Svenska vildfångade fiskar.

#1 - 26 november 2007 21:35
Har hunnit med ett par akvarium under årens lopp. Är periodare så kallat. har haft olika sorters fisk/djur varje gång. Sist var det svenskt tema. Hade abborrar, mörtar, rudor och kräftor. En kompis till mig hade gäddor, det verkade skoj. Någon här som har något liknande så skulle det vara kul att få höra och gärna få se bilder. MVh//Erik
#2 - 26 november 2007 21:54
Har en del bilder. En del i mitt fotogalleri men även en hel del andra.
#3 - 28 november 2007 21:10
Jag har en del vildfångade svenska fiskar.
Kolla min profil för närmare info om vilka.
#4 - 28 november 2007 21:21
Är det inte olagligt att ha fiskar ifrån svenska sjöar i akvarium?

Eller har jag hört fel.
#5 - 29 november 2007 00:22
Det är inte olagligt. Men släpper man ut dom igen ska det vara där man fångade dom. Har man matat med vanlig akvariefisk så får man nacka dom pga smittorisk
#6 - 29 november 2007 07:40
Eller om man haft fisk från olika sjöar i samma kar.
#7 - 29 november 2007 09:06
Okej, då vet jag hur det ligger till.
#8 - 20 december 2007 18:08
hur stort akvarium skall man ha om man ska ha abborrar ock hur många och hur ska det vara möblerat
????
#9 - 20 december 2007 18:25
se där du fångar dom! ofta är det inte så mycket växter och så så kanske mycket sten och lite vattenpäst? vet att här i göta älv så är det nästan bara sten. (bräckt)
#10 - 20 december 2007 20:41
Gott om rötter och stenar så dom kan gå undan från varandra ibland. Storleken på burken beror på hur stora abborrarna är. I ett ca 500L gick bara att ha en tillslut på kanske 15cm då började den bli jobbig på andra oxå speciellt en av mörtarna. Sen kan säkert humöret vara olika som på alla fiskar. Flyttade den till större burk och större fiskar.
#11 - 21 december 2007 16:19
men det blir väl ingen rom i akvarium lr har det hänt???
#12 - 21 december 2007 16:22
Är nog inte så ovanligt speciellt om dom fått en lite svalare period dessutom. Har haft abborre och gös som lekt samma vecka i samma akvarium. Vattnet blev lite grumligt kan man säga men fiskarna klarade sig med rejäla vattenbyten och filterrengöringar
#13 - 22 december 2007 08:48
hur måga kan man hålla i ett 50l akvarium då???
#14 - 22 december 2007 10:14
Får väl fånga småttingar isf på våren/sommaren. Men dom växer fort så har du inget större är det bättre med vanliga akvariefiskar tycker jag
#15 - 22 december 2007 11:38
jag har ett gammalt 100l om det skulle funka:D
#16 - 29 december 2007 16:55
Jag tror Storspigg kan vara lite lättare att ha i akvarium.. Något mindre i storleken, om man säger så:D Kan man fånga lite vilda småräkor också;)
#17 - 29 december 2007 18:34
crazy-J: abborre är mycket för stor, snabbväxande och elak för att hållas i 50 liters eller ens 100-liters. Jag har hållit abborre i ett 400, och då kunde den växa till ungefär halvkilot i storlek. Sen gav den sig in i en episk strid om vem som var kung i akvariet mot en vildfångad, 30 cm lång, jack dempsey, och den fighten förlorade den till slut, och avled av sina skador.

Inte en fisk för små akvarier, helt enkelt.
#18 - 30 december 2007 17:39
Azur skrev:
crazy-J: abborre är mycket för stor, snabbväxande och elak för att hållas i 50 liters eller ens 100-liters. Jag har hållit abborre i ett 400, och då kunde den växa till ungefär halvkilot i storlek. Sen gav den sig in i en episk strid om vem som var kung i akvariet mot en vildfångad, 30 cm lång, jack dempsey, och den fighten förlorade den till slut, och avled av sina skador.

ok tack så mycket. men fins det någon annan svensk fisk som kan hållas i 100 L?
#19 - 30 december 2007 17:43
bäck öring ska la inte bli så stor?
#20 - 30 december 2007 17:46
Gärsar eller ev några elritsor skulle kunna funka. Simpa är väl inte omöjlig heller. Öring är lite väl tuff som abborren.
#21 - 30 december 2007 17:58
Simpa, gärs och elritsor är nog en utmärkt blandning, förutsatt att man med "simpa" inte menar östersjö-arten av hornsimpa (som blir stor och utan vidare äter upp åtminstone elritsorna) utan bergsimpa eller stensimpa eller insjö-hornsimpa.

Bäcköring blir inte så stor, och inte särskilt svår att hålla i akvarium, men alla öringar är mycket kraftigt revirhävdande. Den är dessutom (och det tror man kanske inte) mycket stillastående - dvs om akvariet inte är stort kan man ha EN bäcköring, och den tillbringar dagarna med att stå still. Inte världens roligaste. Plus att även bäcköring blir för stor för ett 100-liters.
#22 - 30 december 2007 18:27
I mitt akvarium bor det förutom tre guldfiskar även svenska fiskar (två rudor, fyra abborrar och tre storspigg). Abborrarna är fortfarande för små för att äta fisk, så jag få mata dom med mask eftersom de inte verkar gilla torrfodret. De andra fiskarna äter dock torr- och även frysfoder utan problem.
Jag har akvariet ståendes utomhus med en doppvärmare så temperaturen inte går under 0 grader. Jag har dock haft lite problem med att spiggar dött och jag vet inte riktigt vad det beror på. Kan ha nånting med vattenvärderna att göra.
Abborrarnas dåliga matlust kan ju i och för sig bero på att temperaturen i mitt akvarium ligger runt tio grader, men de andra fiskarna äter ju och dem (i alla fall rudorna och guldfiskarna) är ju också varmvattenfiskar.
#23 - 31 december 2007 14:37
Azur skrev:

men om man ffår tag i några tusenbröder då??
#24 - 31 december 2007 15:12
Tusenbröder är tusenbröder för att de är för många och konkurrerar med varandra om maten. I ett akvarium, där de inte svälter, växer de lika fort som andra abborrar, och blir lika stora & stöddiga.
Det är klart du kan ha små abborrar, men de är inte små särskilt länge.
#25 - 31 december 2007 16:38
ok min morbror hade en gädda i ett 100L för hur länge som helst sen , ganska rolig historia faktist han fångade den näs den var pytte liten omd ett tennisracket:)
men frågan ärom det är ok den levde i flera år
#26 - 31 december 2007 20:02
Levde gäddan flera år i ett 100L kan den knappast fått mat ju? Dom växer som "raketer" i vanliga fall.
#27 - 1 januari 2008 20:25
joo han matade den med småabborrar som han fångade själv på sommarn och fryst torsk på vintern
#28 - 4 januari 2008 22:33
spola fram till 06:35 i det här klippet http://video.google.com/videoplay?docid=-7869538651566559089

Stämmer det han säger?
Tänkte att det passar in i den här tråden..
#29 - 5 januari 2008 00:04
På ren svenska kan man säga Bullshit om att det är förbjudet med svenska fiskar i akvarium. Man får inte flytta mellan olika vattendrag iofs men det är en annan sak.
Bilagor:
#30 - 25 januari 2008 21:46
Varför skulle det vara förbjudet att hålla svenska fiskar i akvarium? Det är ju likadant som att det skulle var förbjudet att hålla guldfiskar i akvarium. De tål ju lika kalla vattentemperaturer som svenska fiskar och skulle kunna konkurrera ut andra fiskarter i sjöar och dammar.
#31 - 25 januari 2008 23:17
Vilken temp ska man hålla ungefär för svenska fiskar?
#32 - 26 januari 2008 13:49
Jag tror nog att han har förväxlat förbud för innehav med förbud att sälja.
MVH
Magnus
#33 - 26 januari 2008 15:40
Tropfrog skrev:
Jag tror nog att han har förväxlat förbud för innehav med förbud att sälja.

MVH

Magnus

Ja, så är det nog.
#34 - 27 januari 2008 08:49
Har försökt tolka CITS Artskyddsförordning men det är en djungel. Dock krävs det tillstånd om man i komersiellt syfte ska visa upp fiskarna, så David i filmen har nog rätt om han ska ha dem i sin affär.

Om inte följande gäller:

Artskyddsförordning (2007:845)

40 § Det är förbjudet att utan tillstånd förevisa djur av vilda

arter i en djurpark.

43 § Tillstånd enligt 40 § krävs inte om förevisningen omfattar

högst sju arter i ett för varje art lämpligt antal exemplar och

förevisningen sker i en verksamhet vars huvudsakliga syfte är

annat än förevisning av djur och förevisningen inte omfattar

däggdjur.

Sådant tillstånd krävs inte heller om förevisningen avser

akvarier med en volym som är mindre än 1 000 liter per akvarium

och som omfattar högst tre akvarier med fiskar och blötdjur

eller någon av dessa djurgrupper.

Detta gäller dock inte fridlysta arter som det är förbjudet att flytta på.
#35 - 27 januari 2008 10:24
Att ha dom hemma för sin egen skull är en annan sak

Annons