Svart sand/grus till Malawi?

#1 - 20 september 2008 17:45
Efter att ha sökt en del på forumet efter svart grus har jag inte hittat något som matchar det jag söker. Det jag vill att gruset ska uppfylla är:

1. Strlk ca 2-4 mm(?). Med avsikt att det ska gå att köra bottenfilter även om det inte blir bottenfilter så ska småbös kunna gå ner i gruset och inte lägga sig ovanpå (som blästersanden jag har idag....)

2. Malawivänlig. Det verkar som en del av sanden/gruset på marknaden är giftig (?) för Malawi.

3. Malawivänlig II. Den ska tålas att munsköljas av fiskarna utan att lämna skärsår..... => ej kross?

4. Matt - ej någon blank variant.

5. Gärna så svart som möjligt, men hellre mörkgrå än sprutlackerad ;-)

Är det någon grus som uppfyller detta som inte kostar skjortan?

Jag skulle vilja byta ut nuvarande bläster till denna i karet där det för närvarande främst går syd/mellan amerikanska cilklider. Framöver tänkte jag skifta till Malawi och kombinera det med svart skiffer och nålgräs eller vallisneria och anubias? Kan det bli nåt?
#2 - 21 september 2008 04:57
Jag köpte en svart med bruna inslag på tropakvarie imoporten blev hyffsat nöjd med den ska ta en bild och lägga upp sen så får du se.

ganska billig med 150:- för15kg har jag för mig

David
#3 - 22 september 2008 16:17
r0lf skrev:
Jag köpte en svart med bruna inslag på tropakvarie imoporten blev hyffsat nöjd med den ska ta en bild och lägga upp sen så får du se.

ganska billig med 150:- för15kg har jag för mig

David

Bilder vore fint! Vet du vad det var för sand? Var det typ 2-4 mm?
#4 - 28 september 2008 08:53
Kom förbi en av de andra akvariebutikerna här i Gbg och såg svart diabas 4-6 mm. Såg lockande ut! 12 kr/kg dock.

Hur är det med diabasets egenskaper? Inga elaka utfällningar eller dylikt som inte uppskattas av växter eller fiskar?
#5 - 18 oktober 2008 10:36
Det blev svart diabas 2-5 mm, inköpt på ett av byggvaruhusen. 129:- för 20 kg säckar. Blev bra i karet!

Annons