Svart mask i skumbo... *skumt*

#1 - 5 februari 2004 20:20
Min Kamphane har nu ända sedan jag skaffade honom (söndags) hållit på med att bygga skumbo. Han bor, som sagt, tillsammans med en slöjstjärt som håller på att apa efter Kampfisken med skumbobygget.
Idag när jag kollade in i akvariet,så märkte jag att det fanns små svarta "maskar" (inte alltså riktiga maskar,utan formen liknade bara en mask) i skumboet.

Vad är detta? Är det farligt eller kan jag låta det vara? Har bra kontroll över alla värden i akvariet och allt verkar normalt.. så det kan ju inte vara någon ohyra..?
#2 - 5 februari 2004 20:44
ingen som vet??
#3 - 5 februari 2004 20:47
du kanske kan lugna dig lite. det hade gått typ 20 minuter.... det kommer säkert nån som kan tids nog..=)
#4 - 5 februari 2004 21:01
ja,jag vet det...men vill ju bara få svar så fort som möjligt.. =)
Jag orkar ju inte sitta här och "refresha" hela tiden..men jag ska nog gå nu för att baka en tårta och när jag kommer tillbaka om ett par timmar,så hoppas jag att någon lämnat alla fall en gissning.. =)
#5 - 6 februari 2004 11:20
kan det inte vara yngel? Har de haft kontakt med en hona???
#6 - 6 februari 2004 14:30
Ingen kampfiskhona finns i akvariumet..det enda sällskap som han har är en Slöjstjärt..vet dock inte könen på denna, men enligt vad jag lärt mig på biologin,så kan inte två olika fiskarter para sig.. eller alla fall producera yngel.. vilket gör att jag nu är som ett stort ???
#7 - 6 februari 2004 14:31
könet skulle det stå..inte "könen" =)
#8 - 6 februari 2004 15:25
[:-54] Fiskbajs !?
#9 - 6 februari 2004 16:37
Du har alldeles rätt, fiskar parar sig inte om de inte är från samma sort, så att säga.. =)
Så du kan vara lugn... testa att suga upp det och låt honom göra ett nytt bo, det lär inte skada varken honom eller hans sällskap. =)
#10 - 6 februari 2004 21:28
Det är inte fiskbajs..så mycket vet jag. Tänkte bara i fall det kunde vara delar från en ut av mina växter som jag har i akvariet. Slöjstjärten har nämligen börjat riva sönder en stor växt som jag har i mitten av akvariet..så jag får rensa bort massor av blad från växten varje dag..
#11 - 6 februari 2004 21:51
Men om du inte har någon hona till din kampfisk hane så varför bry sig om det är svarta saker i hans skumbo. Det kommer ju ändå inte bli några yngel att vara rädd om. Men det kanske inte är så dum idé att skaffa en hona eller två då din hane verkar välldigt sugen på att skaffa yngel och det är ju alltid roligt att kolla på och pyssla om.

Mvh Torbjörn
#12 - 6 februari 2004 23:19
vet att det inte kan bli något yngel..det kunde jag räkna ut själv.. =) men det verkar ju mysko med svarta saker i skumbo...så tänkte att det kanske var något farligt för fiskarna(??) och det skulle vara kul att veta VAD det är,så att man vet nästa gång.
#13 - 7 februari 2004 21:39
Du får ta upp det och kolla!!!

kanske en mask från en växt som hittat sitt bästa miljö i skumboet..

har aldrig hört talas om saken.. men man vet ju aldrig..

Fskar som sliter i växter finns det gott om, mina platyn käkade och mobbade mina växter.. de är sålda idag! =)
Skaffa grövre växter, det är mitt tips.. =)

Annons