Jag har haft svenska saltvattensdjur, men pga att fisken (skärsnultra och bergstubb) åt mina ryggradslösa djur fick jag plocka bort dem - jag var mest intresserad av de ryggradslösa djuren.
Jag höll 4-5 sorters anemoner, bägarkorall, 4-5 arter små sjöstjärnor och ormstjärnor, ett dussin olika små kräftdjur, mm, alltsammans ihopplockat på faunistikkurser på Tjärnö.
Jag upptäckte att precis allting klarade sig bara fint upp till den "magiska" temperaturen 23 grader, där börjar saker dö. Du måste absolut ha något sätt att hålla akvariet kallare än så, men grejar du det kan du hålla vad som helst. Även djur från djupt vatten (jag hade t.ex. Echinus elegans, Kophobelemnon stelliferum, och Munidopsis typica, djur som normalt sett håller till på flera hundra meters djup).
Detta var under mina studentdagar, så jag hade inte råd med någon bra kylare, utan körde med öppet kar isolerat med frigolit på tre sidor, och satte en stor kontorsfläkt som blåste över ytan. Fläkten avdunstade cirka 7.5 liter vatten per dag ur mitt 150-liters kar, och det var tillräckligt för att sänka temperaturen cirka 4-7 grader jämfört med rumstemp. Det räckte med ett nödrop tills, efter tre år, vi fick en värmebölja med temperaturer runt 30 grader i två veckor och jag till råga på eländet var på semester och inte kunde tillämpa plan B (dumpa i frysta 1.5 liters PET flaskor - jag hade ett akut-lager av såna i frysen).
Jag rekommenderar alltså en riktig kylare om du har råd.
Fisk är betydligt lättare att hålla. Väljer du arter från strandzonen (gyltor, snultror, storspigg, tånglake...) kan du förmodligen helt skippa kylning förutsatt att du ser till att tekniken (ljus & pumpar) inte värmer upp akvariet för mycket.
EDIT: Av personlig erfarenhet vet jag att folk som frågar om svensk fisk ofta vill ha stora rovfiskar, och då gäller samma som för tropiska stora rovfiskar: stort kar, mycket skötsel, och acceptera att du troligen bara kan ha en fisk.