Svart grus som inte färgar?

#1 - 10 september 2007 13:59
Jag har haft svart grus i ett av mina kar. Det var en miss. Det färgade av sig något otroligt och allt vatten var svart och det såg skitigt och grumligt ut i karet hela tiden.

Men, jag har läst lite här på Zoopet och sett att några har svart grus som inte är färgat utan från naturligt svart sten. Vart kan jag få tag på det? Vad kostar det?

Jag tycker att det är så fint med svart grus. Jag tror det kommer bli en fin kontrast till dom färgglada guppys jag ska ha i det karet.
#2 - 10 september 2007 14:24
är du säker på att du bara inte tvättar gruset? :P
#3 - 10 september 2007 14:25
Vet inte ritkigt vilket grus du har haft, men jag vet att det är några som har biltemas aluminiumsilikat (deras svarta blästersand) http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80616 i karen utan att det färgar av sig. Tror väl även att de har någon svart rådasand på pwss under "sand".
#4 - 10 september 2007 14:50
jag har ett grus som heter quartz noir. Det funkar riktigt bra och färgar inte av sig över huvudtaget. Finns att köpa på akvarieleasning i sundbyberg. Många verkar nämligen ha haft problem med biltemas aluminiumsilikat.
#5 - 10 september 2007 14:55
Aha, vad är det för problem då?
#6 - 10 september 2007 16:58
Eprex skrev:
är du säker på att du bara inte tvättar gruset? :P

Jag tvättade det extra noga innan jag stoppade i det. Men, det fortsatte färga av sig i flera månader i samma takt som gruset blev gråaktigt. Tillslut tog jag bort det.
#7 - 10 september 2007 16:59
peter120 skrev:
jag har ett grus som heter quartz noir. Det funkar riktigt bra och färgar inte av sig över huvudtaget. Finns att köpa på akvarieleasning i sundbyberg. Många verkar nämligen ha haft problem med biltemas aluminiumsilikat.

OK, hur stort är det. Vad kostar det ungefär? Är det kolsvart eller mörkgrått?
#8 - 10 september 2007 19:34
mongoloj skrev:

Jag är oxå väldigt nyfiken på vad det kan bli för problem med det. Jag vill ju inte att fiskarna ska må dåligt...
#9 - 11 september 2007 07:26
mongoloj skrev:

På akvarieleasing hade de haft problem med att gruset är sylvasst vilket gör att fiskarna skar sig väldigt mycket då de gräver. Sen hade de märkt att fiskarna verkade må dåligt av det (kan ju iof vara något annat). Har även läst trådar här på zoopet om folk som fått problem med missfärgningar och utfällningar (sök på aluminiumsilikat).

Jag kommer inte ihåg vad mitt grus kostade exakt, men hutlöst dyrt var det verkligen inte. Ring och fråga. Gruset är 1,5-3 mm och är helt svart. Vissa korn glänser lite också vilket enligt min mening ger en snygg effekt.

Men, jag vågar inte uttala mig alltför mycket om biltemas grus då jag inte har använt det själv. Däremot känns quartz noir tryggt då det faktiskt är ämnat för just akvarier, vilket inte biltemas grus är.

/Peter
#10 - 11 september 2007 07:41
Jag och min tjej har köpt svart "noire ...(hette nått mer härs om jag inte minns)" på vår zoobutik och det funka kanon! tvätta dock ur det noga innan!

Annons