Svart grus med runda kanter?

#1 - 15 mars 2008 23:14
Jag skulle vilja ha tag på svart grus (ca 5 mm eller lite grövre) utan vassa kanter, och utan kalk, kan någon ge ett tips på vilka grossister som säljer sådant? Jag har något liknande från Imazo i ett akvarium, dock med lite halv-vassa kanter, men ujuj vad kalk det visade sej innehålla! Tänkte undvika kalk i mitt nästa projekt, och det måste vara runda kanter åt Kuhliisarna... Imazo verkar inte ha något passande, därför undrar jag om någon vet något annat företag jag kan låta affären beställa från?
Tacksam för svar!
/Erika
#2 - 16 mars 2008 08:53
man får gå utomland för det...
www.aquaristic.net har.
#3 - 16 mars 2008 09:17
Skit också! Det är ju sånt jag vill ha! Men 60 kg grus vill inte jag betala porto för...
Tack för tipset iallafall!
/Erika
#4 - 16 mars 2008 09:56
Om du går in på http://www.imazo.se/ och laddar hem katalog "Akvarietillbehör" och kollar på sid 51 och art.nr 135.9060 så är det ett grus som är runt, och i storleksmässigt vad du söker, men om det innehåller kalk låter jag vara osagt.
Detta grus är lite dyrare än vanlig sand/grus men skitsnyggt i akvarium:)!
#5 - 16 mars 2008 09:58
Du kan även kolla här: http://www.gibbon.se/ om de har vad du söker.
#6 - 16 mars 2008 10:31
Jag hade gett upp om Imazo efter att noga kollat igenom deras katalog, men art.nr. 135.9060 kan faktiskt vara det jag söker! Jag trodde det var den jag redan hade, men nu blev jag osäker...
Tack, jag ska be de ta hem sånt så får jag kolla på nära håll!
#7 - 16 mars 2008 11:21
Jag kan ta kort på den live i ett akvarium i morgon och lägga in här om du vill?
#8 - 16 mars 2008 11:54
Ja!!! Har du den i något akvarium?
Tack!
#9 - 16 mars 2008 11:57
Jag har svart natur från imazo men 1-2 mm, kanonsnygg. Hade deras svart haley innan men den gillade jag inte alls.
#10 - 16 mars 2008 11:57
Ja, men den är i en affär och där är stängt idag;).
#11 - 16 mars 2008 12:28
Hur är hårdheten i det akvariet? I det jag har nu ligger PH på 7,0 som jag vill ha, men det är jättehårt. Eftersom jag är rädd för att PH ska stiga efterhand av kalket så har jag bestämt mej för att använda kalkfritt i sommarens projekt (375-liters), då jag inte vill ha högre PH är 7,0... Så jag är nyfiken på om detta grus innehåller kalk...
#12 - 16 mars 2008 12:36
Ska kolla upp detta på måndag:)!
#13 - 16 mars 2008 12:41
Tack! Tänk vilken nytta man har av Zoopets medlemmar när man sitter och planerar sitt nästa kar flera månader i förväg för att man inte kan vänta! [:-59] :p
#14 - 17 mars 2008 12:35
Har nu tagit lite halvtaskiga kort på gruset, men tycker inte att färgerna kommer till sin rätta. Det är ett med blixt och ett utan.
Vattenvärdena taget med snabbsticka ligger på 7 GH, 6 KH och ca 7,2 i pH.
#15 - 17 mars 2008 14:52
Tack så mycket!
Snyggt grus, men det verkar som om det är kalkhaltigt med den hårdhetsgraden, eller? Fast nu börjar jag bli osäker på om det gör någonting med kalk i gruset... Det kanske är bra rent av? Med högt KH alltså, så länge inte PH blir för högt... Suck, beslutsångest... Lime scale or no lime scale, that's the question...
#16 - 17 mars 2008 15:33
Jag tog hem en påse idag för en makeover i mitt ena räkkar som idag har 2-3 mm Engelsk sjösand. Räkorna syns för dåligt i det karet samt jag tänkte lägga in bottenfilter i karet och då slå två flugor i samma smäll.
Vad ska du ha i karet har du tänkt?
#17 - 17 mars 2008 17:53
det ovan ser ut som marmorkross enligt mig. och dessutom grådassigt. det från tyskland är svart. (platsigt svart, lite glansigt, men inte yberglansigt samt helt pH säkert.
#18 - 17 mars 2008 19:03
Mm, det påminner om det jag har nu, som jag tror är marmorkross. Om bara tyskland låg lite närmare mej!

Jag ska ha främst kardinaltetror men även black mollys, ett stim Kuhliis och i början även diverse guramis och kamphonor då 4 små kar ska bli ett stort...

Det här med gruset är svårare än vad jag trodde att bestämma sej för... Då samtliga fiskar jag ska ha föredrar mjukt vatten så tänkte jag att jag defenitivt måste undvika kalk, men ju mer jag läser desto mer verkar det som att ett lågt KH-värde är ett betydligt allvarligare problem för fiskarna än högt KH och GH, oavsett vilka fiskar det gäller. I det akvarium som kalk-gruset ligger i nu är PH på 7,0 vilket är ungefär vad jag vill ha, så det kanske vore bäst att fortsätta med kalkhaltigt grus? Eller? Ja, jag vet inte...
#19 - 17 mars 2008 21:43
Det spelar inte så jättestor roll vad du har för pH eller KH, bara det ligger på ett jämnt plan och inte flaxar upp och ner varje vecka, och så länge det inte ligger alldeles för långt från börvärdet. Bör fisken ha 6,5 i pH så dör den inte om det ligger på 7,2, men 8,5 är för stor skillnad för att fisken ska må riktigt toppen.

Har marmorkross mjuka kanter?
#20 - 17 mars 2008 22:09
Det stod ingenting på påsen när jag köpte gruset, men det är likt bilder på folks marmorkross... Isåfall har det ganska rundade kanter, men kunde vara bättre åt ålarna. Det lutar åt att det blir det polerade svarta från Imazo. Är det kalk i så är det så, jag ska sluta haka upp mej på grusfrågan! Vill bara att det ska bli rätt från början när jag ska projekta mej och äntligen starta upp ett större akvarium...
Tack för alla svar, jag kommer nog återkomma med en miljon frågor innan karet kommer i Juni, och sen en miljard till när jag ska sätta upp det!
/Erika
#21 - 18 mars 2008 07:11
Satt och läste här, och kom och tänka på att det finns en sten sort som heter SVART DIABAS. Man kan kanske höra med dom om dom har kross som spill ni kan köpa.
http://www.emmabodagranite.com/website1/sd_page/14/1/index.php
#22 - 18 mars 2008 20:35
Det är ju en god ide förvisso, men jag vet inte hur lämplig diabas skulle vara som akvariegrus? Det känns som om rundade kanter på spill är överkurs, men jag vet inte hur det fungerar. Men jag tar emot alla ideer!

Annons