Svart Råda bläster silikat

#1 - 16 november 2007 15:17
Hej jag har en undran om det är fler än jag so har haft problem med Malawi ciklider i ett kar med svart råda sand, på två månader dog det ca 20 st för mig och efter att jag tog ur sanden har inga dött.
Skulle vara hämst tacksam för svar av fler med samma problem.
#2 - 16 november 2007 15:44
Märkligt, jag har svart rådasand och vissa av mina fiskar har gått med den i lite drygt ett år utan att ta skada, däremot är den inte särskilt uppskattad av snäckor, de dör efter ett par dagar.
#3 - 16 november 2007 16:24
Hmm, ja, låter lite konstigt det där...ska inom en vecka peta ner "vanlig" blästersand i ett kar o hoppas jag inte stöter på nåt sånt där problem...men det är ju inte riktigt samma sak vad jag förstått...Men som sagt, det låter väldigt märkligt det där, finns flera här på forumet som har den svarta blästersanden och har aldig hört att nån har haft problem med den tidigare...det finns ingen annan faktor som spelar in kanske?

Mvh Patrik
#4 - 16 november 2007 22:23
#5 - 17 november 2007 00:02
Risberg skrev:

Du rekomenderar att inte använda blästersilikat med hänvisning till trådar som innehåller fler positiva än negativa erfarenheter (nästan 50/50 men ändå övervägande positiva erfarenheter), jag förstår inte riktigt!?
#6 - 17 november 2007 05:40
Jag har sån svart rådasand blandat med rådas bruna vanliga sand fast minsta storlek i mitt 720 och där har inte dött nån av sanden iaf ;)
Där är ca 50% svart råda och resten annan.

Simmar allt från corys till jordätare och feta skalarer :)
#7 - 17 november 2007 10:01
Har i 2 månader försökt köra igång ett 112liters med svart blästersilikat av okänt märke (orange säck minns jag att det var) inga av de fiskar jag testade att sätta i överlevde förutom en kampfiskhona som endast bodde i karet några dagar. Jag hade med vatten till min akvariebutik upprepade gånger och letade efter skadliga nivåer av olika ämnen. Vi fick något förhöjda värden av fosfor men inget som kunde förklara dödsfallen. Däremot höjt ph från 7,5 till 8.0 samt höjt gh från 8 till över 20. Trots att detta inte skulle vara problem för de fiskar jag testade med (guppy, guldgurami, kampfiskhona, körsbärsräkor (dog på 1 dygn) så dog fiskarna allt eftersom. Gav så småningom upp och bytte ut mot vanligt flodsand och engelsk sjösten och har efter det inte haft några problem. Ska också tillägga att jag haft igång samma kar tidigare med en blandning av annan svart blästersilikat och engelsk sjösten utan några mer problem än att snäckor dog, så jag misstänker att det var just det här fabrikatet som innehöll något olämpligt.
#8 - 17 november 2007 10:17
heeke skrev:
Du rekomenderar att inte använda blästersilikat med hänvisning till trådar som innehåller fler positiva än negativa erfarenheter (nästan 50/50 men ändå övervägande positiva erfarenheter), jag förstår inte riktigt!?

Vad är det du inte förstår Henrik?

Upp till var och en om dom vill chansa, men om nu Råda hävdar att det inte är speciellt hälsosamt, så kanske man borde fundera över det?

iofs inte fått det bekräftat själv

"Kan säga att sanden ni pratar om är direkt farlig för fiskar och allt levande i karet. Den innehåller kopparslagg och järnsulfat. Framställs i Boliden.
Pratade med Råda Sand om detta och den är olämplig som akvariesand.

Akvarielagret har slutat sälja den. Jag hoppas verkligen att fler butiker följer samma spår."

men som sagt upp till var och en, sen tror jag det är min fulla rätt att rekommendera vad jag vill ;) precis som du

mvh anders
#9 - 17 november 2007 17:35
Mysterium Rådas svart blästersilikat

Jag vet att det kan funka bra till de flästa andra fiskar, jag har själv lite andra kar med sanden i men just mina malawi klarar inte av den, men om man känner på den så är den lite fet, man blir lite fet i handen eftre att man har haft den i handen.
För mig har det dött ca 20 st och när jag tog ur sanden och bytte till " vanlig " ljus sand har ingen dött efter det.
#10 - 17 november 2007 17:42
Men mina malawi har inga som helst problem med den?
#11 - 17 november 2007 19:01
Mina Malawi mår oxå bra i sin svarta blästersilikat!
#12 - 17 november 2007 20:10
läste lite mer om blästersilikatet, återanvänds till stor del, beror förmodligen på vad man blästrar, vissa av oss kanske har haft oturen att fått återvunnet material som har blästrat "mindre bra" material

där av de olika resultaten?

Annons