Svartvattenprojektet avslutat!

#1 - 2 november 2006 01:01
Äntligen så är jag klar med mitt svartvattenprojekt och som det blev! Det vart långt över förväntningarna och jag är verkligen helnöjd. Det enda som saknas nu är ett gäng ungdiskus.
Ge gärna kommentarer:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=964171&gid=995573
#2 - 2 november 2006 01:20
Jag som var så nyfiken så sitter jag på jobbet där alla bilder ser så svarta ut pga av dåliga skärmar.. ska se om jag kan kika på ngn annan dator o annars ska jag titta då jag är hemma imorgon, ska bli spännande att ta del av ditt projekt.
#3 - 2 november 2006 05:21
Måste instämma med föregående talare, bilderna är väldigt mörka så det är svårt att se hur det tar sig.
#4 - 2 november 2006 06:07
Jag får säga att det ser RIKTIGT snyggt ut! Tanken är nog att det skall vara mörkt med tanke på att det är en svartvatten biotop! Blev riktigt fräckt med växter som har sina blad hängande ner i vattnet. Ser gärna fler bilder när fiskarna är på plats!

En fråga: Hur gick du tillväga för att få rätt färg på vattnet? Torvfiltrering? Vatten berednings medel?

SNYGGT!
#5 - 2 november 2006 07:50
Riktigt snyggt gjort, ser fram emot att få se lite fler bilder när det blivit bebott.
#6 - 2 november 2006 07:57
Nu är jag hemma o har bättre bild... så nu har jag bestämt att det bara är att flytta detta akvarium hem till mig i befintligt skick... Ser jättefint ut..
Så du ska ha diskus i akvariet.. ska du kombinera detta med ngn tetra eller kanske ngn Dvärgciklid ? Hur är vattnet ? Hur lågt har du hamnat i ditt ph ?
tack för du visar och som netweaver sa, nu vill vi se detta fina akvarium med fiskar också

Grattis till ett snyggt jobb

hälsn Robban
#7 - 2 november 2006 08:48
Riktigt snyggt!!:D
#8 - 2 november 2006 09:02
Inspirerande. Alltid kul med projekttrådar!
#9 - 2 november 2006 09:50
Vad är det för växter som hänger ner över akvariet? Ser ju ut som clivior.

Blev ju bra med spotsen över. Kopplade du till nån dimmer?
#10 - 2 november 2006 10:29
Metalmaid skrev:

Måste instämma med föregående talare, bilderna är väldigt mörka så det är svårt att se hur det tar sig.

Eftersom bilderna är tagna ungefär 01:00 så skulle det föreställa lite skymningsljus. Jag får ta lite nya bilder när det är lite starkare belysning idag.
spazm skrev:

En fråga: Hur gick du tillväga för att få rätt färg på vattnet? Torvfiltrering? Vatten berednings medel?

SNYGGT!

Jag tömmde min gammla Tetra torumin flaska på ungefär 90ml, knappast nog för 375l. För att komplettera detta så sitter det ungefär 200st alkottar och 4dl torvgranulat inuti ytterfiltret.
MaxRobban skrev:

Nu är jag hemma o har bättre bild... så nu har jag bestämt att det bara är att flytta detta akvarium hem till mig i befintligt skick... Ser jättefint ut..

Då säger vi så :D
MaxRobban skrev:

Så du ska ha diskus i akvariet.. ska du kombinera detta med ngn tetra eller kanske ngn Dvärgciklid ? Hur är vattnet ? Hur lågt har du hamnat i ditt ph ?

Jo diskus verkar mycket troligt. Jag var först inne på flaggciklid men har hört att de kan hoppa och med tanke på att det är ett öppet akvarium så är det en ekvation som inte går ihop tyvärr. Det går faktiskt lite tetror i nu :p, ett gäng glödbandstetror, svarta neontetror, lyktetror, sorgmanteltetror. Jag vet att det är lite av en fisksoppa, jag får helt enkelt ta och flytta en del till mindre akvarier. Jag har i alla fall bestämt mig för att införskaffa 10-20st glödbandstetror till, de gör sig verkligen bra i den dunkla belysningen. Förövrigt går det Corydoras leucomelas, Corydoras meate, Corydoras elegans, Corydoras davidsandsi och Otocinclus affinis i akvariet. Vattnet har helt OK värden, ett pH på ungefär 6,5-6,8 (vill ha ännu surare), kH ~3, temp ~26-27.
Metalmaid skrev:

Vad är det för växter som hänger ner över akvariet? Ser ju ut som clivior.

Blev ju bra med spotsen över. Kopplade du till nån dimmer?

Det är faktiskt Clivior (vet, inte biotopiskt korrekt :P), sen på den högra sidan sitter det en Kalla och bredvid denna hänger det en Porslinsblomma.
Dimmer finns det också, 39kr från Clas Ohlson - hur praktiskt som helst!

ps. Kul att ni tyckte om det ;)
#11 - 3 november 2006 01:37
Kan tro att det är fint med Glödbandstetra, precis som du säger så är de snyggast i dunkla akvarium.. Men är du på väg ner ytterligare i Ph så kanske Schackbrädes ciliden blir bra också.. den är också snygg i denna typ av akvarium..
#12 - 5 november 2006 22:40
Jag har adderat fyra stycken bilder som visar akvariumet i en ljusare belysning så ni kan se detaljerna bättre. Men som sagt, det är inte så här ljust vanligen då det är en svartvattenbiotop.
Jag tog också bort den vänstra sidans tre Clivier och ersatte dem med en gigantisk ombunke vars blad ni kan se tillvänster på två av bilderna.

#13 - 5 november 2006 22:45
riktigt snyggt.. gillar det skarpt.. ett av dom snyggaste svartvattenbiotoper jag har sett faktiskt.. tummen upp
#14 - 7 november 2006 14:41
riktigt snyggt.. gillar det skarpt.. ett av dom snyggaste svartvattenbiotoper jag har sett faktiskt.. tummen upp

Nu vart jag smikrad, tackar! ;)

Idag försökte jag framställa svartvattenextrakt. Jag plockade ungefär 150st alkottar och alkvistar, jag lade dem i en kastrull med ungefär 1,5l vatten. Jag strödde sedan på ungefär 1-2dl malt torvgranulat över det hela. Lät det sedan koka i ungefär 5min. Därefter så silade jag ner alltsammans i en PET-flaska, jag fick ihop ungefär 1l.
Resultatet vart väl "sådär", det vart lite för utspätt för att det skall bli effektivt. Nästa gång jag skall försöka mig på svartvattenextrakt så tänker jag addera lite eklöv också.
#15 - 7 november 2006 19:34
Det där karet är riktigt, riktigt snyggt.
#16 - 7 november 2006 20:55
tycket det ska bli kul sen och se hur det kommer att se ut med fisk:)

MVH Macke_fisk
#17 - 15 november 2006 12:36
Trevligt med alla kommentarer. Jag har införskaffat ett par av Laetacara dorsigera (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=898) och 10st glödbandstetror, diskusarna kommer, jag lovar :). Såg förövrigt att Glödisarna hade tendenser till lek nere vid eklöven. På tal om eklöv så har jag plockat en hel del i skogen och slängt i akvariet, så nu är nästan hela botten täckt - urläckert. Jag har slängt upp 19st nya bilder i alla möjliga vinklar. Enjoy!

Vill också passa på att dela med mig av mina svartvattenextrakt experiment. Att bara koka torv vill jag inte rekomendera, färgningen var alldeles för utspäd/svag och pH:t sjönk inte tillräckligt. Så istället för torv gav jag mig ut igår och plockade cirka 300st alkottar/alkvistar och tre nävar eklöv. Jag slängde i allt i en kastrull och lade också ner en nylonstrumpa med 2-3dl torv. Alkottarna för tefärgen, eklöven för pH sänkningen och torven för humusämnena. Jag lät allt koka i cirka 15minuter, sen lät jag det svalna och till sist så tappade jag upp allt i PET-flaskor. Det vart ett mycket gott resultat som jag utan tvekan tänker fortsätta att använda. Ni kan förövrigt se den "nya" färgen på vattnet på de nya bilderna.
#18 - 15 november 2006 12:40
Får jag fråga varför du inte la torv under sanden?
#19 - 15 november 2006 14:25
Riktigt riktigt snytt!

Vad är det för grenar du har i akvariet? Var hittade du dem och hur har du satt fast dem?
#20 - 15 november 2006 21:11
Brevis06 skrev:
Får jag fråga varför du inte la torv under sanden?

För att jag anser att den mängden torv inte behövs, det skulle också gå åt åtskildiga nylonstrumpor till den löstorv jag använder mig av. Sen så skulle det bli alldeles för högt sandtäcke för min smak. Jag filtrerar genom torv i mitt ytterfilter (ungefär 4dl), sen så kommer det också i humusämnen från svartvattenextraktet.

batski skrev:
Riktigt riktigt snyggt!

Vad är det för grenar du har i akvariet? Var hittade du dem och hur har du satt fast dem?

Kul att du tyckte om det! Grenarna kommer från en stor algren jag hittat, de sitter fast med hjälp av sugproppar. Jag vill också påpeka att det utan tvekan är en av de finaste detaljerna med akvariet, fler akvarister borde inreda sina akvarier med grenar :).
#21 - 15 november 2006 21:23
ser riktigt bra ut men e du inte rädd att du kommer få ett väldigt ostabilt vatten nu när du har så mycke som sänker ditt ph ?
#22 - 15 november 2006 22:31
Jag har egentligen inte så mycket som sänker pH:t. Eklöven på botten sänker visserligen men de utgör ju knappast någon stor mängd. Torvet i filtret hjälper inte mycket det heller. Likaså rötterna, de flesta är nog urlakade och avger inte ph sänkande substanser.
Sen har vi ju förstås svartvattenextraketet och det sänker garanterat vattnet en del, fast eftersom jag doserar i så liten mängd så kan det knappast vara skadligt. Jag gjorde lite mätningar nyss och fick fram:
KH = 3
pH = 6,5-6,8

Vore trevligt om man kunde komma ner till ett pH på ~5,5-6,0
#23 - 15 november 2006 22:39
Vore trevligt om man kunde komma ner till ett pH på ~5,5-6,0

Fast ett så lågt pH i ett akvarium skulle medföra problem med nitrifikationen. Vad jag förstått så börjar den avstanna under pH 6.5. Ditt pH är perfekt för ett svartvattensakvarium som det är nu. KH 3 är på gränsen till för lågt. Själv har jag KH 4 och är väldigt nöjd med det.

Jag tror faktiskt inte att svartvattenextrakt sänker pH så mycket. Torv och alkottar däremot gör det.
#24 - 15 november 2006 23:00
batski skrev:

Jag tror faktiskt inte att svartvattenextrakt sänker pH så mycket. Torv och alkottar däremot gör det.

Att koka alkottar, eklöv, torv tillsammans ger en ganska så sur vätska :). Det sänker i alla fall lite. Torven tycker jag har varit sisådär, krävs ganska mycket för att få ner pH:t. Eklöv och alkottar fungerar mycket bra tycker jag.

ps. ett pH på 5,5 kanske var att överdriva lite, men 6,0 i alla fall.

Annons