Svart vatten utan att sänka pH?

#1 - 13 oktober 2006 10:56
Hej!

Undrar om det finns något sätt att färga vattnet utan att sänka pH-värdet? Min rot färgade av sig förut och det blev väldigt fint, och påverkade knappt pH alls. Nu har den tyvärr slutat med det. Såg att det finns något medel från Sera, men det sänker väl pH värdet rätt mycket? Kranvattnet har pH på 7,5 här, så jag vill absolut inte sänka det för mycket.
#2 - 13 oktober 2006 12:11
Jag gör avkok på alrotsbark som jag häller i vattnet.
Det påverkar inte ph´t alls. Dock är det väl inte världens lättaste att få tag på om man inte har skog själv... :D
Prova med avkok på alkottar eller släng i dem som de är. Har inte provat det själv men läst om andra som använder det. Misstänker att man dock måste ha i en hel del kottar för att få effekt... [:o]
#3 - 13 oktober 2006 12:48
Tetra Torumin gör ingenting förutom färga vattnet.
#4 - 13 oktober 2006 13:57
Insomniac skrev:
Såg att det finns något medel från Sera, men det sänker väl pH värdet rätt mycket? Kranvattnet har pH på 7,5 här, så jag vill absolut inte sänka det för mycket.

Nope! Sera Morena påverkar inte pH nämnvärt. vad har du för pH i akvariet nu?
#5 - 13 oktober 2006 14:29
Lägg smörpapper mellan lampan o täckglaset.:)
#6 - 13 oktober 2006 15:21
Den var bra :D
#7 - 13 oktober 2006 17:53
batski skrev:
Nope! Sera Morena påverkar inte pH nämnvärt. vad har du för pH i akvariet nu?

7,5, samma som kranvattnet. Hur mycket påverkar det tror du?

Avkok på alkottar lät som ett bra förslag, men som sagt behöver man nog en jäkla massa kottar!

Det får nog bli Sera Morena för mig, men alkottar i akvariet som dekoration lät ju inte helt fel heller. :)
#8 - 13 oktober 2006 20:17
Enda nackdelen med lösa alkottar i akvariet är att om man glömmer bort dem/inte ser dem kan man suga upp dem med slangen när man byter vatten. Och dom är väldigt bra på att fastna mitt i slangen.

Wester, "den kunnige expediten", har kottarna i små nylonpåsar. Mycket finurligt!
#9 - 13 oktober 2006 20:55
Enda nackdelen med lösa alkottar i akvariet är att om man glömmer bort dem/inte ser dem kan man suga upp dem med slangen när man byter vatten. Och dom är väldigt bra på att fastna mitt i slangen.

Wester, "den kunnige expediten", har kottarna i små nylonpåsar. Mycket finurligt!

Använder en hel del alkottar för min apistos o har skrivit om det här http://www.amazondiscus.se/phpBB2/kb.php?mode=article&k=1
Ev krävs reg
#10 - 14 oktober 2006 14:47
Insomniac skrev:
7,5, samma som kranvattnet. Hur mycket påverkar det tror du?

Beror på KH, men inte ens i mjukvatten påverkar det pH nämnvärt. Vad har du för fiskar?
#11 - 14 oktober 2006 18:58
Kardinaler, sorgmantlar, otocinclus och segelfenspleco.
#12 - 15 oktober 2006 10:43
Då behöver du absolut inta vara orolig över att pH skulle sjunka lite. Egentligen är pH 7.5 för högt för dem, även om de anpassar sig. pH 6.5-7 skulle vara lämpligare och jag kan ändå inte tänka mig att det skulle sjunka under pH 7.
#13 - 15 oktober 2006 12:09
Ok. Då springer jag iväg och köper det. :D

Annons