svårt å bestämma mig.. ODA eller svart?

#1 - 28 mars 2006 10:35
Hej!
jag har rätt svårt å bestämma mig. la ner skiffer bakrunden tillsvidare och är istället inne på å köpa en ODA Aquael bakrund eller den vanliga svarta som finns på pwss.se. jag har sökt lite och sett lite bilder på dessa i akvarium, så jag vet någolunda hur dom ser ut! men eftersom jag är rätt ny på området, så har jag en fråga, å hoppas nån kan besvara den! ODA bakrunden vad ja förstår går ut lite till höger så man ska få plats me filter å pump. Jag har precis köpt ett 110 juwel rekord och i den har man filtret å pumpen i ett litet "hus" i kanten. får detta hus plats bakom ODA bakrunden eller hur man ska göra? snälla hjälp mig så ja kan starta akvariet! vilken av dessa bakrunden tycker ni mest om?
#2 - 28 mars 2006 20:17
ODA:n går ut lite som du säger. Men, att man får plats med ett innerfilter där bakom kan jag inte hålla med om. Däremot så kan du få ett parfekt utrymme bakom hela bakgrunden för att göra dig ett eget stort filter.

För övrigt så gillar jag utseendet på ODA:n. Den är riktigt snygg för en bra peng.

Så här ser min ena ODA ut:
#3 - 28 mars 2006 20:32
Tack för hjälpen! Håller med dig! gillar ODA:n! mitt akvarium e dock bara 36 centimeter djupt så då kanske d får bli aquael svart bakrunden. den ska va tunnare tror ja. ingen som har erfarenheter eller bilder från den? bilden på pwss ser så blank å plastig ut!?
#4 - 28 mars 2006 20:34
Jag har inte själv erfarenhet av den svarta bakgrunden. Däremot har jag hört att den ska ha ett litet plastigt utseende. Fast det borde bli lite bättre med tiden då det kommer lite alger på den.
#5 - 30 mars 2006 12:30
Jag funderar också på att köpa en av de bakgrunder som finns på pwss. den svarta har exakt de mått jag ahr i mitt kar och svart skulel bli snyggt till mina kakaduaciklider. jag vet att det avr någon här förut som visat bilde rpå sin svarta bakgrund men jag hittar inte den tråden nu. 170:- är ju verkligen som hittat, en liknande av anant märke kostar ju multum!

Gimbo, din bakrgrund är verkligen supersnygg! är det lätta att skära/såga till dessa bakgrunder eler spricker dem lätt, vad är det för material?
#6 - 30 mars 2006 13:42
[QUOTE=soetiz]Gimbo, din bakrgrund är verkligen supersnygg! är det lätta att skära/såga till dessa bakgrunder eler spricker dem lätt, vad är det för material?[/QUOTE]

Jag fick såga till min både på längden och höjden. Det går ganska så smidigt med en fogsvans fast det tär en del på den. Materialet är någon form av hårdplast.
#7 - 30 mars 2006 13:42
Låter ju toppen! en sån får det bli då:)
#8 - 30 mars 2006 13:45
Det tycker jag :)
#9 - 30 mars 2006 13:57
eftersom jag är en fattig student får det bli den svarta, den får se plastig ut om den vill, är ändå bättre än någon akvarieparadis-planch som får akvariet att se sunkigt ut:)
#10 - 30 mars 2006 15:21
[quote=soetiz]eftersom jag är en fattig student får det bli den svarta, den får se plastig ut om den vill, är ändå bättre än någon akvarieparadis-planch som får akvariet att se sunkigt ut:)[/quote]

Annars kan du ju klä en frigolitskiva med svart tyg och hänga bak akvariet, eller ännu bättre, ta brunt inslagspapper och knögla ihop och sedan måla den med utspädd vattenfärg. Snyggt och billigt. Kolla länken i det första inlägget http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=86128 :D
#11 - 30 mars 2006 16:49
får nog bli ODA:n. den verkar ju riktigt schysst till d priset! om jag bara visste hur mkt den böjer ut till höger. av folks bilder att döma på deras aquael ODA bakrunder så ser inte deras ut som på pwss.se? ser mer raka ut!? har ja fel? tänker på att d kommer se konstigt ut i mitt akvarium me tanke på filterhuset, och orkar inte/har ingen kunskap ang att bygga ett eget filter bakom. ingen som har bild på ODA:n i ett juwel akvarium?

Annons