Svensk grundskola sämre än amerikansk...

#1 - 9 december 2008 16:46
...vad gäller elevernas kunskaper i matematik och naturvetenskap.
Detta enligt en stor studie på 4'e och 8'e klassare i ett stort antal länder.

http://nces.ed.gov/timss/index.asp

Men för all del, svenska studenter är fortfarande i alla fall genomsnittliga. Vad som är värre är att svenska skolan blivit betydligt sämre under de senaste 13 åren - de svenska studenternas resultat har sjunkit med 56 poäng, den näst största sänkningen bland alla länder i studien. USA har under samma period höjt sitt resultat med ungefär lika mycket pga en medveten satsning på just matematik i grundskolan.

Jag tippar dock att svenska studenter spöar de amerikanska i de riktiga kärnämnena, som hem- och konsumetkunskap, och jag är övertygad om att de är mycket bättre på grupparbeten.

Trist bara att skolverket inte inser att problemet med skolan inte är vid vilken årskurs man får betyg, eller hur många steg det är i betyget, eller ens den vitala frågan om betyget ges i siffror eller bokstäver.
#2 - 9 december 2008 16:51
Där ser man :O
Guest
#3 - 9 december 2008 16:59
Jupp våra lärare är för snälla om du frågar mig.. Från att vara mvg barn (i vissa ämnen) har ja flugit ner till vg på dom senaste åren.. Bytt lärare mer eller mindre varje termin, och våran svenskalärare är katastrof....
#4 - 9 december 2008 17:14
Skulle tippa på att problemet rotar sig redan i grundskolan pga sexårsverksamheten, min sons tidigare klass(skolbyte) har tex utökat från att ha varit en sk f2 till att bli en f3, att trycka ihop en klass med en grundskolelärare samt en förskolelärare på 30 st barn uppdelat på barn från det år dom fyller sex upp till det att dom fyller nio är bara en kortsiktig ekonomisk modell och ingenting annat så snälla sluta upp att framställa sverige som världsmästarlandet.
#5 - 9 december 2008 17:16
Skulle tippa på att problemet rotar sig redan i grundskolan pga sexårsverksamheten, min sons tidigare klass(skolbyte) har tex utökat från att ha varit en sk f2 till att bli en f3, att trycka ihop en klass med en grundskolelärare samt en förskolelärare på 30 st barn uppdelat på barn från det år dom fyller sex upp till det att dom fyller nio är bara en kortsiktig ekonomisk modell och ingenting annat så snälla sluta upp att framställa sverige som världsmästarlandet.
#6 - 9 december 2008 17:52
För att nyansera domedagsbilden över det svenska skolväsendet som alltid dyker upp i sådana här diskussioner:

Den som hårdast drivit tesen om att den svenska skolan är urusel, flummig och sämre än andra västländers är vår nuvarande skolminister Jan Björklund. Han har sedan nittiotalet byggt hela sin karriär på att sprida bilden av svensk skola som en flumskola i förfall. Och den bilden av skolan har bitit sig fast hos det svenska folket.

Pinsamt då när han tidigare i år av Sveriges Radio avslöjades som en lögnare. Han hade fel i påstående efter påstående. Det var inte tolkningsfrågor. Han överbevisades med uppenbara lögner i påstående efter påstående, där de källor han angett i själva verket sade något helt annat. Och för detta fick han löpa gatlopp i pressen, såväl höger som vänster och oberoende sådan. De var inte nådiga, med all rätt. Magistern har ljugit i katedern.

Gång på gång har han sagt eller skrivit att "Enligt OECD-statistik så har Sverige världens största ordningsproblem i skolan." Ja, mest skolk "i hela världen" och störst disciplinproblem "i den industrialiserade världen".

Lögn: ”Inget annat land har lika mycket skolk som Sverige. Inget annat land har lika mycket sena ankomster, lika mycket skadegörelse och stöld eller lika grovt språk i klassrummet med svordomar som Sverige. I inget annat land är det stökigare i klassrummet än i Sverige.”
Detta fanns att läsa på DN, Debatt, 2005-07-07.

Sanning Det är en ren och skär lögn. Enligt OECDs undersökning så ligger Sverige nära genomsnittet i OECD. Finland som ofta hyllas av Björklund hamnar efter Sverige. Man visar också att när man frågar eleverna själva så toppar Sverige listan där elever känner sig tryggast.

"Möjligen läser svenska elever bättre än de i Moldavien", skrev Björklund i Dagens nyheter 1998. Han antyder att Sverige egentligen tillhör bottenskrapet.

Han påstår att Sverige har drastiskt halkat ned till den nedre halvan när det gäller naturvetenskap och matematik. Han hänvisar till internationella undersökningen PISA.
Sanning: Enligt PISA så ligger Sverige över OECD genomsnittet. Claire Shewbridge analytiker på OECD förstår inte alls vad Björklund pratar om. Svenska elever ligger över genomsnittet och känner liten ångest när det kommer till matte, till skillnad från många andra länder.

Lögn: Björklund säger att svensk gymnasieskola är inne i sin allvarligaste kris någonsin.
Sanning: OECDs rangordning med hänsyn till 145 lika variabler rankar Sverige och Finland högst. Detta flera år i rad. EU-rapporten ”European report on Quality of School Education” placerar även Sverige mycket bra, till och med bäst i Europa enligt vissa indikatorer. Utbildningsdepartementet (Jan björklunds eget departement!) placerar också Sverige i topp om man väger samman alla variabler.

Lögn: Jan björklund hävdar att Sverige har minst läxor och prov i västvärlden. Svenska elever ägnar mindre tid åt skolarbete än i något annat industriland.
Sanning: Svenska elever ägnar ungefär lika mycket tid per dag åt skolan som elever i Danmark, Norge, Tyskland, Schwiz, Finlad med fler, enligt PISA 2003 och PISA-analytikern Claire Shewbridge. Pisa 2003 visar även att svenska elever ägnar 39,7 veckor per år åt studier. Vilket är mer än nästan alla andra OECD-länder.

Lögn: Janne hävdar att 40 % av eleverna slås ut i gymnasiet. Att avhoppen från svensk skola är högst i världen etc.
Sanning: Kurvan för elever som fullföljer gymnasiet pekar stadigt uppåt sedan 1998. När OECD jämför hur många som slutför sina gymnasieutbildningar som är utformade att ge behörighet till högskolan hamnar Sverige på tredje plats, efter Irland och Finland. Statistikprofessorn Elisabeth Svensson förstår inte alls vad folkpartiet menar med att svenska skolan är en utslagningsmaskin och kritiserar skarpt björklunds sätt att förvränga statistik.

Radioprogrammet där Björklunds lögner uppdagades finns här:
http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=3238

En sammanfattning av olika tidningar skrivit i ämnet finns här:
http://jinge.se/mediekritik/kritiken-mot-bjorklund-forodande.htm

Jag vill inte på något sätt antyda att den svenska skolan är bäst i världen eller ens något att vara nöjd med. På flera områden har vi halkat ner, från en position i den absoluta toppen. Men det svenska skolväsendet förtjänar inte all det skit den får ta. Björklund har ljugit om detta i decennier för att bygga en karriär. Och han lyckades, men avslöjades till slut med uppenbara lögner.
#7 - 9 december 2008 21:21
Hehe sorry var inte meningen att kväva tråden med mitt långa inlägg. Jag för min del tycker absolut den svenska skolan kan och bör granskas kritiskt, diskuteras och förbättras! Har bara gått och retat mig på lögnaren Björklund ett tag nu...
#8 - 10 december 2008 00:58
Höjden av hybris, tro inte att du har kvävt tråden Daniel ;), jag somnade som vanligt brevid grabben efter sagostunden och vaknade nu fem timmar senare likt från ett peyoterus med en stor snus inne och dånande huvudvärk..

Möjligen så att Azur och du själv satt fokus på politiken och den senare skolmiljön men jag vill fortfarande hävda att besparingsmodellen med färre lärare och större klasser inte bara är en vittrande grundsten i dagens skolpolitik utan även orsaken och bildandet av utanförskap och segregation.

Vi anamar mer och mer modellen att "alla" kan lyckas om man bara lägger manken till och nu mer än tjugo år senare verkar det inte finnas någon hejd på lovorden kring att satsa på sig själv, den våg av nybildade politiker som strömmade ur MUF's lokaler 1987 med valaffischen "Satsa på dig Själv!" sitter idag och kör sin ungdoms politk över bred front.

Ett problem med skolan i dag är att rektorerna sitter likt tjänstemanna politiker med upphandling och ekonomi på dagordningen och "gör vad dom kan" för att klara av jobbet och till sin assistance har dom skolchefer som rycker ut och visar att besluten är förborgade när protesterna blir för högljudda.

Alla föräldrar till barn på större skolor i fattiga stadsdelar och kommuner borde känna en stark oro över dagens skolpolitik, inte minst i dag med massarbetslöshet och ekonomisk kaos för dörren.
#9 - 17 december 2008 09:10
Tror nog inte att hela ansvaret för "skolproblemematiken" ligger hos skolan trots att det finns många problem där. Tror att en bidragande del i skolproblemet ligger hos elevenas föräldrar. En stor del av inställnngen till skolan präglas starkt av föräldrarna!!!! Här en del föräldrar som säger till sina barn att: "jag gjorde heller inga läxor", "Jag skolkade som f-n" osv. (hmm, och hur gick det sen.... min anm.) Här påvisar föräldrarna att det är ok att skita i plugget!!
#10 - 17 december 2008 09:15
Förstatliga skolan igen!!

Annons