Svullen hona!

#1 - 28 december 2008 21:02
En av mina ancistrushonor är grymt svullen.
Tänk er en golfboll.. Ungefär så.
Simma går dåligt med då hon mest sjunker mot botten och dessutom ligger & flämtar.

Alla andra fiskar i karet mår bra. (andra ancistrus och guppys)

Vad sjutton är felet?
#2 - 28 december 2008 21:19
Låter som bukvattensot får jag säga. Medecinera med Oktozin så löser det sig. Den medecinen är utmärkt.

MVH/Freddan
#3 - 28 december 2008 21:29
Och det kan bara komma sådär?
#4 - 28 december 2008 21:31
Ja, det kan komma ganska snabbt om hon varit utsatt för lite stress så kan det komma ganska fort.

MVH/Freddan
#5 - 28 december 2008 21:32
Stress? Han 1 hane, 4 honor i burken och hanen har legat & fläktat på rom i 1½ vecka så honorna har ju haft det lungt.

Nu kom ja på vad det kan vara.
Förstoppning?! Mata med vita mygglarver häromdagen till mina guppy.
Har sett förr att röda mygglarver gjorde att mina malar svullna upp.

Men hur gör man då? Masserar magen på malen?
Då lär väl hela fisken explodera... :(
#6 - 28 december 2008 21:35
Det behöver inte vara hannen som utlöser stressen utan det kan vara alla honor som stressar varandra. Hur som helst så låter det som att hon utan större tvekan har bukvattensot.

MVH/Freddan
#7 - 30 december 2008 16:08
3 honor har dött nu i burken.. Alla 3 svullnade upp som dårar. :(
Guest
#8 - 30 december 2008 16:19
Jenny054 skrev:
Stress? Han 1 hane, 4 honor i burken och hanen har legat & fläktat på rom i 1½ vecka så honorna har ju haft det lungt.

Nu kom ja på vad det kan vara.

Förstoppning?! Mata med vita mygglarver häromdagen till mina guppy.

Har sett förr att röda mygglarver gjorde att mina malar svullna upp.

Men hur gör man då? Masserar magen på malen?

Då lär väl hela fisken explodera... :(

Röda mygglarver skall man inte ge till L-malar, de får lätt tarmproblem av den födan.

Tråkigt att den dog, men en uppsvullen fisk är i stort sätt omöjlig att rädda. Är det bukvattensot så är det oftast en tarmsörja när den svullnat upp.
#9 - 30 december 2008 16:34
Hade liknande problem med en av mina ancistrus honor...hon svullnade upp och vart lite röd-spräcklig(albino)...matade dock inte med nå animaliskt...pratade med fiskaffären och han sa att det kan bero på för hög halt av protein i fodret.
#10 - 30 december 2008 16:39
Lutt skrev:
Röda mygglarver skall man inte ge till L-malar, de får lätt tarmproblem av den födan.

Tråkigt att den dog, men en uppsvullen fisk är i stort sätt omöjlig att rädda. Är det bukvattensot så är det oftast en tarmsörja när den svullnat upp.

Jag som hade läst att vita mygg är skonsamare.
Men då vet man iaf det, ALDRIG, ALDRIG mygglarver till en burk med malar i!
Men hur är det med artemia och sånt?
Jag har ju andra fiskar och vill ju kunna ge dom lite extra gott ibland.

Markus1984 skrev:
Hade liknande problem med en av mina ancistrus honor...hon svullnade upp och vart lite röd-spräcklig(albino)...matade dock inte med nå animaliskt...pratade med fiskaffären och han sa att det kan bero på för hög halt av protein i fodret.

Det var som fasiken..
Jag brukar ju annars bara ge mina algwaffers.
#11 - 30 december 2008 17:06
Jag matar med 3 olika algvåfflor.. 2 sorter från Hikari och en sort från Tropical. Båda Hikaris har 38% protein i sig och Tropicals har 34%.

Har kört på de i 10 månader nu till mina malar och endast förlorat albino ancistrusen jag nämnde tidigare.

Testade med både saltbad och nån medecin jag vart rekomenderad. vart bättre efter saltbadet men dog efter ett par dagar ändå.
Guest
#12 - 30 december 2008 18:42
Jenny054 skrev:
Jag som hade läst att vita mygg är skonsamare.

Men då vet man iaf det, ALDRIG, ALDRIG mygglarver till en burk med malar i!

Men hur är det med artemia och sånt?

Jag har ju andra fiskar och vill ju kunna ge dom lite extra gott ibland.

Det var som fasiken..

Jag brukar ju annars bara ge mina algwaffers.

Ja nu var det bara röda mygg jag syftade på, vet inte hur det är med vita och svarta mygg.
Artemia matar jag mina malar med då och då. Något mina malar är tokiga i är NLS grow 0.5mm sinking pellets.
#13 - 30 december 2008 19:00
Lutt skrev:
Ja nu var det bara röda mygg jag syftade på, vet inte hur det är med vita och svarta mygg.

Artemia matar jag mina malar med då och då. Något mina malar är tokiga i är NLS grow 0.5mm sinking pellets.

Vart kan jag hitta info om dessa pellets, dvs vart köper man det på internet..

NLS grow gav inte många träffar på svenska.

Annons