svart under sanden?

#1 - 26 juni 2008 08:51
vart man än tittar på akvarium så har nästan alla som ett svart lager under sanden. detta även om sanden är allt annat än slät över botten. vad är detta? vad är det bra för och hur gör man?
känner mig verkligen helkorkad som inte fattar detta :p

jag hoppas det är okay att jag lånade denna bilden jag hittade som mycket tydligt visar det jag pratar om

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=1280&d=1133640323
#2 - 26 juni 2008 09:15
Det svarta är: mer sand + mörker.

Det ljusa lagret sand, det är så långt ljuset tränger ner i sandlagret. Därefter blir det mörkt, helt enkelt.
Syns speciellt tydligt om det är mörkt i resten av rummet.
#3 - 26 juni 2008 10:03
men det är som en markant kant. när jag varit i zoobutiker har de oxå sånna kar och det är inte samma sand som den översta cm för det är aldeles svart trotts att det är ljust i lokalen
#4 - 26 juni 2008 10:09
Det är inte skiten som du menar som ramlar ner under gruset/sanden? det har jag också och slamsuger ibland men brukar låta det vara då det blir fina bakterier av det i sanden.
#5 - 26 juni 2008 10:10
Det vill jag nog se en bild på.

Det som är på bilden du länkade är iaf vanlig sand i mörker.
Det blir ju alltid en markant kant några centimeter ner pga det ljus som tränger ner i sanden.
Men kolsvart oavsett sand och yttre belysning? Då misstänker jag skräp.
#6 - 26 juni 2008 20:01
Troligtvis de vanliga avlagringarna, skräp + nyttiga bakterier.
#7 - 26 juni 2008 20:16
Håller med Trollsvans, akvarieljuset lyser upp sanden men når inte ända ner. Jag ser också de där lagren i mitt sköldpaddskar, och det är bara småkorning engelsk sjösten på botten, inget annat!

Annons