svenska sötvattensfiskar i kar tex bäcköring,kräftor

#1 - 26 mars 2008 01:00
tjosvejjs! hade för många herrans år sedan löjjor och mört i mitt akvarie ..föddes upp från nykläckta yngel på ett par mm till 7-8cm storlek skulle jag tro ...dom blev ju inte så mörka och fula i färgen i fint vatten utan såg ju ut som väldigt silvriga (albino typ ) karpar med knallröda fenor och var jävligt granna..vi hade även gädda och aborre i vårt största kar men nu e jag inne lite på att skaffa kräftor i sommar och ha i ett rätt litet kar...vad tror ni om de ? vattentemp ?vattenkvalite osv ?e de nått dom inte gillar ?
måste vara kul att glo på dom så länge man inte har några andra fiskar i karet så..

Har även planer på att fånga ett par bäcköringar på 3-5cm men vad jag vet om lax/öring så gillar väl inte dom vattentemp på över ca 23 grader då blodet koagulerar på dom strax över de ? kan ju bli knepigt å hålla vattentempen under 23 grader i sommar :(

tacksam för svar :) hade varit kul om något av att kunde bli verklighet i sommar/höst
#2 - 26 mars 2008 01:27
KoiKe skrev:
tjosvejjs! hade för många herrans år sedan löjjor och mört i mitt akvarie ..föddes upp från nykläckta yngel på ett par mm till 7-8cm storlek skulle jag tro ...dom blev ju inte så mörka och fula i färgen i fint vatten utan såg ju ut som väldigt silvriga (albino typ ) karpar med knallröda fenor och var jävligt granna..vi hade även gädda och aborre i vårt största kar men nu e jag inne lite på att skaffa kräftor i sommar och ha i ett rätt litet kar...vad tror ni om de ? vattentemp ?vattenkvalite osv ?e de nått dom inte gillar ?

måste vara kul att glo på dom så länge man inte har några andra fiskar i karet så..

Har även planer på att fånga ett par bäcköringar på 3-5cm men vad jag vet om lax/öring så gillar väl inte dom vattentemp på över ca 23 grader då blodet koagulerar på dom strax över de ? kan ju bli knepigt å hålla vattentempen under 23 grader i sommar :(

tacksam för svar :) hade varit kul om något av att kunde bli verklighet i sommar/höst

Tjena KoiKe kul o se dig i forumen igen :) ! Välkommen tillbaka hehe!
Tänkte också fånga lite öringar i sommar :D kul o höra att vi båda ska fixa ihop samma fisk ^^ .
#3 - 26 mars 2008 01:28
Och ja det funkar o ha svenska kräftor i akvarium, vatten tempen på 20 grader vore vel bra, kör ett vatten byte varannan vecka och mata den försiktigt de första veckorna, eftersom den måste vänja sig vid bakterierna i vattnet ^^
Lycka till nu! :)
#4 - 26 mars 2008 06:10
Behöver lite storlek på akvariet så dom inte slåss om revir
#5 - 26 mars 2008 10:22
Aircut64 skrev:
Tjena KoiKe kul o se dig i forumen igen :) ! Välkommen tillbaka hehe!

Tänkte också fånga lite öringar i sommar :D kul o höra att vi båda ska fixa ihop samma fisk ^^ .

Tjosvejs på dig också och tackar för svaren ! :) jag vill inte vara jävlig eller så men första gången som jag e member här på forumet så du har nog hälsat på fel person hehe
#6 - 26 mars 2008 13:14
KoiKe skrev:
Tjosvejs på dig också och tackar för svaren ! :) jag vill inte vara jävlig eller så men första gången som jag e member här på forumet så du har nog hälsat på fel person hehe

haha neejdå :P sett dina inlägg tidigare ;) lols
#7 - 26 mars 2008 13:15
Hur pass stort akvarium hade du tänkt och ha dessa fiskar och kräftor i då ^^ ?
Förresten ehm hur stora blir dom btw :o funderar själv på att skaffa. Någon som vet? :P
#8 - 26 mars 2008 13:36
Kräftor funkar bra i akvarium, förutom att de äter växter, och har en tråkig tendens att rymma (genom att klättra på slangar etc). De kan också fånga och äta fisk.

Öringar är mycket stillastående och extremt revirhävdande fiskar. Är akvariet inte mycket stort torde du bara kunna ha en enda. I fiskodlingar kommer man runt det här genom att hålla fisken väldigt tätt, så att de inte kan ta revir, ungefär som man gör med malawiciklider, men i ett akvarium blir det svårt med vattenkvaliteten.
Nån form av kylning torde de också kräva till sommaren. Det torde också vara olagligt att fånga öringyngel där du bor.
I mitt tycke vackra men tråkiga akvariefiskar.

De svenska fiskar jag i första hand skulle rekommendera för akvarie är spigg och elritsa.
#9 - 26 mars 2008 19:52
Azur skrev:
Kräftor funkar bra i akvarium, förutom att de äter växter, och har en tråkig tendens att rymma (genom att klättra på slangar etc). De kan också fånga och äta fisk.

Öringar är mycket stillastående och extremt revirhävdande fiskar. Är akvariet inte mycket stort torde du bara kunna ha en enda. I fiskodlingar kommer man runt det här genom att hålla fisken väldigt tätt, så att de inte kan ta revir, ungefär som man gör med malawiciklider, men i ett akvarium blir det svårt med vattenkvaliteten.

Nån form av kylning torde de också kräva till sommaren. Det torde också vara olagligt att fånga öringyngel där du bor.

I mitt tycke vackra men tråkiga akvariefiskar.

De svenska fiskar jag i första hand skulle rekommendera för akvarie är spigg och elritsa.

Jag kör just nu malawis i mitt 500liters kar men de kan ändras fort :P men detta blir de nog inte kräfor i utan ett mindre typ 200 kar kanske... bäcköring hade nog funkat i mitt 500kar men kylning har jag inte ...

Körde spigg förut i ett kar men alla omkom inom 2 veckor..behöver inte dessa rätt hög salthalt för å överleva (om man jämnfört me kranvatten :P)?

får la bli gädda,abborre eller löja/mört i att... e lätt å fånga i ån här strax utan stan
#10 - 26 mars 2008 19:56
Aircut64 skrev:
Hur pass stort akvarium hade du tänkt och ha dessa fiskar och kräftor i då ^^ ?

Förresten ehm hur stora blir dom btw :o funderar själv på att skaffa. Någon som vet? :P

Jag har just nu ett 100 liters...ett 500liters och sen står ett 1-200liters kar tomt ...får se vilket de blir..

kräftor kan bli rätt stora vi har fånga i några pölar här i krokarna som varit kanske 15-20 mellan klor och stjärtfenan
#11 - 26 mars 2008 20:24
Spiggen var nog vattnet som blev dåligt . Gädda växer med raketfart så behöver utrymme dom oxå. Sen äter dom ju allt som nästan går in i munnen. Abborrar blir tuffa så behöver oxå utrymme
#12 - 26 mars 2008 22:13
eriahl skrev:
Spiggen var nog vattnet som blev dåligt . Gädda växer med raketfart så behöver utrymme dom oxå. Sen äter dom ju allt som nästan går in i munnen. Abborrar blir tuffa så behöver oxå utrymme

nä vattnet var fint i de karet och de var lite lustigt...

Jo gäddor/abborrar har vi haft i karen förut :) farsan hade guppy odling och var de någon med krokig rygg så åkte den i hos dom :p
så de vet jag :) fast då fångade vi fisken med spö/hov och i sommar i så fall försöka dra upp dom ifrån yngel :)
#13 - 26 mars 2008 23:25
Vatten kan se bra ut men vara dåligt ändå om tex nitrit/amoniak är på väg uppåt eller något som just en art inte tål
#14 - 27 mars 2008 08:14
eriahl skrev:
Vatten kan se bra ut men vara dåligt ändå om tex nitrit/amoniak är på väg uppåt eller något som just en art inte tål

jo de vet jag :) men min far hade vid den tiden vi hade spigg håll på med fiskodling säker i 15 år och han kan sin sak
#15 - 27 mars 2008 08:14
eriahl skrev:

jo de vet jag :) men min far hade vid den tiden vi hade spigg håll på med fiskodling säker i 10 år
#16 - 27 mars 2008 08:31
eriahl skrev:

jo de vet jag :) men min far hade vid den tiden vi hade spigg håll på med fiskodling säker i 10 år
#17 - 27 mars 2008 10:16
Storspigg är liksom ålen en s.k. euryhalin art, den tål alla salthalter från rent sötvatten till rent havsvatten. Storspigg finns både i sjöar som i t.ex. Vänern, i Östersjön, och på Västkusten.
Däremot vet jag inte hur snabba ändringar den tål, eventuellt behöver den vänjas in till lägre salthalt över några dagar om man tar den ur västerhavet.
#18 - 27 mars 2008 16:00
Alltid bra med erfarenhet men inte alltid den som haft längst har "rätt" sas. Har själv en del erfarenhet av svenska fiskar oxå
#19 - 27 mars 2008 16:29
hade en jobbarkompis som la i en kräfta i sitt akvarie men han fick ta bort den pga att den börja kalasa på fiskarna!
#20 - 27 mars 2008 21:09
menade inte at jag har sån där över sommaren vana med dom bara men vad spelar eg någon roll här och nu när allt kommer omkring eggör det ju inte det vem vet varför när isf det gör överhuvudtegat eg inte alls eller. nu vet jag inte vadskriva men sova snart ändå iaf. justja fiskar svensa fiskar om dom ju. ber om ursäkt i föfväg är lätt påverkad av apoteksvaraer därborta
#21 - 27 mars 2008 22:06
eriahl skrev:
menade inte at jagl har sån där över sommaren vana med dom bara men vad spelar eg någon roll här och nu när allt kommer omkring eggör det ju inte det vem vet varför när isf det gör överhuvudtegat eg inte alls eller. nu vet jag inte vadskriva men sova snart ändå iaf. justja fiskar svensa fiskar om dom ju. ber om ursäkt i föfväg är lätt påverkad av apoteksvaraer därborta

hehe jo de där med apoteksgrejer verkar stämma ;)

Jo som sagt de kan nog varit som någon skrev längre upp i tråden i så fall att dom inte blev vänjda tillräckligt länge med salthalten..

sen var dom rätt små också ...kanske skulle tagit lite större firrar...

fiskarna vi plockat i ån har de aldrig varit några fel på/med í alla fall och där kommer dessa nya å plockas i så fall å inte i östersjön...

spigg kan annars vara jävla fina :)

tack i alla fall för alla svaren :) får se hur de blir med viltfångat i sommar ...köpte fler malawis idag och väntar på 2 kullar :)
men finns ju fler kar :p
#22 - 28 mars 2008 12:11
Kan bara be om ursäkt för mitt förra inlägg. Skäms så det räcker till och blir över
#23 - 30 mars 2008 13:07
eriahl ditt inlägg verkade helt mysko :D haha xD vart till och med själv helt yr när jag läste det hahah :D
#24 - 30 mars 2008 18:56
Den enda vettiga lärdomen av det inlägget är att icke taga mer än man ska av mediciner. Det jag försökte, skäms fortfarande, skriva var att hållit på med svensk fisk sen -92 tror jag det blir. Tyvärr finns nog inget spår av det i inlägget.....
#25 - 30 mars 2008 22:19
eriahl skrev:
Den enda vettiga lärdomen av det inlägget är att icke taga mer än man ska av mediciner. Det jag försökte, skäms fortfarande, skriva var att hållit på med svensk fisk sen -92 tror jag det blir. Tyvärr finns nog inget spår av det i inlägget.....

haha de var klockrent inlägget ju :) men lider med dig för jag vet hur sånt kan vara :p
#26 - 3 april 2008 01:13
Så hur blir det :) ? Bestämmt någe ennu ? :D Vilka fiskar du ska ha osv ^^ ...
#27 - 3 april 2008 19:48
Aircut64 skrev:
Så hur blir det :) ? Bestämmt någe ennu ? :D Vilka fiskar du ska ha osv ^^ ...

Hehe ...jag vet inte riktigt vad de blir :) såg en film på youtube på nån som hade Peacock bass (nån abbore från amazonas eller nått :P) dom slängde i en ciklid där i å jävla va häftigt de är med rovfisk :) var så längesen vi hade de så man knapp kommer ihåg...hade varit roligt med rovfisk typ abbore/gädda i stora karet men de blir inte verklighet i sommar tror jag inte...får kanske bli de i ett mindre kar i så fall...mina malawis får nog hänga med ett tag

kräftor e jag jävla inne på också :)
#28 - 3 april 2008 23:03
KoiKe skrev:
Hehe ...jag vet inte riktigt vad de blir :) såg en film på youtube på nån som hade Peacock bass (nån abbore från amazonas eller nått :P) dom slängde i en ciklid där i å jävla va häftigt de är med rovfisk :) var så längesen vi hade de så man knapp kommer ihåg...hade varit roligt med rovfisk typ abbore/gädda i stora karet men de blir inte verklighet i sommar tror jag inte...får kanske bli de i ett mindre kar i så fall...mina malawis får nog hänga med ett tag

kräftor e jag jävla inne på också :)

ahaaa jasså sådana ;) dom är skitballa ;P största cikliden! Men rovig som bara den ^^ !!!
#29 - 3 april 2008 23:04
Är själv rätt sugen på en ;) får se hur det blir.....

Annons