"Svartvatten" och Diskus?

#1 - 20 juli 2006 08:59
Jo, har ett nytt 720 liters på ingång :)

Jag är ju väldigt svag för "svartvatten" alltså det jag menar med det är ju då kristallklart men ganska rejält tefärgat vatten..

För att få till det och få det att bestå så bör jag väl köra små vattenbyten tänker jag? Min "plan" är att byta 10% i veckan och då även fylla på antingen med Sera Morena eller hemmagjort alkotteextrakt.

Kommer också köra torv i strumpa i karet, eklöv och rikligt med rötter.
Tänker köra 2st Grolux Sylvania rör för mer röd/brun ton i karet (triggar det alger tro?)

Frågan är då om dessa små vattenbyten skulle funka ihop med Diskus?
Vad jag förstått så ska man helst byta mer än bara 10% för att de ska trivas?
Eller kan man lösa det här på nåt bättre sätt kanske?

Vad säger ni som kan, har ni några bra ideér till mig om hur jag får till mitt "svartvatten" i kombination med Diskus?

(Har ju knallhårt kranvatten i Uppsala, 16kH (ska sänkas småningom till 7-8kH) och pH 7,5 (kommer höjas till ca 8).)

Ha´det!
#2 - 20 juli 2006 18:47
Ingen?
#3 - 20 juli 2006 19:09
du får nog ner ph mer än du tror , ;).

du kan få ner pHt genom att "lufta" vattnet kraftigt... om du har möjlighet tilld et....
#4 - 20 juli 2006 19:21
Vad tror ni om att bara byta 10%/vecka då till Diskus?
#5 - 20 juli 2006 19:56
Beror ju på hur många du har i karet,hur mycket du matar och så.
Men tycker 10% är lite lite.
#6 - 20 juli 2006 21:58
Jag skiftar alltid minst 30% i mitt 540 till mina vf diskus och altumskalarer.
Det verkar dock inte spela så stor roll om jag väntar 14 dagar med vattenbytena, dom mår kalas ändå vare sig det rör sig om en eller 2 veckor utan nytt vatten ;)
#7 - 21 juli 2006 07:01
Som skrivs beror mycket påbelastning, men man bör nog alltid vara beredd på att ev behöva göra ett större vattenbyte. Men är det bra färgen du är uteefter kan du ju alltid fuska genom o lägga smörpapper mellan rampen o täckglaset.:D
#8 - 21 juli 2006 09:20
nya rötter färgar ganska rejält och då slipper du mixtra med vattnet. Jag byter 50% i veckan men jag göder oxå vilket gör att jag slipper cyanoproblem.
#9 - 21 juli 2006 11:44
10% i veckan fungerar utmärkt om du har ett bra filter och ph över 7. Om ph faller under sju bör du ha snabbväxande växter och fet belysning som alternativ kväveexport..
MVH
Magnus
#10 - 21 juli 2006 18:50
Jag kommer ju köra med Fluvals Fx5 så det är ju ett bra filter och pH kommer ju vara över 7. Belysningen kommer inte vara den starkaste.
Jag får väl testa mig fram :)
Vill ju främst åt färgen som sagt därav vill jag byta så "lite som möjligt". Jag kör ju 50% byten i mitt 400 liters nu men då kommer den bruna färgen ryka snabbt tyvärr. Testade faktiskt smörpapper nån gång men tyckte inte det blev riktigt bra, sen tycker jag att det är kul att det är brunt på "riktigt" också..
CGR: Försvinner inte den bruna färgen för dig när du byter 50%? Trots bra rötter?

Tack för svaren!
#11 - 22 juli 2006 11:08
Det enklaste sättet att kolla vattenbytesbehov är nog genom att mäta nitrat och fosfat. Om nitrathalten inte övergår 50ppm eller fosfat 5 ppm så är det lugnt. JBL har tester som kompenserar för vattnets färg.
MVH
Magnus

Annons