Svårt att mata aggazzisi

#1 - 11 september 2008 22:29
Ja, de är så himla långsamma på att ta foder.
Jag har dessa i ett kar med tetror och corydoras i huvudsak.

Allt har blivit uppätet innan regnbågarna ens kommer på att det fanns mat någonstans. Kakaduahonan är rätt snabbt framme och tar för sig men hur gör ni som har apistogramma aggazzisi när ni matar dem?
#2 - 11 september 2008 22:34
ingen erfarenhet av dessa fiskar...men om du vet att dom håller till vid ett visst ställe så kan du tex mata direkt vid deras ställe...

Antingen sticka ner handen och kasta in lite mat i grottan...
eller.
Mata alla andra på det vanliga stället och samtidigt mata dom långsamma lite närmare där dom bor...
#3 - 12 september 2008 04:36
Bästa sättet som tycker jag är att låta hela portionen med fryst mat smälta och blandas med nån dl vatten. sedan vräker man ner nästan allt på samma ställe i 2 stötar. Funkar klockrent! har bla gjort så för just agazissi och kakaduor då jag tyckte att kakaduahanen tog all mat själv. Har en kapad PET-flaska att blanda i. Både discusarna och VF fjärilscikliderna kommer som skott så fort de ser denna nu. Ett par av discusarna är lite skyggare och lugnare men gör man så här så får de lika mycket mat iaf.
När botten och vattnet är fullt med mat så får alla sin del
#4 - 12 september 2008 06:03
Vår Agassizii föredrar fryst mat och då står cyklops högst på listan. Just för att cyklops inte sjunker så snabbt utan strömmar runt i akvariet ett tag innan det lägger sig.
De jagar ju inte maten precis utan snappar åt sig när det passerar framför nosen ;)
#5 - 12 september 2008 21:48
Nina82 skrev:
Vår Agassizii föredrar fryst mat och då står cyklops högst på listan. Just för att cyklops inte sjunker så snabbt utan strömmar runt i akvariet ett tag innan det lägger sig.

De jagar ju inte maten precis utan snappar åt sig när det passerar framför nosen ;)

Jo, så är mina. Maten måste passera framför nosen och då kollar de även då ett par gånger extra om det kan vara något intressant.:D

Jag stänger ju av pumpen då jag matar för att inte maten skall sugas in i bakgrunden (BTN). Får väl dutta maten lite här och där och locka tetrorna på annat håll först.:)

Nu är kakaduahonan flyttad till annat kar, så kanske mina 3 aggazzisi vågar ta lite mer för sig.

Annons