Svärsplantorna dör ?

#1 - 16 mars 2004 11:24
Har köpt svärdsplantor för att täta till mina akvarier.
Fick med sniglar men som jag förstår av trådar så skall dessa inte vara något problem utan dessa kalasar på överflödigt foder.
Nu börjar mina svärdsplantor att få bruna blad, klippte bort några för ca 2 veckor sedan, men nu är halva plantan brun.
Såg i tidigare trådar att det kunnde vara järn eller kalium brist, men varför är det inte några problem med mina andra växter ?
Tacksam för svar på vad det kan vara, samt hur jag kommer tillrätta med detta.
#2 - 16 mars 2004 13:52
Nyinköpta svärdsplantor brukar vara odlade på land, därför måste dom ruttna ner innan dom nya undervattensbladen kommer. Klipp bort allt som inte är fint och koncentrera dig på dom nya bladen, hur ser dom ut?
MVH
Magnus
#3 - 17 mars 2004 07:13
Dom nya bladen är ljusgröna och några är nästan genomskinliga.
I vattnet ser bladen bruna ut men när jag tar upp dessa så ser även dessa genomskinliga ut.
#4 - 17 mars 2004 10:02
Om dom nya bladen är gula och nästan genomskinliga så tycker jag att det låter som järnbrist. Vad göder du karet med?
MVH
Magnus
#5 - 17 mars 2004 11:53
Jag göder inte karet, det jag tycker är så konstigt är att de andra växterna inte visar några tecken på att må dåligt. De är svärdsplantorna som tar stryk.
#6 - 17 mars 2004 12:34
Kanske för att svärdsplantorna är nyplanterade och inte har aklimatiserat sig ännu. Nu är det ännu fler växter som konkurrerar om samma mängd näringsämnen. Den svagaste förlorar dvs den som inte har hunnit med att aklimatisera sig. TMG skulle inte bara ge svärdsplantan en schans utan också öka tillväxttakten på dina övriga växter, men ta det försiktigt i början.
MVH
Magnus
#7 - 17 mars 2004 13:24
TMG är det ett gödningsmedel ?
Bör alla akvarier ha växt gödning ?
Trodde fisk bajset räckte som gödsel.
Gödningen ökar det risken för nitrit (nitrat) toppar
dvs det som kan ta kål på fiskarna ?
#8 - 17 mars 2004 14:24
TMG står för tropica mastergrow, hade du lärt dig sökfunktionen så hade du kunnat ta reda på det själv. Faktum är att det finns på detta forum en komplett lista över inehållet i tmg. Sök upp den och kolla om det är någon nitrit (no2) eller nitrat (no3) i det. Så lätt är det att hitta svar själv.
Alla akvarium bör inte ha växtgödning, bara dom som det är växter i. Akvarium med väldigt högt ph och gott om kalk behöver inte alltid växtgödning heller.
MVH
Magnus
#9 - 17 mars 2004 15:53
SÖKTE PÅ TMG, och de flesta trådarna handlade om belysning därav min fråga om det var ett gödningsmedel.
Var rädd att jag skulle dra på mig ett problem om jag exprementerade med gödning eftersom övriga växter och fiskar verkar trivas.
#10 - 17 mars 2004 19:29
Ursprungligen skickat av svartlien1

Var rädd att jag skulle dra på mig ett problem om jag exprementerade med gödning eftersom övriga växter och fiskar verkar trivas.

Visst kan det bli för mycket av det goda, men halvdos skulle bara göra att dina växter växer bättre och ser snyggare ut.
MVH
Magnus

Annons