svenska fiskar i damm?

#1 - 10 mars 2011 22:52
funderar på vad som ska finnas i mitt pågående dammbygge.
dammen blir väl rätt liten (2-3 meter bred och 5-6 meter lång, kanske 1 till 1.5 meter djup)
finns det någon svensk fisk som skulle kunna funka?

först tänkte jag mört, men en såpass liten damm skulle nog aldrig funka.
Detsamma gäller väl antagligen abborre.

Har ni några förslag?
Annars får det väl bli guldfisk (skulle gärna vilja ha något annat i denna damm, räcker med en för guldfisk)

:P
#2 - 10 mars 2011 23:06
Funkar med bägge. Sarv skulle ge lite färg oxå. Abborren kan iofs bli lite sur av sig men finns ju utrymme
#3 - 10 mars 2011 23:09
Ja det går väl att ha det mesta den dammen, sen finns ju iden och sarven som sagt i guldvarianter. Sen har vi ju koi tex. vilket iaf är mina favoriter bland dammfiskarna.
#4 - 10 mars 2011 23:18
jofan, koi är rätt fint, men jag är lite (väldigt, väldigt, väldigt) på att köra någon insjöfisk! :P
man har ju turen att bo i jkpg med 4 miljoner småsjöar och vättern! ;D
men gött, trodde inte att någon av dessa fiskar skulle gå!
#5 - 10 mars 2011 23:23
Allrigt, ja det kan ju absolut ha sin charm att bara ha inhemska arter så sett! Jodå det skall allt gå bra, vissa arter blir ju rätt stora men skulle det kännas trångt när de växer upp är det ju bara att sälja dem å köra i nya små exemplar. Koi blir ju oxå stora men går bra i väldigt små vattensamligar men det är lite skillnad då det är lugna harmoniska fiskar som inte kräver samma simutrymme som de mer livliga cypriniderna vi har här i våra vattendrag.
#6 - 11 mars 2011 06:26
sant!
Jo, det är ju ingen hit med riktigt speedade grejer i en liten damm...
#7 - 11 mars 2011 07:07
Sutare = Ett måste
#8 - 11 mars 2011 07:31
Damn you, you handsome bastard.
sutare är ju drömmen. tsm med laken, bäcköringen och gösen så är den europas finaste fisk!
ooooh, det hade suttit fint.
men dom blir ju påtok för stora! ^^
#9 - 11 mars 2011 07:43
Där ser man. Riktigt bra smak en del här har.
#10 - 11 mars 2011 07:56
Sutaren rör sig ju knappast i samma grad som t ex Koi. Men den vill kanske ha djupare vatten?

Det som är så annorlunda med sutaren jämfört med andra inhemska fiskar är avsaknaden av stadga i kroppen. Lägger man en sutare på sidan har man en hög fisk men på mage så blir det nästan något pleco-liknande. Perfekt anpassning för bottenfiskar i svenska slamsjöar!
#11 - 11 mars 2011 11:02
Ruda fungerar också utmärkt.
#12 - 11 mars 2011 22:35
Får gärna lägga upp lite bilder på detta spännande "inhemska" projekt! ;)
#13 - 11 mars 2011 22:45
haha jodå det kommer!
Är ju plågsamt dåligt väder nu, kan ju inte knega nånting i trägårn! ><
men här är grunden för själva dammen, nu finns inte djupet, men formen är ju färdig iaf :P
Jag är inte 100, men om jag väljer att inte köra på fontän så blir det ett vattenfall, antingen från staketet lr vad man ska säga, eller så holkar jag ur berget och gör någonting där :)
[ATTACH=CONFIG]42959[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42960[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42961[/ATTACH]
#14 - 13 mars 2011 21:05
Gädda går inte.

Abborre kan du säkert få hyffsad tam, satsa på några borrar :)
#15 - 13 mars 2011 21:19
Ser ju lovande ut på bilderna, hoppas bara berget är djupt och inte går ut för långt i pölen så du slipper spränga allt för mkt.
#16 - 13 mars 2011 21:31
Rooster skrev:
Ser ju lovande ut på bilderna, hoppas bara berget är djupt och inte går ut för långt i pölen så du slipper spränga allt för mkt.

precis det jag oroar mig för! =/
omöjligt att veta nu innan det blir grävbart. men jag vet att det för stunden är runt 40-50cm upp till kanten. så förhoppningsvis når man MINST metern.
#17 - 13 mars 2011 21:34
nu när jag äntligen är i huset igen så ska jag ta o dra ut imorgon och mäta exakt hur lång och bred den är på sina ställen.
gah, är den inte iaf MINST 5x2 lr 5x3 så kan man nog glömma att köra någon svensk fisk. :(
#18 - 13 mars 2011 21:46
roosterboy skrev:
precis det jag oroar mig för! =/

omöjligt att veta nu innan det blir grävbart. men jag vet att det för stunden är runt 40-50cm upp till kanten. så förhoppningsvis når man MINST metern.

Ja det är väl djupet som skulle kunna sätta stopp för vissa arter men de övriga måtten borde inte behöva begränsa fiskvalet nämnvärt tycker jag. De flesta cypriniderna skall man väl kunna ha där i. Skulle de bli för stora med tiden så kan man kanske ta tag i det då. Men i 5x3 meter skulle man väl kunna köra fiskar i 60-80cm-klassen utan problem eller?

Sen så är ju tex. id å sådana fiskar ganska livliga av sig å rör sig en hel del, (särskilt mkt rörelse blir det ju så klart vid matning), så man får kanske inte en allt för lugn damm med den typen av fisk. Om man nu inte skulle köra koi eller guldfisk i så hade jag nog personligen kört spegelkarp,"vanlig" karp, sutare å den typen av fiskar.
#19 - 13 mars 2011 22:07
haha, goodie! ^^
nej, fåtr ta och mäta imorgon och se hur det blir, sen framöver när jag börjar gräva så får man se hur det blir med djupet!
#20 - 13 mars 2011 22:44
Gäddor stoppade ju bönder i åkerpölar förr. Blev matfisk och tog intet anade gnagare! ;)
#21 - 14 mars 2011 04:27
I mina ögon är inte, även om favorit, sutare och karpar lika fina sett ovabifrån som andra med lite mer färg som sarv. Sen om man har riktig otur så kanske skönsjungnde hägrar hälsar på med vackert morgonkvitter.
#22 - 15 mars 2011 09:24
[ATTACH=CONFIG]43053[/ATTACH]

nu är det säkert nån decimeter fel här och där, bara en snabbmätning.
SÅ den var lite större än jag trodde, hör och häpna, men fortfarande fruktansvärt liten.
SÅ vad tror ni? Är det acceptabla mått eller kan man ge upp redan nu?
Det verkar iaf INTE (för stunden) vara problem att komma ner under metern, iaf inte på den breda halvan då det är nothin but jord hela böjen uppe i högerhörnet. Så förhoppningsvis blir djupet helt ok!
#23 - 15 mars 2011 10:07
gah, mitt i mina planer på att köra svensk fisk så har en polare fått hem sina shubunkin som är.. helt fantastiska.
blir svårt att hålla svenska planer när man såg dessa fruktansvärt vackra exemplar.
men blir inte shubunkin rätt stora?
#24 - 15 mars 2011 16:56
Sarv är annars en vacker fisk, klarröda fenor med guldig kropp, är ytaktiv därtill.
#25 - 15 mars 2011 16:58
sarven är grymt fin!
nej fan... Blir mycket funderande nu under våren. FInns en drös svenska fiskar att välja mellan, och även shubunkin som ligger där i bakhuvudet.
höh, dumma damm ><
#26 - 15 mars 2011 19:36
roosterboy skrev:
sarven är grymt fin!

nej fan... Blir mycket funderande nu under våren. FInns en drös svenska fiskar att välja mellan, och även shubunkin som ligger där i bakhuvudet.

höh, dumma damm ><

Du kan annars blanda ;) fast då kan det vara spännande om sjöfisken håller några sjukdomar.

Har själv haft sarv i dammen, gick kanon dom var uppe och åt pellets osv men dom nyköpte näckrosorna försvann..vilket inte var så populärt.
#27 - 15 mars 2011 19:52
haha oh ja, jättespännande ;)
nej, det blir antingen eller. :P
#28 - 15 mars 2011 20:38
KAAAARP!!!! =D å inget annat :P
#29 - 15 mars 2011 21:04
vilken sorts karp syftar du på? ^^
#30 - 15 mars 2011 21:19
Vild tanke kanske men ha en vanlig dammpump med filter osv men också 2 vanliga vattenpumpar, få fart på vattnet likt en å eller bäck och sätt i små regnbågar/bäckröding förutsatt att du skymmer dammen från solljus.
#31 - 15 mars 2011 21:26
oh, det skulle vara rätt kul faktiskt! helt klart nått att lägga in i tankeverkstaden! ^^
#32 - 15 mars 2011 21:31
Spegelkarp & Fjällkarp ;)
#33 - 15 mars 2011 21:33
aha! ^^
#34 - 15 mars 2011 21:39
Har haft id tillsammans med guldfisk och koi å det funkar hur bra som helst. Det som kan va lite tråkigt är att iden är mkt snabbare ryckigare än de andra å vid matning blir det lite mer "frenzy" så man får kanske inte det där lugna som man annars får med koi å guldfisk. Sen är de rätt duktiga på att äta yngel av de andra (verkar det som). Har man bara guldfisk så överlever ju mkt fler yngel verkar det som...

Shubunkin blir inte större än den vanliga röda/vita guldfisken vad jag vet. Jag tycker snarare att din damm ser relativt stor ut, så guldfisk å koi är definitivt inga problem, id å sarv borde vara några problem iaf inte första åren. _Id och sarv säljs ofta som guldvarianter å är numera lätta att få tag på, som små fiskar.
#35 - 15 mars 2011 21:45
Spegelkarpar är redigt vackra!
#36 - 15 mars 2011 22:07
Rooster skrev:
Har haft id tillsammans med guldfisk och koi å det funkar hur bra som helst. Det som kan va lite tråkigt är att iden är mkt snabbare ryckigare än de andra å vid matning blir det lite mer "frenzy" så man får kanske inte det där lugna som man annars får med koi å guldfisk. Sen är de rätt duktiga på att äta yngel av de andra (verkar det som). Har man bara guldfisk så överlever ju mkt fler yngel verkar det som...

Shubunkin blir inte större än den vanliga röda/vita guldfisken vad jag vet. Jag tycker snarare att din damm ser relativt stor ut, så guldfisk å koi är definitivt inga problem, id å sarv borde vara några problem iaf inte första åren. _Id och sarv säljs ofta som guldvarianter å är numera lätta att få tag på, som små fiskar.

aha! : >

stor? O_O
jag är inte jättehaj på dammar om jag ska vara ärlig, jag har ingen aning om vilka mått som rekommenderas eller nått, men jag snackade nyss med en kille som har ett par dammar och han trodde att det iaf skulle kunna vara 10 shubunkins i min damm :P

Har uppstått ett litet problem dock, det verkar som att jag endast kan nå metern eller djupare på typ 2 kvadratmeter. ska försöka spränga så att det blir 3-4 iaf. är mer lr mindre ett måste med övervintring! :P

och jo, Id är sjukt frenetiska, så dom går bort. VIll ha något lugnt och harmoniskt :P
#37 - 15 mars 2011 22:11
Är det inte ganska normalt med att ha djupaste zonen på 2-3 m2?
#38 - 15 mars 2011 22:11
Spegelkarpar är redigt vackra!

Ja lätt :-)
Som denna ;)
[ATTACH=CONFIG]43069[/ATTACH]
#39 - 15 mars 2011 22:28
Är det inte ganska normalt med att ha djupaste zonen på 2-3 m2?

tror du? O_O
trodde hela dammen helst skulle vara över metern djup :P men jag har ju ett förbannat berg i vägen liksom :P
#40 - 15 mars 2011 22:28
roosterboy skrev:
aha! : >

stor? O_O

jag är inte jättehaj på dammar om jag ska vara ärlig, jag har ingen aning om vilka mått som rekommenderas eller nått, men jag snackade nyss med en kille som har ett par dammar och han trodde att det iaf skulle kunna vara 10 shubunkins i min damm :P

Har uppstått ett litet problem dock, det verkar som att jag endast kan nå metern eller djupare på typ 2 kvadratmeter. ska försöka spränga så att det blir 3-4 iaf. är mer lr mindre ett måste med övervintring! :P

och jo, Id är sjukt frenetiska, så dom går bort. VIll ha något lugnt och harmoniskt :P

Du kan ha mkt fler än 10st shubunkins i din damm. Du kan ha ett rejält stim så sett. När man har damm iaf om den är någorlunda stor som din verkar bli så behöver man oftast inte tänka så strikt när det gäller antal fiskar så som man med fördel gör i akvarium.
Men att du bara når nån meter ned gör inget iaf inte om du har en djupare zon. Har du 2m eller mer i din djupvattenzon (ofta bygger man upp en damm med en strandzon där det är grunt och en djupzon), borde det inte vara några som helst problem att övervintra fisken! Sen om det blir mkt fisk i dammen vilket det gärna blir med tiden, så är det ju bra om det är lite yta på djupvattenzonen så att inte fisken behöver stå så himla trångt under vintern.

Ja id är faktiskt ingen fisk jag kan rekommendera till dammen öht, möjligtvis bara om man skall köra på sådana fiskar så att alla är av den snabba typen, men vem vill sitta å titta på det å andra sidan...
Nä hade det vart min damm hade jag låtit koi, spegelkarp å andra karpar vara huvudfisk å kanske haft en å annan snygg guldfisk tex. shubunkin och/eller "vanlig" ruda.
Då får man en schyst blandning av färger och mer "naturliga" fiskar där fiskarna är hyfsat lugna!
#41 - 15 mars 2011 22:30
Nu måste jag läsa på om dammar för framtiden! :D
#42 - 15 mars 2011 22:32
aha, underbart! ja, djupa zonen blir väl minst 2 meter djup! ^^

riktigt bra tips!
skulle vart riktigt nice att ha ett mindre antal stora goa spegelkarpar som bara existerar lite gött, och ett gäng shubunkins som lyser upp det hela! :)
#43 - 15 mars 2011 22:35
Tröttnar du på karparna kan jag nog skaffa fram en gädda som löser problemen. ;)
#44 - 15 mars 2011 22:41
haha VD, du är verkligen räddaren i nöden ;)
#45 - 15 mars 2011 22:42
nu kanske jag idiotförklarar mig själv totalt (som vanligt) men hur är det med typ ranchu, slöjstjärtar och teleskopögon?
Jag menar, vanligt guldfisk och shubunkin klarar ju övervintring, hur står sig andra guldfiskar när det gäller kallt vatten?
#46 - 15 mars 2011 22:53
" target="_blank">

Gör nästan lite ont att se på. :(

Vissa guldfisk-/karpvarianter är känsligare för temperatur än andra, då får läsa om sorterna. Jag läste på ett par akvariesidor av ren nyfikenhet för ett par månader sedan men minns inte exakt vad som stod.
#47 - 15 mars 2011 22:57
jag kollade upp det på en sida, men den verkade vara "bullshit" det stod att comet klarade som lägst 20 grader och att alla slöjor måste ha minst 25 grader. det KAN inte stämma O_O
#48 - 15 mars 2011 22:58
och ja, jag håller med.
Jag hatar guldfiskavel (sa aldrig att jag ville ha någon deformerad abomination) utan var bara nyfiken! ^^
Hatar verkligen allt när det gäller dessa stackare =/
#49 - 15 mars 2011 23:13
Bara för att det är så tråkigt med trådar utan bilder så får jag väl lägga upp ett par bilder på min andra damm, en pyyytteliten sak ute i stugan, fast den är rätt söt :>
[ATTACH=CONFIG]43070[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]43071[/ATTACH]
#50 - 15 mars 2011 23:16
Den var ju riktigt fin! :D
#51 - 15 mars 2011 23:28
haha tack :D
gjorde den mest på skoj för att jag veeeerkligen ville ha guldfisk (som en 5 åring) men sen blev det typ panik när jag insåg hur fult det är med formgjurna dammar, så då fick det bli massa trädgårds-nörderi runtom! ;D
#52 - 15 mars 2011 23:32
Tycker du löste det snyggt! Det är en fin linje man kan råka passera om man organiserar stenar och växter på det där sättet, men din layout ser harmonisk ut.
#53 - 15 mars 2011 23:35
haha ja, risken är ju att det ser ut som de dammar som fanns på varenda köpcenter på 90talet! ;D
men tack! ^^ hoppas på att kunna göra nått mkt mer awesome med den stora dammen nu. Speciellt när jag har berget att jobba med! :>
#54 - 16 mars 2011 09:37
[ATTACH=CONFIG]43080[/ATTACH]
Slänger in en bild på en, tycker jag iaf, snygg ca 40cm karp bara sådär lixom typ asså. Föredrar normal kropp
mot när dom blir gödda till äckligt feta för att bli ev rekordfiskar.
#55 - 16 mars 2011 10:08
Två meter djup måste väl vara rätt ovanligt? 1 - 1.5 meter trodde jag var normala djup för att kunna övervintra dammfiskar utomhus i södra sverige; det får ju inte bottenfrysa och man bör se till att det finns nån lucka i isen så det inte blir syrebrist, men mer än så behövs inte. Jag tror min brorsas damm, som han håller regnbåge och stör i, är 1.7 meter djup.

Roosterboys damm kommer ha en yta på cirka 16 kvadratmeter, om vi räknar med ett snittdjup på hela dammen på 50 centimeter så blir volymen 8 kubikmeter - det är ingen liten damm.
#56 - 16 mars 2011 14:26
Azur skrev:
Två meter djup måste väl vara rätt ovanligt? 1 - 1.5 meter trodde jag var normala djup för att kunna övervintra dammfiskar utomhus i södra sverige; det får ju inte bottenfrysa och man bör se till att det finns nån lucka i isen så det inte blir syrebrist, men mer än så behövs inte. Jag tror min brorsas damm, som han håller regnbåge och stör i, är 1.7 meter djup.

Roosterboys damm kommer ha en yta på cirka 16 kvadratmeter, om vi räknar med ett snittdjup på hela dammen på 50 centimeter så blir volymen 8 kubikmeter - det är ingen liten damm.

det var som fan!
SÅ långt hade jag faktiskt inte tänkt! :P
Som sagt så är jag inte jättekunnig när det gäller dammar :P
Men det är en grymt lättnad för mig när man får möjligheten att kunna ha en del fiskar i den utan att det blir trångt :P
#57 - 16 mars 2011 14:31
Nån som kan länka en bra sida med info om spegelkarp?
Kan faktiskt INGENTING om denna, förutom att den är löjligt underbar att fiska! :P
#58 - 16 mars 2011 15:29
Det är en odlingsform av vanlig karp, så det som gäller för vanlig karp & koi gäller nog för spegelkarp också.
#59 - 16 mars 2011 15:39
aha! Thnx! :D
#60 - 16 mars 2011 17:47
vad kör ni med för bottenmaterial i dammar?
#61 - 16 mars 2011 17:49
Rooster skrev:

Både Färna och Id är delvis rovfisk, färnan säger inte nej till grodor,småfisk eller kräftor samma gäller för iden minus kräfta, är lite osäker.
Hörde en som hade färna i akvarium, det gick helt enkelt inte, den var för aggressiv och helt galen om nätterna.
#62 - 16 mars 2011 19:18
fan vad sugen man blir att köpa hus så man kan skaffa sig en egen damm/mygg odling :). Personligen tycker jag svensk fisk ideen verkar 100%
#63 - 16 mars 2011 19:32
Det är väl som vanligt. Går något in i munnen och smakar ok så är det mat. Aggressiv färna?
#64 - 17 april 2013 07:45
hur gick det med denna damm? Blev den av? Satte du i svenska fiskar eller något annat? Hade varit kul att höra om och hur projektet blev av samt se bilder i så fall.

Annons