svenskodlade - guppys

#1 - 14 oktober 2006 14:13
folk brukar prata om svenskodlade gupyys men om man köper guppys i afärren (som inte är svenska) och så får dom barn blir dom barnen mer tåliga när dom växer upp för dom är odlade i ett svenskt akvarium?
#2 - 14 oktober 2006 14:21
Mina blir då de tycker jag.
#3 - 14 oktober 2006 14:24
okej för har köpt guppys haft dom en månad nu och dom är inte svenska då och dom har fått massa yngel nu!
#4 - 14 oktober 2006 15:15
Så fort fisken är född i sverige så räknas det som en svenskodlad fisk. Ibland står det på akvarium och listor SO, det menas att fisken är svenskodlat, precis som det kan stå VF och då är det viltfångad.

Just guppy föds ofta upp i stora anläggningar i Asien, de medicineras och går i akvarium med salt. Då de kommer till våra svenska vatten så blir det mottagliga för många olika infektioner då de inte är vana vid vårt vatten. Därför fortsätter butiker ibland att ha dem i vatten med salttillsats och så kommer de hem till oss och blir sjuka...

Så får man tag på svenskodlade ungfödare har de mycket större chans att förbli friska då de är vana vid vårt vatten och våra bakterier som finns naturligt i vattnet,,,

Ungfödare är mer känsliga för sånt här än många andra fiskar. Så det är en bra fråga att ställa i affären om de är odlade i Sverige + om de i butiken går i akvarium med salt.
#5 - 14 oktober 2006 20:13
men om tex ja har fått mycket mer yngel än det får plats i mitt akvarium och dom är friska och sånt! så kan ja sälja dom till djur-afärrer? fast dyrare än dom som är utomlands?
MalawiMannen
#6 - 14 oktober 2006 21:12
Ursäkta men menas inta SO=sjöodlat?
#7 - 14 oktober 2006 21:46
håller med föregående talare
#8 - 15 oktober 2006 00:18
Tittar ni på denna fista t.ex från Södermalmsakvarie affär

http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Så är So = Svensk odlat
VF = Viltfångat

Så benämns det oftast i listor hos butiker o grossister, att ngt skulle kallas sjö odlat har jag aldrig hört talas om.

De har också sina förkortningar förklarade, jag tycker det vore bra om man i butik fick se vart fisken var odlat så man vet hur man ska förbereda ankomsten i akvariet bättre.

Svenskodlad fisk är mkt lättare att få att acklimatisera sig bra och speciellt viktigt om det är ungfödare.

Står det VF (1 ) romersk etta.. så är det första generationen efter vildfångande fiskar vilket kan vara bra att veta på en del ciklider tex då man är ute efter att få fiskar med bra anlag för yngelvård.
#9 - 15 oktober 2006 07:37
I min värld så är SO = Sjöodlat som malawimannen säger.
Första generationen efter VF kallas F1. Andra generationen F2, sedan tror jag ofta man slutar räkna och kallar resten för F2+.

Men det förkommer säkert flera olika användningar av dessa förkortningar. Den enda slutsats man kan dra är väl att det är bäst att fråga...
#10 - 15 oktober 2006 10:53
Men är det ngt som används inom Malawi världen detta med sjöodlat ? Vad menas med att en fisk är sjöodlad ? Men det var ju uppenbart att samma förkortningar kan betyda olika saker..
#11 - 15 oktober 2006 14:50
Normalt är det att fisken är odlad i sjön eller i dammar i anslutning till sjön. Rätta mig om jag har fel.
#12 - 15 oktober 2006 18:11
Jag har ingen aning, har aldrig hört begreppet innan o var spännande att lära sig, men då skulle det alltså vara vildfångad fisk som placeras i sin naturliga miljö men avskiljt på ngt vis ? Där den odlas ?

Annons