Um, altså, för att klargöra, silicater, är mineralsaltföreningar som är syreberikade, altså lite grovt öven en kam draget rost, Granit är en silicat, har jag för mig, men det är samtidigt inget jag oroar mig för att stoppa i akvariumet. Som jag skrev, brukar svart blästersilicat vara ren aluminium silicat, altså enbart metalsalter och syre i fasta föreningar. Det finns två lätta test på o ta reda på om man bör bry sig, det ena är att hiva i det i ett akvarium, och släppa i en motståndskraftig fisk som tål surt vatten, sänka ph lite lagom, och se vad som händer, ser fisken ut att påverkas negativt så lyft bort den, och överge tanken på att använda det som bottenmaterial. Det andra sättet borde vara genom att helt enkelt värma det tills det smälter. Risken finns att tempen måste tas över 2050c, eftersom det är aluminiums smältpunkt.
Visst ja, sänker man ph till under 4-4.5 börjar skiten visst sönderfalla, med aluminium joner i vattnet som följd.
Mellan tummen o pekfingret sådär i alla fall, jag är inte kemist, men det här är vad jag har för mig att jag minns från pluget.