Svårt krasslig platy

#1 - 19 oktober 2008 12:48
Har en platyhona som verkar ha nått vägs ände. Hon har varit väldigt apatisk, det första jag märkte var att hon inte åt, och hennes mun verkade skadad. Det verkade som överläppen fått stryk och det var ganska vitt runt där. Det verkar nästan ha försvunnit nu. Nu har jag haft chansen att studera henne lite extra efter att ha fångat in henne Under den tid jag haft henne i bur har jag inte en enda gång sett henne fälla upp fenorna, och hon verkar inte ha ätit trots att det är kring 16 timmar sedan senast.

Buken ser ibland alldeles fransig ut.
[ATTACH]14557[/ATTACH]

Lite, lite av det vita kring överläppen finns kvar ännu
[ATTACH]14558[/ATTACH]

Hon verkar väldigt insjunken bakom gälarna.
[ATTACH]14559[/ATTACH]

Jag planerar att avliva henne senare i kväll, för att jag tror inte att hon har någon chans att öveleva i det långa loppet. Någon som motsätter sig min plan? (och varför har mina platy så svårt att klara sig? :-(
#2 - 19 oktober 2008 13:01
Hittade förresten en två veckor gammal bild, jag tror det är den platy som är längst ner på denna bild, även om det känns svårt att tro nu...
[ATTACH]14560[/ATTACH]
Någon av dem är det, för jag har bara 3 vuxna i mitt akvarium.
#3 - 19 oktober 2008 16:18
Munröta? I så fall är det väldigt smittsamt så håll koll på andra fiskar och flytta alla som visar symtom. Tror att det är det som har hänt mina fantomtetror. Trodde också att den första som blev sjuk blivit skadad.

Annons