Svart rådasand, blästersilikat

#1 - 15 november 2008 12:02
Tjena!
Startade upp mitt gamla akvarium igen nyligen.Köpte för tre veckor sen svart rådasand/blästersilikat samt växter.

Efter tre veckor hade det inte växt ett dugg med undantag för javamossan.
Tyckte det var konstigt så jag letade lite info här på zoopet om sanden.

Hittade trådar där det sades att råda själva inte rekommenderade sanden till akvarier.

Ringde själv upp råda och ställde lite frågor.
Dom sa att det inte var sand utan slagg från en av Bolidens koppargruvor.
Innehöll bla ca 45% järnoxid
Men tungmetallerna var inkapslade- i glas!

Antagligen blir sanden för vass för rötterna.

Han hade en stor hög med svart blästersilikat utanför kontoret och där växte ingenting. Den hade legat där i tio år.

Banverket köper det och använder det när dom lägger spår. Antagligen för att dom inte vill ha något ogräs vid rälsen.

Gissa om blästersilikatet åkte ur karet....
#2 - 15 november 2008 13:04
AlCorydora skrev:
Tjena!

Startade upp mitt gamla akvarium igen nyligen.Köpte för tre veckor sen svart rådasand/blästersilikat samt växter.

Efter tre veckor hade det inte växt ett dugg med undantag för javamossan.

Tyckte det var konstigt så jag letade lite info här på zoopet om sanden.

Hittade trådar där det sades att råda själva inte rekommenderade sanden till akvarier.

Ringde själv upp råda och ställde lite frågor.

Dom sa att det inte var sand utan slagg från en av Bolidens koppargruvor.

Innehöll bla ca 45% järnoxid

Men tungmetallerna var inkapslade- i glas!

Antagligen blir sanden för vass för rötterna.

Han hade en stor hög med svart blästersilikat utanför kontoret och där växte ingenting. Den hade legat där i tio år.

Banverket köper det och använder det när dom lägger spår. Antagligen för att dom inte vill ha något ogräs vid rälsen.

Gissa om blästersilikatet åkte ur karet....

Jag har gjort samma misstag nyligen... Fiskarna mådde inte heller bra. Kanske inte var så konstigt om de innehöll tungmetaller. Lite som läcker och det är kört typ.
#3 - 15 november 2008 13:06
Jag har gjort allt för att motbevisa att sanden går att ha i akvarium ett tag nu, jag har ett akvarium hemma med sanden samt 3 stycken i min lokal men samma sand. Samt att min kompis jag har lokalen med har ett växtakvarium med sanden hemma funkar jätte bra, han har också fiskar i det inga dödsfall på 1 år nu..

Det växer jätte bra i mina akvarium. har till och med ett som endast växt akvarium och det ser jätte bra ut, det handlar nog inte om sanden utan om hur man sköter det själv.

Samt att inte en enda fisk har dött i dom akvarierna, En del säger ju att sanden absolut inte ska funka med malawi men mitt malawi akvarium hemma funkar jätte bra och växterna växer som bara den.
#4 - 15 november 2008 13:19
smegga skrev:
Jag har gjort allt för att motbevisa att sanden går att ha i akvarium ett tag nu, jag har ett akvarium hemma med sanden samt 3 stycken i min lokal men samma sand. Samt att min kompis jag har lokalen med har ett växtakvarium med sanden hemma funkar jätte bra, han har också fiskar i det inga dödsfall på 1 år nu..

Det växer jätte bra i mina akvarium. har till och med ett som endast växt akvarium och det ser jätte bra ut, det handlar nog inte om sanden utan om hur man sköter det själv.

Samt att inte en enda fisk har dött i dom akvarierna, En del säger ju att sanden absolut inte ska funka med malawi men mitt malawi akvarium hemma funkar jätte bra och växterna växer som bara den.

Jag har en massa andra akvarier som funkar hur bra som helst och när jag flyttade fiskar från det karet till andra kar utan den svarta sanden blev de bra igen.

Eventuellt skulle vattnet här som är hårt och basiskt kunna reagera med sanden men det låter ju långsökt... Kanske olika sändningar sand... vem vet...
#5 - 15 november 2008 13:19
Och du har inte blandat sanden i växtakvariet med jord eller lera?

Hade bara svart rådasand och gödde med pmdd. Det var bara javamossan som växte, den hade jag satt ovanpå en grotta.

Vallisneria och hygrophila polysperma växte inte en cm på 3 veckor.

Vad jag menade var boven i dramat var att dom glaserat tungmetallerna så att inga ämne kunde läcka ut..
Glaset var för vasst för växternas rötter.
#6 - 15 november 2008 13:42
Nej inget sådant.

Jag hade hygrophila striata och h. difformis, vallisneria och flytväxter men ingen fart alls.

Jag tror inte att det kan bli för vasst faktiskt. Växter är inte så kinkiga med det. Däremot finns det ingen näring alls i sanden när den är inglasad. Om inglasningen har misslyckats läcker tungmetaller ut. Jag doserade extra mycket aquatan och det binder ju tungmetaller. Då mådde fiskarna tillfälligt bättre.
#7 - 15 november 2008 16:45
Hmm..
Hade 3 svärdbärare i och dom åt ingenting på en vecka. Jag doserade med aquatan och efter det så käka dom..

Kanske va som det läckte..
#8 - 18 november 2008 18:41
är dem svarta sanden en aning..glittrande? eller nått, för ja köpte en massa svart sand å ja vet inte hur många fiskar som dött pga den säkert över 50 st :( växterna me för den delen.
#9 - 18 november 2008 21:11
jag tror inte att man ska skylla allt på sanden då det funkar så himla bra för mig och många andra som jag känner, tror kanske att man ska vara extra noga med vattenbyten osv för att hålla en bra kvalité men det gäller ju även för övrigt enligt mig..

Jag byter 20-30% vatten 2 gånger i veckan för att hålla kvalitén uppe.

Så jag tror bättre skötsel gäller om man ska ha svart grus.
Bilagor:
#10 - 24 november 2008 11:29
Köpte svart sand på akvarielagret igår och där sa dom att det varit problem med blästersilikatet men dom hade en annan (som jag ser det likadan) sand som skulle fungera med växter och fiskar. Den såldes i lösvikt så jag vet inte var den hette. Vet inte om dom ville bli av med sitt lager med blästersilikat men ska iaf fylla akvariet med den idag så vi får se om jag blivit lurad. Tror inte det. Kommer använda inkört vatten och filter så det borde gå att se snabbt om det är sanden i såna fall. Enligt säljaren så skulle denna sanden vara ok för fiskarnas gälar, släppa ner näring för växter men dock inte lika bra som tex sjösten.
#11 - 24 november 2008 17:14
Det är mycket vanligare med "oförklarliga" omfattande problem vid användande av blästersilikat, främst vad gäller växter, men det är inte alltid det uppstår problem. Exakt vad skillnaderna mellan olika akvarier beror på är väl inte helt utrett än, men det kan till exempel påverkas både av kranvattnets egenskaper, biologisk belastning och olika tillsatser till akvarievattnet.

Det skulle för ämnet vara intressant att veta mycket mer om smeggas kranvatten, skötselrutiner, och definition på "funkar jätte bra" och "växer som bara den", eftersom det skiljer sig otroligt mycket mellan olika personer hur man uppfattar det. I en tidigare tråd om blästersilikat var det någon som skakade fram rätt utförlig innehållsdeklaration, varpå det visade sig att det innehöll en hel del ämnen, bland annat koppar. Även om det ibland upplevs som att det funkar problemfritt är det inte ett allmänt lämpligt bottensubstrat.
#12 - 25 november 2008 01:11
Du ska få lite mer info om mitt vatten, mitt vatten från kranen har PH: 7,2, KH 2, Ledtal 110 µS.

Jag byter som sagt 25% vatten 2 gånger i veckan då jag även tillsätter vatten beredningsmedel och EasyLifes växtnäring samt bikarbonat då jag har malawi ciklider hemma.

Så vattnet i akvariet har följande värden, PH 8, KH 6-7, 260 µS.

Det jag menar med funkar jätte bra är att inga fiskar har varit sjuka eller dött, dom ser mycket pigga ut och äter som dom ska.

Det jag menar med att det växer som bara den är att jag får rensa växterna en gång i veckan för att inte akvariet ska växa igen. Växterna jag kör med är anubias nana, samt 2 olika valisneria dessa får jag rensa hela tiden.

Och enligt innehålls förteckningen jag fick på gruset så innehåller det 42-48% Järnsilikat

Övriga beståndsdelar är dessa, som jag inte riktigt klurat ut vad det är, så finns det någon här som är bra på kemi så kan ni ju gärna hjälpa till.

SiO2 35-39%
A1202 3-6%
CaO 2-4%
MgO 1-3%
Fri kvarts <1%
#13 - 25 november 2008 01:22
Här är en FDF där det står vad sanden innehåller.

http://www.askania.se/pdf/4web/PDF/fajalit.pdf

Sen sökte jag lite på CiO2 och hittade då denna sida

http://www.shenet.se/ravaror/kiseldioxid.html

Detta ska ju inte vara skadligt vad jag kan förstå står till och med
"Godkänt av Svenska naturskyddsföreningen som som Bra Miljöval."

Nu har ni ju all info som jag har tillgång till, är det någon som kan säga och visa på att sanden kan vara skadlig för fiskarna under längre tid så kommer jag att byta sand på en gång. För jag kan ju inte veta hur sanden funkar på sikt då jag inte haft igång det jätte länge.

Så hjälp mig och många andra ta reda på om sanden är skadlig eller ej, jag kan ju inte säga att jag vet att den är bra heller då jag grundar detta på vad jag sett i mina akvarium. Och mina akvarium ska ju inte vara något facit.
#14 - 25 november 2008 02:47
SiO2 35-39%= är väl kisel?
#15 - 25 november 2008 03:59
42-48% FeO känd under namnet rost.
35-39% SiO2 eller E-551 som är en sur oxid.
3-6% Al2O3 [SIZE=2]aka aluminiumoxid.
2-4% CaO mer känd som kalciumoxid vilken höjer pH.
1-3% MgO agnesiumoxid.
<1/ fri kvarts.

Frågan som jag tycker är intressant är hur dessa ämnen i sin tur reagerar med ex CO2, glutaraldehyd eller andra ämnen som tillsätts i våra akvarier.
[/SIZE]
#16 - 25 november 2008 11:32
Det var ju din tråd jag syftatde på tidigare, Smegga, och i den letade Azur fram en pdf med mer fullständig innehållsdeklaration:
http://www.askania.se/pdf/4web/PDF/fajalit_miljo.pdf
Bland annat en halv procent koppar. Förmodligen är det kombinationen av täta vattenbyten och vattenberedningsmedel som gör att det funkar för dig Smegga, kanske även det höga pH-värdet, du kan ju om du vill försöka odla växter med mindre vattenbyten och utan vattenberedningsmedel, låt även gärna pH-värdet sjunka.

Facit, alla akvarier är olika, om det funkar för en akvarist som sköter alla sina akvarier på liknande sätt fungerar det ju under de förhållandena, får du dina växter att växa så är det ju så, med fiskarna är ju lite mer speciellt, att de överlever och inte blir uppenbart sjuka är inget direkt bevis för att det inte alls är skadligt för dom.

Att något är märkt bra miljöval är inget bevis för att det är ofarligt som bottensubstrat, det finns till exempel tvättmedel som är märkta med bra miljöval. :) Men det är inte kiseldioxiden man ska vara orolig för, det fanns andra ämnen i blästersilikatet som är farliga.

2 vattenbyten på 25% i veckan är föredömligt, det vore bra om fler gjorde det, vattenberedningsmedel är däremot normalt sett överflödigt, om man inte använder blästersilikat som bottensubstrat.
#17 - 25 november 2008 12:01
den sanden har kostat mig åtskilliga discusar och sedan en satans massa räkor skulle inte rekommendera den till någon!!!!!!!!!!!!!!!!!
#18 - 26 november 2008 20:43
Ingen som testat svart dekorgrus 3-4mm från gibbon ?
#19 - 26 november 2008 21:37
Edlund skrev:
Ingen som testat svart dekorgrus 3-4mm från gibbon ?

Vet du vad det är för märke på det? för jag köpte häromdagen detta grus

http://www.zolux.com/index.php?page=1;1;4;29;156;346345&id_langue=en

det ska vara ifrån akvarieteknik, men kan ju vara samma som gibbon har.
men det står tyvärr inte storlek på det men det är i 3-4 mm vad jag tycker i alla fall.

Måste prova lite olika svarta grus för att se vilket som funkar bäst :)
#20 - 26 november 2008 22:14
Nä det är inte det gruset.Det som du har köpt är bra så vitt jag vet.
Skall ha lite räkor i så det får absolut inte släppa ut några sorters gifter.
Man får väl prova med några körsbärsräkor :)
#21 - 26 november 2008 22:21
Edlund skrev:
Nä det är inte det gruset.Det som du har köpt är bra så vitt jag vet.

Skall ha lite räkor i så det får absolut inte släppa ut några sorters gifter.

Man får väl prova med några körsbärsräkor :)

Vad bra att du hört gott om det gruset, hoppas på att det ska hålla sig renare än blästersilkatet. på blästersanden lägger sig all skit som ett lager inte kul.

Men några körsbär kan du ju prova med det är väl säkrast:p. Men så länge sanden är gjort för akvarium ska det ju vara lugnt.

Annons