Svindyr mal!

#1 - 10 februari 2010 20:20
Var i en butik idag och kikade runt. De hade fått in lite nytt så jag blev kvar ett bra tag :d. När jag skulle gå fick jag syn på en prislapp och hajade till.
2398 kr skulle de har för en L046, såg ingen i karet jag tyckte såg direkt speciell ut, typ en liten ancistrus bara.
Är inte det väldigt dyrt för en mal? Stod att den skulle vara 3-4cm. Är de mycket ovanliga eller vad är det speciella med den?

Kollade upp den här på zoopet, fin var den men inte sååå fin :confused:
#2 - 10 februari 2010 20:26
De är utrotningshotade och det är således exportförbud på den från Brasilien. Dessutom ger den väldigt små kullar samtidigt som efterfrågan är förhållandevis hög. Därav det höga priset. 2398 låter lite dyrare än normalt men 1500-2000 är väl rätt normala priser annars.

De är rätt bra att gömma sig under dagarna har jag förstått så om det fanns någon rot eller annat den kunde gömma sig vid i karet så är det inte så konstigt om du inte såg den.
Bilagor:
#3 - 10 februari 2010 20:29
Ok, då förstår jag! Tack för infon, har inte kunnat sluta fundera på vad som var så speciellt med den till nu :)
#4 - 10 februari 2010 20:29
Va? Vilket överpris!!.. Vilken butik var det?
#5 - 10 februari 2010 20:32
Djurmagasinet i Norrköping. Jag vart också väldigt förvånad över priset, som sagt! Har inte sett i närheten så dyra Discus ens...
#6 - 10 februari 2010 20:46
Det är en inte allt för lätt fisk att få tag i så att butiken ville ha dom pengarna är fullt förståeligt tycker jag dock.
Man får tänka på att butiken ska betala ett pris av sin leverantör och sen moms på det och då tjänar dom säkert inte så värst mycket på den heller.
Men om man inte vill betala dom pengarna så skiter man i det och letar efter privatannonser istället :)
#7 - 10 februari 2010 22:35
Tycker nog den fisken är ganska speciell:
http://diszhal.info/halak/Hypancistrus_zebra.jpg
Vet inte om jag skulle kalla zoopets logga för "en ancistrus bara", det är en av de mest eftersökta och därmed dyraste akvariefiskar som finns.
#8 - 10 februari 2010 22:55
Azur skrev:

Vet inte om jag skulle kalla zoopets logga för "en ancistrus bara", det är en av de mest eftersökta och därmed dyraste akvariefiskar som finns.

"bara" är att ta i.
Det är konstigt att fisk kan få det priset. Det kan väl inte vara så många som har råd att lägga dem pengarna.:confused:
Channa barca konstar mellan 10 till 40 tusen bereonde på storlek.
"" target="_blank">Världens mest eftertraktade ormhuvudsfisk
Den är ju inte "bara" en ormhuvudsfisk den heller :p Fruktansvärt vackra färger!
#9 - 10 februari 2010 22:59
Azur skrev:

Jag såg inte ens fisken i fråga i karet, såg en "vanlig" ancistrus bara. Kollade hur den såg ut när jag kom hem.
#10 - 10 februari 2010 23:28
sjebbe skrev:
Det kan väl inte vara så många som har råd att lägga dem pengarna.:confused:

Jag skulle inte göra det, men det är fler än man kanske tror som är villiga att skiljas från den sortens pengar för att få sin drömfisk.
#11 - 10 februari 2010 23:51
#12 - 11 februari 2010 01:01
sjebbe skrev:
"bara" är att ta i.

Det är konstigt att fisk kan få det priset. Det kan väl inte vara så många som har råd att lägga dem pengarna.:confused:

Channa barca konstar mellan 10 till 40 tusen bereonde på storlek.
"" target="_blank">Världens mest eftertraktade ormhuvudsfisk

Den är ju inte "bara" en ormhuvudsfisk den heller :p Fruktansvärt vackra färger!

Jo den var fin, jag skulle dock aldrig betala så mycket för en C.barca när man kan få en
&feature=related"" target="_blank">Channa aurantimaculata som faktisk är snyggare till ett mycket bättre pris.
#13 - 11 februari 2010 05:16
Var nere i Tyskland i helgen och i en affär hade dom KOI karpar, dom kostade 3000 Euro!!
#14 - 11 februari 2010 17:54
Ove.P skrev:
Jo den var fin, jag skulle dock aldrig betala så mycket för en C.barca när man kan få en
&feature=related"" target="_blank">Channa aurantimaculata som faktisk är snyggare till ett mycket bättre pris.

Jag har haft span på den firren jag med:d åleds för 1500 :- tycker själv att det är väl häftigt det med. Min smärtgräns går någonstans vid 500-600 st. Blir det dyrare så måste jag tänka flera ggr innan jag gör nått förhastat.

Men en aurantimaculata ska jag äga nån dag...

GöranE skrev:
Var nere i Tyskland i helgen och i en affär hade dom KOI karpar, dom kostade 3000 Euro!!

Tror inte det finns någon övre gräns i japan på koi. Du skulle i stort sett kunna byta hus och bil mot vissa exemplar.
akvavirum
#15 - 14 februari 2010 23:25
Azur skrev:
Jag skulle inte göra det, men det är fler än man kanske tror som är villiga att skiljas från den sortens pengar för att få sin drömfisk.

Han på Nols har bra erbjudande ibland, även på dessa fiskar.
För ett bra tag sedan så hade han följande erbjudande - jag tror han har drives ibland som kan löna sig att ha koll på :)
- lite skillnad mot över 2000 spänn - även om storleken på dessa säkert inte var våldsamt stora - men det var de ju inte i den andra affären heller ;)

Gammal annons:
[COLOR=#0000ff]L046 till superpris[/COLOR] Vi har fått in en ny sänding av L-046. Nu kan vi erbjuda denna fisk för endast 995:- / st. Jämför gärna så ser ni att det är ett kanonpris. Precis som tidigare ett begränsat antal!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 15 februari 2010 16:17
Smaken är som baken - dvs olika och tur är väl det.

L046 är idag extremt ovanlig och är därför också väldigt dyr - tycker man att den är för dyr så köper man väl en annan fisk istället.
Priset på en och samma art kan självklart också variera mycket - storleken kan variera, konditionen kan variera etc.
En del affärer kan t.o.m ha odlat den själv (eller har någon som odlar åt dom) och kör därför ett specialerbjudande på dom som lockpris och därför varierar självklart mycket för en idag så pass ovanlig art.

Så den som säljer dom för 2.500 kan ha en lägre förtjänst än dom som säljer dom för 1.000.
Tycker det är en lite märklig inställning som många har och de verkar tro att priset på dessa levande djur är en slags standard och alla priser som överstiger den är "fel".

Jag skulle själv aldrig betala 2.500 för en L046, men för den sakens skull så behöver priset absolut inte vara omotiverat.
#17 - 15 februari 2010 17:43
GöranE skrev:
3000 Euro det var billigt om det nu var en raritet du fick beskåda;)
Bilagor:
akvavirum
#18 - 15 februari 2010 21:09
Smaken är som baken - dvs olika och tur är väl det.

L046 är idag extremt ovanlig och är därför också väldigt dyr - tycker man att den är för dyr så köper man väl en annan fisk istället.

Priset på en och samma art kan självklart också variera mycket - storleken kan variera, konditionen kan variera etc.

En del affärer kan t.o.m ha odlat den själv (eller har någon som odlar åt dom) och kör därför ett specialerbjudande på dom som lockpris och därför varierar självklart mycket för en idag så pass ovanlig art.

Så den som säljer dom för 2.500 kan ha en lägre förtjänst än dom som säljer dom för 1.000.

Tycker det är en lite märklig inställning som många har och de verkar tro att priset på dessa levande djur är en slags standard och alla priser som överstiger den är "fel".

Jag skulle själv aldrig betala 2.500 för en L046, men för den sakens skull så behöver priset absolut inte vara omotiverat.

Jag förstår inte vad du menar? Jag avsåg bara att man kan hålla ögonen öppna - då alla som du säger inte har samma pris. Det kan väl aldrig vara fel att kolla på olika ställen då det är såpass stor prisskillnad? Om man nu innerligt önskar sig en L046 och inte har råd med 2500 och den finns på ett annat ställe för 1000 så kanske den människan kan få råd med sin "drömfisk" - oavsett om det nu är L046 eller en annan sort.
Däremot sa jag inte att det är fel att ta 2500 men kan man få drömfisken för 1000 så är nog valet för de flesta rätt lätt.
#19 - 18 februari 2010 23:34
L046 på akvarielagretslista för strax under 4000:- !!!!!!!!
#20 - 26 februari 2010 19:04
Har precis köpt en zebra pleco för 1895:- på Bromma Zoo. Tyckte det var bra pris! Det blev en hona tror jag men fortfarande lite liten att säga exakt.
#21 - 26 februari 2010 21:45
L046 är ju sjukt fin! samma med zebra pleco...

jag har lagt runt 56 000 på inköp av 5 st katter, så känns ju runt 4000:- för en ovanlig firre inte så konstigt..
#22 - 27 februari 2010 17:13
Den kostar 1500 i en butik som brukar sälja dem här i Kristianstad. Det är den vackraste mal jag har sett.
Jag snackade med butiksägaren om det och han ville knappt få den såld för han tyckte om att ha den där:)
#23 - 27 februari 2010 18:25
Yollis skrev:
L046 är ju sjukt fin! samma med zebra pleco...

jag har lagt runt 56 000 på inköp av 5 st katter, så känns ju runt 4000:- för en ovanlig firre inte så konstigt..

Samma här, har två hundar för 15000 styck, det är också dyrt, men det var den rasen och de exemplaren jag ville ha. Har en bekants bekant som köpte sina jyckar för 4000 styck, men så har de underbett, felställda bakben, felansatta öron mm.
Vill man verkligen ha så får man betala för det.
#24 - 27 februari 2010 18:56
Vacker fisk, men vilken osis om den kolar vippen ngn vecka senare... =(

Annars är det bra, säkert motiverat pris.

Själv har vi köpt sank bernhard för 10.000.. Så fisken betingar småpengar egentligen..

Så vacker så jag nästa fick habegär... Dock krävs ju 2 för odling, och hitta hona/hane tordes inte vara lätt..
#25 - 27 februari 2010 19:10
Enligt en svensk odlare är 300:- per centimeter fisklängd en bra riktlinje för butikspris. Att begära 2.395:- för en 3-4 cm L46 är inget annat än ocker.
#26 - 27 februari 2010 22:38
Juristen i mig skriker nej angående ocker (det krävs ett trångmål eller oförstånd för att det ska bli aktuellt, här är det helt frivilligt att köpa och det åligger köparen en undersökningsplikt innan köpet aktualliseras ;))

Jag började fundera på varför inte fler odlar dessa? 6000 inköpspris för en hane och två honor, borde man väl få igen på 30 yngel om man säljer till butik i alla fall? Är dom så svåra att ha att göra med och få att föröka sig? Eller är det bara få som vågar satsa dom pengarna? Annars är det väl bara att ställa iorning ett akvarium med dessa och ett litet stim neontetror och hoppas på det bästa?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 27 februari 2010 22:44
Lellel2 skrev:
Jag började fundera på varför inte fler odlar dessa? 6000 inköpspris för en hane och två honor, borde man väl få igen på 30 yngel om man säljer till butik i alla fall? Är dom så svåra att ha att göra med och få att föröka sig? Eller är det bara få som vågar satsa dom pengarna? Annars är det väl bara att ställa iorning ett akvarium med dessa och ett litet stim neontetror och hoppas på det bästa?

Det är enklare att klaga än att odla själv;)
Arten är visserligen relativt svårodlad och ger ganska små kullar, men visst gör de som var lite smarta en hel pengar på att odla denna fisk om de är duktiga odlare och var förutseende nog att köpa på sig en rejäl bunt (innan priset steg rejält när de vildfångade "försvann"). Priset motsvarar väl efterfrågan.

Själv tycker jag att den är snygg, men definitivt inte så snygg - men det är ju upp till var och en om man vill köpa dom.
#28 - 27 februari 2010 22:52
Du har inte något annat tips på art vi håller på att skicka i graven som är värd att köpa på sig? ;)

Funderar på vad som egentligen är skillnaden på att odla dessa och att odla kullar med ancristrus? (förutom antalet ägg och inköpspriset då). Är dom mycket känsligare så att lusten inte kommer när något är fel i vattenvärden eller kost? Dör dom lättare av dåliga vattenvärden? Att ynglen växer långsamt, vad innebär det (hur lång tid tar det från ägg till "butiks-storlek")?
#29 - 27 februari 2010 23:54
L046 (zebra pleco) som Kjell säger lägger små kullar 10 till 20 ägg sen hur många som överlever är en annan femma.... vad jag vet så kläcks äggen först efter 4 till 5 dagar andra arter efter 1 dygn typ. Så man förstår att det är stor efterfrågan på denna art... själv kan jag inte slita mig från akvariet nu hehehehehe ;)
#30 - 28 februari 2010 07:05
Det finns dyrare och svåråtkomligare malar än L46 oxå ;)

Ta L236 den går inte av för hackor heller :)
Vacker så det förslår !
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 28 februari 2010 10:53
;)
Lellel2 skrev:
Du har inte något annat tips på art vi håller på att skicka i graven som är värd att köpa på sig?

Vilka vi?;)
#32 - 1 mars 2010 09:30
Kjell... kan du kolla på mitt inlägg under titteln "Zebra" och ge ditt utlåtande... skulle vilja höra vad du har att säga om det...

Under Malar... och sedan Zebra som tittel.

Tack på förhand / Darek
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1387349#post1387349

Annons