Svullen buk

#1 - 13 oktober 2009 15:11
hej!

jag har en kamphane som har en svullen buk som ni ser. han har sett ut såhär i tre veckor nu och verkar inte lida av det, äter skiter och är pigg.

trodde först att det var bukvattensot men då skulle han inte leva såhär länge. han har inga andra symptom än svullen buk, inga utstående fenor. kan kanske har aningens tunnare avföring än tidigare, men vet inte om det är mest en synvilla.

kan dom svälja vatten och bli såhär stora?? borde inte vara luft, han simmar bra. jag har känt lite på buken, den är mjuk o svampig.

har provat att medicinera med octozin, gav ingenting.

vore tacksam för tips.. :)

/ linan
#2 - 13 oktober 2009 15:14
för mycke mat kanske? troligtvis inte men hur mycke får han?
#3 - 13 oktober 2009 15:30
icefudge skrev:
för mycke mat kanske? troligtvis inte men hur mycke får han?

nej, det kan det inte vara. han får lika mycket mat som alla andra kampfiskar och dom är smäckra o fina. mat en eller två ggr per dag, lagom mängd. det måste vara något annat. man kan ju nästan se att magen är igenomskinlig så det känns som att det borde vara vatten eller liknande...

jag har provat att svälta honom några dagar men det händer inget.
#4 - 26 oktober 2009 18:37
hej

hoppas på fler svar för jag tycker så synd om min lilla kampfisk kille!

här är en ny bild, han är ännu större nu än innan. ser som igenomskinlig ut.

lite om honom då. han går ensam i ett plastakvarium på ca 40 liter. han är tänkt som en avelshane och bygger fina skumbon, men jag kan inte göra något nu när han ju är sjuk.
han äter och bajar som han ska, simmar runt och ser lika pigg ut som de andra hanarna.

jag byter vatten ca 1 gång per vecka, har ingen pump i. jag har provat att svälta honom ett par dagar men det har inte hänt något, han blir bara större och större.

är det bäst att avliva honom? vill inte komma hem en dag och så han han spruckit :(

snälla ge lite tips, jag börjar bli desperat!!!

Linan
#5 - 3 november 2009 20:08
nu är han död. hade varit trevligt med några svar... :'(
#6 - 3 november 2009 21:58
Måste säga att det var en mycket vacker hanne du hade! synd att han inte klarade sig :(
#7 - 3 november 2009 23:08
jätte fin va han, beklagar sorgen:(
#8 - 4 november 2009 12:29
Jag önskar verkligen att jag kunde hjälpt dig. Jag kan inte så mycket om fiskar men nog ser det ut som bukvattensot allt.
Har själv haft epedemi med soten och det var inte alla fiskar som blev "slöa" utan svällde helt enkelt upp och dog.
Vet som sagt inte så mycket om fiskar... men skulle det kunna vara inre tumör eller något liknande som växte... eller?
Synd att han dog... känns som oundvikligt när han blev så stor...

Mika

Annons