Svart (sjuk) VF Diskus

#1 - 24 september 2003 08:26
Då jag håller på att bygga klart min villa har mitt 1200 liters blivit lite lidande[:-48]

Nu har jag äntligen fått fason på det och i det stora hela verkar allt mycket ok, de äter bra, färgar ut fint och är inte skygga alls.
Dock är de lite smala, men det löser sig den närmsta månaden.
Ang ph/kh samt nitrat får jag återkomma, men det brukar vara mycket bra och rent.
Temperatur runt 29
Byter 30% vatten i veckan.

Dock så har en av mina viltfångade blivit lidande sista veckan[:-55].
Beskrivning av sjukdomen:
-Den står relativt still och när den rör sig gör den det långsamt och försiktigt.
-När jag matar äter alla utom denna(matar med diskusmix och pellets av högkvalité)
-Den är nästan helt svart, nästan matt i skinnet och fenorna är ihopfällda
-Andningen är normal, kanske andas den mindre genom ena gälen, men det kan vara inbillning.

Diagnos?

Lösning på problemet?
#2 - 24 september 2003 10:35
Lösningen är oftast biologisk. Försök att ge den bästa möjliga förutsättningar för att klara det själv. När inget annat hjälper så har jag provat kaliumpermanganat eller formalin. Detta hjälper på det mesta. Men problemet kommer oftast tillbaka när dom kommer tillbaka till huvudkaret. Därför så krävs ett annat kar där fisken kan återhämta sig i fred oftas mer än 2 månader. När fisken har återhämtat sig så kan man släppa i den igen och hoppas att den inte blir mobbad i karet som nykomling. Om så är fallet så kan den dra på sig sjukdommar igen. Efterssom jag inte har ett kar över, efterssom det är för mycket slabb och för att det är dåligt för miljön så har jag slutat medicinera helt. Jag har inte förlorat en diskus sedan jag slutade med mediciner för ett år sedan. Alla diskus har bakterier och parasiter naturligt som är potentiella mördare. Bra vatten gör att diskusen klarar det själv utan vår inblandning.
MVH
Magnus
#3 - 24 september 2003 10:40
Hej!

Det låters om ett klart fall av flagellater. Detta drabbas discus relativt lätt av vid stress, so´mkan bero på mobbing eller flytt tex.
Det första jag råder dig att prova är värmebehandling, som på grund av din stora volym måste ske i ett separat kar. Förslagsvis 60 liter. Sätt fisken där ensam med vatten taget från huvudkaret. Värm sedan vattnet till 33-37 grader. Tarmparasiten dör vid dessa temperaturer, men discusen tar ingen skada. Efter några dagar provar Du att mata försiktigt och sugerupp all överbliven mat, eventuellt att Du även byter lite vatten. Ett inkört innerfilter bör användas för nitrifikationsprocessens skull.
Om fisken trots detta inte börjar äta, finns flera olika sätt att angripa problemet. Man kan pröva någon av medicinerna som finns på marknaden mot invärtes parasitangrepp, förslagvis specialmedicin mot hål-i-huvudet-sjukan. Annars använder vissa Formalin, men det måste man gå under jorden för att få tag på.
Pröva först värmebehandling, det bruakr hjälpa. Det är dock viktigt att vattnet blir tillräckligt varmt, minst 33 grader, men gärna mer som sagt.
Lycka till.
#4 - 24 september 2003 11:14
Tack för förslagen Tropfrog och Wolf.

Vad tror ni om följande lösning?

50% vattenbyte
extra salt, brukar få dem att må bättre och även ta bort svampsjukdomar(ev följdsjukdom vid försvagningen)
Samt höjning av vattentemperaturen till 33 grader ev högre om jag lyckas.

Skall jag komplittera med någon mat de har svårt att motstå samt är lite fetare så att de mår bättre?
Vilket foder?

Jag kan ev få tag på kaliumpermanganat och undrar om detta är skadligt för de andra fiskarna samt om det tar död på filterbakterierna?

#5 - 24 september 2003 11:38
Jag kan komplittera filtreringen med ett sandfilter med så att jag får bort ev nitrit lite snabbare.

Desto mer filtreringen desto bättre antar jag.

#6 - 24 september 2003 11:46
kaliumpermanganat skall du bara använda under kort tid i separat kar. Det tar dö på all microbiologi i karet.
MVH
Magnus
#7 - 24 september 2003 12:11
Ikväll tar jag en bild på min sjuka diskus så är det kanske lite lättare att ge en diagnos.

Precis som du säger Tropfrog ligger troligtvis problemet i karet och om jag inte ändrar detta kommer den må dåligt när jag lyfter tillbaka den.
Jag börjar i rätt ända och ger den så bra betingelser som möjligt, ser om detta hjälper, annars blir det nog kaliumpermanganat till helgen.
#8 - 24 september 2003 12:23
VArför använda Kaliumpermanganat i det här fallet? Det hjälper inte mot inre parasitangrepp, bara mot yttre, till exempel gälmask.
Naturligtvis ska Du börja att ge discusarna de bästa förhållanden Du kan, men den discus som har angripits av flagellater kommer inte att bli bra av sig själv. Det är mycket ovanligt. Betydligt vanligare är att de istället svälter ihjäl sig.
Om Du verkligen har möjlighet att värma upp ditt 1200-literskar till 33 gradrsstrecket så för all del, gör det. De friska discusarna kommer inte att ta skada de heller ,men se till att sörja för en bra syresättning eftersom mängden löst syre i vattnet minskar kraftigt i så varmt vatten.
Salttillsats är också något som egentligen varken hjälper eller behövs i din situation, men vill Du ändå använda det så kommer det inte att bli någon nackdel heller.
Du har ju faktiskt redan själv gett dig lösningen på framtida matvägrarproblem, nämligen bra förhållanden. Ett fint nitritfritt vatten och en bra social struktur i gruppen räcker långt för att minimera risken att drabbas av skitätare (fisken äter, men bara alger och skräp) och matvägrare i famtiden.
#9 - 24 september 2003 13:01
Wolf: Ok jag visste inte om hur Kaliumpermanganat fungerar samt vad det är bra för. Självklart skulle jag kolla upp detta mer noggrant innan jag nvände mig av detta.

Självklart är rent vatten och en bra social struktur viktigt, men jag tror att vattnet är helt ok om jag skall vara ärlig.
Vattenbyten sker ofta, ok det är inte helt lätt att hålla rent botten då karet är såpass djupt så där kan en felkälla ligga.

Ang socialstruktur tror jag att det är ok, de har levt tillsammans i något år utan bråk.

I och med att flagellater dör vid högre temperatur så borde väl mitt handlande vara rätt? (förutom Kaliumpermanganat)

Idag har jag "bara" igång två innerfilter på ca 30 liter st drivna av 1500 l/h pumpar.

Jag har ett droppfilter som jag håller på att arbeta med men ej är färdig med på 90 liter biobollar + 60 liter filtermatta som kommer fungera om någon vecka.
Med detta samt 30% vattenbyte per vecka kan jag inte tänka mig att vattnet borde vara annat än rent.

Vilken mat kan du rekomendera för att få igång min svarta stackare?
#10 - 24 september 2003 15:39
Din filtrering låter ju helt okej. Du borde inte ha någon hög nitrithalt i vattnet, och nitratet får Du ju bort genom vattenbytena. Det allra bästa sättet att försäkra sig om att man inte har en för hög nitrithalt är ju dock att helt enkelt köpa ett dropptest för det. No2 test kostar runt 119-139kr och räcker för cirka 45 tester. Kan rekommendera Seras test. Nitrithalten bör inte överstiga 0.3mg/l i ett discuskar, och nitratet inte över 25mg/l.

För att fresta din självsvältande stackare, och för att få dem andras magar att komma igång är det fakttskt en bra idè att utfodra med Vita eller Röda mygglarver i ett par dagar. Dessa kan i sig vara en infektionskälla, men å andra sidan är den discus som inte äter Röda mygglarver inte kläckt än. När fiskarna efter ett par dagar äter larverna som galningar ur handen på dig, kan Du gå över till Aquatic Nature eller vad Du nu använder för högkvalitetsgranulat, samt det andra frysfodret Du "kör" med.

Lycka till.
#11 - 26 september 2003 06:20
Tänkte bara komplittera med hur det går med min stackare.
Jag tror mig ha hittat vad som ställt till det för mig. Mitt ena inner filter har malen lyckats klämma in sig under. Då han trivdes där bra så har han byggt en grotta i sanden vilket gör att vattnet passerar under filtret istället för igenom.

Med andra ord har ett effektivt filter med nyttiga bakterier blivit ett stillastående bakteriefyllt magasin som sakta läckte ut nitrit.

Efter att jag gjorde rent filtermattan och bytte 30% vatten på kvällen, 10% på morgonen och 10% på kvällen verkar den må bättre nu.
Jag har även fullvärme på samt mer ljus=mer värme.
I mitt kar är det nu 34,3 grader(i akvarierummet 37,8).

Nu ser man teckningen av färgerna igenom de mörka partierna, den rör sig lite piggare men äter inte ännu.
Ikväll blir det levande föda i form av daggmaskar och om inte detta funkar röda mygglarver.

Detta belyser lite problemet med att ha ett stort kar med växter och diskus. Då växterna är ypperliga gömställen har jag inte sett diskusens hälsotillstånd i tid samt växterna gömde effektivt vattnets nya väg genom filtret.

Min tanke är nu att pressa in en plexiglasbit så att malarna inte kan tränga sig in under filtret för att ta bort risken för att detta sker igen.
#12 - 26 september 2003 08:29
Okej, ja, 34,5grader borde var nog. Det är en temperatur som jag själv har besegrat prasiter i. Vänta nu några dagar och se vad som händer, som sagt. Du kommer att märka att discusarna blir mycket livligare i dessa temperatrer, på grund av sin växelvärme.
Detta är dock inte direkt onaturliga temperaturer för discus. Vid torrperidoer i Amazonas händer det ofta att det blidas små vattensamlingar där vattenståndet endast är någon halvmeter, och där temperaturen under varma dagar uppgår till just 33-37 grader. I en dylik vattensamling hittade man en gång närmare sjuttio discusar! Bara att plocka och vara nöjd!
#13 - 26 september 2003 09:11
En sån dröm, bara plocka de man vill ha.

*jag tar den och den, nej förresten, jag har redan 15 st perfekta Tefe i 25 cm storleken jag tar ett par röda istället*

Jodå, de är livligare, jag märker även en ökad andningstakt men det är bara naturligt.
Levande föda har jag gott om just nu då jag har en grävskopa utanför så jag bara plockar feta maskar. Och är inte detta kraftfoder så är nog inget kraftfoder.:-)

Annons