Hej!
Jag tycker gott att du kan ha dubbelt så mycket växter! Gruppera dem gärna, så att det inte är "jämna" avstånd mellan alla, kanske ha lite fler i bakkanten som en fin "bakgrund". Det ser naturligare ut :)
Fläckarna är säkert alger! Det är helt naturligt att få alger i ett akvarium. De finns -alltid- där, det är bara olika hur mycket de förökar sig. Oftast kommer en viss sorts alg först, i nystartade akvarier (bruna kiselalger), senare kommer andra typer av alger. Så man kan uppleva olika perioder då man får olika alger. Efter en längre tid stabiliseras det för det mesta, och man får mindre alger totalt sett.
Det man kan göra för att minska alger är ju: Mycket växter (de tar näring och då får algerna mindre näring), rätt sorts ljus till växterna (ett bra lysrör), lagom lång belysningstid (själv har jag 10 timmar), och sparsam matning så att det inte ligger matrester på botten :)
Jättebra att du matar sparsamt och inte gör rent filtret. Mitt filter brukar få ett sämre flöde efter cirka 4-5 månader, då kan man skölja av filtersvampen lite försiktigt men inte göra rent helt... Men du märker själv när flödet börjar minska, det ska ta lång tid.
Har du några bottenfiskar, så vill de ha särskilda tabletter som sjunker till botten. Men oftast räcker det med en halv tablett så att den verkligen äts upp snabbt. Har du inga bottenfiskar så ska du mata så att maten äts upp direkt och inte flyger runt i akvariet och in i filtret. Små portioner :)
Gör du några delvattenbyten? Jag byter cirka 25% en gång i veckan (söndagar), det tycker jag fungerar bra.
Men som sagt, gärna fler växter så att det blir lite lummigt :)
Själv har jag problem med svarta tofsalger i mitt akvarium. Det är troligen för att jag har för dåligt lysrör, men de gör ju ingen skada! Mina växter växer bra ändå. Så här ser mitt akvarium ut:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1229251220.jpg