Svullen palett!

#1 - 8 november 2007 20:29
Hej, jag fick idag avliva min palett hane då han svullna upp jätte mycket på båda sidorna av buken. Det svullnade upp jätte mycket på båda sidorna. Vet inte om det var vatten eller luft fyllt. Men det var svullet på hela buk sidan.

Vad kan detta vara. är det dags att medicinera?? eller ska jag avvakta lite?

Mvh
#2 - 8 november 2007 20:32
stod fjällen rakt ut på båda sidorna?..kan vara bukvattensot..medicin till bukvattensot vet jag tyvärr inte.
#3 - 8 november 2007 20:43
Ja fjällen stod rätt ut på den innan jag avlivade den, Även några kopparbarber simmar lite konstigt, dom mest spratlar fram.
#4 - 8 november 2007 20:46
Avliva den, om du sen dessikerar den kommer du se att hela bukhålan är varfylld, detta pga en inre bakteriell infektion! orsaken är att den varit försvagad av någon anledning t.ex stress, dålig vattenkvalite, dåligt foder, dåligt fungerande filter, för få delvattenbyten osv...
#5 - 8 november 2007 20:49
Okej, vad är det då?
Är det något jag måste medicinera?? eller räcker det med att mata bättre, byta vatten oftare??

Matar nu med Dr. bassleers, och byter vatten 20% en gång i veckan
Men jag har varit lite dålig på att byta vatten ett par veckor nu.
#6 - 9 november 2007 11:55
smegga skrev:
Okej, vad är det då?

Är det något jag måste medicinera?? eller räcker det med att mata bättre, byta vatten oftare??

Matar nu med Dr. bassleers, och byter vatten 20% en gång i veckan

Men jag har varit lite dålig på att byta vatten ett par veckor nu.

Regelbundna vattenbyten är jätteviktiga fast även om man är noga med det som jag är så kan man bli drabbad. Har du vattentest hemma?
#7 - 9 november 2007 11:56
Byt ca 40% vatten och mata sparsamt. Är det fler fiskar som visar samma symtom så är det nog bäst att försöka medicinera dem , fråga då på zooaffären vad de rekommenderar.
#8 - 9 november 2007 16:34
Okej, tack för alla svar, alla värden var bra, nitrit 0, Ph 7.0, nitrat 1

men jag bytte 40 % vatten när första symtomenkom så jag håller ett öga på det nu så får vi se vad som händer.

Annons