Svarta prickar? Byta foder?

#1 - 10 april 2008 11:30
Hej!

Upptäckte idag att mina "Acei" Mari Gold har svarta fläckar runt munnen. Jag har läst har i forumet att det kan vara att dom fått för mycket spiriulina? Jag har dock dålig koll på vad det är??

Jag matar mina acei med frysta räkor, artemia mix. Innerhåller det mycket spiriulina?

Nu till det märkliga.

Jag har även ett 540 liters kar som jag flyttat över ett 20-tal acei yngel (2-3 cm) som jag lyckades rädda från en hona från det andra karet. Nu upptäcker jag att dom också har svarta fläckar runt munnen....??? Är det ngn ärftlig sjukdom?? Tilläggas bör att jag nästan uteslutande har matat dom med vanligt flingfoder, bara ngn gång i veckan har dom fått lite artemia.... så det kan ju knappast ha med fodret att göra???

Är detta ngn sjukdom som kan behandlas??

Jag är lite orolig eftersom jag igår släppte i 10 stycken nyköpta rödzebror i 540 liters karet, och jag vill ju helst inte att det sprider sig till dom......

Tacksam för svar... Min lokala akvariehandlare är inget vidare så jag be om experthjälp från er här på forumet....
#2 - 10 april 2008 12:12
Spirulina är en slags alg som förekommer i många fiskfoder, framförallt i vegetabiliska sådana. Det kan dock ge svarta fläckar på kroppen, som nästan ser ut som penseldrag.

Jag tror inte det är någon sjukdom, utan bara en nedärvd färgteckning.
#3 - 10 april 2008 20:16
OK, men prickarna har ju dykt upp nu? Jag har ju haft fiskarna i flera månader......?? Tycker mig se svarta prickar även på mina Saulosi nu..... Dom har blivit sotiga, liksom...

Är detta verkligen ingen sjukdom??
#4 - 11 april 2008 09:03
Läs på etiketten på ditt flingfoder, jag ger mej rackarns på att det finns spirulina i det. Och då är det sannolikt ingen sjukdom.

Annons