svart bottengrus?

#1 - 10 februari 2005 13:52
Undrar om man kan ha svart bottengrus till ett kar med platy och ev kampfisk? Tror det skulle bli så himla snyggt!
Eller är det så att det kan påverka fiskarnas färger, deras mående m.m...?
#2 - 10 februari 2005 13:58
Det går och det kan tillochmed framhäva fiskarnas förger.
MVH
Magnus
#3 - 10 februari 2005 14:03
Åååh! Vad bra! :D Tack för svaret!
#4 - 10 februari 2005 14:04
Nåt tips på billigt, snyggt svart grus förresten? När jag ändå är igång å frågar ;)
#5 - 10 februari 2005 20:04
Jag skulle också vilja ha ett svar på den frågan. Det enda svarta gruset jag hittade kostade lite för mycket och var för finkornigt.
#6 - 10 februari 2005 20:18
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag har svart grus som heter "Swerock" finkornig visserligen, men väldans snygg tycker jag.[/color][/font]
#7 - 10 februari 2005 20:21
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][font=Comic Sans MS][color=red]Jag har svart grus som heter "Swerock" finkornig visserligen, men väldans snygg tycker jag.[/color][/font][/QUOTE]

Wow, det var inte illa. Svart sand i nästa kar! :D Nej seriöst, du har ett väldigt fint kar!
#8 - 10 februari 2005 20:24
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][font=Comic Sans MS][color=red]Jag har svart grus som heter "Swerock" finkornig visserligen, men väldans snygg tycker jag.[/color][/font][/QUOTE]
Mycket snyggt! Funderar bara på om den är krossad? Är kornen vassa?
#9 - 10 februari 2005 20:24
[QUOTE=heljis]Wow, det var inte illa. Svart sand i nästa kar! :D Nej seriöst, du har ett väldigt fint kar![/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tackar!![/color][/font] [:I]
#10 - 10 februari 2005 20:27
[QUOTE=Hasse H]
Mycket snyggt! Funderar bara på om den är krossad? Är kornen vassa?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Ja, en aning vassa är dom nog! Men väldans finkornig. Puttar in en bild på "påsen" oxå. :) [/color][/font]
#11 - 10 februari 2005 20:30
Men det funkar bra ändå med dina corydoras? Med skäggtömmarna?
#12 - 10 februari 2005 20:34
[QUOTE=Hasse H]Men det funkar bra ändå med dina corydoras? Med skäggtömmarna?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Det har funkat bra hittills, men jag köpte några mindre och nu börjar jag bli lite tveksamt för det är 2 st som dött för mig, men dom som jag haft längre ser helt OK ut. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Så jag tror inte jag köper några fler. Kan ju vara sanden som är lite för vass för dom lite mindre fiskarna.[/color][/font]
#13 - 10 februari 2005 20:38
Kanske kan vara det, fast jag vet inte om det dödar fiskarna direkt, mer att de kan få lite slitna skäggtömmar.

Hursomhelst så är det snyggt!
#14 - 10 februari 2005 20:42
[QUOTE=Hasse H]Kanske kan vara det, fast jag vet inte om det dödar fiskarna direkt, mer att de kan få lite slitna skäggtömmar.

Hursomhelst så är det snyggt![/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Fast jag vill nog inte riskera att det kanske är sanden som gör att dom inte klarar sig. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tackar för omdömet!! Hade världens ågren när jag skulle byta sanden, men blev jättenöjd med resultatet.[/color][/font]
:)
#15 - 10 februari 2005 23:13
Riktigt läckert med svart! Själv har jag blått grus men nu tänker jag verkligen byta :)
Finns det inget grus/sand som inte är så vasst?
#16 - 11 februari 2005 04:05
jag har köpt grus från aquaristic. frakten é ju densamma upp till 32kg så varför inte liksom... det é rätt snyggt... (men jag hade ju vulkanit under och det har nu kommit upp :/... )

det är inte vasst!
#17 - 11 februari 2005 06:16
Swerock är tillverkaren (systerbolag till företaget jag knegar på)..
Svart råda kallas den i zooaffärer (jag har den själv i 200l. burken :)
#18 - 11 februari 2005 06:18
#19 - 20 februari 2005 08:26
Jag har svart rådasand i mitt kar (102 liter Aquael, med välvd framruta) kombinerat med en helsvart bakgrund. I karet så finns det black molly, silver molly, 2 st blå-svarta + 1 st röd-svart kampfisk, svärdbärare samt kardinaltetror. Fiskarnas färger framträder mycket bra i ett kar med mörk bakgrund/botten.

Nackdelen med fin rådasand (baserad på egen erfarenhet) är att den lätt "dammar" i karet. Är man oförsiktig vid ett vattenbyte så kan det vara dimmigt i karet ett bra tag. Dessutom så syns all skit väldigt tydligt på svart botten... Så om du gillar att städa karet ofta, då är svart sand definitivt något för dig ;)
#20 - 20 februari 2005 08:38
personligen tkr jag nog inte att svart sand e sådär jättesnyggt. det blir liksom ingen verklighet i det hela. men till saken, en kompis av mina hade ett 92L med svart sand. henne kampfisk tappade färgen och beteendet ändrades..hennes malar dog och neontetrorna tappade färgen, den röda....
#21 - 9 mars 2005 17:56
Problem med växterna i "Swerock"

Jag har haft Swerock i mitt akvarium sedan 7 månader. Bytte samtidigt till andra lysrör så det var inte helt självklart att veta vad som har gått fel..... Växterna vill inte växa och blir även bruna. Har ett aqua-glo och ett Sunglo-rör och använt gödning, men ingen förbättring. Det verkar som om växterna ej kan rota sig ordentligt. Är det någon med denna sand som har problem med växterna?
#22 - 12 oktober 2005 15:16
[QUOTE=Chrilleus]Swerock är tillverkaren (systerbolag till företaget jag knegar på)..
Svart råda kallas den i zooaffärer (jag har den själv i 200l. burken :)[/QUOTE]

Är det verkligen samma sak, svart råda och swerock ? Jag tycker att svart rådasand(blästersilikat) är väldigt blank och ganska vass!

Har swerock sanden blank yta? Ser inte så ut på Marias bilder.
#23 - 12 oktober 2005 16:26
blästersilicat, "brukar" vara aluminium silicat, och sådant hade inte jag haft i akvariet, enbart för att det är en metal, inte för att jag vet att det är skadligt. Jag hade däremot inte haft nånting emot svart, bränd lera, eller krossad kolsten, jag har sett båda i handeln. Jag vet iofs ingen som haft några problem som de med garanti kunnat härleda till silikat i karet, jag är bara skeptisk pga att det är en metall.

B!
#24 - 12 oktober 2005 17:32
[QUOTE=Annelix]Jag har haft Swerock i mitt akvarium sedan 7 månader. Bytte samtidigt till andra lysrör så det var inte helt självklart att veta vad som har gått fel..... Växterna vill inte växa och blir även bruna. Har ett aqua-glo och ett Sunglo-rör och använt gödning, men ingen förbättring. Det verkar som om växterna ej kan rota sig ordentligt. Är det någon med denna sand som har problem med växterna?[/QUOTE]

swerock är krossad kalksten, dvs mkt basiskt... kolla om du hittar växter som vill ha högt pH....
#25 - 14 oktober 2005 12:26
[QUOTE=MagicFingers]

swerock är krossad kalksten, dvs mkt basiskt... kolla om du hittar växter som vill ha högt pH....[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Säker? Jag har haft Swerock i över ett år nu och det har inte påverkar PH:t![/color][/font]
#26 - 14 oktober 2005 14:45
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][QUOTE=MagicFingers]

swerock är krossad kalksten, dvs mkt basiskt... kolla om du hittar växter som vill ha högt pH....[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Säker? Jag har haft Swerock i över ett år nu och det har inte påverkar PH:t![/color][/font][/QUOTE]

jag é rätt säker, testa... ta en näve i ett glas och sätt i citronjuice....
#27 - 14 oktober 2005 18:50
[QUOTE=Mr B]blästersilicat, "brukar" vara aluminium silicat, och sådant hade inte jag haft i akvariet, enbart för att det är en metal, inte för att jag vet att det är skadligt. Jag hade däremot inte haft nånting emot svart, bränd lera, eller krossad kolsten, jag har sett båda i handeln. Jag vet iofs ingen som haft några problem som de med garanti kunnat härleda till silikat i karet, jag är bara skeptisk pga att det är en metall.

B![/QUOTE]
Mig veterligen så är Rådasand ABs blästersilikat inte metall utan sand, jag är dock inte helt säker, men har sett den i akvarieaffär.
#28 - 15 oktober 2005 06:04
Um, altså, för att klargöra, silicater, är mineralsaltföreningar som är syreberikade, altså lite grovt öven en kam draget rost, Granit är en silicat, har jag för mig, men det är samtidigt inget jag oroar mig för att stoppa i akvariumet. Som jag skrev, brukar svart blästersilicat vara ren aluminium silicat, altså enbart metalsalter och syre i fasta föreningar. Det finns två lätta test på o ta reda på om man bör bry sig, det ena är att hiva i det i ett akvarium, och släppa i en motståndskraftig fisk som tål surt vatten, sänka ph lite lagom, och se vad som händer, ser fisken ut att påverkas negativt så lyft bort den, och överge tanken på att använda det som bottenmaterial. Det andra sättet borde vara genom att helt enkelt värma det tills det smälter. Risken finns att tempen måste tas över 2050c, eftersom det är aluminiums smältpunkt.

Visst ja, sänker man ph till under 4-4.5 börjar skiten visst sönderfalla, med aluminium joner i vattnet som följd.

Mellan tummen o pekfingret sådär i alla fall, jag är inte kemist, men det här är vad jag har för mig att jag minns från pluget.
#29 - 17 oktober 2005 19:14
Har svart och lite vasst grus i ett kar som i affären kallades "krossad basalt"
#30 - 22 oktober 2005 09:31
Jag kör med Svart Qvartz(felstavat?) grus. Ska posta bild om en stund.
#31 - 23 oktober 2005 09:42
Jag har "svart" sand som inte är vass men som tyvärr inte är riktigt svart utan blir lite grå i karet. Kommer inte ihåg vad den heter, köpt på Akvarielagret i Bromma.
#32 - 23 oktober 2005 09:55
Köpte finkornig svart, sand på Guldfisken, bilder finns på www.guldfisken.se. Inte basaltsanden, eftersom jag strävar efter ett lågt pH till mina dvärgciklider, utan det andra. Väldigt kompakt, men ser otroligt vackert ut på botten. Och fiskarna verkar också nöjda med sitt nya "golv".
Den här sanden är dock inte optimal om man vill ha mycket och fina växter. Jag har ett mycket grovt grus i botten, där jag har planterat mina växter. La sedan en ca 3 cm tjock "matta" med svart sand över alltihop. Hoppas att det ska funka.
#33 - 23 oktober 2005 22:13
Hej.
Finns att köpa mycket finkornig svart SAND som inte tappar färgen.Finns även en grövre variant i kgpåse(ej rådasand) som tyvärr blir lite grå.
Kändes som den var lite "färgad".Mycket försvann vid tvättningen.
MVH Marita
#34 - 24 oktober 2005 05:23
Hade oxå svart sand.
Bildades gaser i sanden, vet inte men jag tror att den var för kompakt.
När det sen började bubbla ur sanden dog firrana som flugor.
Så lite storlek på korn är nog att föredra.
#36 - 24 oktober 2005 14:55
[QUOTE=genius]http://web.telia.com/~u17613074/7.jpg[/QUOTE]

Ser fint ut !! Är det aquastabil svarta "Haly" grus ? Lite gnistrande ?
Var har du köpt det ?
#37 - 24 oktober 2005 17:24
#38 - 30 oktober 2005 19:47
[QUOTE=gladhertha]personligen tkr jag nog inte att svart sand e sådär jättesnyggt. det blir liksom ingen verklighet i det hela. men till saken, en kompis av mina hade ett 92L med svart sand. henne kampfisk tappade färgen och beteendet ändrades..hennes malar dog och neontetrorna tappade färgen, den röda....[/QUOTE]
Jag har tvärtom, färgerna är jättestarka! Fast alla fiskar passar inte till svart sand, tex de gröna (vildfärgade) svärdbärarna blir bleka.

Annons