Svart grus, vilken skillnad på räkorna!!!

#1 - 3 februari 2008 20:27
Jag har bytt grus från engelsk sjösten till granitgrått grus i mitt lilla räkkar och nu håller jag på att flytta tillbaka invånarna från det stora räkkaret där jag har engelsk sjösten.
Döm om min förvåning när jag fångade in de dassigaste av dem, de såg ut som C allihopa och när de nu har börjat acclimaticera sig i karet med svart grus färgar de ut till A räkor flera av dem och alla ser bättre ut!!!

Vilken skillnad!!!!!!!!!!!!!!!!
#2 - 3 februari 2008 20:29
Underbart ju!!!:D
#3 - 3 februari 2008 20:58
Spännande. Vilket grus är det som du bytt till. Ska ju ha mörkt grus till mina Blue pearl och "Yellow" räkorna.

Ska shoppa tillbehör på onsdag och då står mörkt grus på listan:)
#4 - 3 februari 2008 21:17
Jag har sett det i fler affärer så det är inte ovanligt. Det är mörkt granitgrått, alltså inte kolsvart, sen ser det nästan kolsvart ut när du blöter det men inte när du fått ner det i karet.
Stenarna är ganska platta, men inga vassa kanter, kanske 0,5 cm..
#5 - 4 februari 2008 06:48
köp hydroantracit glänsande svart blästercilikat då blir vackert!! det gruset som du beskriver har jag för mig kan höja pH:t
#6 - 4 februari 2008 12:51
HÄRLIGT! Kul att höra då jag själv ska ha svart grus i det karet jag ska ha mina nya CR. Visserligen går mina andra redan i ett kar med svart grus... tycker att allt det svarta gör att man ser räkorna så bra. Skulle nog knappt se dom alls om jag hade engelsk sjösten...
#7 - 4 februari 2008 13:10
Bilder bilder bilder!!! :)
#8 - 4 februari 2008 17:05
patdah skrev:
Bilder bilder bilder!!! :)

Jag försökte ta en bild men jag är sååå usel på att fota och har en såå usel kamera.. Belysningen är för dålig i det karet för att det ska synas ordentligt men jag ska se om jag kan rigga någon annan belysning under kvällen..

Jag tycker att denna matta svarta eller gråa stenen ser mer naturlig ut, det är dessutom några ljusa stenar i som bryter av på ett snyggt sätt.. Jag skulle rent av vilja säja att en gick upp till en klar S i nya karet. Tänk vad inredningen kan göra!!!
#9 - 5 februari 2008 05:33
Låter som gruset jag köpte från PWSS.
Den är också gråsvart med lite ljusare grus i och platta korn.
#10 - 5 februari 2008 16:57
Då borde det stå på påsen vad gruset heter.

Paatsu skrev:

#11 - 5 februari 2008 17:10
hummsss....om jag minns rätt så är det ett grus från imazo (inte säker dock). Tror inte det stod nåt speciellt än svart grus.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2153&cat=3&page=3

Den är mer 3-5mm än 1-2mm som det står på pwss.
#12 - 5 februari 2008 17:26
ser ut som imazos svart haley, den har jag haft till mina malawi men jag tyckte den var för svart. Finns en som heter svart natur grus finns i 2 grovlekar 1-2 och 4-6 mm, 20kg påsar. Får bli 1-2 mm av den då, för jag vill ha lite skiftande och inte kolsvart. Tänka ha det i mina mindre kar :D
#13 - 5 februari 2008 17:46
Pwss produktbild stämmer inte överens med själva gruset. De använder samma bild för deras svarta sand med.

Men om du kollar på den bilden jag bifogade så är den mer gråsvart. Den där svart natur grus tror jag peterhaack använder.
#14 - 5 februari 2008 17:55
hur ser utfärgningen ut på C och A räkor?
#15 - 5 februari 2008 18:51
Detta är mitt grus som jag köpte i höstas... Kommer från Imazo och kallas där svart grus, natur. Tycker det är jättefint. Det blir ju inte riktigt svart, mer mörkgrått. På bilden ser det däremot lite väl blått ut, antagligen på grund av det blå lysröret, blir inte blått i verkligheten.
#16 - 5 februari 2008 19:40
pres den jag har tittat på, men 1-2mm. Men det kanske du har med fast det ser större ut på fotot.
#17 - 5 februari 2008 19:46
Paatsu skrev:

Ja, det är det gruset. Ser kallare ut på första bilden än det är i verkligheten. Det går inte att fota, antingen ser gruset kallt granitgrått ut eller så ser hela karet helt svart ut. Inkas bild är bäst hittills..

Härja, ja kanske inte så bokstavligen att de ändrades utan att det syntes bättre och framför allt att de färgade ut, de såg inte alls så ut i andra karet. Nu är de riktigt röda allihopa och även det vita är vitare än det såg ut i karet med engelsk sjösten och ett dessutom ganska rotfärgat, gult vatten.
En C har daskiga färger, är mer orange än tomteröd och deras vita tecken är genomskinliga. En A har 50/50 och det är riktigt rött och vitt.
Jag har ju japanska räkor och de 2 som färgade ut till A har en japansk pappa av grad A.

Jag märkte detta fenomen i lilla karet när jag hällde i korallkross, räkorna bleknade betydligt emot det vita. Helt klart är det gynnsamt att ha mörk omgivning bakgrund.. :D
#18 - 6 februari 2008 21:02
surinam skrev:
pres den jag har tittat på, men 1-2mm. Men det kanske du har med fast det ser större ut på fotot.

Nädå... det är det som är 4-6 mmm jag har...
#19 - 7 februari 2008 10:11
;)
Härja skrev:
hur ser utfärgningen ut på C och A räkor?

Annons