Svårt val?

#1 - 13 juli 2004 19:17
Hej!
Jag har köpt in ett 230 L akvarium nu i veckan.
Jag har haft många funderingar på vad jag skall ha i det.
Den första tanken var: 1.3 Afra "cobue", 1.3 Johanni
och 1.3 Labeotropheus trewavasae.
Eller så tänkte jag ha en grupp Prinsessan av Burundi.
Men hur många såna skulle jag kunna ha i akvariet?
Eller är det någon idé det här med Prinsessorna eller skall jag satsa på malawi?
#2 - 13 juli 2004 19:19
Princessor rockar, börja mer 5 stycken så kommer dom att bilda en fet koloni med tiden.
MVH
Magnus
#3 - 13 juli 2004 19:33
Hur skall akvariet inredas? Skall jag ha lavasten eller annan sten?
Kan jag ha några andra fiskar med dem?
Skall jag ha ca 10?
#4 - 13 juli 2004 19:43
Efterssom princessorna sällan lämnar underlaget så är det bra att bygga upp med sten så att dom kommer upp i karet. En pelare i mitten ser fett ut och visar hela princessornas potential.

Lavasten tycker jag själv inte är snyggt, dessutom så kan det rispa stressade fiskar. Jag använder kalksten i mina tang kar, kan du hitta faxekalk till ett bra pris så är det nog det bästa.

Som jag skrev så räcker det med 5 i början, någon kommer att få sätta livet till innan kolonin bildas.

Åsikterna varierar om hurvidare man kan ha andra fiskar med prinsessorna eller inte. En del säger att dom förr eller senare kommer att ta dö på alla andra fiskar i karet, medans andra vittnar om snälla och trevliga fiskar. Det beror nog på art och individ. Jag skulle dock själv vilja köra enbart prinsessor i ett högt kar med en hög stenpelare i mitten, tycker att dom gör sig bäst själva.
MVH
Magnus
#5 - 13 juli 2004 19:56
Så en stor hög med faxe sten i mitten då[:D].
Skall jag tänka på nåt annat speciellt?
#6 - 13 juli 2004 20:00
princessorna är väldigt tåliga och klarar det mesta. Dock så tycker jag att man skall hålla ph över 8 (som i sjön) för att vara på den säkra sidan.
MVH
Magnus
#7 - 13 juli 2004 20:55
Men kan man ha några malawiciklider med prinssesorna eller blir det för trångt?
#8 - 13 juli 2004 21:51
Någon som vet?
PatrikMalmo
#9 - 13 juli 2004 22:38
Det går säkert att hålla någon Malawi med Prinsessorna, det luriga är att välja en tillräckligt tuff en. Som Tropfrog nämnde finns erfarenheter från att Prinsessor konkurrerar ut alla andra arter med tiden i ett akvarium till att de funkar fint med andra fiskar. Hittar man en tillräckligt tuff Malawi kanske den i stället slår ut Prinsessorna. En luring!!

Din fråga får säkert en del Malawi/Tanganyikafantaster att gå i taket, eftersom det "vanliga" är att bara ha dessa fiskar med andra från samma sjö. Vad som är vanligt kan man dock strunta stort styck i enligt mig. Problemet med matchningen av Prinsessorna finns dock kvar. Personligen hade jag gjort som Tropfrog och hållt dem för sig själva, med en "stenpelare" i mitten av karet. Lovar att du får ett spännande kar!!

Något jag hade velat prova (OBS -garanterar inte att det går!!) är att sätta i två-tre Synodontis petricola (en mal) i burken. Får garanterat Prinsessorna med på vakt och klipper en del yngel så att kolonin växer långsammare. Vet dock inte om Prinsessorna klipper petricolan så småningom.

Inom parantes såg jag ett fantastiskt spännande 200-liters kar på Kölns akvarium. Fullt med snäckor på botten, tre par N. meleagris och två petricola... stod och kikade på det i säkerligen en halvtimma. Meleagrisen hade massvis med yngel i olika storlekar bland snäckorna. De bråkade sinsemellan om revirgränser, men var hela tiden på vakt mot petricolan. Najs! ;)
#10 - 22 juli 2004 00:04
Mina erfarenheter av Prinsessan är att den är mycket aggresvi och konkurrerade ut ett par andra arter ur akvariet. I karet gick även 3st Synodontis Multipunctatus och en Petricola. Dom tog en del yngel, det var grymt kul att se hur dom plöjde rätt in i prinsessornas bo och tog ett par. Prinsessorna blev helt galna, men dessa malar verkade inte bry sig om huggen från prinsessorna. De simmade bara lugnt därifrån.
#11 - 22 juli 2004 08:41
Hej

Ja, att prinsessorna skulle kunna rucka på Synodontisarna har jag svårt att tro, då Synodontis verkar vara ett mycket tåligt släkte. Min stora S. eupterus dammsög en sten full med eldbuksägg, och rörde inte en min åt att eldbukarna knuffade på den som galningar. Och en annan Synodontis jag hade raidade en sten med påfågelsägg, visserligen var det två honor som hade "lekt" så de försvarade väl inte äggen sådär våldsamt energiskt som de hade gjort om det varit ett par, men ändå.

Men jag håller med, skulle vara kul att testa prinsessor, med t.ex S. petricola, tycker det är en mycket snygg mal. Skulle det inte funka att ha t.ex nå´n Julidochromis med prinsessorna?

MVH Micke

Annons