svullen, blek, resta fjäll - igen

#1 - 22 november 2005 20:44
En av mina smycketetror fick avlivas efter att ha blivit sämre o sämre (se annan tråd). Dagen efter blev en gertrudae sjuk. Och idag ytterligare en smycketetra. Alla har blivit bleka, haft resta fjäll, två av dem med svullen buk (dock inte gertrudaen). Vad är detta?? Hur ska jag förhindra ytterligare sjukdom? Vattenvärden normala, inga nya fiskar, inga förändringar för övrigt.
#2 - 23 november 2005 15:55
[QUOTE=Mamma Mia]En av mina smycketetror fick avlivas efter att ha blivit sämre o sämre (se annan tråd). Dagen efter blev en gertrudae sjuk. Och idag ytterligare en smycketetra. Alla har blivit bleka, haft resta fjäll, två av dem med svullen buk (dock inte gertrudaen). Vad är detta?? Hur ska jag förhindra ytterligare sjukdom? Vattenvärden normala, inga nya fiskar, inga förändringar för övrigt.[/QUOTE]

Bukvattensot? Sök på bukvattensot i forumet och läs lite..
#3 - 23 november 2005 18:39
Jag gissar också på bukvattensot.
#4 - 24 november 2005 06:47
Jag har gjort det. Hittade inget som passade in.
#5 - 24 november 2005 07:44
Svullen buk tyder på njurproblem, alt. inre bakteriell infektion som gör att vatten samlas i buken eller förstoppning.
Få fiskarna rätt foder och mängd?
#6 - 24 november 2005 12:37
Har snackat med en person om detta och kommit fram till att det troligen är fodret. Frysfodret var slut och de hade fått flingfoder, som jag trodde var ok. Men så var tydligen inte fallet... Nu har jag bytt vatten, kört en intensiv filtrering med dubbla pumpar av resten, och köpt nytt frysfoder! Hoppas allt blir bra nu *håller tummarna*

Annons