Har tidigare noterat bland mina otaliga endlersyngel att några tycktes ha helsvarta ögon, men inte fäst någon större vikt vid det. Startade för drygt två veckor sen upp ett nytt 54 literskar för att kunna flytta över honorna och alteftersom separera på honor och hanar bland ynglen för att slippa den totala endlersöverbefolkningen.
Vid uppstarten och under mellanliggande vattenbyten har karet fått utbytesvatten från mitt lilla kar för att snabbare få med nyttiga bakterier och sånt. Sköljde också upp filtermaterialet i akvarievattnet, i går fick så honorna och de av ynglen jag tycker ser ut att vara honor flytta över - lite stressade av flytten blev de, men lugnade sig fort. Koppade över de i en stor bunke så att de inte skulle bli chockade även om vattnen i akvarierna torde likna varandra. I morse noterade jag så att alla tre vuxna honorna fått helsvarta ögon (kraftigt utvigdade pupiller), ögonen verkar dock inte så vitt jag se vara utstående. I övrigt är de lugnare än i lilla karet, men det tillskriver jag mest att de inte längre blir konstant antastade av hanarna och måste fly dessa. De simmar mest runt mitt i karet, plockar lite alger från växterna (har knappast hunnit bildas några någon annan stans) och kommer fram till rutan i förhoppning om mat så fort man går förbi. Äter gör de - lika glupskt som alltid.
Någon som har någon aning om vad det kan vara? Var inne och pratade med min närmsta akvariehandlare då jag funderade på att köpa några vattentester för att kolla om det kunde vara något akutfel på vattnet, men han trodde inte det, så några tester har jag fortfarande inte.
Har googlat lite på svarta ögon och fisksjukdomar, och det enda jag har fått upp var en tråd om "fish-MP" så akvariehandlaren kollade upp sitt sjukdomslexikon också, men kunde ingen stans finna något om dessa svarta övon. När vi kollade hans kar noterade vi att även några av hans endlers hade svartare ögon än resten, men inte totalsvarta som mina, mina fiskar kommer för övrigt inte från den affären.
Det lilla stimmet med boraras uropthalmoides som går i samma kar verkar må finfint, endlershonorna och ynglen också, om man bortser från dessa svarta ögon. Den enda beteendeskillnaden jag kan märkar förutom att de är mindres stressade utan hanar är att två av de fäller fenorna och när "jagärboss"-honan tittar strängt på dem, men jag antar att det kanske är ett normalt rangordningsbeteende som inte har synts tidigare när de var upptagna av att gömma sig från de pilska killarna.
tacksam för minsta lilla tips eller om någon annan har observerat något liknande fenomen