Svullen zebrafisk med röda fält

#1 - 19 juni 2010 14:29
1/ Hur stort är akvariet? [COLOR="red"]180l[/COLOR]
2/ Vilken filtrering använder du? [COLOR="red"]Eheim Powerline och en gammal Eheim på totalt cA 1500L/H[/COLOR]
3/ När startade du akvariet? [COLOR="red"]Ett bra tag sedan[/COLOR]
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? [COLOR="red"]10 zebrafiskar (+ett yngel), 2 mosaikguramis, 2 blåguramis, 4 Sewellia sp spotted, Äppelsnäckor, 2 långsträckt pansarmal, sandsnäckor.[/COLOR]
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[COLOR="red"]För många för att räkna och räkna upp. ;)[/COLOR]
7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? [COLOR="red"]pH~8.4[/COLOR]
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? [COLOR="red"]KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet? pH~7.5, KH 3-4 (men nu har jag i ett kalkblock för snäckorna). Ska ta tester nu.[/COLOR]
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? [COLOR="red"]En gång i veckan 40% i o m PMDD[/COLOR]
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? [COLOR="red"]Tisdag, 40%[/COLOR]
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? [COLOR="red"]Endast vanliga ansningen och i med ett kalkblock[/COLOR]
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[COLOR="red"] nej[/COLOR]
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? [COLOR="red"]Nej, och kopparnivån är 0[/COLOR]
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. [COLOR="red"]Allt från moina och nykläckta nauplier till spirulina och tetra PRO. Varierat helt enkelt[/COLOR]
15/ Har du nyligen bytt foder? [COLOR="red"]Köpte en Tetra Pro Color får någon vecka sedan[/COLOR]
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? [COLOR="red"]En zebrafisk som fötts i karet och lätt känns igen på sin smått krokiga rygg (alltså ingen ny fisk) har svällt upp och fått röda fläckar på ena sidan[/COLOR]
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? [COLOR="red"]Endast en gammal kamfiskhane i andra karet idag, men jag kan inte tänka mig att det är relaterat.[/COLOR]
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. [COLOR="red"]Alla inklusive den sjuke verkar må bra betéendemässigt[/COLOR]
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. [COLOR="red"]Den svullna kroppen (ser lite kantigt ut snarare än ballongmodellen) och röda fläckarna[/COLOR]
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? [COLOR="red"]Nej, satt den i en liten burk med luftpump direkt jag såg det.[/COLOR]
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? [COLOR="red"]Den var helt plötsligt så vid matningen idag.[/COLOR]
22/ Tar du direkt bort döda fiskar? [COLOR="red"]Självklart![/COLOR]
#2 - 19 juni 2010 14:33
Fälten ser nästan ut att sitta utanpå slemskiktet. Är det någon parasit?

#3 - 19 juni 2010 14:40
#4 - 19 juni 2010 15:36
Hej,
Kan inte se färgen (Gubbe med dåliga ögon).
Men är alla dina firrar lika smällfeta? Ser du om den bajsar? Om inte = förstoppning. Om kan det vara en duktigt romstinn hona?
Ser du om fjällen "står ut"?
Det enda du tydligen gjort är att mata med ny ”färg mat”. Kanske detta kan ha med båda sakerna att göra? Jag har egentligen inte en susning!
#5 - 19 juni 2010 16:05
Jag kan knappt heller se färgen på filmen men den skymtar på vänster sida till när zebran simmar nära linsen.
Flera är normalt tjocka (gissar på honor) men den här ser ser kantigt svullen ut och de röda fläckarna på vänster sida är ganska stora. Det ser ut som en geleaktig färg längst ut i slemskiktet. Fisken skiter just nu även i burken som jag droppade ner lite snällare medicin i.

Man kan alltså nästan stryka förstoppning. Romstinn ser den heller inte ut att vara då den skiljer sig från övriga fiskar och röda fläckar lär inte ha med det att göra.

Allt detta tillsammans med att fiskarna verkar må bra inkl. den sjuka och dödsfall av den gamle kamphanen (även om det var väntat) i andra karet förbryllar mig. Vissa av kamphonorna i andra karet har även fått lite som rött pigment i i fenorna senaste tiden och jag tycker nästan ena kliar sig. Vattenvärden tar jag nu men allt verkar bra.

Kan inte något vara fel så man kan pricka in orsaken? Man blir helt paranoid men jag tar det lugnt. :(
#6 - 19 juni 2010 16:14
Oj, glömde lite!

Ingen "pinecone apperence" med utstånde fjäll, bara en ojämn svullnad av magregionerna. Kan mat med högre halt karotin orsaka problem? Kan inte tänka mig det men en sak är säker, Color är sjunker betydligt snabbare än den vanliga Tetra Pro så det är kanske mastigare?
#7 - 19 juni 2010 16:52
Testade att kasta i en pytteliten matbit och den slukades upp på nolltid, precis som vanligt. Det blir nog ingen avlivning än iaf.

Här ser man det stora röda fältet om än väldigt suddigt, en litet hum om hur det ser ut. Det ser inte köttigt ut, mest slemmigt.
[ATTACH]34780[/ATTACH]

En tydligare bild med blixt fast då blev det väldigt grönt av medicinen. Man ser att magen ser nästan kantig ut på sidan om man tittar noga.
[ATTACH]34781[/ATTACH]
#8 - 21 juni 2010 00:53
Hur går det med sjuklingen?
Jag har ingen aning om vad det är. Kläm eller "mun" skada?
#9 - 21 juni 2010 01:26
Den går med en häxblandning av Melafix och Medimor (ska tydligen komplettera istället för stjälpa varandra) och det röda börjar försvinna helt och svullnaden har minskat en aning. Dock så ser den ganska så förstörd ut med något liknandes en spricka i huden där svullnaden är som värst. Vi får se efter sömnen om den blivit tillräckligt mycket bättre eller om jag avlivar den för att unvika ytterliggare lidande. Den har matlust, skiter och simmar obehindrat så hoppet finns, men den ser inte så lovande ut.

Det röda verkar vara något kallat Hemorrhagic Septicemia såvitt jag kan läsa mig fram och det verkar skumt om vattenkvaliteten skulle fallerat så mycket som sjukdomsorsaker föreslår.

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=984324
http://aquariumhobbyist.com/guppies/disease.html
http://badmanstropicalfish.com/fish_palace/tropicalfish_disease_identification.html#Septicemia

Att kampfiskhonorna 1 60l dessutom senaste månaden utvecklat röda fläckar/fält på sjärtfenorna, vilka jag bara avfärdat som pigment känns inte bra. "Distinct bright red streaks on fins"
#10 - 21 juni 2010 04:01
Hej,
Hemorrhagic Septicemia, Hmm? efter vad jag har förstått så har du och har haft bra koll på vattnet men.....

Ammoniak förgiftning kan ta tid innan man ser det om det inte knäpper fisken direkt.
På tal om Ammoniak / Ammonium som du vet blir det inte giftigt förens över Ph7 men framför allt över ph 8 då det blir övervikt mot Ammoniak i stället för Ammonium. Jag har detta som orsak till att fiskar tycks dö som flugor nuförtiden. Skall förklara men först. Var inte det här fisken som du hittade bakom bakgrunden? Om så så kan det vara rätt! Du kan ha OK värden i akvariet men mycket Ammoniak i ett mindre område med dålig cirkulation. Speciellt om det ligger tidigt i en process som bryter ned kväve. Till exempel en BTN bakgrund med ojämn cirkulation. Den krumma ryggen kan också vara ett symtom.

7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? [COLOR=red]pH~8.4 alltså höjer du ph vid vattenbyte = ammoniak.[/COLOR]

Plocka bort kalkblocket! Du buffrar bara upp dit fina 7.5 ph med det. Borde inte göra någon nytta för snäckorna.

Som du nog vet så ligger Ammonium/ammoniak före Nitrit – Nitrat i kväve cykeln. Ingen tycks vara intresserad av ammoniak utan alla tittar och har panik för nitrit! Om man följer min logik så är skadan redan skedd när man upptäcker nitriten.

Detta och det faktum att modernt kranvatten ofta tycks vara buffrat till > ph 8 gör att man får ammoniak i stället för ammonium i ett nystartat akvarium. Många tycks tro att kväve cykeln är något som sker endast i filtret men det är fel. Det sker redan i akvariet. Vad som talar emot detta i ditt fall är att växter brukar vara snabba att plocka upp detta. Men om du har en bakgrund med dålig cirkulation och exempelvis växtdelar/mat kan komma in där så kan det snabbt bli höga värden.

Detta var ett välkänt fenomen inom saltvattensakvaristiken redan på 60 och 70 talet men ej så vanligt inom sötvattensakvaristiken. Troligtvis pga att man sällan hade högt ph. Detta kom inte förens med Malawi / Tanganyika vågen då man började höja ph på allehanda vis. Om jag inte missminner mig så var det bara en del städer bla. Uppsala som hade ”problemvatten” förr pga högt ph i kranen.

Bakterier och antibiotika. Visst borde det funka med antibiotika men om det är svamp så har det motsatt effekt. Salt är våldsamt desinficerande men vissa bakterier kan vara tåliga.
Ett gammalt trick är kaliumpermanganat som är kraftigt oxiderande. Men du skall använda kristaller inte det som finns på flaska. Används bla. inom sjukvården vid till exempel nageltrång och eksem,liggsår och fotvård.
Jag har både penslat skadad fisk med stark lösning och haft det i vattnet hos sjuka fiskar med gott resultat.

Din häxblandning borde ha ungefär samma funktion.
#11 - 21 juni 2010 04:12
Fiskapotek på 60 talet:
Kaliumpermanganat. Infektioner och svamp.
Metylenblått. Parasiter framförallt vitaprick som var den stora fiskdödaren då.
Koksalt för allt annat.
Muggen och spola snabbt när inget annat hjälpte.
#12 - 21 juni 2010 07:08
Japp, bakterieinfektion i huden.
Det är inte lönt att behandla en så billig fisk, du kan ju köpa ett helt nytt stim för priset på en enda medicin, och de funkar nästan aldrig i alla fall. Överväg tätare vattenbyten i karet den kom ifrån, eftersom vanligaste anledningen till såna infektioner är höga bakteriehalter i vattnet.
#13 - 21 juni 2010 09:05
bossep skrev:
Hej,

Hemorrhagic Septicemia, Hmm? efter vad jag har förstått så har du och har haft bra koll på vattnet men.....

Ammoniak förgiftning kan ta tid innan man ser det om det inte knäpper fisken direkt.

På tal om Ammoniak / Ammonium som du vet blir det inte giftigt förens över Ph7 men framför allt över ph 8 då det blir övervikt mot Ammoniak i stället för Ammonium. Jag har detta som orsak till att fiskar tycks dö som flugor nuförtiden. Skall förklara men först. Var inte det här fisken som du hittade bakom bakgrunden? Om så så kan det vara rätt! Du kan ha OK värden i akvariet men mycket Ammoniak i ett mindre område med dålig cirkulation. Speciellt om det ligger tidigt i en process som bryter ned kväve. Till exempel en BTN bakgrund med ojämn cirkulation. Den krumma ryggen kan också vara ett symtom.

Jag tycker också jag har bra koll och karet är ju förhållandevis gammalt, så det är lite skumt.

Jag tycker det låter ganska otroligt om tiden bakom bakgrunden för ett antal månader sedan skulle lade till förgiftningssymptom nu och yngel verkar klara sig bra där bakom. Men visst skulle lite extra cirkulation där inte skada och jag har har tänkt att göra ett filter av området men ny bor där ju yngel igen.
bossep skrev:
/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? pH~8.4 alltså höjer du ph vid vattenbyte = ammoniak.

Plocka bort kalkblocket! Du buffrar bara upp dit fina 7.5 ph med det. Borde inte göra någon nytta för snäckorna.

Som du nog vet så ligger Ammonium/ammoniak före Nitrit – Nitrat i kväve cykeln. Ingen tycks vara intresserad av ammoniak utan alla tittar och har panik för nitrit! Om man följer min logik så är skadan redan skedd när man upptäcker nitriten.

Kalkblocket gör för lite för att att påverka vare sig mitt KH eller pH som ligger stabilt på ~4 respektive ~7.5. Kalk kan mig veterligen inte buffre pH över 7.6 och det är ungefär vad vattnet ligger på oavsett om jag har kalk eller inte. Vattnet vid vattenbyte luftas rejält och får stå en stund innan det hälls i karet, pH rasar ganska snabbt ner mot 7.5 även i hinkarna. Jag antar att det är någon artificiell pH-buffert som gör detta. Det är just för att undvika pH-höjningar och ammoniakspikar. Med andra ord är pH och KH på vattnet som hälls i ungefär samma som i karet.
[/QUOTE]
bossep skrev:
Japp, bakterieinfektion i huden.

Det är inte lönt att behandla en så billig fisk, du kan ju köpa ett helt nytt stim för priset på en enda medicin, och de funkar nästan aldrig i alla fall. Överväg tätare vattenbyten i karet den kom ifrån, eftersom vanligaste anledningen till såna infektioner är höga bakteriehalter i vattnet.

Nja, min medicin är knappast dyr (extrapris) att köra i en så liten burk (en groppe av vardera) och den blir snarare dålig innan den används, så det bryr jag mig inte om. Dock ville jag testa för att se om det var någon förstoppning eller liknande som var grundproblemet och kolla sjukdomsförloppet/medicinen utifall fler insjuknar.
Tätare än mina 40% en gång i veckan alltså, det låter som diskusklass. ;)
Anledningen för ett så stort är PMDD-doseringen.

Summa summarum verkar något galet i karet och sänka pH under 7 för att utesluta ammoniak går inte då det är snäckor i karet. Tätare vattenbyten och cirkulationsproblem tål att tänkas över.
#14 - 21 juni 2010 11:10
Nu har jag läst på rejält om ammoniakförgiftning och oj, det kan viss ge rejäla bestående men som gör fisken känslig i längden. Jag vet att jag fick spår av det ena och det andra ämnet för några månader sedan när pumpen dog och det är en anledning till varför jag kör dubbla filter nu. Kan vara sviter efter det och det andra 60l är ju hyfsat nystartat så där är det inte lika förvånande.

Jag får nog försöka lösa cirkulationen bakom bakgrunden men nu har jag en del vallisneria som hittat dit bakom och frodas som kan ta upp endel eventuella ämnen.
Jag ska försöka få bild på kampfiskarnas fenor i andra karet så ni kan se det röda som jag inte trott kunnat vara något farligt utan bara pigment. Värdena i båda karen ser utmärkta ut enligt tester och inga fiskar flåsar eller liknande. De är mest bara hungriga och letar mat men det är ingen matdag idag. ;)

Mätte just kranvattnets pH efter jag fyllt hinken och väntat en stund (brukar vara lite dålig på just den mätningen) och den visar på ett värde pH~8. Med andra orde verkar det inte sjunka på samma sätt som senaste gångerna jag kollade.
Kan de ha ändrat om i vattenverkat måntro?
Med ett 40% byte blir kanske ökningen lite kraftig eller vad säger ni?
Borde jag få ner värdet först på något sätt?

Jag har funderat på pH-sänkare, torv eller liknande i 60l karet men jag vill nog inte ha KH som är lägre än 3-4 och för torven har jag inte kommit på någon praktisk lösning.
#15 - 21 juni 2010 14:34
Nu har jag läst på rejält om ammoniakförgiftning och oj, det kan viss ge rejäla bestående men som gör fisken känslig i längden. Jag vet att jag fick spår av det ena och det andra ämnet för några månader sedan när pumpen dog och det är en anledning till varför jag kör dubbla filter nu. Kan vara sviter efter det och det andra 60l är ju hyfsat nystartat så där är det inte lika förvånande.

Jag får nog försöka lösa cirkulationen bakom bakgrunden men nu har jag en del vallisneria som hittat dit bakom och frodas som kan ta upp endel eventuella ämnen.

Jag ska försöka få bild på kampfiskarnas fenor i andra karet så ni kan se det röda som jag inte trott kunnat vara något farligt utan bara pigment. Värdena i båda karen ser utmärkta ut enligt tester och inga fiskar flåsar eller liknande. De är mest bara hungriga och letar mat men det är ingen matdag idag. ;)

Mätte just kranvattnets pH efter jag fyllt hinken och väntat en stund (brukar vara lite dålig på just den mätningen) och den visar på ett värde pH~8. Med andra orde verkar det inte sjunka på samma sätt som senaste gångerna jag kollade.

Kan de ha ändrat om i vattenverkat måntro?

Med ett 40% byte blir kanske ökningen lite kraftig eller vad säger ni?

Borde jag få ner värdet först på något sätt?

Jag har funderat på pH-sänkare, torv eller liknande i 60l karet men jag vill nog inte ha KH som är lägre än 3-4 och för torven har jag inte kommit på någon praktisk lösning.

Eftersom jag själv joxar med diverse medel i vatten så är jag mistänksam mot eventuella buffer
kemikalier. Jag kan ha fel men....
Så nu får jag säkert på skallen av defdac.:) Men kanske du skulle dra ned på mängden vatten vid vattenbytena? Jag misstänker att du har betydligt bättre vatten i burkarna en i kranen. Håll bara lite koll på NITRAT nivåerna (men ingen panik som med nitrit). Som jag sagt tidigare fundera på CO2! Detta borde hjälpa till att få dina växter att dra i sig mer näring och kanske stabilisera ph något.
Bakgrunden: kan du inte koppla baksidan till antingen in sug (med filtermatta) eller ut blås på det ena filtret? Jag tror att detta är ditt problem. Förutom kanske en historisk Ammoniak spik som du så riktigt funnit kan ge framtida skador.

Jag skulle inte mixtra med torv just nu! Du kan få mer ph yo-yo med ditt kranvatten.
#16 - 21 juni 2010 14:47
Kom på en sak. Har du något aktivt kol hemma? I så fall testa att köra kranvattnet genom det! Mät sedan Ph i en hink med kolat och en lika stor okolat. Använd ett rör på 1/2- 1 meter för kolet.
Om detta funkar kan du köpa en kolfilterpatron att ha på slangen du fyller med.
#17 - 21 juni 2010 14:58
Det är det här som är problemet, balansera vattenbytena. Växterna tycks må bäst med dubbel PMDD och ~40% vattenbyte och fiskarna verkar nästan gilla bytena, men man vet inte.
Jag vet inte om jag vill sno ett av filtren till det ändamålet då båda tycks behövas till "stora delen". Vi får se om jag hittar en lösning men jag är som sagt lite rädd om det (numera) enda ynglet jag ser där bakom. Vattenbytena blir det kanske mer experimenterande med.
CO2 tittar jag på men vet inte riktigt hur jag utan inkomst ska prioritera det med, sedan är även utrymme en avgörande faktor. Annars verkar pH någorlunda stabilt både natt som dag.
Yoyo-effekter är just vad jag i största mån vill undvika och är därför även jag tveksam till pH-sänkningmetoder.
#18 - 21 juni 2010 15:02
bossep skrev:
Kom på en sak. Har du något aktivt kol hemma? I så fall testa att köra kranvattnet genom det! Mät sedan Ph i en hink med kolat och en lika stor okolat. Använd ett rör på 1/2- 1 meter för kolet.

Om detta funkar kan du köpa en kolfilterpatron att ha på slangen du fyller med.

Jag kör på den fysiska metoden även kallad duschmunstycke till hinkar. Bra träning (behövs!), rejäl urluftning av kranvattnet och inte minst svalkande i sommarvärme. ;)
Jag har inget kol hemma alls och jag vet inte riktigt hur jag skulle filtrera genom det med min metod.
#19 - 21 juni 2010 15:32
Nu är den avlivad och när jag sprättade upp den var den sprängfylld med gulaktigt vatten och tarmkanalerna såg jag inte ens så den hade nog inte kunnat återhämta sig.

Det som återstår nu är att finna och eliminera orsaker och kampfiskarnas röda fläckar på fenorna i det andra karet.
#20 - 21 juni 2010 17:28
Nu är den avlivad och när jag sprättade upp den var den sprängfylld med gulaktigt vatten och tarmkanalerna såg jag inte ens så den hade nog inte kunnat återhämta sig.

Det som återstår nu är att finna och eliminera orsaker och kampfiskarnas röda fläckar på fenorna i det andra karet.

Håller med. synd att låta dom lida!
#21 - 21 juni 2010 18:19
Jag har suttit och kollat alla fiskar jag sett i karen och ingen verkar uppvisa några mystiska symptom utom kampfiskarna fläckar (kan kanske vara pigment i fenorna som kommit med ålder?). Allas gälfrekvens verkar bra och inte ens labyrinterna kippar speciellt mycket vid ytan. Nu var det ju ett bra tag sedan kampfiskarna gick i 180l och det enda gemensamma är kranvattnet, inte ens vattenbytena är lika stora.

Är det någon som har tankar om dessa fläckar? Ammoniak?
[ATTACH]34852[/ATTACH]
[ATTACH]34853[/ATTACH]
[ATTACH]34854[/ATTACH]
#22 - 21 juni 2010 18:22
Säkerligen pigmentsfläckar.
#23 - 21 juni 2010 18:30
ansjo skrev:
Säkerligen pigmentsfläckar.

Amerikaner verkar snabba på att peka ut sådant som ammoniak, men det låter ibland nästan otroligt. Måste vara något foder (moinan kanske?) som framhäver det lilla röda pigmentet de kan ha.

Tack för hjälpen allesammans!

Nu gäller det att hitta en ny hane innan honorna har halvt ihjäl varandra. ;)
#24 - 22 juni 2010 07:16
Akut ammoniakförgiftning (hög dos kortvarigt) är vanligt i nystartade kar men väldigt ovanligt i etablerade kar med måttlig belastning. Akut ammoniakförgiftning har oftast inga synliga symptom, utan fisken bara dör.
Kronisk ammoniakförgiftning (subletal dos under lång tid) är i stort sett reserverat för extremt tungt belastade akvarier med koi, guldfisk, diskus eller stora rovfiskar. Jag har aldrig sett det i ett etablerat kar med måttlig belastning.

Din zebrafisk hade en bakterieinfektion, och dödsorsaken var buksot (tarmnekros). Exakt varför vet jag inte, men ruttet foder eller höga bakteriehalter i vattnet är vanliga anledningar.

Som du märkt finns det en tendens hos akvarister att skylla alla problem på nån viss sjukdom (diskusägare t.ex. brukar skylla allt på "gälmask" och själv har jag en tendens att se fisktuberkulos överallt). Det är nog bara så vi människor fungerar.
#25 - 22 juni 2010 10:14
Tack, då stämmer det som jag fått fram med andra ord.
Så tung belastning tycker jag knappast 180l har, eller vad säger du (om du sett min tråd)?
#26 - 22 juni 2010 14:46
Azur skrev:
Akut ammoniakförgiftning (hög dos kortvarigt) är vanligt i nystartade kar men väldigt ovanligt i etablerade kar med måttlig belastning. Akut ammoniakförgiftning har oftast inga synliga symptom, utan fisken bara dör.

Kronisk ammoniakförgiftning (subletal dos under lång tid) är i stort sett reserverat för extremt tungt belastade akvarier med koi, guldfisk, diskus eller stora rovfiskar. Jag har aldrig sett det i ett etablerat kar med måttlig belastning.

Din zebrafisk hade en bakterieinfektion, och dödsorsaken var buksot (tarmnekros). Exakt varför vet jag inte, men ruttet foder eller höga bakteriehalter i vattnet är vanliga anledningar.

Som du märkt finns det en tendens hos akvarister att skylla alla problem på nån viss sjukdom (diskusägare t.ex. brukar skylla allt på "gälmask" och själv har jag en tendens att se fisktuberkulos överallt). Det är nog bara så vi människor fungerar.

Ammoniak/Nitrit,
Först av allt så är jag dålig på sjukdomar men jag var inne på bukvattensot men det röda tog mig av banan. Eftersom jag höll på med Malawi för mycket länge sedan borde det ha varit min fixering.
Jag TROR att hög Ammoniak halt kan framkalla exempelvis bukvattensot, dock inte som den direkta orsaken eftersom det är bakterier som är den direkta orsaken.
Min erfarenhet är att den typen av sjukdomar hittar man oftast i alkaliska vatten. Jag har ingen medicinsk förklaring men ofta när man fick en sändning av importfisk från exempelvis Malawi som varit försenad så ökade fallen drastiskt.
Detta kan naturligtvis bero på många saker då immunförsvar och kondition blivit nedsatt av andra orsaker under transporten men jag håller ammoniaken som det mest misstänkta.
Jag TROR att vi kommer att skifta uppmärksamheten lite från Nitrit mot ammoniak i framtiden mycket pga PH buffertar i kommunala kranvatten. Det är också intressantt att se skillnaden på focus av nitit/ammoniak mellan exempelvis USA och Europa. Normalt brukar Européer vara föregångare men det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Det ligger MYCKET i vad du säger att vi tenderar att skylla allt på en sak. Tror du inte nitrit kan vara en av dessa saker?
Man skyller fiskdöd på nitrit men det är i själva verket ammoniak. Fisk som tvärdör tyder på som du säger akut förgiftning men jag TROR att även om dosen inte är direkt dödande så kommer andra följdskador senare.
Etablerade akvarier. Logiskt sätt borde man kunna få förhöjda ammoniakvärden exempelvis bakom en BTN bakgrund utan cirkulation.

Annons