
Du bör nog ta bort så mycket som möjligt av den gamla fogen för att det skall fästa bäst.
Håller tummarna för dina firrar. Ancistrusen kan säkert gå kvar utan skada.
#7 - 12 januari 2009 23:33
Fasen va trökigt. Jag hade samma bekymmer för ett tag sen. Läckte lite grann i övre delen. Så ja kladda på en massa silikon och så att det vart tätt. Efter nån dag så hade vi hela rummet fullt av vatten. Vet dock inte men minst 50L vatten. Nu ligger fiskarna i några andra kar i väntan på ett nytt 240L. Hoppas du löser detta! Lycka till!
#8 - 13 januari 2009 05:53
Fyfan. Hur många liter är hela karet på?
#9 - 13 januari 2009 06:34
JojjeN skrev:
Fyfan. Hur många liter är hela karet på?

Om jag förstått det rätt så är det 350 litarn. Den här?
#10 - 13 januari 2009 08:42
Vad trist:( hoppas det fixar sig utan för mycket klydd.
#11 - 13 januari 2009 08:44
Det finns silikon som t o m torkar under vatten. Det kostar skjortan, dock. Fråga i akvariebutiken om du vill ha tag på sådant.
#12 - 13 januari 2009 10:31
Eftersom det är mitt gamla kar så känner jag att jag måste skriva här,det märkligare är att karet är omsilikonerat när jag köpte det 1 1/2 år sedan ca,så vad det kan bero på kan man undra det sattes vinklar även på dem sidorna det inte var på för att minska trycket som kan uppstå på ett sådant högt kar ren säkerhetsrisk.

Jag tror att det måste ha hänt nåt vid den Jordbävningen att hela har vridits eller nån liknande så att silikonen har släppt vid det tryck som kan ha uppståtts nåt annat kan jag aldrig tänka mig.Och sen alla rötterna som tynger på rutan har gjort att det har börjat lossna och sen läckage.Jag tror att man kan se över hela men inte om silikona hela karet utan där det har släppt sen får man se om det håller tätt.Men som NIC sa innan på telefonen när man ändå har det nere så kanske det är värt att se över hela karet och det har han rätt i.Jag tar mig i akt att beklaga det inträffade finns inget värre det är sånt här man har mardrömmar om var gång man har vaknat:mad::mad:
#13 - 13 januari 2009 10:43
Satan i gatan så trist, jag fruktade för mitt 720 liters kar när det skakade här hemma men peppar peppar ta i trä så har inget hänt än ;)
Det sura är inte att det är så jobbigt att mecka med karet, det sura tycker jag är om det läckt ut ett par spannar vatten i huset eller lgh´n är ju att få allt torrt igen.
Vatten har ju en rälig förmåga att ta sig in överallt !
#14 - 13 januari 2009 12:17
Fy fan vad trist. :(
Fick själv ett sprucket akvarium för några månader sen och det är inge kul..:(
#15 - 13 januari 2009 14:00
Vad står det på för golv? Det är inte roligt om det runnit ner i isoleringen för då är det tyvärr stor risk för att du behöver bryta upp det för att torka ur...
#16 - 14 januari 2009 00:55
Tackar för alla inlägg!!!

Har ca 30 cm vatten, 2 scalarer och lite tetror kvar i karet.
Det läcker ca. 15 cm från toppen, tror att det kommer från fogen.
Låter fogarna torka, sen återstår att bestämma sig för att limma om en fog eller fyra... tror faktiskt att jag bara tar den ena.. lat som man är kanske man får betala ett dyrt pris senare...
*(tack kjell för att du ändrade rubriken, blev ännu bättre nu..;))
#17 - 14 januari 2009 00:55
Sultanen skrev:
Vad står det på för golv? Det är inte roligt om det runnit ner i isoleringen för då är det tyvärr stor risk för att du behöver bryta upp det för att torka ur...

trägolv...
#18 - 14 januari 2009 00:56
Märkte att vanliga ,heter det tapet-knivar? som man kan skjuta ut bladet eftersom funkar bra..

Dra ut bladet en ganska bra bit så blir det lite flexibelt och blir då lättare att skära bort silikonen i hörnen.

Sen på med aceton/lacknafta och dra på en ny fet sträng.

vänta c:a 3-4 dagar för att härdas(brukar vara 1-2mm härdning per dag)..

Och till sist..jävligt tråkigt att höra...!!

Lycka till med renoveringen av burken.
#19 - 14 januari 2009 00:56
DAHLBERG skrev:
Om jag förstått det rätt så är det 350 litarn. Den här?

korrekt!
#20 - 14 januari 2009 00:58
Markus1984 skrev:
Märkte att vanliga ,heter det tapet-knivar? som man kan skjuta ut bladet eftersom funkar bra..

Dra ut bladet en ganska bra bit så blir det lite flexibelt och blir då lättare att skära bort silikonen i hörnen.

Sen på med aceton/lacknafta och dra på en ny fet sträng.

vänta c:a 3-4 dagar för att härdas(brukar vara 1-2mm härdning per dag)..

Och till sist..jävligt tråkigt att höra...!!

Lycka till med renoveringen av burken.

Har en bunke rakblad, men kan ju också testa kniven du rekommenderar.
#21 - 14 januari 2009 03:34
NIC skrev:
Har en bunke rakblad, men kan ju också testa kniven du rekommenderar.

Rakbladen kan vara smidigare ibland, men det funkade bra med den andra kniven...liksom filéa bort skiten, sen tog jag rakblad och skrapade bort smårester...om du fattar... kl e fan 4.34 ^^
Bilagor:
#22 - 16 januari 2009 15:10
Då var karet helt tömt sånär som på lite grus och lite vatten som får dunsta bort.
Får stå och torka nån dag sen blir det till att omsilikona skiten. :mad:
Kommer sätta vinklar i hörnorna som förhoppningsvis håller ihop det hela lite extra.
#23 - 16 januari 2009 16:28
usch va trist!
Jag har funderat lite på det här att silikona i kar som är igång, är det inte risk att ammoniaken som dunstar från silikonen tas upp i vattnet och förgiftar karet? Nu ska du inte göra det men ändå....
#24 - 16 januari 2009 16:32
Matnil skrev:
usch va trist!

Jag har funderat lite på det här att silikona i kar som är igång, är det inte risk att ammoniaken som dunstar från silikonen tas upp i vattnet och förgiftar karet? Nu ska du inte göra det men ändå....

Tänkte först köra med halvfyllt kar eftersom det läckte ganska högt upp, men jag vågade inte av en massa anledningar..
Fast å andra sidan så dunstar det väl uppåt..?
Känns bättre att lyfta ner karet så man får en ok arbetshöjd också.
#25 - 16 januari 2009 17:49
Nja, jag har för mig att ammoniaken är tyngre än luft och isåfall lägger den sig ju ovanför vattenytan där vattnet syresätts genom cirkulationen i karet och risken jag tänker på är om ammoniaken "dras ner" i karet, men det är alltså bara gissningar....
Bilagor:
#26 - 16 januari 2009 19:18
Matnil skrev:
Nja, jag har för mig att ammoniaken är tyngre än luft och isåfall lägger den sig ju ovanför vattenytan där vattnet syresätts genom cirkulationen i karet och risken jag tänker på är om ammoniaken "dras ner" i karet, men det är alltså bara gissningar....

Jag är med dig, om nu ammoniak är tyngre än luft så är din teori inte alls omöjlig.
#27 - 16 januari 2009 19:28
Efter en liten koll i kemiboken så är din teori helt korrekt, i gasform däremot så är ammoniak lättare än luft.
#28 - 22 januari 2009 19:15
Har inte hänt mycket mer med karet än att det står tomt och väntar på tid till omsilikonering. (Inte lönt att lägga upp bilder på ett tomt kar..)

Funderar på att köpa ett par riktigt stora rötter till som den jag köpte på senaste sydracet.
Fyra sådana räcker till att täcka 2 sidor av karet, blir mindre meck än att stapla alla 273464738 rötter som jag gjorde innan. :)
Å andra sidan så är mopanirötterna jag har så jäkla snygga så det blir nog att de åker i igen. Kommer också att fylla på med ännu mera sand än innan, har ca 40 kg kvar som jag snodde från byggarna här i närheten..

Hoppas på att hitta en hel del fina corys på auktionen.
Funderar på axelrodi elr liknande, typ 20 stycken elr nåt.
#29 - 22 januari 2009 20:12
Beklagar läckaget! Jag har använt en rakbladsskrapa som man har att skrapa bort färg på fönster med. Men jag skulle inte använda lacknafta, för det första innehåller det olja(släppmedel) och är giftigt för vattenlevande varelser, typ fiskar.;). Aceton är bäst. Säkerställ sedan att du köper silikon som är fritt från antimögelmedel, även detta giftigt för fiskar.
#30 - 22 januari 2009 20:22
Det var ju någon som skrev om silicon som gick att ha i akvarium och gick att använda under vatten, då behöver du inte ens tömma karet. Men kanske svårt att få det snyggt...
#31 - 22 januari 2009 21:16
Har skurit bort med vanligt rakblad.
Kommer använda aceton och akvastabil's akvariesilikon, har en tub som ligger och skräpar.
Ska bara se till att få lite tid till skiten också..
#32 - 23 januari 2009 06:13
Stackars dig.. Men va glad att det inte hände som det hände med oss..
Vi hade mer otur en så... Det började med att akvariet började läcka.. sen nästa dag när vi ska laga det så hör vi *BOM* *KRAS* Och det var ju självklart akvariet... Ostabilt Bord.. Och vi bor i en lägenhet så självklart kommer grannarna upp och klagar... Jag tror att av 30 fiskar överlevde 15 och som tur va överlevde min Underbara slöjstjärt Sakura :) Därav mitt Loginnamn.. ;) Lycka till med akvariet..
#33 - 27 januari 2009 22:03
Sakura skrev:

Vi hade mer otur en så... Det började med att akvariet började läcka.. sen nästa dag när vi ska laga det så hör vi *BOM* *KRAS* Och det var ju självklart akvariet... Ostabilt Bord.. Och vi bor i en lägenhet så självklart kommer grannarna upp och klagar... Jag tror att av 30 fiskar överlevde 15 och som tur va överlevde min Underbara slöjstjärt Sakura :) Därav mitt Loginnamn.. ;) Lycka till med akvariet..

O fy f*n..
Jag tyckte att mitt läckage var skit...
#34 - 27 januari 2009 23:07
NIC skrev:
O fy f*n..

Jag tyckte att mitt läckage var skit...

Alla läckage är skit ;) :p
#35 - 27 januari 2009 23:09
DAHLBERG skrev:
Alla läckage är skit ;) :p

Word!
#36 - 28 januari 2009 15:40
Sakura skrev:

Om ett akvarium börjar läcka. Väntar man då med att tömma och laga till nästa dag isf? Känns som lite underlig planering att ta en sån risk.
#37 - 28 januari 2009 15:44
Hur går det NIC? några nyheter? Låter riktigt tråkigt det där men om man ser det från den ljusa sidan så kunde det gått myyyyckkketttt värre...
Har du börjat med omsilikonering än?
#38 - 28 januari 2009 16:04
Jag satt och tänkte NIC om du ändå har allt nere rötterna då,då kan du alltid göra nåt slags filter med hjälp av en pump och filtermatta så slipper du tänka på ett ytterfilter på ett brrraaaa tag lätt att fixa jag har riktigt mycket Blå filter-mattor här hemma så det löser sig alltid
#39 - 28 januari 2009 16:18
Jag satt och tänkte NIC om du ändå har allt nere rötterna då,då kan du alltid göra nåt slags filter med hjälp av en pump och filtermatta så slipper du tänka på ett ytterfilter på ett brrraaaa tag lätt att fixa jag har riktigt mycket Blå filter-mattor här hemma så det löser sig alltid

Du, jag har faktiskt lite funderingar på att göra just det!!
Har lite acrylbitar som jag kan silikona fast och sätta fast filtermattan i.
Annars har jag funderat lite på ett eheim ytterfilter, några förslag någon?
Har kasst med tid att fixa med karet bara, inte särskilt kul att knalla förbi ett tomt kar de korta stunderna man är hemma..
#40 - 28 januari 2009 16:24
NIC skrev:
Du, jag har faktiskt lite funderingar på att göra just det!!

Har lite acrylbitar som jag kan silikona fast och sätta fast filtermattan i.

Annars har jag funderat lite på ett eheim ytterfilter, några förslag någon?

Har kasst med tid att fixa med karet bara, inte särskilt kul att knalla förbi ett tomt kar de korta stunderna man är hemma..
Problemet är den dag det ska rengöras men snackar vi om den ytan det rör sig om så håller det ett år minst!!sen om man sätter en stor bit på en hörna så fixar du det lätt med en stor rot som är lätt att ta bort och sen sätta dit och sen filtermassa VS Ytterfiler så är det samma:)men smidigaste är nog ett ytterfilter.
#41 - 28 januari 2009 16:29
Problemet är den dag det ska rengöras men snackar vi om den ytan det rör sig om så håller det ett år minst!!sen om man sätter en stor bit på en hörna så fixar du det lätt med en stor rot som är lätt att ta bort och sen sätta dit och sen filtermassa VS Ytterfiler så är det samma:)men smidigaste är nog ett ytterfilter.

Ja, det är ju det när det ska rengöras, dra upp hela den mattan som kommer göra vattnet helt ogenomskådligt en bra stund..
Ytterfilter är klart att föredra men jag har nollkoll på vilka som e bäst, lutar väl åt ett eheim nånting med strilrör isåfall.
#42 - 2 mars 2009 09:08
Har ju helt glömt att uppdatera tråden...
Karet är omlimmat, vattenfyllt och scalarerna har flyttat in så jag inte skulle stressa upp de allt för mycket när jag håvade fisk till auktionen i andra karet.
Nytt är att det nu går ett ytterfilter i karet (köpt på auktionen för 160 spänn, tack Stene)
Det verkar hålla tätt än sålänge så jag tror att det kommer gå bra detta!
Just det ja, de fina sterbai'arna från auktionen bökar runt på bottnen.
#43 - 2 mars 2009 09:21
Det brukar inte vara så mycket problem med AmTop-filter. Ett bra köp.
#44 - 2 mars 2009 09:24
Guy Palm skrev:
Det brukar inte vara så mycket problem med AmTop-filter. Ett bra köp.

Ja, svårt att klaga över priset! Slangar hade jag sen innan så det var bara till att plugga in kontakten. Tyst går det också! :)
#45 - 2 mars 2009 18:36
NIC skrev:
Har ju helt glömt att uppdatera tråden...

Karet är omlimmat, vattenfyllt och scalarerna har flyttat in så jag inte skulle stressa upp de allt för mycket när jag håvade fisk till auktionen i andra karet.

Nytt är att det nu går ett ytterfilter i karet (köpt på auktionen för 160 spänn, tack Stene)

Det verkar hålla tätt än sålänge så jag tror att det kommer gå bra detta!

Just det ja, de fina sterbai'arna från auktionen bökar runt på bottnen.

Några bilder hade varit på sin plats herr NIC!
#46 - 2 mars 2009 21:04
Big_Sal skrev:
Några bilder hade varit på sin plats herr NIC!

Nja... [:o]
Mest rötter som ligger nedtyngda med stenar, ser för j*vligt ut faktiskt..
Lovar att slänga upp ett knippe bilder så fort det är klart!!
#47 - 6 mars 2009 09:48
Inredde igår kväll, fortfarande några rötter som ligger för nedpressning.
Inte riktigt nöjd, tips någon?
#48 - 6 mars 2009 10:01
NIC skrev:
Inredde igår kväll, fortfarande några rötter som ligger för nedpressning.

Inte riktigt nöjd, tips någon?

Vad är det du inte är riktigt nöjd med?
Det enda lilla tips jag kan ge är att kanske inte använda så massiva rot-"block" ståendes, utan mer bygga med dessa horisontellt och använda tunnare, längre rötter att luta mot bakglasen. jag antar att du skall köra lite Scalarer i detta kar..? Isåfall vill de ju gärna kunna simma in och ut genom ett "draperi" av grenar.
Jag tycker det ser funky och skönt ut iallafall!:)
#49 - 6 mars 2009 10:18
MaxB skrev:
Vad är det du inte är riktigt nöjd med?

Det enda lilla tips jag kan ge är att kanske inte använda så massiva rot-"block" ståendes, utan mer bygga med dessa horisontellt och använda tunnare, längre rötter att luta mot bakglasen. jag antar att du skall köra lite Scalarer i detta kar..? Isåfall vill de ju gärna kunna simma in och ut genom ett "draperi" av grenar.

Jag tycker det ser funky och skönt ut iallafall!:)

Jag vet inte riktigt faktiskt, tyckte det var snyggare förra gången..
Anledningen till det massiva rotblocket till vänster är att jag har ett powerhead med filtermedium bakom, och det blir mycket lättare att bara flytta en stor rot fram ett par cm istället för att välta ner 4 småttingar vid rengörning.
Blir väl lite modifiering efterhand, är ju inte riktigt klart än.
Sjysst att du gillar det Mats!
#50 - 6 mars 2009 10:37
NIC skrev:
Jag vet inte riktigt faktiskt, tyckte det var snyggare förra gången..

Anledningen till det massiva rotblocket till vänster är att jag har ett powerhead med filtermedium bakom, och det blir mycket lättare att bara flytta en stor rot fram ett par cm istället för att välta ner 4 småttingar vid rengörning.

Blir väl lite modifiering efterhand, är ju inte riktigt klart än.

Sjysst att du gillar det Mats!

Ja, för fan, jag gillar det! Det är ju inte det att det är fel att ha lite större rötter mot glasen - men jag misstänkte att din "intenöjd-känsla" kanske kunde bero på att det lätt blir lite "tungt" inredningsmässigt om man staplar alltför stora block invid varandra.
Sedan är ju kubformatet lite annorlunda, speciellt i ditt fall då du använder ett hörn i kuben till inredning. Nu får du ju liksom mata två glas med bakgrunder och då gäller det nästan att tänka i hörnakvarietermer, alltså att man jobbar med ett kilformat djup.
#51 - 6 mars 2009 19:46
Ska slipa på finjusteringarna när alla rötter sjunkit igen!
#52 - 6 mars 2009 22:24
Ser coolt ut....
#53 - 6 mars 2009 22:37
Nu börjar det ta form riktigt snyggt!!
#54 - 7 mars 2009 09:47
Thanx boys!
#55 - 8 mars 2009 01:21
Gött mos Nic du har fått till karet snyggt. Du gav mig tankar till hur jag skall utveckla mitt 180L när Slöjstjärtana får ett eget kar fast först skall en "möbel" byggas till det sljöstjärtkaret.
#56 - 8 mars 2009 18:35
Mick13 skrev:
Gött mos Nic du har fått till karet snyggt. Du gav mig tankar till hur jag skall utveckla mitt 180L när Slöjstjärtana får ett eget kar fast först skall en "möbel" byggas till det sljöstjärtkaret.

Man tackar!:)
#57 - 8 mars 2009 19:56
Tja NIC!
Ser ju bra ut att bli bra det här! Jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter och måste säga att kör på sakta men säkert och känn dig fram, stressa inte fram grejer...
fan nu låter jag som värsta rutinerade akvaristen... stryk mitt inlägg haha... summan av kardemumman är att det kommer bli riktigt najs!
usch... borde inte skriva när man jobbar... :)
#58 - 8 mars 2009 20:38
Jo du Nic manen har du bara staplat rotbitarna på varandra eller använder du silikon för att få dem att ligga kvar?? Hos en handlare i Borås finns det en himla massa bitar till rötter som jag först inte hittade någon vettig användning men nu när jag såg din installation så finns det hur mycket som helst att göra med dem.
#59 - 8 mars 2009 21:49
Mick13 skrev:
Jo du Nic manen har du bara staplat rotbitarna på varandra eller använder du silikon för att få dem att ligga kvar?? Hos en handlare i Borås finns det en himla massa bitar till rötter som jag först inte hittade någon vettig användning men nu när jag sår din instalaltion så finns det hur mycket som helst att göra med dem.

Har bara staplat. Finns hur många skrymslen som helst att gömma sig i för fiskarna + att det finns gott om utrymme bakom rötterna för de att simma bakom och trycka där om de vill.
#60 - 10 mars 2009 22:09
Skall nog i väg o se om det inte går att pruta lite pris om man köper en hög rot bitar av honom =)
Tack för inspirationen.
#61 - 11 mars 2009 00:01
Mick13 skrev:
Skall nog i väg o se om det inte går att pruta lite pris om man köper en hög rot bitar av honom =)

Tack för inspirationen.

No probs! :)
Tänk på att du behöver ganska mycket rötter för att bygga upp till kanten och ett tips är att tömma ut så mycket vatten som möjligt innan du börjar stapla.
#62 - 11 mars 2009 00:46
Tack för de visa orden =)
Jag hade nog tänkt mig börja och stapla i ett ganska fullt kar.
#63 - 8 juni 2009 13:10
Som det ser ut idag, tror jag har nån äcklig liten cyanokladd till vänster precis under lyset.
#64 - 8 juni 2009 14:29
NIC skrev:
Som det ser ut idag, tror jag har nån äcklig liten cyanokladd till vänster precis under lyset.
Mycket stil fullt men alldeles för lite rötter;)
#65 - 8 juni 2009 17:15
Mycket stil fullt men alldeles för lite rötter;)

För lite rötter.........:d
Det syns kanske inte men rötterna går ända upp till kanten, vissa tom över...
#66 - 17 juni 2009 19:41
Jag tycker att du fått till det riktigt bra!! Jag fick själv tag i en gren från ett äppelträd som jag blöt la i en 3 veckor och som nu ligger i "SA" karet.

Annons