Svart och röd ciklid

#1 - 7 januari 2007 18:23
Jag är i full gång att starta upp ett artakvarium. Det enda som egentligen återstår är att välja arten. Jag vill ha en röd och svart ciklid som passar i ett 220 liters kar från Malawi. Jag tänker mig ungefär 4 invånare. Är det någon som har ett tips? Den ska helst vara ganska lätt att komma över, dvs jag måste skaffa den i veckan så det är inte läge att beställa in märkliga sorter.
Karet är nu helt utan växter, ett aquael Unifilter 750, en värmare och massor av kalksten på blästersand. 2 st 15 watts aqua-glo lysrör 7 timmar om dagen.
#2 - 7 januari 2007 21:12
tja vad gäller den röda cikliden så finns ju den röda zebran den är alltid lätt att få tag på, den svarta blir dock svårare särskillt om du inte vill betälla fisk från zoohandeln, vad jag vet så finns det inte så många svarta malawisar men en hel del mörkt tecknade firrar finns ju med då e det mer åt det blå-lila-hållet. (personligen skulle jag ha mkt fler malawisar i en såpass stor tank)
Lycka till
#3 - 7 januari 2007 22:03
Nu förstår jag att jag var otydlig. Jag sökte alltså en svart & röd ciklid inte en som är svart och en som är röd. Meningen är att det ska bli ett artakvarium.

Karet ska stå i foajén på en teater och det vore snyggast om fisken i karet är röd och svart då omgivningarna runt om i foajén är röda och svarta. Jag har tittat lite på den röda zebran, men undrar om det finns någon malawi som har svart i sig också.
#4 - 7 januari 2007 22:10
Finns nån viktora ciklid som är svart o röd har jag för mig !

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=40 sen hur lätt den är att få tag i har jag inte en aning om !
#5 - 7 januari 2007 22:11
Annars så har du ju den färgkombinationen på några från Tanganyikasjön.
Den här till exempel www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=122 men de behöver större kar tyvärr.
MvH Richard
#6 - 7 januari 2007 22:16
röd sebran är ju int röd i mina ögon.. den är ju orange .

annrs har du ju röd rubin eller "eureka" som är röda och väldigt fina.
#7 - 7 januari 2007 22:17
Håller med dig helt andreas men personen vill ju ha en fisk som är både svart o röd, ganska svår färgkobination inom fiskvärlden va, iallafall ciklider !
#8 - 7 januari 2007 22:19
aha vva de så de var :) sorry .. då ska ja hålla käften ;)
#9 - 7 januari 2007 22:20
Ändrade mitt inlägg så det skulle låta lite snällare :P
#10 - 7 januari 2007 22:21
röd sebran är ju int röd i mina ögon.. den är ju orange .

annrs har du ju röd rubin eller "eureka" som är röda och väldigt fina.

Just det är en stor nackdel med den röda zebran.
#11 - 7 januari 2007 22:22
mange016 skrev:
Ändrade mitt inlägg så det skulle låta lite snällare :P

hehe jag tog inte illa upp :)
#12 - 7 januari 2007 22:24
mange016 skrev:
personen vill ju ha en fisk som är både svart o röd, ganska svår färgkobination inom fiskvärlden va, iallafall ciklider !

Det är därför jag frågar här på forumet om någon vet något om detta. Jag tycker nog ändå många hade bra förslag.

Egentligen finns inga andra krav än att jag vill att det ska vara en ciklid som lever i alkaliskt vatten därför att jag själv har aldrig satt upp ett sådant akvarie tidigare och vill gärna lära mig lite om det.
#13 - 7 januari 2007 22:29
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272

där har du en svart och röd fisk.. men det var väl inte riktigt vad du har tänkt dig.. dessutom är den tydligen svår att ha
#14 - 7 januari 2007 22:31
Nej den där är inte som jag tänkt mig. Det ska vara en ciklid och den ska leva i alkaliskt vatten.
#15 - 10 januari 2007 20:43
Korallzebra.

Rödzebra finns ju som MC/OB. Dom är väl lite svart-röda. I alla fall honorna. På Ciklidhobby i Nol har Kent något som heter "korallzebra" eller åt det hållet i alla fall. Det är rödzebra med stora svarta fläckar över hela kroppen. Rödzebran får man ju rätt så röd med rätt foder.
Sen har vi ju Hongi "red". Den har vit (blåskimrande) grunfärg med svarta ränder och röd skalle, ryggfena och stjärt. Honorna har inte den vita färgen, utan dom är mest rödblålilasvartbrunmörk. (nån kvinna kanske kan säga vad den färgen heter. Kvinnor har namn för ALLA färgnyanser...)[:o]
#16 - 10 januari 2007 21:06
MC/OB och korall zebra är samma sak ock skulle ju definitivt matcha in som röd och svart tycker jag men hanen finns ju dock bara i rosa, ljusblå å nått mer
#17 - 10 januari 2007 21:16
Allright.

palleh skrev:
MC/OB och korall zebra är samma sak ock skulle ju definitivt matcha in som röd och svart tycker jag men hanen finns ju dock bara i rosa, ljusblå å nått mer

Tack. Tänkte väl att dom var lika. Men trodde faktiskt att dom var olika varianter. Hade fått för mig att korallzebran hade större fläckar.
Jag hade nog ändå valt hongi "red" till det akvariet.
#18 - 10 januari 2007 21:31
Det blev till slut en Moorii variant som de i butiken sa kunde bo i 220 liters kar. Enligt Zoopets beskrivningar ska ju dessa fiskar ha minst 400 liter, men de i butiken sa att det inte är så, särskilt då jag endast ska ha dessa fiskar och inget annat. De har flyttat in idag. Just nu minns jag inte riktigt vilken Moorii det var, så jag får ringa butiken i morgon och fråga exakt vilken det var.
#19 - 11 januari 2007 09:28
Nu har jag tagit reda på vilken det var: Tropheus sp. "red", Livua, kallas också för moliro.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=585

Enligt zoopets beskrivning ska de ha 400 liter och 160 cm kar, men enligt butikspersonalen gick det bra att ha dem i 220 liter, 110 cm kar. Det blev 11 st invånare i detta artakvarium. Jag ska ta lite bilder senare idag.

Annons