svart/röd fantomtetra

#1 - 17 februari 2011 14:19
Sitter och läser artbeskrivningar på olika tetror och läser b.l.a. om den röda fantomtetran. Den vill ha 21-23 grader och den svarta 23-28 grader, någon som vet varför, det är ju samma art?
#2 - 17 februari 2011 15:05
Dom kommer väl från olika ställen med olika vattentemperaturer... Bara en gissning att det skiljer sig i temp på de olika platser där dessa två varianter lever naturligt...
#3 - 17 februari 2011 15:16
Det är definitivt inte samma art. Samma släkte är det, Hyphessobrycon, men röd fantomtetra är H. sweglesi och svart fantomtetra H. megalopterus. Så det är inget konstigt i att de vill ha olika temperatur.
#4 - 17 februari 2011 15:47
Mumin skrev:
Det är definitivt inte samma art. Samma släkte är det, Hyphessobrycon, men röd fantomtetra är H. sweglesi och svart fantomtetra H. megalopterus. Så det är inget konstigt i att de vill ha olika temperatur.

Dåligt av mig att inte läsa på riktigt[:o]
#5 - 17 februari 2011 17:54
Dom lever på olika ställen också...
:)
#6 - 17 februari 2011 18:03
Dom lever på olika ställen också...

Ja, jag har läst det också...lite för snabb ibland;)
#7 - 17 februari 2011 18:14
gullefjun skrev:
Ja, jag har läst det också...lite för snabb ibland;)

Jag tycker inte det är så konstigt att man funderar i de banor du gjort - jag har inte haft en tanke på att dessa kräver olika temperaturer! Så, jag tycker det var bra att du ställde frågan!:)
#8 - 17 februari 2011 18:49
Jag tycker inte det är så konstigt att man funderar i de banor du gjort - jag har inte haft en tanke på att dessa kräver olika temperaturer! Så, jag tycker det var bra att du ställde frågan!:)

Annons