Svårt att få det snyggt

#1 - 3 maj 2010 09:44
Kan någon ge mig tips på hur det ska se ut?
Har så jäkla svårt för att få det snyggt i karet. Ser ut som man bara slängt ner en massa stenar och sen gått där ifrån bara :(

Slänger med en bild också: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=f1bcli&s=5
#2 - 3 maj 2010 10:05
Fasen vilken läcker snäcka :) I ett kar som ditt hade jag undvikit stenar mot kansterna, bara byggt ett stenröse i mitten så att fiskar kan simma hela vägen runt. Snygga stenar du fått tag på, vid första ögonkastet på ditt kar fick jag lite saltvattenskänsla :)

Ser fram emot nya bilder ;)

Edit: Tänk på att inte lägga stenarna uppe på sanden, cikliderna gräver ofta och då kan stenarna trilla ner på botten och spräcka den!
#3 - 3 maj 2010 10:39
Ja lite blåare lampa och nån korall, så hade man nog tagit det för ett salt kar=)

Håller med Klotte, hade nog lagt sten i mitten och öppnare yta runt om.
#4 - 3 maj 2010 11:08
Hade massa i mitten innan. tyckte det såg så tråkigt ut. Detta byggde jag upp igår kväll när tristessen tog över :P

Men är ändå inte nöjd. Får iaf tacka för alla fina ord om karet :D
#5 - 3 maj 2010 11:26
hur myclet vill du lägga ner på det.

för jag hade skippat den fula blå bakgrunden o skaffat nån mer "äkta" bakgrund. billigt med slim-lines tex.

sen hade jag försökt hålla mig till en typ av sten, kanske två. känns som det är alldeles för många olka typer i så det ser bara rörigt ut! tips är lava-sten, kalksten eller hålsten.

du har kanon-potensial med karet! tok-fina fiskar så det kommer bli skitnajs
#6 - 3 maj 2010 11:42
hannesc skrev:
hur myclet vill du lägga ner på det.

för jag hade skippat den fula blå bakgrunden o skaffat nån mer "äkta" bakgrund. billigt med slim-lines tex.

sen hade jag försökt hålla mig till en typ av sten, kanske två. känns som det är alldeles för många olka typer i så det ser bara rörigt ut! tips är lava-sten, kalksten eller hålsten.

du har kanon-potensial med karet! tok-fina fiskar så det kommer bli skitnajs

Jo jag retar mig att jag inte köpte nån BTN från början... plus jag inte har nån plats att ha fiskarna OM jag nu får för mig att byta. där e ändå 375 liter. jobbigt å ha fiskarna i spannar medans bakgrunden fäster :P
#7 - 3 maj 2010 12:02
mjo. jag satte in en billigare plast bakgrund medans fiskarna var i. inget jag rekomenderar men det gick. den är asså in silikonad utan bara dit"klämd".
#8 - 3 maj 2010 12:10
Ja det beror som sagt på hur mkt jobb du är villig att lägga, men jag hade nog tatt upp all inredning, inklusive sanden och fiskarna så klart. Har du tröttnat på den blå planschen kan du ju byta ut den mot en svart kanske, mer neutralt och ger en liknande känsla av djup tycker jag.

Sen lägger du lämpligtvis frigolit eller liggunderlag på bottenglaset för att undvika att glaset skall spricka av fiskarnas grävande (att lägga stenarna direkt på bottenglaset är ingen garanti för att det inte skall spricka). Sen tycker jag oxå att du skall köra en eller max två sorters sten, blir inte lika rörigt intryck som sagt.

Personligen gillar jag svart kolsten, de kanske inte ser så naturligt ut men det är snygga, lätta (mindre påfreestningar för karet och blir relativt billiga då de oftast säljs till kilopris. Men vanlig gråsten/bohusgranit kan oxå bli grymt snyggt faktiskt, sen att ställa vissa flatare stenar snett upp så att det ser ut som att det är en liten klippa som sticker upp ur sanden blir ofta snyggt.
Sen hur du bygger upp det är nog eg. mest en smaksak men det bra sätt att få inspiration är att surfa runt bla här på forumet tex. Klassiska inredningar är ju en stort röse i mitten av karet, ett stenröse vid varje kortsida, eller bygga på höjden ända upp till vattenytan längs med hela bakgrunden.
Lycka till!
Bilagor:
#9 - 4 maj 2010 22:23
Snyggt kar! Utan tvekan :) Fick också lite saltvattens känsla vid första ögonkastet... vilket är ett plus :D
Men känns lite som du har för många olika "färgstarka" stenar... kanske ska satsa på en eller två sorter :)

Sen tycker JAG personligen att du borde bygga någon form av "klippa" i mitten som de kan simma runt :D ÄVEN om du redan provat de... så är de min favorit variant :)
Men du har ett kanon kar :D
#10 - 5 maj 2010 05:01
en tumregel när det gäller att få det snyggt i akvariet är att försöka tänka naturligt... alltså hur det ser ut i naturen.. vilka stenar som lirar med varandra och hur de ligger... ofta är det bara en sort eller högst ett par på en plats och dessutom är det viktigt att stenarna placeras på ett naturligt sätt, dvs att det ser avspänt ut. Undvik onaturliga konstruktioner med stenar som ligger på varandra på ett konstruerat sätt så blir det kanon.
#11 - 5 maj 2010 08:42
platoman skrev:
en tumregel när det gäller att få det snyggt i akvariet är att försöka tänka naturligt... alltså hur det ser ut i naturen.. vilka stenar som lirar med varandra och hur de ligger... ofta är det bara en sort eller högst ett par på en plats och dessutom är det viktigt att stenarna placeras på ett naturligt sätt, dvs att det ser avspänt ut. Undvik onaturliga konstruktioner med stenar som ligger på varandra på ett konstruerat sätt så blir det kanon.

jag kan inte göra annat än att hålla med platoman
#12 - 5 maj 2010 16:44
gonzo44 skrev:
jag kan inte göra annat än att hålla med platoman

Det såg inbjudande ut :) När kan man flytta in? :D
#13 - 5 maj 2010 17:37
jo då man kan flytta in nu, de går bara lite test fisk i nu jag tänkte kan man fjärilar i så kan man nästan ha vad som helst sen. Det är mittensektionen på mitt 720L så plats finns =)
#14 - 5 maj 2010 17:57
platoman skrev:
en tumregel när det gäller att få det snyggt i akvariet är att försöka tänka naturligt...

Trams!

Detta karet är t.ex. hur snyggt som helst.
#15 - 5 maj 2010 18:04
en smaksak helt enkelt
#16 - 5 maj 2010 18:05
Dragula skrev:
Trams!

Detta karet är t.ex. hur snyggt som helst.

allt har sin charm jag kan inte säga att jag är så förtjust i det, men som tur är så är smaken som baken delad:p
#17 - 5 maj 2010 18:24
Hårig och full av skit. :D
#18 - 5 maj 2010 18:34
dragula skrev:
hårig och full av skit. :d

:d:d:d:d:d:d:d:d
#19 - 5 maj 2010 18:47
Dragula skrev:
Hårig och full av skit. :D

He he he he he !!!!!
#20 - 5 maj 2010 19:28
För att lämna skitsnacket (hehehe) därhän vill jag säga att jag håller med de föregående talarna. Dra ned stentypen till två (helst en) sort och bestäm dig för vad du VILL med ditt landskap. Centrering, hörnplacering eller på sniskan spelar inte så stor roll i slutänden tror jag, bara du staplar stenarna snyggt, tryggt och säger på varandra i ett manér som ser relativt naturligt ut.
Och sååå stort arbete är det inte att lyfta ut fiskarna ett par timmar. ; ) Se bara till att spara filtergojs och låt bli att tvätta ur grusen så kommer det att fungera som en charm.
Mina tips!
#21 - 6 maj 2010 06:23
Pickles skrev:
För att lämna skitsnacket (hehehe) därhän vill jag säga att jag håller med de föregående talarna. Dra ned stentypen till två (helst en) sort och bestäm dig för vad du VILL med ditt landskap. Centrering, hörnplacering eller på sniskan spelar inte så stor roll i slutänden tror jag, bara du staplar stenarna snyggt, tryggt och säger på varandra i ett manér som ser relativt naturligt ut.

Och sååå stort arbete är det inte att lyfta ut fiskarna ett par timmar. ; ) Se bara till att spara filtergojs och låt bli att tvätta ur grusen så kommer det att fungera som en charm.

Mina tips!

Får väl ta å slänga ut lite av dom udda stenarna då :)
tackar så mycket för alla tips. får återkomma med bild sen när jag tagit tag i saken. Får väl bli när jag ändå ska göra ett stort vattenbyte för å kunna flytta karet så man kan måla bakom (målar om i lägenheten)
Gäst
#22 - 6 maj 2010 15:05
jag tycker Det är jädrans fint som det är. Lite aljer gör det hela enhetligt:)

Jag lånar din tråd lite om det är ok och slänger in en länk på mitt http://niceone-network.nu/malawi/DSC01931.JPG Vad tycker ni om detta känns som det saknas något.

OBS glöm bort d oerhört fula plastväxterna
Bilagor:
#23 - 6 maj 2010 17:50
dev: håller med om de fula plastväxterna...borde vara lagbrott.

men! känns nästan som du har för många olika typer av sten..det är lava, gråsten.nånglashistoria (??) osv...jag skulle skippat glas(???) o lavan här för du har mer av den naturliga stenen. (personligen skulle jag köra på lava, men du har mer av den andra så...)

snäckskalen tycker jag inte heller är så hajpa. inte heller ap-skallen eller vad det är.

sen är jag kluven angånde botten. ena sekunden gillar jag det,andra tycker jag det vore snyggare med bara den ljusa sanden. men behåll det :P

sen nån snajsigt växt. typ vallisar o javaormbunke.
Gäst
#24 - 6 maj 2010 18:01
Jo ska in någon växt d där "jävla" glas sakerna är frugan påhitt :P Men lavan har jag för o ge mer gömslen. Men som jag skrev så jag jag kluven jag med det är någon som känns "fel".
#25 - 6 maj 2010 18:02
Min åsikt är att behålla enbart gråstenen, enbart den finkorniga sanden och lite grönt. Sedan efter någon månad när fiskarna grävt & spottat sand kommer det se grymt ut.
#26 - 6 maj 2010 19:49
Dev skrev:
jag tycker Det är jädrans fint som det är. Lite aljer gör det hela enhetligt:)

Jag lånar din tråd lite om det är ok och slänger in en länk på mitt http://niceone-network.nu/malawi/DSC01931.JPG Vad tycker ni om detta känns som det saknas något.

OBS glöm bort d oerhört fula plastväxterna

Någon växt att dölja slangar & rör med?!? :) Annars såg de riktigt fräscht ut :)
#27 - 6 maj 2010 20:05
Roligt att se lite olika kar, och höra folks åsikter om dem. Det är SVÅRT att stapla stenar naturligt, jag lyckas inte alls. Har testat några olika varianter, men det som jag tyckte blev bäst var nog det mest onaturliga... Äch, bifogar bild, fast den finna i en annan tråd oxå..http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30900000-30909999/500x375/30902688.jpg

Och varianten innan:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30880000-30889999/500x375/30881724.jpg

Måste nog leta reda på ngt ställe där sten "ligger naturligt".
#28 - 7 maj 2010 12:16
Nu kommer uppdateringen... nu jävlar har jag försökt få till det :p

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=f9imhh&s=5
#29 - 7 maj 2010 12:57
fast det är ju bara att lägga ner dom..nästan hällen ner dom..grottor fixar fiskarna själva tillslut....känns nästan som att de oftast inte använder de grottor man tänkt när man bygger utan hittar sina egna varianter :P
#30 - 7 maj 2010 12:58
Everhate skrev:
Nu kommer uppdateringen... nu jävlar har jag försökt få till det :p

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=f9imhh&s=5

a det är ju helt klart bättre. skulle skippat snäckan med faktiskt. o är det en träbit du har till vänster?? hmm....

sen en snajsigare bakgrund så är du snart hemma " :D
#31 - 7 maj 2010 14:36
hannesc skrev:
a det är ju helt klart bättre. skulle skippat snäckan med faktiskt. o är det en träbit du har till vänster?? hmm....

sen en snajsigare bakgrund så är du snart hemma " :D

Thnx :D

"träbiten" e i keramik.. min gibbiceps älskar den. Så jag vågar inte ta bort den :p han ligger där under å myser hela dagen.
bakgrunden får vänta ett tag till.
Där kommer säkert bli fler ändringar nu när man fått några tips.
återigen tack så mycket
#32 - 7 maj 2010 17:37
Mkt bättre som sagt!
#33 - 7 maj 2010 17:38
tackar tackar :)
Gäst
#34 - 9 maj 2010 09:05
Ser jäkligt bra ut:)
#35 - 10 maj 2010 18:46
Svårt att få det snyggt

Så här har jag inrett mitt kar :)
http://pici.se/592023/?size=small
#36 - 10 maj 2010 19:43
mycket stiligt jkb*

skulle dock skippat skifferplattan o lagt dit en likadan sten som de andra. men annars mycket läckert. myclet läckert.
o välkommen hit! :D
#37 - 11 maj 2010 05:41
Tack
Jag ska ersätta skiffern så fort jag har fixat en kalk till :)

Detta karet har bara varit igång en 3v så det har inte börjat växa så mycket ännu
ska i lite mossa på väggen

fiskarna är bara några dagar gammla så det kommer mer fisk när jag ser att allt lirar

Annons