Swine flu - now US national emergency

#1 - 24 oktober 2009 16:41
#2 - 24 oktober 2009 16:51
Usch som du skräms !!
Sen läser man sånt här :(
http://www.svininfluensan.com/
#3 - 24 oktober 2009 17:28
erikthur skrev:

kul för dig:( vi andra utan specialkontakter får snällt vänta...
#4 - 24 oktober 2009 18:20
flygrc skrev:
kul för dig:( vi andra utan specialkontakter får snällt vänta...

Varför detta personangrepp ? Vad vet du om Eriks "specialkontakter ?
#5 - 24 oktober 2009 18:29
Det fungerar olika i olika län. Jag fick min spruta i tisdags dvs första dagen det erbjöds oss halläningar. Det var inga problem bara o ta en kölapp o vänta på sin tur.
#6 - 24 oktober 2009 18:40
Ok - jag blev vaccinerad för att bistå sjuka via mitt yrke.
Annars är jag åtminstone gränsfall för riskgrupp på minst två sätt.
Jag vill bara inflika allvaret med H1N1 här.
Många nationer har inte råd att vaccinera sin befolkning vilket Sverige dock har.
Tag erbjudandet - visst fick jag biverkningar men ju värre biverkningar desto förmodligen bättre immunsvar faktiskt.
#7 - 24 oktober 2009 19:13
erikthur skrev:
Ok - jag blev vaccinerad för att bistå sjuka via mitt yrke.

Annars är jag åtminstone gränsfall för riskgrupp på minst två sätt.

Jag vill bara inflika allvaret med H1N1 här.

Många nationer har inte råd att vaccinera sin befolkning vilket Sverige dock har.

Tag erbjudandet - visst fick jag biverkningar men ju värre biverkningar desto förmodligen bättre immunsvar faktiskt.

Misstänkte nästan att det var på det viset vilket det ska vara med.
Minstingen här hemma har vaccinet så det kommer väl efterhand men det är ju via dagis man är mest nervös för att det sprids.
#8 - 24 oktober 2009 19:19
Guy Palm skrev:
Varför detta personangrepp ? Vad vet du om Eriks "specialkontakter ?

Är du igång igen? Erik kan väl själv svara för sig, dessutom var det inget personangrepp.
Sticker man ut hakan får man vara beredd på lite mothugg.
Jag visste inget om Eriks specialkontakter men var givetvis nyfiken om det fanns alternativ, gissade på att det hade med vården att göra men detta var ju ett effektivt sätt att få reda på det:D
#9 - 24 oktober 2009 19:56
Mildare än en vanlig influensa, men vanliga influensor är ju jobbiga nog. Jag vaccinerar mig när det blir tillgängligt, även om jag misstänker att infektionstoppen redan passerat sverige och håller på att klinga av.

EDIT: Snabbtitt på några amerikanska nyhetssites antyder att dett är en "sidan tre" nyhet i USA, inte löpsedelsstoff (utom på knäppa högerextrema konspirations-sites där de tror att vaccinet innehåller hemliga ämnen avsedda att döda folk).
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 oktober 2009 20:31
Azur skrev:
Mildare än en vanlig influensa, men vanliga influensor är ju jobbiga nog. Jag vaccinerar mig när det blir tillgängligt, även om jag misstänker att infektionstoppen redan passerat sverige och håller på att klinga av.

Man kan ju aldrig veta, men sannolikt inte - i slutet av den vecka som gått så verkar det i alla fall ha brutit ut i några skolor i Göteborg.

Själv har jag (riskgrupp 1 eller vad det nu heter) och frugan (jobbar med vård av sjuka) fått våra sprutor
#11 - 24 oktober 2009 22:18
Jag har en grabb på en skola i stockholm och där var 40% hemma hela veckan pga av svininfluensan, därribland min son.

Det är definitivt inte över för Sverige, tvärtom det är nu det börjar.

Mina tre barn har nu alla haft det och de har varit rejält sjuka. Hög feber, huvudvärk muskelvärk mardrömmar mycket tungandade. De 2 minsta har också förkylningsastma och inhalerar normalt, vi har måst väcka dem på nätterna för anhalering då de haft tungt att andas! inget att leka med. För dem har det varit värre än vanlig influensa.
#12 - 24 oktober 2009 23:52
Är inte de här svininfluensan lite överdrivet?

Är det inte så att det är äldre människor och personer som redan är sjuka och har nedsatt immun försvar som drabbas värst?:( kan det vara därför de inte vill att de ska spridas skulle hata om min farmor fick det, jag åker inte ens dit om jag har en förkylning, så fall så är det ju bra om de är därför de är sån kalabalik.
Bilagor:
#13 - 25 oktober 2009 06:18
En vanlig influensa fungerar just så, men denna drabbar som det verkar alla åldersgrupper. Faktum är att äldre kan ha visst skydd från influensa den kan ha haft under hongkong sjukan (tror jag det var) som liknar detta virus.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 25 oktober 2009 08:52
Är inte de här svininfluensan lite överdrivet?

Är det inte så att det är äldre människor och personer som redan är sjuka och har nedsatt immun försvar som drabbas värst?:( kan det vara därför de inte vill att de ska spridas skulle hata om min farmor fick det, jag åker inte ens dit om jag har en förkylning, så fall så är det ju bra om de är därför de är sån kalabalik.

Skillnaden mellan denna och tidigare influensor är väl tvärtom vad du skriver - dvs de som drabbas denna gång är i stor utsträckning även yngre människor. Det har ju vid tidigare influensor alltid dörr ett antal med gamla och sjuka och så även denne gång, men nu även många unga "friska" människor.

Orsaken till massvaccinationen denna gång är säkert främst ekonomisk - dvs om hundratusentals unga och arbetsföra människor drabbas så blir det ett oerhört stort produktionsbortfall i samhället.
#15 - 25 oktober 2009 10:56
Har det dött fullt friska unga människor i svininfluensan ännu? Utan att man sedan har upptäckt att de låg i en riskgrupp ex. astma, hjärtproblem osv?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 25 oktober 2009 11:06
Sultanen skrev:
Har det dött fullt friska unga människor i svininfluensan ännu? Utan att man sedan har upptäckt att de låg i en riskgrupp ex. astma, hjärtproblem osv?

Nu har jag som sagt bara gått efter vad som sktivits i tidningrana och enligt dom så är så fallet
#17 - 25 oktober 2009 12:06
Sultanen skrev:

Inte i sverige vad jag vet, men det har inträffat i andra länder.

En normal influensaepidemi i Sverige insjuknar 3-7 procent av befolkningen, varav runt 800 - 1000 dör. Det ger, om jag räknar rätt, en dödlighet på cirka 0.3%.
Svininfluensan ger mildare symptom än en normal influensa hos de flesta som drabbas (och blir tydligen ofta förväxlad med en enkel förkylning), men har en högre dödlighet (0.6%), tydligen för att även unga och till synes friska individer kan dö.
#18 - 25 oktober 2009 12:39
Skillnaden mellan denna och tidigare influensor är väl tvärtom vad du skriver - dvs de som drabbas denna gång är i stor utsträckning även yngre människor. Det har ju vid tidigare influensor alltid dörr ett antal med gamla och sjuka och så även denne gång, men nu även många unga "friska" människor.

Orsaken till massvaccinationen denna gång är säkert främst ekonomisk - dvs om hundratusentals unga och arbetsföra människor drabbas så blir det ett oerhört stort produktionsbortfall i samhället.

Ok då förstår jag, hoppas att denna influensa försvinner så fort som möjligt, men de är väl fortfarande de som redan är sjuka som drabbas värst? Som jag har inte tagit penicillin eller någon medicin på 13 år så jag har nog ett ganska bra immunförsvar. :)
#19 - 25 oktober 2009 13:47
Sultanen skrev:

Killen från Gävle skulle ju onekligen ha dött om inte han fick ECMO-behandling. Det var ju det fallet som fick Dr Sven Britton att byta åsikt:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3424817.svd
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 26 oktober 2009 09:01
Det verkar som om vaccinet kom lite väl sent. I början av förra veckan kom vaccinet in till den vårdcentral där min fru jobbar och de som jobbar där fick sina sprutor. I torsdags kom det in flera patienter med svininfluensa från en närbelägen skola - idag är 3 av läkarna hemma pga av att de smittades av dessa (vaccinet hade inte hunnit verka) - dvs en hel vårdcentral är nu nästan helt utslagen
#21 - 27 oktober 2009 05:30
kaj.p skrev:
Det fungerar olika i olika län. Jag fick min spruta i tisdags dvs första dagen det erbjöds oss halläningar. Det var inga problem bara o ta en kölapp o vänta på sin tur.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6015522.ab
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 27 oktober 2009 09:40
Hade själv en lättare sväng av svininfluensa igår. Rejält med huvudvärk hela dan, men det var allt. Jag hade ju tagit vaccinsprutan men den hade inte börjat verka fullt ut, men gjorde uppenbarligen att sjukdomen mildrades. Så det var ändå en jäkla tur att jag hade tagit vaccinet.

Jag kan ju inte vara helt säker på att det var svininfluensa jag hade, men frugan hade flera patienter med konstaterad svininfluensa i torsdags (prover togs), 2 dagar därfter blev hon sjuk och ytterligare 2 dagar därefter jag
#23 - 27 oktober 2009 15:42
Frugan har varit sänkt i 2 dagar nu med hög feber djup och tung hosta samt kräks hela dagen idag!

Alla barnen har varit sjuka, men jag undrar om jag skipper :rolleyes:...[xx(]

Nåja det bllir väl torsk när som hellst. Vi har ännu ej fått vaccin trots att min fru jobbar på BVC, men det har inte kommit hit ännu!!
#24 - 28 oktober 2009 07:32
Ni som tagit sprutan, har ni fått några biverkningar? I så fall vilka?
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 28 oktober 2009 08:35
maggan55 skrev:
Ni som tagit sprutan, har ni fått några biverkningar? I så fall vilka?

Lite feber som kom ett dygn efteråt och bara varade några timmar och lite värk i armen. Minimala biverkningar med andra ord
#26 - 28 oktober 2009 08:36
Ungefär som Kjell
#27 - 28 oktober 2009 15:27
Jag hörde att om man har viruset i kroppen då man tar vaccinet så får man kraftiga besvär. Dvs om man vaccinerar sig innan viruset brutit ut i symptom.
#28 - 28 oktober 2009 16:02
Förstår inte hur det skulle förklaras ur immunologisk synvinkel - borde inte göra någon skillnad förutom de lokala symptomen från injektionen. De kraftiga besvären torde härröra från sjukdomen. Dessutom är risken liten för att detta skulle inträffa eftersom det går så snabbt från smitta till sjukdom när det gäller influensor.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 28 oktober 2009 16:04
Det tar ju som sagt bara 2 dagar från smitta tills det bryter ut - så risken borde ju vara utomordentligt liten som erikthur skriver
#30 - 28 oktober 2009 16:10
Det tar 1-7 dagar innan symptomen bryter ut.
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31555.aspx?FaqId=2121
Jag fick denna rekommendation då jag ringde och frågade om vaccinering. Då min fru nu är sjuk ansåg de det som troligt att jag var smittad men inte ännu visade symptom?! Dock finns detta:
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31553.aspx?FaqId=2252
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 28 oktober 2009 16:28
Dre skrev:
Det tar 1-7 dagar innan symptomen bryter ut.

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31555.aspx?FaqId=2121

Jag fick denna rekommendation då jag ringde och frågade om vaccinering. Då min fru nu är sjuk ansåg de det som troligt att jag var smittad men inte ännu visade symptom?! Dock finns detta:

http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31553.aspx?FaqId=2252

Symptomen hos min fru dök upp efter 2 dygn, 2 dygn senare hos mig - men det kan säkert variera. Har ingen aning
#32 - 28 oktober 2009 17:21
1-3 dygn anses normalt när det gäller influensan.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 28 oktober 2009 20:12
Är ju också en lite märlig kampanj som kvällstidningarna nu för att man INTE skall vaccinera sig pga av att blir "sjuk" av vaccinet.

Ett vaccin bygger ju på principen att man injiceras med en svag dosd av sjukdomen ifråga så att ens egen kropp bygger upp antikroppar mot sjukdomen ifråga. Därför blir man ju nästan alltid LITE sjuk av ett vaccin, speciellt dom som blir mer sjuka av vaccinet borde ju då vara jäkligt glada över att dom vaccinerade sig. Om dom är så känsliga mot en liten dos, vad hade då hänt med dom om dom drabbats av flunsan med full kraft :(
#34 - 31 oktober 2009 16:41

Ett vaccin bygger ju på principen att man injiceras med en svag dosd av sjukdomen ifråga så att ens egen kropp bygger upp antikroppar mot sjukdomen ifråga. Därför blir man ju nästan alltid LITE sjuk av ett vaccin, speciellt dom som blir mer sjuka av vaccinet borde ju då vara jäkligt glada över att dom vaccinerade sig. Om dom är så känsliga mot en liten dos, vad hade då hänt med dom om dom drabbats av flunsan med full kraft :(

Ja, den tanken finns ju men egentligen säger inget att de skulle drabbas hårdare. Det säger att man har ett immunförsvar som triggar igång väldigt kraftigt på en gång, av en mkt liten dos.
Jag tror snarare att det är de som inte får några symtom på vaccinet som skulle löpa risk att bli mkt dåliga..
Sovande fotsoldater vinner man ingen strid på :d
T ex så har ju en smittspridare oftast inga lr milda symtom själv, för hans immunförsvar jobbar inte...

Jag tycker att det är lite läskigt med min 5 åring bara.. Speciellt nu när Schweiz har stoppat det vanliga vaccinet och ska ge ett mildare till barn, ungdomar och gravida.. [:-9]

Faran med influensan ligger ju tydligen i att det kan mutera. Det är ett liknande virus som Engelska Sjukan men saknar en gen. Precis som svininfluensan så låg Engelska Sjukan lågt under sommaren, för virus gillar inte värme, och sedan eskalerade det under hösten och muterade.
Det var mutationen som tog livet av så mycket människor och det är den man är rädd för nu. Det är därför vi har pandemivarning på denna. Men de hoppas att den saknade genen gör att detta inte blir lika farligt.

Men då är frågan om vaccinet hjälper mot mutationen? :confused:
Tydligen kunde man ha Svininfluensan och sedan även insjukna av mutationen.
Men blir man lika sjuk då? :confused:
Hur många fall har det varit i Stockholm nu?
#35 - 31 oktober 2009 16:46
Engelska sjukan = D-vitamin brist
Inga virus där inte
så var det med det - för mkt mobiltelefoni kanske...
#36 - 31 oktober 2009 16:48
#37 - 31 oktober 2009 16:48
erikthur skrev:
Engelska sjukan = D-vitamin brist

Inga virus där inte

så var det med det - för mkt mobiltelefoni kanske...

Ahh.. Va fan.. Var det Spanska Sjukan då??? Jag såg ett program som hette "doktorn i studion" lr nått sånt..

Ja, mitt minne för namn osv är mkt selektivt.. Det visste du väl sen förrut.. Och så har det varit långt innan mobiltelefonen.. Men det kanske beror på kemikalierna i maten.. :)
#38 - 31 oktober 2009 16:54
vitamin E
;)
#39 - 31 oktober 2009 17:00
erikthur skrev:
vitamin E

;)

Nää.. Det är ju olja och protein hjärnan är byggd av!? Så det var för lite lax och baljväxter..

Min hjärna jobbar helt på egen hand och jag har inget att säga till om.. Den kommer t ex ihåg att du har en thailänsk fru men inte Mexicos huvudstad t ex..
Jag kan komma ihåg de mest fåniga historier men inte hur jag åkte till tandläkaren för ett halvår sedan.. Mkt irriterande!!! Namn är hopplöst.. Jag brukar minnas första bokstaven.. :)
#40 - 31 oktober 2009 17:09
Ooops - min fru kommer från Filippinerna men det kan inte ens grannarna även om vi ibland flaggar med den filippinska flaggan...
#41 - 31 oktober 2009 17:32
Och skämtet om vitamin E bygger på alla tillsatser E "nummer siochså"
;)
Än en gång vaccinera er - om ni hinner för nu tycks det ta fart...
http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/influensarapporter/sasongen-20092010/influensarapport-vecka-43-1910---2510--2009/#p15470
#42 - 31 oktober 2009 18:46
Katharina skrev:

Men då är frågan om vaccinet hjälper mot mutationen? :confused:

Tydligen kunde man ha Svininfluensan och sedan även insjukna av mutationen.

Men blir man lika sjuk då? :confused:

Hur många fall har det varit i Stockholm nu?

Ingen som vet??? [:-116] :)
#43 - 31 oktober 2009 18:53
erikthur skrev:
Och skämtet om vitamin E bygger på alla tillsatser E "nummer siochså"

;)

Än en gång vaccinera er - om ni hinner för nu tycks det ta fart...

http://www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/influensarapporter/sasongen-20092010/influensarapport-vecka-43-1910---2510--2009/#p15470

Vill inget hellre men vi har tid först i vecka 48:( så är det att vara "kärnfrisk"[:o]
#44 - 31 oktober 2009 20:01
Katharina skrev:
Ingen som vet??? [:-116] :)

Eftersom man inte typar alla icke-hospitaliserade fall längre finns det väl bara uppskattningar. Men om du tittade på tidigare länk ser du att du Stockholm ligger högt upp efter de mer drabbade norrlandslänen.

Äldre som förmodligen hade influensan cirka 1957 tycks ha ett visst skydd mot den nuvarande varianten. Så generellt gäller ett visst skydd och sannolikt en lindrigare sjukdom.

Men den influensa jag och min familj överlevde för cirka tio år sedan kan jag inte kalla lindrig. Och jag hade förra året ett kontrollfall som inte kom pga att influensan tog henne dessförinnan. Då har jag cirka 10-20 kontrollfall om året.
#45 - 1 november 2009 11:35
Engelska sjukan var D-vitaminbrist. Jag har läst på Wikipedia.;)

Så här stod det om Spanska sjukan och immunförsvaret. Det är alltså de som har ett starkt och bra immunförsvar som ska vara oroliga nu [:o]

"Forskning har visat att spanska sjukan gav upphov till en överreaktion hos immunförsvaret. Influensan aktiverade gener som är kopplade till apopto (programmerad celldöd), vilket i vanliga fall är ett effektivt försvar för att upphäva infektioner. I detta fall fortsatte ofta celldöden tills alltför många celler dött och den insjuknade avled. Detta kan förklara att man observerat att det var främst friska människor som blev hårdast drabbade, och inte gamla och småbarn, eftersom i detta fall ledde ett starkt immunförsvar till en kraftigare överreaktion, vilket i sin tur ledde till döden."

Det är fler som har dött av Spanska Sjukan än av AIDS och pesten.. Hua hua..
#47 - 2 november 2009 11:58
Äh, inget vaccin för mig inte. Jag har alltid haft tur emot sjukdomar, har aldrig varit drabbad av ens vanliga influensan så vitt jag kommer ihåg :)
#48 - 2 november 2009 12:04
Tredje offret i sverige, även detta fall var i riskgruppen, han led av en muskelsjukdom som placerade honom där enligt artickeln.

Längre ner på aftonbladet kan vi läsa följande:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6052276.ab
"Självmordsbombare på motorcykel dödade 34"
Lååångt ner med otroligt mycket mindre text...
#49 - 2 november 2009 12:35
*första sidan i aftonbladet* MAN DOG AV SVININFLUENSAN

*läser längre ned*

Mannen var svårt sjuk med flera tumörer, cancer och hjärtsvikt...

skämt åt sidan, verkar som dom ända som dör är svårt sjuka, unga/gammla eller unga/gammla som är svårt sjuka.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 2 november 2009 12:45
Andrém skrev:
Äh, inget vaccin för mig inte. Jag har alltid haft tur emot sjukdomar, har aldrig varit drabbad av ens vanliga influensan så vitt jag kommer ihåg :)

Så sa också jag förr tills jag också drabbades.

För att vara lite elak så tycker jag att jäkligt många är väldigt egoistiska i denna fråga.
Jag tar inte sprutan för att jag inte är i riskgruppen och får jag denna influensa så blir man ändå inte så sjuk: Det är tämilgen korrekt. Risken är denna gång tämligen stor att även "friska" får den, men risken är tämligen minimal att dessa blir väldigt sjuka. Däremot blir även de så passa sjuka så de inte kan jobba, men innan dess så hinner man smitta andra på jobbet, andra i familjen som i sin tur smittar andra på jobb, skolor, dagis etc. etc. Dessutom kan man ju smitta någon som är i riskgruppen och som av olika anledningar inte kunnat/hunnit vaccinera sig och då riskerar man att denne dör.

Den nya med denna influensa är att även friska i långt högre grad än normalt får den vilket gör att influensan sprids i högre grad än om det nästan enbart varit "sjuka" som drabbats. "Sjuka" är ju av naturliga skäl mindre aktiva än "friska" och riskerar därför inte att smitta så många.

Så de som är friska skall denna gång inte bara tänka på sig själva och av rent egoistiska skäl avstå från att ta sprutan, utan de skall vaccinera sig av omtanke för samhället och sina medmänniksor.
#51 - 2 november 2009 15:38
Jag håller helt med Kjell!!!
#52 - 2 november 2009 16:42
Jag är väldigt egoistisk och osvensk i denna fråga då [:o]
Vi i vår familj kommer inte vaccinera oss. Jag litar inte på vaccinet och dess biverkningar och tycker våra barns kroppar är för små att experimenteras med.
Det är ett stort beslut att ta och jag hoppas innerligt att jag ska slippa ångra det.
#53 - 2 november 2009 17:14
Lite märklig diskussion om biverkningar tycker jag.
Är det tal om att resa till thailand så är det självklart att hela failjen skall vacinera sig, då är det ingen som frågar efter biverkningar. Nädå här ringer man o bokar tid och betalar glatt. Jag tycker precis som Kjell, Erik m.fl man har ett ansvar att inte smitta ner andra.
#54 - 2 november 2009 17:23
#55 - 2 november 2009 17:28
Jag avstår inte av egoistiska skäl, från att ta sprutan dvs. Jag litar helt enkelt inte på det, jag avstår gärna från så mycket medicin som möjligt, kalla mig paranoid men jag litar inte på det.
#56 - 2 november 2009 17:35
en dag, min vän, händer något som får dej att ändra inställning, tro mej.
#57 - 2 november 2009 17:36
Andrém skrev:
Jag avstår inte av egoistiska skäl, från att ta sprutan dvs. Jag litar helt enkelt inte på det, jag avstår gärna från så mycket medicin som möjligt, kalla mig paranoid men jag litar inte på det.

Håller med helt och hållet.. Tar inte medicin i första taget och är glad så länge jag slipper [:o]
#58 - 2 november 2009 17:38
en dag min vän...
#59 - 2 november 2009 17:47
Glömde denna artikel:
Många H1N1-sjuka barn på sjukhus
#60 - 2 november 2009 17:51
Det är väl bra att de blir inlagda för observation. Skulle kräva det som förälder om mina barns skulle bli allvarligt sjuka i influensa. Har legat inne med småbarn för mindre...
#61 - 2 november 2009 17:51
Katharina skrev:

Det är fler som har dött av Spanska Sjukan än av AIDS och pesten..

Och det vi nu upplever är vår senaste pandemi och vi skall vara dj*ligt lyckliga så länge den verkar vara mildare än spanska sjukan men det finns inga garantier i längden.
#62 - 2 november 2009 17:55
Nina82 skrev:
Det är väl bra att de blir inlagda för observation. Skulle kräva det som förälder om mina barns skulle bli allvarligt sjuka i influensa. Har legat inne med småbarn för mindre...

Ja du kan ju försöka i alla fall - tar det riktigt fart kanske det inte finns platser kvar. Det är ett stort problem att många influensasjuka kommer att konkurrera ut andra patienter från vård respektive intensivvård. Och i ett senare läge kanske inga platser finns kvar.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 2 november 2009 17:58
Andrém skrev:

Men det är i pratiken vad du gör - om du inte samtidigt väljer att isolera dig från andra människor.
Du och andra väljer bort vaccineringen av egoistiska skäl och bryr dig inte om att du samtidigt utsätter andra människor för fara
#64 - 2 november 2009 18:09
Men det är i pratiken vad du gör - om du inte samtidigt väljer att isolera dig från andra människor.

Du och andra väljer bort vaccineringen av egoistiska skäl och bryr dig inte om att du samtidigt utsätter andra människor för fara

Du kan inte säga att vi inte bryr oss.
Har i flera månader sökt fakta och vägt fram och tillbaka för och nackdelar.
Det är som att säga att de som vaccinerar sina barn inte bryr sig om barnen utan bara tänker på andra.

Nu var detta inte riktat till mig men tog åt mig lite ändå :(
Bilagor:
#65 - 2 november 2009 18:17

Där jag jobbar är många oroliga för biverkningarna. Biverkningar som kanske syns i framtiden.
En på jobb känner tom en läkare (öron/näsa/hals) som råder sin personal att inte vaccinera sig pga eventuella framtida biverkningar.

(Jag kommer att vaccinera mig)
#66 - 2 november 2009 18:22
Vi har haft influensan i min familj för ett tag sedan och strax efter detta hade jag min syster på besök (skulle haft). Men då hon är gravid och ännu ej vaccinerat sig så kom hon inte.

Jag har aldrig tvekat att vaccinera mig men det finns ännu inte tillgängligt för oss, men denna episod fick mig att få direkt kontakt med vilken känsla det skulle vara att råka smitta min syster och att hon sedan skulle dö i influensan. Jag blev då från att slentrianmässigt tänkt vaccinera mig till stark anhängare. Det faktum att kunna skapa sådan smärta till någon så nära gör detta, för mig, till något helt oundvikligt.

Vad gäller biverkningar så kan man inte kräva mycket mer än att vår stat säger att det är så pass ofarligt som de nu gör. Självklart ska man ifrågasätta men lite tilltro måste man väl ändå ha. Jag har svårt att tro att de skulle ljuga. Om de skulle ljuga så lever vi i någon matrixvärld som jag har svårt att relatera till.

Och som andra sagt vi utsätter oss för väsentligt större risker i mängder av andra sammanhang utan att tveka. Det är lätt att dras med i dessa konspiratoriska ideer om man inte ifrågasätter även dessa!!!
#67 - 2 november 2009 18:26
rödtoppen skrev:
Där jag jobbar är många oroliga för biverkningarna. Biverkningar som kanske syns i framtiden.

En på jobb känner tom en läkare (öron/näsa/hals) som råder sin personal att inte vaccinera sig pga eventuella framtida biverkningar.

(Jag kommer att vaccinera mig)

Det är såklart de biverkningar jag är rädd för..
Ger man barnen vaccinet och de senare får biverkningar så som epilepsi, autism, dyslexi eller någon annan av alla biverkningar kan man ju aldrig heller vara säker på om det var av sprutan eller inte.
Som förälder oroar man sig konstant men vill helst slippa oroa mig för dessa biverkningar iaf.
#68 - 2 november 2009 18:28
råttan i pizzan minsann...
#69 - 2 november 2009 19:50
Jag säger inte att staten ljuger för oss och det är något knas med vaccinet eller liknande och jag menade inte det heller. Känns lite synd att man nästan blir märkt för att man står på andra sidan av staketet (ie, att inte välja att vaccinera sig). Alla har vi alla våra skäl att välja vaccination eller inte, behöver inte hänga ut folk för att dom inte väljer som många(?) andra.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 2 november 2009 20:13
Andrém skrev:
Jag säger inte att staten ljuger för oss och det är något knas med vaccinet eller liknande och jag menade inte det heller. Känns lite synd att man nästan blir märkt för att man står på andra sidan av staketet (ie, att inte välja att vaccinera sig). Alla har vi alla våra skäl att välja vaccination eller inte, behöver inte hänga ut folk för att dom inte väljer som många(?) andra.

Självklart har man rätt att ha en åsikt i vad det än gäller (ja nästan i alla fall;)) här på Zoopet - men framför man den offentligt så får man också vara beredd på att bli kritiserad för den och få försvara den.
Du får kritisera min åsikt och jag får kritisera din - så länge det sker under hövliga former.
#71 - 2 november 2009 20:16
Jadå, helt klart kjell. Kritik har jag inget emot, tyckte bara det vore synd att hänga ut folk pga deras val/syn på saker, det är allt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 2 november 2009 20:30
Andrém skrev:
Jadå, helt klart kjell. Kritik har jag inget emot, tyckte bara det vore synd att hänga ut folk pga deras val/syn på saker, det är allt :)

Svårt att kritisera någon anonymt om man vill bemöta någon som framfört en åsikt offentligt i forumet;)

Själv får jag väl säga att jag tar inställningen att man inte skall vaccinera sig lite personligt eftersom jag hör till "superiskgrupperna" och jag hade legat jäkligt illa till om jag hade fått denna influensa. Så fort det kom ett vaccin så vaccinerade jag mig men det hann inte verka fullt ut innan jag ändå fick influensan. Jag smittades 4 dagar efter att jag fått vaccinet - annars hade nog gått åt helve för min del.
Så nu är jag ute ur farozonen men det finns många som är i riskgrupperna som av olika skäl inte kan vaccinera sig (t.ex. en del vuxna med vissa sjukdomar och mycket små barn etc.) och dessa mycket utsatta människor är beroende av att vi andra har vaccinerat dom så att vi intre smittar dom.

Visst ger vaccinet vissa biverkningar, men läser man i FASS så ger alla mediciner biverkningar (även vanliga huvudvärkstabletter) så vad det handlar om är inte att man får biverkningar (för det får man), utan hur svåra dom är och hur många som drabbas av svåra biverkningar. Då är det försvinnande få som drabbas. Det är helt klar farligare att sätta sig i sin bil och köra till jobbet, än det är att ta en vaccinspruta.
#73 - 2 november 2009 21:49
Min kommentar var definitivt inte riktad till er här som väljer att inte vaccinera er utan mer åt en del av den opinion man kan höra i olika debattprogram som inte litar på den information de får från "staten". Detta plus att jag har väldigt svårt för personer som är syniska och tror att alla har någon baktanke med allt de gör, inte heller här riktat åt er utan åt samma mängd personer som jag nämner ovan.

Jag har valt att leva med en positiv människosyn och för mig har det betytt att jag gått från att vara åt vänster till höger då mycket på vänstern går ut på att klaga på högern därför att det där alltid finns någon utsugare i kulisserna. Ursäkta för utsvävningen från ämnet. :)
#74 - 2 november 2009 22:49
Nje trycker inte i mig kvicksilver och annan skit i sprutor för att undvika en influensa. Nej jag vaccinerar mig inte och är het nöjd med mitt beslut och kan inte övertalas om något annat. Jag tar aldrig mediciner och sådant i onödan. Har ett starkt imunförsvar och blir extremt sällan sjuk.
#75 - 3 november 2009 05:51
Åter igen, inte riktat till personer som postat i detta forum, snarare om min fars fru och miljoners andra.

Det är ändå rätt lustigt att väldigt många som vägrar att ta mediciner för läkarvetenskapen och läkemedelföretag för att det är farligt gärna trycker i sig kosttillskott och naturmedicin och dricker vatten ur egen brunn. Bara för att det kommer från naturen betyder det inte att det är bättre eller ofarligt, tvärtom så finns frukstansvärda gifter i naturen som dessutom inte undersökts i någon utsträckning alls.

Bara för någon vecka sedan så var det ett program i kunskapskanalen där läkemedelsforskare diskuterade med naturmedicinarna och naturarna tyckte att man kan väl inte hindra en medicin bara för att företaget som säljer den inte har råd att koll aom den fungerar, är farlig, dödlig. När deras erfarenhet visat att det fungerar. :confused:
Ett förbryllande smart argument:p

Alla som har något bakom pannbenet vet ju att det är väldigt svårt att veta vad som är generellt resp speciellt vid en viss situation. Detsamma geller generaliseringar kring personer med annan härkomst än en själv. Bara för att det funkar en gång är det inget bevis på att det gäller för alla. Det kan ha varit massor av andra anledningar som lett till det resultatet. Tröstlös inställning.
#76 - 3 november 2009 07:42
Det är intressant hur man först, genom skräckpropaganda, och sedan genom skuldbeläggande försöker tvinga på folk ett vaccin mot en sjukdom som, i de flesta fall, är harmlös.

Jag tillhör de som inte kommer vaccinera sig. Inte heller mina barn eller ex-sambo kommer ta sprutan och detta av ett enkelt skäl: Får vi denna influensan nu så kommer vi ha ett mycket bättre skydd mot den, eller snarlika, i framtiden än något vaccin kan erbjuda. Jag _vill_ ha influensan nu så jag , om jag når den åldern, har ett riktigt skydd när jag väl hamnar i en "riskgrupp". Det är inte för inte som vissa äldre har ett bättre skydd än de yngre.

Sedan undrar jag om denna form av massvaccinering skall bli kutym hädanefter eftersom skyddet bara verkar något år och i förlängningen: Kommer vi alltid att ha råd med denna typ av skydd eller kommer vi drabbas av något värre längre fram om vi då inte har möjlighet att massvaccinera?

Samtidigt kan jag förstå människor som Kjell vilka kan känna det som osolidariskt att inte vilja ta sprutan eftersom dessa känner sig mer hotade av sjukdomen än andra. Dock vill jag påpeka att _om_ man ligger i riskgrupp så får man själv ta ansvar för att minimera riskerna och inte skuldbelägga de som, för egen del, gör en annan bedömning.

Troligtvis kommer vi alla att sluta andas en dag och vi gör det vi _själva_ anser vara det bästa sättet för att fördröja detta avslut. Hur vi än ser på det är livet självcentrerat ty det rör sig endast om en själv. Det är du som lever och det är du som dör. Ju längre bort från den personliga sfären du kommer destå mindre spelar det roll vad som händer med andra (skenheliga människor får tycka vad de vill om detta uttalande men ställda inför ett konkret val väljer de troligtvis sig själva framför andra).

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 3 november 2009 09:10
Det är intressant hur man först, genom skräckpropaganda, och sedan genom skuldbeläggande försöker tvinga på folk ett vaccin mot en sjukdom som, i de flesta fall, är harmlös.

Detta är väl mycket kvällstidningsjournalistik - dvs först målar de upp svininfluensan som digerdöden ungefär och sedan när inte det säljer längre så dra de igång en kampanj mot vaccinerinmg - allt för att sälja lösnummer.

Sedan undrar jag om denna form av massvaccinering skall bli kutym hädanefter eftersom skyddet bara verkar något år och i förlängningen: Kommer vi alltid att ha råd med denna typ av skydd eller kommer vi drabbas av något värre längre fram om vi då inte har möjlighet att massvaccinera?

Denna influensa är unik i och med att i så hög grad även "friska" drabbas - som jag skrev så leder det till att många mer smittas och det är det som är problemet.
Denna influensa är INTE unik genom att den ger så mycket värre medicinska symptom än tidigare influensor.
Så om det kommer en ny liknande igen så kan det bli aktuellt med massvaccinering - annars är det inte aktuellt så att prata om att det kommer att bli kutym med massvacinering är tämligen osannolikt.

Samtidigt kan jag förstå människor som Kjell vilka kan känna det som osolidariskt att inte vilja ta sprutan eftersom dessa känner sig mer hotade av sjukdomen än andra. Dock vill jag påpeka att _om_ man ligger i riskgrupp så får man själv ta ansvar för att minimera riskerna och inte skuldbelägga de som, för egen del, gör en annan bedömning.

Ja men som jag skrev ovan så kan inte alla i riskgruppen vaccinera sig - antingen av medicinska skäl, åldersskäl, de kan inte ta sig til vaccineringsstället, de känner inte till att de befinner sig i riskgruppen (man kan ha en sjukdom utan att känna till det)
#78 - 3 november 2009 15:30
Och vad det gäller det här med döda och riskgrupper.

Man måste nog räkna med att sjukhusen helst vill att det skall finnas detta hos dem som avlider (och aktivt letar efter detta) så att sjukhusen "går fria" från kritik...

Tillika att det finns en hel del människor som egentligen tillhör någon riskgrupp utan att veta om det.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 3 november 2009 16:07
Litet sidostick i debatten
För en kort sedan diskuterades det om att hockeylaget Leksands läkare att sett till att alla lagets spelare gick för i kön för att snabbt bli vaccinerade mot svininfluensan.
Imorgon så skall detta "friska" lag spela mot Sundsvall och halva det laget är nu sjuka i svininfluensa och har svårt att ens få ihop ett lag.
Sundsvall har bett om att få skjuta upp matchen men det vägrar Leksand.
Inte mycket till Fair Play där inte -
i alla fall enligt http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/allsvenskan/article6061593.ab
#80 - 3 november 2009 16:48
Joacim skrev:

Jag tillhör de som inte kommer vaccinera sig. Inte heller mina barn eller ex-sambo kommer ta sprutan och detta av ett enkelt skäl: Får vi denna influensan nu så kommer vi ha ett mycket bättre skydd mot den, eller snarlika, i framtiden än något vaccin kan erbjuda. Jag _vill_ ha influensan nu så jag , om jag når den åldern, har ett riktigt skydd när jag väl hamnar i en "riskgrupp". Det är inte för inte som vissa äldre har ett bättre skydd än de yngre.

Troligtvis kommer vi alla att sluta andas en dag och vi gör det vi _själva_ anser vara det bästa sättet för att fördröja detta avslut. Hur vi än ser på det är livet självcentrerat ty det rör sig endast om en själv. Det är du som lever och det är du som dör. Ju längre bort från den personliga sfären du kommer destå mindre spelar det roll vad som händer med andra (skenheliga människor får tycka vad de vill om detta uttalande men ställda inför ett konkret val väljer de troligtvis sig själva framför andra).

/J

Snyggt formulerat!

Detta ligger nära min egen åsikt...
#81 - 3 november 2009 17:12
Måste dock säga att jag har lite svårt för detta argument. Bara för att media har blåst upp, ned, hit och dit med argumentationen så föringar det ändå inte den faktiska argumentationen som står fast lika väl nu som från början. Allt går att läsa på www.krisinformation.se.
#82 - 3 november 2009 17:19
Vad gäller om man är lika skyddad om man blir sjuk själv vet ingen.
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31553.aspx?FaqId=2227
#83 - 3 november 2009 17:34
@ Dre - Läs den sista länken igen. Såvitt jag förstår så är man 100% skyddad om man redan haft influensan.

@Kjell - Vad jag menade med att man själv måste ta ansvar om man är i riskgrupp innebär alltså att man får ta alla steg som kan kännas nödvändiga för att förbättra chansen till fortsatt existens. T.ex. isolering.

Det finns, trots allt, inga garantier att personer runt en människa i riskgrupp är smittofria.

@Erikthur - Du har rätt i att man inte alltid vet om man ligger i riskzonen eller inte. Å andra sidan vet jag inte om jag överlever bilresan till Kungsbacka imorrn. Däremot kan jag göra en kvalificerad gissning om att det kommer gå bra baserat på den erfarenhet eller kunskap jag anser mig besitta. Sedan får detta visa sig vara rätt eller fel.

/J
#84 - 3 november 2009 17:42
Japp men det ger inte bättre skydd att vara smittat på vanligt sätt åtminstone finns inga belägg för detta eller tvärtom.
#85 - 3 november 2009 17:48
Joacim skrev:

@Kjell - Vad jag menade med att man själv måste ta ansvar om man är i riskgrupp innebär alltså att man får ta alla steg som kan kännas nldvändiga för att förbättra chansen till fortsatt existens. T.ex. isolering.

Det finns, trots allt, inga garantier att personer runt en människa i riskgrupp är smittofria.

Tja så är det väl inte alltid Jag har ett tvåårigt barnbarn med astma för liten för o vaccineras. Och kan väl knappast mena att han skall ta ansvar för att han är i riskgruppen. Tycker knappast heller att det är egoistiskt av de andra som väljer att vaccineras sig för att de kommer o finnas i hans närhet. Sedan vet jag med att det inte finns någon garanti däremot vet jag att risken för att han skall smittas minskar. Och jag vet också att jag gjort vad jag kan för att minska smittorisken vilket jag också tror du hade gjort om dina nära varit i riskgruppen.
#86 - 3 november 2009 17:49

För en kort sedan diskuterades det om att hockeylaget Leksands läkare att sett till att alla lagets spelare gick för i kön för att snabbt bli vaccinerade mot svininfluensan.

Imorgon så skall detta "friska" lag spela mot Sundsvall och halva det laget är nu sjuka i svininfluensa och har svårt att ens få ihop ett lag.

Jag insåg direkt hur Leksand räknat ut det.
Och liknande inträffade för några år sedan i Jönköping (dock fotboll).
Jag tror det var Huskvarna FF som pga tidig influensa inte kunde ställa upp ett lag men jag kommer inte ihåg om dom fick matchen uppskjuten eller inte.
#87 - 3 november 2009 17:58
Dre skrev:
Japp men det ger inte bättre skydd att vara smittat på vanligt sätt åtminstone finns inga belägg för detta eller tvärtom.

100% är bättre än inte 100%. De bästa siffrorna jag sett är 90% med hjälp av två doser vaccin. 100% slår det med.

[QUOTE=kaj.p]
Tja så är det väl inte alltid Jag har ett tvåårigt barnbarn med astma för liten för o vaccineras. Och kan väl knappast mena att han skall ta ansvar för att han är i riskgruppen. Tycker knappast heller att det är egoistiskt av de andra som väljer att vaccineras sig för att de kommer o finnas i hans närhet. Sedan vet jag med att det inte finns någon garanti däremot vet jag att risken för att han skall smittas minskar. Och jag vet också att jag gjort vad jag kan för att minska smittorisken vilket jag också tror du hade gjort om dina nära varit i riskgruppen. [/QUOTE]

Du har helt rätt i att e tvååring inte kan ta ansvar för detta och jag är helt med på om ni väljer att minska riskerna, oavsett från vilket hot man än väljer. Detta hade även jag gjort om jag var i den situationen.

/J
#88 - 3 november 2009 18:10
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanstallning-av-inrapporterade-biverkningar-av-Pandemrix---vaccinet-mot-influensa-AH1N1/

Det har ju börjat ramla in rapporter om biverkningar (vilket i sig inte är konstigt vid en sån här stor vaccination). Förutom att man med största sannolikhet blir lättare sjuk så har redan en handfull rätt otrevliga biverkningar uppkommit.

Saxat från ovan nämnda länk:

facialispares (ett fall) = Ansiktsförlamning eller facialispares, nedsättning eller avsaknad av muskelaktiviteten i ena eller båda ansiktshalvorna till följd av neurologisk skada eller nedsättning. Förlamningen är vanligen enkelsidig och drabbar den s.k. mimiska muskulaturen. Den kan vara central eller perifer. (wikipedia)

parestesi (tre fall) sensibilitetsrubbning (ett fall)
hypertension (ett fall), frånvaroattacker (ett fall) och temperaturstegring (ett fall) rapporterats. Plus några allvarligare allergiska reaktioner.

Min mening är inte att försöka skrämma folk men tycker detta ändå är något man bör väga in i sitt beslut. Eventuella framtida biverkningar får framtiden visa. Olika länder gör ju till viss del olika bedömningar angående vilket vaccin och vilka som bör/får vaccinera sig.

Detta argument med samhällsekonomin är väl underbyggt och lätt att förstå men jag personligen hävdar min rätt att bestämma över åtminstone min egen kropp väger tyngre (egoist? kanske det). Det går ju alltid att sticka iväg i diskussionen rent etiskt om man vill. Det skulle ju gå att säga rent hypotetiskt att en rejäl pandemi är precis vad vår planet behöver - rent miljömässigt alltså.

Jaja var man och kvinna får bestämma detta för sig själv och sina barn - följa statens rekommendationer eller sin egen bedömning (vilket självklart kan tangera varandra).
#89 - 3 november 2009 18:24
Du får inte 100% skydd om du varit sjuk på "vanligt" sätt heller.

Citat "Om man är lika skyddad som de som haft influensan går ännu inte att svara på."
#90 - 3 november 2009 18:34
Dre skrev:
Du får inte 100% skydd om du varit sjuk på "vanligt" sätt heller.

Citat "Om man är lika skyddad som de som haft influensan går ännu inte att svara på."

Men Dre. Läs Om Läs Rätt! Om du har haft influensan ÄR du skyddad mot att bli smittad igen.

/J
#91 - 3 november 2009 18:36
Hela Citatet:

"Skyddar vaccination lika bra som om man har varit sjuk i H1N1-influensan?

Man vet från studier att man får ett bra immunsvar. Om man är lika skyddad som de som haft influensan går ännu inte att svara på."
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 3 november 2009 18:37
[QUOTE=Joacim;1341472@Kjell - Vad jag menade med att man själv måste ta ansvar om man är i riskgrupp innebär alltså att man får ta alla steg som kan kännas nödvändiga för att förbättra chansen till fortsatt existens. T.ex. isolering.

/J[/QUOTE]
Som jag skrev alla har inte möjlighet att antingen vaccinera sig eller kan isolera sig om man nu inte ens vet om att man befinner sig i riskgruppen.

Ett litet exempel - man försöker i möjligaste mån hålla de med influensa borta från vårdcentralerna (finns ingen anledning att bege sig till en vårdcentral om man har influensa och i övrigt inte är sjuk). Förra veckan kom av "misstag" några patienter emot på en vårdcentral i Göteborg - 3 dagar efter var 3 av läkarna sjuka och en stor del av vårdcentralens verksamhet slogs ut vilket drabbade alla boende i området.
Om nu någon som befann sig i riskgruppen råkade vara sjuk just då (självklart väldigt oansvarigt att bli skuk just då;)) råkade sitta i samma väntsal när de svininfluensadrabbade satt där så är risken uppenbar att denne också blev smittad.
Det går aldrig helt att undvika att bli smittade men om alla som kan vaccinerar sig så minskar i alla fall risken för att de som sjukdomen verkligen slår hårt emot blir drabbade
#93 - 3 november 2009 18:38
Och från samma källa:

"
Om man har haft den nya influensan, kan man få den igen?

Nej, om man haft den nya influensan är man immun mot denna form av influensa."
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2144

Så, kan vi sluta diskutera det nu?
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 3 november 2009 18:42
Broddan skrev:
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanstallning-av-inrapporterade-biverkningar-av-Pandemrix---vaccinet-mot-influensa-AH1N1/

Det har ju börjat ramla in rapporter om biverkningar (vilket i sig inte är konstigt vid en sån här stor vaccination). Förutom att man med största sannolikhet blir lättare sjuk så har redan en handfull rätt otrevliga biverkningar uppkommit.

Saxat från ovan nämnda länk:

facialispares (ett fall) = Ansiktsförlamning eller facialispares, nedsättning eller avsaknad av muskelaktiviteten i ena eller båda ansiktshalvorna till följd av neurologisk skada eller nedsättning. Förlamningen är vanligen enkelsidig och drabbar den s.k. mimiska muskulaturen. Den kan vara central eller perifer. (wikipedia)

parestesi (tre fall) sensibilitetsrubbning (ett fall)

hypertension (ett fall), frånvaroattacker (ett fall) och temperaturstegring (ett fall) rapporterats. Plus några allvarligare allergiska reaktioner.

Min mening är inte att försöka skrämma folk men tycker detta ändå är något man bör väga in i sitt beslut. Eventuella framtida biverkningar får framtiden visa. Olika länder gör ju till viss del olika bedömningar angående vilket vaccin och vilka som bör/får vaccinera sig.

Detta argument med samhällsekonomin är väl underbyggt och lätt att förstå men jag personligen hävdar min rätt att bestämma över åtminstone min egen kropp väger tyngre (egoist? kanske det). Det går ju alltid att sticka iväg i diskussionen rent etiskt om man vill. Det skulle ju gå att säga rent hypotetiskt att en rejäl pandemi är precis vad vår planet behöver - rent miljömässigt alltså.

Jaja var man och kvinna får bestämma detta för sig själv och sina barn - följa statens rekommendationer eller sin egen bedömning (vilket självklart kan tangera varandra).

Dessa biverkningar har konstaterats för alvedon
Hudutslag,
leverskada,
nedsatt njurfunktion.
Allergiska reaktioner såsom:
nässelutslag,
svullnad av ansikte,
läppar,
tunga
och/eller svalg,
ibland med andnöd
och sväljningssvårigheter (angioödem).

All medicinering ger biverkningar - vad det handlar om är hur vanligt det är
Varken biverkningar för alvedom eller svininfluensavaccinering är speciellt vanliga.

För övrigt om ni inte känner till det så går det ju 2 st (minst) influensa just nu - dels svininfluensan och dels den vanliga (som brukar komma varje höst)
#95 - 3 november 2009 18:46
Alla vaccinationer har sina biverkningar och det jag hittills läst faller inom de normala ramarna. Men en rejäl influensa är i en helt annan kategori.
Allsvenskan jmf Div 5 för att ta en liknelse.
#96 - 3 november 2009 18:49
@Kjell - Rent hypotetiskt kan alla situationer vara möjliga. men visst, vi kan leka litet med fantasin med om vi vill.

Säg att Läkarna varit vaccinerade med båda doserna. 90% säkerhet skall detta alltså ge efter 3 veckor ( http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31562.aspx?FaqId=2312 ). Detta innebär att det likväl kan finnas en risk för en människa som befinner sig i riskzonen att bevista en vårdcentral. Dessutom måste väl just vårdcentralen vara ett av de minst intelligenta stället man skall gå till OM man har högre risk att drabbas hårt av influensan?

Hursomhelst, vad jag vill säga är: Ta vaccinet om ni vill. Min bedömning är att jag inte behöver det och att jag hellre tar risken med denna influensan och är immun mot den om jag drabbas av en liknande när jag väl är i riskzon.

Märk väl, jag är inte här i denna tråden för att sprida foliehatts-propaganda (även om deras teorier kan vara nog så lustiga ibland) utan bara förklara min ståndpunkt.

/J
#97 - 3 november 2009 19:03
Dessa biverkningar har konstaterats för alvedon

Hudutslag,

leverskada,

nedsatt njurfunktion.

Allergiska reaktioner såsom:

nässelutslag,

svullnad av ansikte,

läppar,

tunga

och/eller svalg,

ibland med andnöd

och sväljningssvårigheter (angioödem).

All medicinering ger biverkningar - vad det handlar om är hur vanligt det är

Varken biverkningar för alvedom eller svininfluensavaccinering är speciellt vanliga.

För övrigt om ni inte känner till det så går det ju 2 st (minst) influensa just nu - dels svininfluensan och dels den vanliga (som brukar komma varje höst)

Om du tittar på länken är detta fall som faktiskt kommit in på denna korta tid vaccineringen pågått - men visst är det en låg beräknad risk. Denna tycker jag ändå man ska ha med i bedömningen alltså hur stor risk är det att jag (inte riskgrupp) dör/blir allvarligt sjuk av influensan samt väga mot ev biverkningar ev missad immunitet mot senare influensor.
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 3 november 2009 21:15
Broddan skrev:
Om du tittar på länken är detta fall som faktiskt kommit in på denna korta tid vaccineringen pågått - men visst är det en låg beräknad risk. Denna tycker jag ändå man ska ha med i bedömningen alltså hur stor risk är det att jag (inte riskgrupp) dör/blir allvarligt sjuk av influensan samt väga mot ev biverkningar ev missad immunitet mot senare influensor.

Även om antalet fall med biverkningar skulle fördubblas så handlar det om att 1 promille får något slag av biverkningar.
Varje influensa (nästan i alla fall) är en ny influensa så därför måste man vaccinera sig varje gång. Nu är ju svininfluensan väldigt ovanlig (till skillnad från den vanliga (som inte alls drabbar så många) som också verkar vara på väg in). Så får du svininfluensan eller vaccinerar dig mot den så är du inte skyddad mot andra influensor
#99 - 3 november 2009 22:41
Dom som vaccinerar sig varje år mot influensan vaccinerar sig så klart mot svininfluensan också. En stor del av svenska folket vaccinerar sig inte mot "vanliga" influensan.

Opinionen i denna fråga är ganska delad. Är du orolig och känner att statens rekommendationer är gjutna eller faktiskt tillhör en riskgrupp så vaccinera er. Men att med nåt slags moraliska och etiska skäl göra att de som inte väljer detta alternativ känna sig som den stora risken för spridningen är fel väg att gå, enligt mig. Eget ansvar är det som till syvende och sist gäller.
Mycket goda vänner till mig hade sin lilla flickbebis på en hjärtoperation och de isolera sig innan och ett tag efter. Även om varenda själ i detta land hade vaccinerat sig är inte ens det 100%

Läkemedelsverket:

"Majoriteten av biverkningsfallen gäller förväntade och kända reaktioner såsom ömhet, rodnad och smärta vid injektionsstället och i armen samt influensasymtom av typen feber, frossa, trötthet, huvudvärk av lite kraftigare karaktär, värk i kroppen och allmän sjukdomskänsla. Erfarenheter från vissa vaccinationscentra har visat att dessa reaktioner varit mycket vanligt förekommande. I färre antal fall finns rapporterat besvär som illamående, kräkningar, magont, diarré, yrsel, utslag och sömnlöshet. Alla dessa reaktioner är kända från de studier som gjorts på Pandemrix."

Ingen expert men det tycks vara väldigt vanlig med dessa biverkningar...

I vilket fall känns det uppfriskande med ett icke fiskrelaterad ämne.
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 4 november 2009 09:09
Broddan skrev:
Dom som vaccinerar sig varje år mot influensan vaccinerar sig så klart mot svininfluensan också. En stor del av svenska folket vaccinerar sig inte mot "vanliga" influensan.

Så är det inte alls. Igår var det t.ex. uppe i TV-nyheterna här i Göteborg att det inte finns några medel över för att ens vaccinera de som är i riskgrupperna mot den vanliga influensan, utan att alla resurser las på svininfluensan. En av dom som uttalade sig var Göteborgs smittskyddsläkare.
Den vanliga influensan har tidigare bara de som är i riskgrupperna (samt de som jobbar i sjukvården) rekommenderats att vaccinera sig mot.
#101 - 4 november 2009 09:37
Så är det inte alls. Igår var det t.ex. uppe i TV-nyheterna här i Göteborg att det inte finns några medel över för att ens vaccinera de som är i riskgrupperna mot den vanliga influensan, utan att alla resurser las på svininfluensan. En av dom som uttalade sig var Göteborgs smittskyddsläkare.

Den vanliga influensan har tidigare bara de som är i riskgrupperna (samt de som jobbar i sjukvården) rekommenderats att vaccinera sig mot.

Jag tror att Broddan menade att de som årligen valt att vaccinera sig mot vanlig säsongs influensa också kommer att välja att vaccinera sig mot svininfluensan.

För övrigt låter det ju som om man bara kommer att "byta" ut vilka som stryker med i år.
De man räddar med vaccin mot svininfluensa "ersätts" med dödsfall i vanlig influensa pga att det inte finns resurser att vaccinera mot den.
Men det är klart. Den grupp som normal ligger illa till att dö pga säsongs influensa kanske är mindre värda än de som riskarar att stryka med av svininfluensan? :confused:

Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra än, men möjligheten för mig att vaccinera mig kommer tidigast v48 så jag har tid att fundera.
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 4 november 2009 09:51
heeke skrev:
Jag tror att Broddan menade att de som årligen valt att vaccinera sig mot vanlig säsongs influensa också kommer att välja att vaccinera sig mot svininfluensan.

För övrigt låter det ju som om man bara kommer att "byta" ut vilka som stryker med i år.

De man räddar med vaccin mot svininfluensa "ersätts" med dödsfall i vanlig influensa pga att det inte finns resurser att vaccinera mot den.

Men det är klart. Den grupp som normal ligger illa till att dö pga säsongs influensa kanske är mindre värda än de som riskarar att stryka med av svininfluensan? :confused:

Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra än, men möjligheten för mig att vaccinera mig kommer tidigast v48 så jag har tid att fundera.

Självklart är det fel att vissa är mindre värda -så fungerar det ju i samhället:(
Dock så är det riktigt att prioritera vaccinet mot svininfluensan om man nu måste välja eftersom den i högre grad drabbar även aktiva friska människor och det är ju främst dom som sprider influensa - dvs det är främst dessa som smittar de i riskgruppen.
#103 - 4 november 2009 18:39
Det handlar ju tyvärr inte om att skydda riskgrupper egentligen (Då hade man bara vaccinerat dom och sjukhuspesonal precis som vanlig, och ja det finns dom som av olika skäl inte kan vaccineras).

Det handlar om den ekonomiska påverkan det skulle ha på samhället om väldigt många drabbas. Inte så dom dör, utan så att dom stannar hemma från jobbet.

Sen får man tycka och göra som man själv känner.

Vad jag vet har Sverige beställt 18milj doser av vaccinet, jag förutspår att det är ca 9milj fler än vad som kommer att gå åt. Dels pga att rekommendationerna om en andra dos kommer hinna ändras framöver, dels för att många kommer att avstå.
#104 - 4 november 2009 18:47
Och massor har tydligen kasserats åtminstone i Jönköping då "tillräckligt" med folk inte dykt upp. [:o]
Sedan att man i detta län misslyckats i planeringen står nu klart.
Tydligen ville inte skolhälsovården bidra med insatser för det första. :mad:
Sedan följer man inte rådet att ta barnfamiljer först. [:-100]
Så är det...
#105 - 4 november 2009 19:17
Det är onekligen så att väldigt många i riskgrupp inte kan vaccinera sig av mängder av mängder av olika skäl. De är inte friska nog att göra det de är under 3 år:
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31553.aspx?FaqId=2313

osv osv så visst håller argumentet att man vaccinerar sig för att skydda andra!! Som jag sa tidigare så kanske det krävs att man har någon i sin närhet som man direkt utsätter för risk. Som inte kan vaccinera sig själv men som ligger i riskgrupp. För att man ska verkligen känna att man gör det för andra. annbars blir det lätt en akademisk fråga

Men som Heeke säger så är det också viktigt av företagsekonomiska skäl (det kan kännas konstigt) men på mitt jobb exempelvis så är det några avdelningar där nu 60% är hemma med sjuka barn eller sjuka själva. Våra kunder kommer inte att vänta utan det får stora ekonomiska konsekvenser. Det hela leder till att de stackare som är kvar får jobba häcken av sig för att få in så många funktionerr som möjligt tills kunderna ska jämföra vår produkt med våra konkurenters. Tuff luck onekligen. Jag vet internationalle företag som köpt in vaccin mot denna och även andra sjukdomar för att försökra sig om att deras personal inte är sjuka mer än sina konkurenters. Det är ingen lek :d
#106 - 5 november 2009 08:14

Inte mycket till Fair Play där inte -

i alla fall enligt http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/allsvenskan/article6061593.ab
Nej och aftonbladet nämner heller inte att Leksand har 4 spelare på landslagsuppdrag samt 6 spelare skadade.
Sen så till ämnet, väntar på att få gå och ta vaccinet då övriga fam har fått sitt.
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 5 november 2009 09:48
Elice skrev:
Nej och aftonbladet nämner heller inte att Leksand har 4 spelare på landslagsuppdrag samt 6 spelare skadade.

Sen så till ämnet, väntar på att få gå och ta vaccinet då övriga fam har fått sitt.

Tror säkert att Aftonbladet vrängt till det (brukar kvällstidningar vara bra på) men trots allt så är ju Leksand som vägrar att skjuta upp matchen. Har dock inte läst ytterligare om detta så det kan säkert vara ett nytt läge idag.
Men som sagt tillbaka till ämnet.
#108 - 5 november 2009 11:23
Ursäkta i förväg att jag inte bidrar något till diskussionen i detta inlägg men tänkte höra med er ifall skolor, arbeten etc har rätt att tvångs vaccinera människor? Min flickväns skola ska nämligen göra det och jag undrar ifall det är lagligt rätt eller att dom ens får göra det, tvångs vaccinera dvs.

Tack
Kjell Fohrman
Administrator
#109 - 5 november 2009 11:33
Andrém skrev:
Ursäkta i förväg att jag inte bidrar något till diskussionen i detta inlägg men tänkte höra med er ifall skolor, arbeten etc har rätt att tvångs vaccinera människor? Min flickväns skola ska nämligen göra det och jag undrar ifall det är lagligt rätt eller att dom ens får göra det, tvångs vaccinera dvs.

Tack

Tvångsvaccinering är inte tillåten, däremot kan säkert företag etc. ställa krav på att om man har ett visst jobb så måste man vara vaccinerad. I sådana fall kan man inte tvingas att vaccinera sig, men däremot kanske man inte tillåts fortsätta med sitt jobb utan blir omplacerad.
#110 - 5 november 2009 11:36
Tvångsvaccinering är inte tillåten, däremot kan säkert företag etc. ställa krav på att om man har ett visst jobb så måste man vara vaccinerad. I sådana fall kan man inte tvingas att vaccinera sig, men däremot kanske man inte tillåts fortsätta med sitt jobb utan blir omplacerad.

Ah, det var det jag tänkte. Hur är det med vaccination om man är under 18? Förlåt att jag fortsätter med att fråga, är det då föräldern som bestämmer eller har man själv ett val i det hela? Hittar ingen sådan information på någon internet sida.
#111 - 5 november 2009 12:02
Jag tror målsman måste skriva på
#112 - 5 november 2009 12:18
erikthur skrev:
Jag tror målsman måste skriva på

Ah, det gammla vanliga med andra ord :) Tack för informationen.
#113 - 5 november 2009 12:22
Här där jag bor har vi inte ens hört talat om när vi ska få erbjudande om vaccinering än :(
Ska ringa vårdcentralen och höra i nästa vecka och se när det är tänkt att det ska bli av i kävlinge kommun.
Ska nämligen in och operera min onda högerfot nästa fredag och efter det lär jag inte ta mig nånstans på ett par veckor eller en månad kanske och det vore kul att få det gjort innan dess.
#114 - 5 november 2009 12:38
svt.se har en lista län för län...
Skåningar mellan 30-39år vaccineras vecka 47 :)...
#115 - 5 november 2009 12:43
Aha....hmm då kanske det redan är så illa att man fått skiten ju :(
#116 - 5 november 2009 14:01
Vaccinerade mig idag :D
#117 - 6 november 2009 15:52
Det verkar som om jag inte kommer att ha så fel med vad jag förutspådde.

Nu säger man att personer över 13år bara behöver en dos så länge man inte tillhör riskgrupp.

Samtidigt så kommer troligtvis även små barn 6mån-3år att rekommenderas att ta vaccinet.
#118 - 7 november 2009 16:29
I slutänden kommer man liksom inte ifrån att:
1) Vaccinering dramatiskt sänker risken att drabbas av sjukdom eller död, och
2) Ju fler som vaccineras desto fler skyddas indirekt pga att sjukdomens spridning hindras.

Bra artikel om den pseudovetenskapliga antivaccinationsrörelsen (som detta egentligen handlar om, inte H1N1 influensan): http://www.wired.com/magazine/2009/10/ff_waronscience/3/
#119 - 7 november 2009 18:48
Bra läsning!
Håller helt med...
#120 - 7 november 2009 19:10
Tja... fast nu snackar vi ju inte smittkoppor eller polio utan en influensa som verkar vara av en mildare form än den som normalt drabbar oss. Det är försvinnande få som dör av den i jämförelse med "vanlig" (en utan eget medianamn) influensa men till skillnad från den "vanliga" flunsan så står varje dödsfall i tidningen.

När kommer varje dödsfall, till viss del, orsakat av rökning att stå som förstastidesstoff?
#121 - 7 november 2009 19:41
Vafan snackar du om?
Polio var en mycket mildare sjukdom - endast 1 per 1000 fick förlamning.
Smittkoppor däremot var kanske allvarligare än den pandemi vi har nu.
Historielöshet...
#122 - 7 november 2009 20:29
Men du, hur många dödsfall har vi per 1000 insjuknade i svininfluensa?

Tillägg: Anledningen till att jag nämnde polio och smittkoppor vad att de var två av de sjukdomar som togs upp i den länkade artikeln.
#123 - 8 november 2009 00:22
Joacim skrev:
Tja... fast nu snackar vi ju inte smittkoppor eller polio utan en influensa som verkar vara av en mildare form än den som normalt drabbar oss.

Men det är ju inte för hur det har sett ut hittills som är faran utan för hur det kan bli.!!!

Spanska sjukan låg också lågt under sommaren och sedan exploderade den under hösten och sedan muterade den och blev jättedödlig. Det var inte främst gamla och barn som dog utan friska och starka individer eftersom detta virus kan få imunförsvaret att överreagera.

Så när vi diskuterar om vi ska vaccinera oss så ska vi även väva in mutationsrisken. Ju färre som insjuknar desto mindre risk för mutation.. Lr hur..

Det är inte utan anledning det är pandemivarning och staten har inte tagit fram ett gift för att döda oss alla och stjäla våra pengar.. Fingrarna börjar inte att växa om man tar vaccinet och det är inte mer kvicksilver än i en insjöfisk.. Lr hur?

Vaccin har hjälp oss att övervinna många sjukdomar så varför inte denna? Jag skulle aldrig kunna leva med att jag skulle ha valt att inte vaccinera mina barn, trots att experterna råder mig till det, om mitt barn skulle insjukna och dö sedan..
#124 - 8 november 2009 08:11
Joacim skrev:
Men du, hur många dödsfall har vi per 1000 insjuknade i svininfluensa?

Enligt WHO finns det minst 6000 dödsfall så här långt på 480 000 anmälda fall (1). Antalet fall av influensan är förmodligen underrapporterat. Så mindre än 12 dödsfall per 1000 insjuknade blir den matematiken men som sagt förmodligen en överskattning. Spanska sjukan hade dock dubbel så hög dödlighet än denna. Normalt är dödstalet mindre än 1 per 1000 insjuknade vad gäller influensa A enligt wikipedia (2).

1. http://www.who.int/csr/don/2009_11_06/en/index.html
2. http://en.wikipedia.org/wiki/2009_flu_pandemic
#125 - 8 november 2009 08:50
Jag förutsätter att dödstalen kommer att bli extremt mycket lägre för en influenca som denna i och med att sjukvården är rustad och att vi vaccinerar riskgrupper först så de som insjuknar är i lägre utsträckning personer som ligger i risk för att dö. Så även totalsiffran bör vara lägre och likaså andelen.
#126 - 8 november 2009 15:32
Att den nya influensan skulle vara en "lite-variant" verkar tveksamt enligt en ny studie från Kalifornien refererad i Läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13141
11% dödsfall av de som lades in på sjukhus (20% av de över 50)
31% behövde intensivvård
Inte så trevlig statistik...
#127 - 8 november 2009 17:00
Har någon länken till artikeln där en 4a åring hamnade i koma av H1N1 vaccinet? Han aldrig läsa den i tidningen.
#128 - 8 november 2009 18:24
Erikthur, du har tidigare talat om att du själv är läkare och då förvånar det mig verkligen att du lägger in den länken med de kommentarerna. Jag trodde kritiskt tänkande var en grundstomme i vetenskapligt arbete och min åsikt är att du inte tänkt hela vägen i detta fallet.

Att det var många av de _inlagda_ (11% som du skriver) vilka sedan avled kan ju också bero på att de var såpass sjuka att de var tvugna att få vård. Hur många _totalt_ av de insjuknade blev så sjuka att de behövde vård?

Men tro inte på mitt ord eller svamlerier... Läs istället de få kommentarer som finns till den artikeln.

/J
#129 - 8 november 2009 18:29
Hoppsan - Joacim undrar varför jag vågar länka till Läkartidningen?
Hm - efter snart 35 års läsande av Läkartidningen har jag fått för mej att Läkartidningen är den mest seriösa medicintidningen i Sverige. Räcker det?
Kjell Fohrman
Administrator
#130 - 8 november 2009 18:32
Andrém skrev:
Har någon länken till artikeln där en 4a åring hamnade i koma av H1N1 vaccinet? Han aldrig läsa den i tidningen.

Jag har läst den och som vanligt så är rubriken braskande och "lovar mer" än innehållet - dvs man vet inte om det var pga vaccinet eller pga av något annat. Det kan t.o.m. ha varit pga influensan eftersom det tar 7-14 dagar innan vaccinet skyddar mot influensan. Dvs man kan mycket väl få influensan trots att man har vaccinerat sig (vilket både jag och min fru fick).
#131 - 8 november 2009 18:43
erikthur skrev:
Hoppsan - Joacim undrar varför jag vågar länka till Läkartidningen?

Hm - efter snart 35 års läsande av Läkartidningen har jag fått för mej att Läkartidningen är den mest seriösa medicintidningen i Sverige. Räcker det?

Nja, Erik, nu missförstod du mig nog och troligtvis var jag otydlig. Det var dina kommentarer jag vände mig emot eftersom de (i händelse av att man inte läste mer) kan tolkas litet missvisande.

Jag tycker absolut att du kan länka till den tidningen men förvånades över att du inte hade någon reflektion över innehållet (förutom "inte så trevlig statistik).

/J
#132 - 8 november 2009 18:56
Joacim - Jag tycker nog mina kommentarer räcker... Om man nu vill leva i en tro att allt är bara en liten släng av någonting ofarligt så är givetvis sådan refererad statistik inte välkommen.

Jag vill själv betona att det givetvis finns inget löfte om att H1N1 är "ofarlig". Jag hoppas som de flesta att detta är den pandemi vi väntat på och som är mildare än befarat men vi vet inte facit ännu.

Men kan man bör man vaccinera sej annars får man förlita sej på turen eller möjligen tamiflu.

*Familj vaccinerad och med tamiflu i medicinskåpet*
#133 - 8 november 2009 19:13
Erik, statistik utan helhetsbild är ganska meningslös. Återigen - Hur många insjuknade totalt?

Jag vill också betona att jag, mer än gärna, tar emot ny information men tills dess informationen de fakto visar på en annan slutsats än den jag dragit än så länge så kommer jag ju inte att ändra uppfattning.

/J
#134 - 8 november 2009 19:22
Talar här för döva öron tycks det...
Jag vet helt enkelt inte men tycker det är fullkomligt vansinnigt att låsa sej fast vid att "det är bara en mild influensa". Det tar ett par år innan vi vet facit. Dom som propagerar mot vaccination tills dess kan i värsta fall orsaka onödiga dödsfall. Ren logik bara.
#135 - 8 november 2009 19:40
Dre skrev:
Jag förutsätter att dödstalen kommer att bli extremt mycket lägre för en influenca som denna i och med att sjukvården är rustad och att vi vaccinerar riskgrupper först så de som insjuknar är i lägre utsträckning personer som ligger i risk för att dö. Så även totalsiffran bör vara lägre och likaså andelen.

Inte helt lätt att följa ovanstående ser jag nu :)

Dock menar jag att om vi bara tittar på hur många som dör av denna jämfört med spanska sjukan för att avgöra vilken av sjukdomarna som är värst så måste man ta med i breäkningen att:
[LIST]
[*]Riskgrupperna vaccineras i hög utsträckning => ger lägre frekvens av dödsfall
[*]Sjukvården är i bra beredskap så att eventuella komplikationer kan hanteras => lägre dödstal
[*]Sjukvården är också bättre idag än vid tiden för spanska sjukan => lägre dödstal
[/LIST]Så trots lägre dödstal så kan H1N1 vara "rejält farlig". Det faktum att personer som ej ligger i riskgruppen vaccineras påverkar inte dödsfrekvensen i större utsträckning, om ni kan se det sambandet. Dock har det i absoluta tal givetvis positiv påverkan.
#136 - 8 november 2009 19:44
Nejdå min gode man mina öron är det inget fel på än så länge.

Men, "ren logik" för mig är att vidta åtgärd om fara föreligger och där är inte "vetenskapen" riktigt överens. Men, du vet alltså inte hur många som insjuknade totalt och tycker ändå att 11% av de som lades in på sjukhus eftersom de hade stora besvär är en hög siffra? I förhållande till vadå?

Överlevnadsfrekvensen för personer med pankreascancer är _väldigt_ låg - ser du detta som ett stort probelm då? (förutsatt att du inte själv är drabbad av det)

/J
#137 - 9 november 2009 05:12
Konstig jämförelse då pankreascancer knappast är en smittosam pandemi.
Har du gått och blitt ett troll, Joacim?
#138 - 9 november 2009 05:48
Andrém skrev:

Här är länken
http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/vaccinguiden/article6086396.ab
#139 - 9 november 2009 06:33
erikthur skrev:
Konstig jämförelse då pankreascancer knappast är en smittosam pandemi.

Har du gått och blitt ett troll, Joacim?

----------------Ironi------------------

Nej, trollandet överlåter jag till proffs (som i denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106527 ;P)

-------------- Slut på ironi ----------------------

Jämförelsen är ett sätt att påvisa att bristen på helhet ger en snedfördelad syn på hur "farligt" det är ur ett större perspektiv. All sjukdom _kan_ vara farlig ur individperspektiv men det innebär då alltså inte att det är något resten av samhället skall få panik över.

Vad gäller "pandemin" så tycker jag att det är litet udda att WHO ändrade definitionen i maj 2009 men det har du säkert också en bra förklaring till? Enl. den gamla definitionen skulle detta inte vara en pandemi. Fast det är klart... Pandemi låter ju mycket större och farligare...

http://svtplay.se/v/1632479/kritik_mot_influensalarm

/J
#140 - 9 november 2009 11:29
WHO förklarade H1N1 för pandemi när epidemin var uppenbar även i Australien. Dvs H1N1 fanns då som epidemi på mer än en kontinent (det är definitionen). När H1N1 väl blev förklarad som pandemi gick en hel tidigare planerade program igång. Så det finns egentligen inget att hämta från konspirationsteoretikerna här inte.
#141 - 9 november 2009 11:46
Kallar du Tom Jeffersson för konspirationsteoretiker också eller tittade du inte på klippet?
#142 - 9 november 2009 15:08
Hade inte tid att titta på klippet faktiskt - varit riktigt hektiskt idag.
Det var väl någon svensk TV och jag har inga högre tankar om TV:s rapportering om medicin överhuvudtaget. Ibland kanske vetenskapsredaktionen kan få till något bra men inte alltid där heller.
#143 - 9 november 2009 17:25
Joacim skrev:
fast nu snackar vi ju inte smittkoppor eller polio utan en influensa som verkar vara av en mildare form än den som normalt drabbar oss

Att de flesta är sjuka kortare tid än med vanlig influensa spelar liksom inte så stor roll när andelen som får komplikationer och blir riktigt sjuka är högre.
Vilka som drabbas skiljer sig också, med en vanlig influensa är det mest de över 80 år som får livshotande komplikationer, medan H1N1 slår hårdast mot barn.

Jag vet inte om massvaccinering är samhällsekonomiskt lönsamt - Danmark, tex, tror inte det, och har beslutat att inte massvaccinera - men riskanalysen är enkel: det är säkrare att vaccinera sig än att inte vaccinera sig.

Jag personligen kanske misstänker att Sverige har överreagerat, och att det hade räckt att vaccinera riskgrupper, men om jag inte hinner få influensan innan december (när det är dags för vaccinering av icke-riskgrupp här i norra stockholm) så kommer jag självklart att vaccinera mig.
#144 - 9 november 2009 17:57
Detta med massvaccinering eller ej så ser jag det så här:
dels så kan inte alla i riskgrupperna vaccinera sig, faktum är att väldigt många inte kan det även om man nu kanske låter barn under 3 år göra det så finns en stor mängd personer som inte kan det. Dels så tror jag att Sverige generellt har låg acceptans för dödsfall som går att enkelt förhindra. Se bara på trafikpolicyn, minst döda i trafiken i världen. barnadödligheten som också ligger lägst i världen. Överdrivet? Kanske.
#145 - 11 november 2009 20:10
Joacim skrev:
Erikthur, du har tidigare talat om att du själv är läkare och då förvånar det mig verkligen att du lägger in den länken med de kommentarerna. Jag trodde kritiskt tänkande var en grundstomme i vetenskapligt arbete och min åsikt är att du inte tänkt hela vägen i detta fallet.

/J

Ehh.. Han är väl forskare, inte läkare??? Och ibland mkt provocerande... :d Det är du faktiskt erikthur! ;) Nej, nu retas jag igen.. :)

Men angående smittspridningen.
Jag tycker att det är mycket märkligt att de går ut med så lite info om hur man testar om man har haft det.
Här i Stockholm har många haft ont i halsen, en kraftig hosta/tjocka i bröstet, "kvällsfeber", huvudvärk och ont i kroppen. Det har hållit i sig i 1-2 veckor..
En liten flicka som testades efter en kraftig hosta och "kvällsfeber" visade sig ha svininfluensa.
Min sambo har varit rejält dålig med hög feber, mest på kvällarna och tokhosta..
Jag bad honom gå och testa för om det var svininfluensa han hade också. Resten av familjen har känt litegrann men inte så mycket som sambon. Men nu när han är tillbaka på jobbet, (egen företagare), så har han ju såklart skitmycket att göra och flera anställda är sjuka så han hinner inte krångla med det.

Varför har man inte gått ut med "öppet hus" för att testa om man har det??? Om man nu vill ha en tillförlitlig statistik över antalet smittade. Som det är nu så är det väl nästan bara barnen som testas, alltså typ 1/10 av befolkningen..

Då hade man ju inte behövt vaccinera heller.. :( :)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#146 - 11 november 2009 20:27
Katharina skrev:
Varför har man inte gått ut med "öppet hus" för att testa om man har det??? Om man nu vill ha en tillförlitlig statistik över antalet smittade. Som det är nu så är det väl nästan bara barnen som testas, alltså typ 1/10 av befolkningen..

Då hade man ju inte behövt vaccinera heller.. :( :)

Då skulle hela den övriga sjukvården braka ihop pga brist av resurser (pengar och personal). Man brukar testa i början så att man vet när influensan bryter ut - sedan antar man helt enkelt (vilket också har skett vid tidigare influensor) att övriga med influensaliknande symptom helt enkelt har influensan.
Sedan om man nu skulle ha ett "Öppet hus" så skulle det vara en suverän plats att bli smittad på om man nu inte skulle ha det och att samla en massa sjuka och sprida runt ytterligare sjukdomar bland dessa sjuklingar vore ett sätt att ta livet av massor av människor.
#147 - 11 november 2009 21:47
För att klara statistiken så kan med andra medel få mycket bra tillförlitlighet i siffrorna.
Men jag håller med att det känns onödigt att vaccinera sig om man troligen haft influensan, men inte riktigt vet.

Mina barn och fru har alla varit hemma i 3 veckor med hosta, feber huvudvärk, halsvärk, muskelvärk samt ett par lunginflammationer!! e har inte velat ha in oss på vårdcentral då vi kan smitta både personal och andra besökare, men de rekommenderar ändå att vi vaccinerar oss.

På min sons skola har halva skolan varit stängd och 100% av de stickprov man gjort har varit positiva (dvs de hade svinisen)

Vad gör man i det läget?!?!

Jag ska dock vaccinera mig på måndag hoppas jag.
#148 - 12 november 2009 20:36
Dre skrev:
För att klara statistiken så kan med andra medel få mycket bra tillförlitlighet i siffrorna.

Men jag håller med att det känns onödigt att vaccinera sig om man troligen haft influensan, men inte riktigt vet.

Mina barn och fru har alla varit hemma i 3 veckor med hosta, feber huvudvärk, halsvärk, muskelvärk samt ett par lunginflammationer!! e har inte velat ha in oss på vårdcentral då vi kan smitta både personal och andra besökare, men de rekommenderar ändå att vi vaccinerar oss.

På min sons skola har halva skolan varit stängd och 100% av de stickprov man gjort har varit positiva (dvs de hade svinisen)

Vad gör man i det läget?!?!

Jag ska dock vaccinera mig på måndag hoppas jag.

Ja, precis.. Jag tycker också att det är svårt att veta hur man ska göra. Vi har inte haft någon lungpåverkan och jag har bara varit lite harklig och småhostig, lite snuvig och lite huvudvärk. Men sambon har ju som sagt varit ganska påverkad.

Det är ju synd om lillgrabben att vaccinera sig i "onödan"..

Sen som Kjell sa. Att det inte finns resurser.. Okey, det köper jag men då känns det helt fel att gå ut i media med så dåliga siffror..
Jag vet ett annat år så skrev tidningarna "nu har influensan kommit till Sthlm" och vi kände massor med människor och hela vårt dagis hade redan haft influensan flera veckor tidigare...
Då ska de inte gå ut med så otillräknelig info, tycker jag.. Och i det här fallet vore det kanske lite viktigare med riktiga siffror..
Mobil sjuksköterska vore något kanske..
Kjell Fohrman
Administrator
#149 - 12 november 2009 21:14
Katharina skrev:
Ja, precis.. Jag tycker också att det är svårt att veta hur man ska göra. Vi har inte haft någon lungpåverkan och jag har bara varit lite harklig och småhostig, lite snuvig och lite huvudvärk. Men sambon har ju som sagt varit ganska påverkad.

Det är ju synd om lillgrabben att vaccinera sig i "onödan"..

Sen som Kjell sa. Att det inte finns resurser.. Okey, det köper jag men då känns det helt fel att gå ut i media med så dåliga siffror..

Jag vet ett annat år så skrev tidningarna "nu har influensan kommit till Sthlm" och vi kände massor med människor och hela vårt dagis hade redan haft influensan flera veckor tidigare...

Då ska de inte gå ut med så otillräknelig info, tycker jag.. Och i det här fallet vore det kanske lite viktigare med riktiga siffror..

Man skickar alltid in prov på de första så att man vet att influensan har brutit ut - sedan när man väl vet att den har kommit så tar man inte prover längre i normalfallen.
I Norge där influensan kom en tid före Sverige uppskattas att ca. 800.00 har haft svininfluensan. Det skulle ta ca. 1.300 mobila sjuksköterskor en månad att besöka dessa. Dessutom finns det inte heller laboratoriekapacitet att klara av så många prover.
#150 - 13 november 2009 01:23
Dom har nu ändrat sig angående namnet, sjukdomen tidigare känd som svininfluensan går nu under namnet Baconfeber.
#151 - 13 november 2009 07:34
Yoink skrev:
Dom har nu ändrat sig angående namnet, sjukdomen tidigare känd som svininfluensan går nu under namnet Baconfeber.

Ehh... Det har det kallats i princip hela tiden här i Skåne iaf [:o]
Ett försök till ett snitsigt skämt om att svin blir bacon i hög värme (feber)...
#152 - 13 november 2009 10:50
Aja då har jag missat det, hörde det först igår och tyckte det var väldigt lustigt och ville dela med mig :)
#153 - 16 november 2009 11:48
erikthur skrev:
Enligt WHO finns det minst 6000 dödsfall så här långt på 480 000 anmälda fall (1). Antalet fall av influensan är förmodligen underrapporterat. Så mindre än 12 dödsfall per 1000 insjuknade blir den matematiken men som sagt förmodligen en överskattning. Spanska sjukan hade dock dubbel så hög dödlighet än denna. Normalt är dödstalet mindre än 1 per 1000 insjuknade vad gäller influensa A enligt wikipedia (2).

1. http://www.who.int/csr/don/2009_11_06/en/index.html

2. http://en.wikipedia.org/wiki/2009_flu_pandemic

erikthur skrev:
Att den nya influensan skulle vara en "lite-variant" verkar tveksamt enligt en ny studie från Kalifornien refererad i Läkartidningen:

http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=13141

11% dödsfall av de som lades in på sjukhus (20% av de över 50)

31% behövde intensivvård

Inte så trevlig statistik...

Erik, du vet hur du ska presentera statisktiken för att få fram din åsikt ;)

Saxat från smittskyddsinstitutets rapport v45:
"Baserat på preliminära data från den populationsbaserade övervakningen i Stockholm och data från sentinellprovtagningen uppskattar vi att 150000 till 390000 personer i landet haft influensa sedan vecka 38. Siffran är baserad på ett antal antaganden och bör ses som en grov uppskattning."

Har jag inte fel så kom det 8:e dödsfallet nyligen?

Det ger ett dödstal på 0.02-0.05 personer per 1000 insjuknade.
Det spelar ingen roll att det är en "grov uppskattning" det är fortfarande väldigt låga siffror.

Jag håller med Joacim att siffrorna ur Läkartidningen inte säger ett smack i sammanhanget om man inte samtidigt redovisar hur många som totalt har insjuknata och hur stor andel av dessa som faktiskt sökt vård.
#154 - 16 november 2009 14:36
Joacim undrade och jag gick bara till den enda källan som samlar statistik från världen över. Som du själv citerat blir det annars bara en massa antaganden. Jag skrev ju också att uppskattningen förmodligen var övervärderad.
Sedan förstår jag inte kritiken mot läkartidningens referat av den kaliforniska studien. Läkartidningens referat finns i länken och där finns källhänvisningen till JAMA-artikeln. Och JAMA är verkligt seriös medicinsk tidskrift om ni nu inte visste det.
Jag anar däremot att den kanske skrämmer upp en och annan.
#155 - 16 november 2009 14:42
Håller me dig heeke, att använda 480 000 för att bevisa något när

"As many countries have stopped counting individual cases, particularly of milder illness, the case count is likely to be significantly lower than the actual number of cases that have occurred."

till och med står i textmassan, tycker ja visar på att man vill få fram just sin vinkel på problemet inte belysa hur det verkligen är.

Med statistik kan man bevisa nästan vilken sanning som helst:):)

O precis som Kjell säger så finns det ingen mening att ev. offra ytterliggare personer bara för att göra statestiken mera exakt och dessutom orkar inte sjukvården med en sådan process.
#156 - 16 november 2009 14:53
Ja det stod ju helt klart i länken eller?
Liksom i vad jag skrev.
Vad är ni så rädda för egentligen?
#157 - 16 november 2009 14:59
Jag är inte rädd för något:)
Ville bara visa att det är busenkelt att välja ut en siffra för att påvisa nästan vad som helst.
Särskilt med denna mediaanstormning som denna influensan har gett. Nästan varje dag kommer det nya siffror som man kan tolka till sina sanningar om man vill.
#158 - 16 november 2009 15:19
Katharina skrev:

Jag tror att det är så att "VARGEN KOMMER" säljer mycket lösnummer för kvällpressen.
O då skiter man i trovärdigheten utan satsar på en ny "vargen kommer" redan dagen efter.
Man är helt enkelt inte intresserade om man har 100% rätt eller ej, i mediabruset så slätas snabbt ett litet litet misstag ut. Det är ju inte så att man blir stämd om man missar en influensa ett par veckor:), därför fortsätter pressen att göra samma "misstag" gång efter gång.
#159 - 17 november 2009 09:50
erikthur skrev:
Joacim undrade och jag gick bara till den enda källan som samlar statistik från världen över. Som du själv citerat blir det annars bara en massa antaganden. Jag skrev ju också att uppskattningen förmodligen var övervärderad.

Sedan förstår jag inte kritiken mot läkartidningens referat av den kaliforniska studien. Läkartidningens referat finns i länken och där finns källhänvisningen till JAMA-artikeln. Och JAMA är verkligt seriös medicinsk tidskrift om ni nu inte visste det.

Jag anar däremot att den kanske skrämmer upp en och annan.

Jag kritiserar varken läkartidningen eller påstår att några siffror är felaktiga.
Det enda jag påstår är att du vinklar "debatten" genom att lyfta fram just siffran "11% av de som tagits in på sjukhus har dött".

Det är samma sak som att lyfta fram statistik för ett företag. Det låter jättebra att säga att omsättningen ökade med 200%. Men den siffran säger inget om hur vinsten/förlusten ökade.

Och visst du länkar till artikeln så all information finns säkert där (jag har faktiskt inte läst), men återgien, det var inte siffrorna jag kritiserade.
#160 - 27 november 2009 18:38
Nu närmare 8000 dödsfall.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8383471.stm
#161 - 27 november 2009 18:48
Och återigen Erik: På hur många insjuknade?

Bortsett från att det troligtvis inte rör sig om 8000 _testade_ fall så undrar jag hur många som dog totalt (oavsett anledning), världen över, under gårdagen. 200000-300000?

Livsfarligt att leva Erik...

PS: Hur många dör av malaria varje år?
#162 - 27 november 2009 20:49
Lugn, lugn Joacimen...
Dom här nära 8000 fallen är förmodligen väl verifierade.
Om man får anta något i den här situationen är att det är en underskattning.
Influensa (pandemi eller säsong) verkar klart farligare än vad man trodde 10-20 år tidigare.
I och för sej - är man inte riktigt frisk kanske man inte klarar av att vara riktigt sjuk.
Själv hade jag (och följdaktligen familjen) influensa senast ung 10 år tidigare.
Jag tvivlar starkt på att jag överlevt det idag med mitt nuvarande normaltillstånd utan sjukhushjälp iaf...
#163 - 27 november 2009 21:00
Otroligt det kan bli så mycket tjafs om det här.
Antingen vaccinerar man sig eller inte.
Var och en har sin personliga åsikt om det här.
Varför måste man övertyga andra om att man har rätt.
Jag har redan från början vetat vad jag tycker i saken.
Men inte skulle jag för en sekund försöka övertala andra att tycka som jag.
Tycker att hysterin i fråga är farligare än om man vaccinerar sig eller inte.
#164 - 27 november 2009 21:50
miluhe skrev:
Otroligt det kan bli så mycket tjafs om det här.

Antingen vaccinerar man sig eller inte.

Var och en har sin personliga åsikt om det här.

Varför måste man övertyga andra om att man har rätt.

Jag har redan från början vetat vad jag tycker i saken.

Men inte skulle jag för en sekund försöka övertala andra att tycka som jag.

Tycker att hysterin i fråga är farligare än om man vaccinerar sig eller inte.

Tyvärr har du väl lite fel här. Finessen med den allmänna vaccinationen är att mildra en epidemi/pandemi. Om det bara var för ens personliga skydd borde det inte vara gratis alls och ingen skulle bry sej det minsta om du vaccinerade dej eller ej. Tydligen behövs 70-80% vaccinationsfrekvens (inte mitt expertområde) för att få effekt. Därför måste jag ibland trycka på eftersom jag tillhör sjukvården.
#165 - 27 november 2009 21:58
erikthur skrev:
Tyvärr har du väl lite fel här. Finessen med den allmänna vaccinationen är att mildra en epidemi/pandemi. Om det bara var för ens personliga skydd borde det inte vara gratis alls och ingen skulle bry sej det minsta om du vaccinerade dej eller ej. Tydligen behövs 70-80% vaccinationsfrekvens (inte mitt expertområde) för att få effekt. Därför måste jag ibland trycka på eftersom jag tillhör sjukvården.

Förstår det helt o klart. Vaccinering är jättebra,
Men många blir upprörda o rädda, andra tycker att det är som att ropa att vargen kommer.
Men jag tycker att vi i dagens samhälle gör älgar av kaninlortar.
Vad händer när den stora farsoten kanske kommer, när det blir värre än svininfluensan. Lyssnar folk då?
#166 - 27 november 2009 22:05
Det här kan faktiskt vara den "stora farsoten" vi väntat på...
Men mildare än befarat - men fortfarande inget att leka med...
Eller i alla fall en ganska bra generalrepitition för sjukvården inför en farligare pandemi.
Hoppas i så fall att mitt landsting lärt av misstagen..
#167 - 27 november 2009 22:09
erikthur skrev:
Det här kan faktiskt vara den "stora farsoten" vi väntat på...

Men mildare än befarat - men fortfarande inget att leka med...

Eller i alla fall en ganska bra generalrepitition för sjukvården inför en farligare pandemi.

Hoppas i så fall att mitt landsting lärt av misstagen..

Jag tror att alla lär av det här:)
#168 - 27 november 2009 22:10
man får hoppas iaf...
#169 - 27 november 2009 22:20
ja är inte så säker att vi lär oss så mycke.
T.e.x om smittspridningen avstannar om ett land vaccinerar sin befolkning.
I Sverige lär man sig föga iallafall för att här har det blivit någon slags demokratisk rättighet att "ja kan minsann själv välja", o väldigt få tänker annat än på sig själv.
Rätt eller fel är viktigare än handling och konsekvens.
#170 - 27 november 2009 22:25
LN skrev:
ja är inte så säker att vi lär oss så mycke.

T.e.x om smittspridningen avstannar om ett land vaccinerar sin befolkning.

I Sverige lär man sig föga iallafall för att här har det blivit någon slags demokratisk rättighet att "ja kan minsann själv välja", o väldigt få tänker annat än på sig själv.

Rätt eller fel är viktigare än handling och konsekvens.

Men demokrati är väl "ja kan minsann själv välja"
#171 - 27 november 2009 22:37
Jo det är helt absolut rätt, o vi lever i en sådan, men handlar detta om demokrati?
#172 - 27 november 2009 22:39
Ja trodde det handlade om medicin o tester, o svar om man gör si eller så vid en epedemi.
#173 - 27 november 2009 22:57
Jo det kan ju så klart vara en demokratifråga om väljer att tro att allt ihopa är en enda stor komplott. O den rättigheten att välja det har man ju i alla länder.
Den fanns ju dessutom redan när man upptäcke AIDS, komplottteorin alltså.
#174 - 28 november 2009 16:57
Du antar och förmodar en hel del min käre Erik. :)

Men ok, jag förstår att du _måste_ tala för vaccinationen eftersom du är "i den branchen". I Kungsbacka har de tydligen inte ens fått tala om att sex äldre människor dött strax efter vaccinationen. Men det är klart, det hade säkert inget med "sprutan" att göra heller.

/J *som en filbunke*
#175 - 28 november 2009 21:41
OMG, nu är bilden av en stor-komplott klar. Någon får inte talat om ett någon dött. Uhhh, han skickas väl till sibirien om så händer eller kommer arkiv X att haffa grabben/tjejen och hjärntvätta den stackarns personen.

....

Nä men alllvarligt, denna tråd har spårat ut!

:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d
#176 - 28 november 2009 22:09
Ja har hört att denna någon även ska jobba i vår kommun, ja har frågat alla 6500 som jobbar i kommunen, o alla känner till någon men ingen vågar peka ut vem det är.
Men ja har hört att han/hon sågs senast i Vansbro:)

Förlåt,, det var offtopic om trådskaparen vill så tar ja bort det
#177 - 1 december 2009 19:32
Av någon anledning som jag inte närmare vill gå in på (och vars kännedom inte föreligger för media just nu) så har jag hört att det i Jönköping just nu finns två svåra fall av svininfluensa som blöder. Den ena i lungorna och den andra i magtarmkanalen. Detta är inte normal säsonginfluensa - gå och vaccinera er!
#178 - 2 december 2009 18:20
Alltså... Ärligt talat Erik. Antingen så plockar du fram verifierbar källa eller så spänner vi upp paraplyn för att skydda mot månen som, med stor hastighet, är på väg att träffa jorden...
#179 - 2 december 2009 20:10
Källan har tystnadsplikt punkt slut.
#180 - 2 december 2009 20:20
erikthur skrev:
Källan har tystnadsplikt punkt slut.

Han har tystnadsplikt och kan inte nämnas vid namn men du kan kasta ut det han sagt till dig (i förtroende antagligen?) som ett argument i en diskussion? :confused::confused:
#181 - 2 december 2009 20:22
Om detta rykte överhuvudtaget skall kunna tas på allvar så krävs det mer info än så. Bl.a. verifierbar källa samt medicinsk historik gällande de förmodade patienterna.

Går inte detta ägnar du dig inte åt något annat än ett försök till att sprida oro/panik baserat på hörsägen och bör ansluta till de andra foliehattarna.

/J
#182 - 2 december 2009 20:33
Källan är förresten upprörd över att jag skrivit om det just pga tystnadsplikten som källan i och för sej kan ha rätt i att den även borde omfatta mej. Källan är dock mycket pålitlig och har varit direkt inblandad i hanteringen av de båda fallen. Ta er samman! Finns det någon form av konspiration i detta lutar jag snarare åt att myndigheterna försöker få det att verka mindre allvarligt än det är. Varken jag eller min källa har någonsin tidigare hört talas om influensa med de komplikationer (blödningar) jag nämnt.
#183 - 3 december 2009 01:04
Jag är ledsen att säga det Erik, men jag litar inte på dig eller din information i det här fallet. När det gäller dessa nya symptom så skulle de alltså
1. Lyckats hålla det hemligt (varför detta vore av intresse för myndigheter ser jag inte)
2. Endast ha visat sig i Sverige ty en världsomfattande "cover-up" tror jag inte på (och då är det än mindre "allvarligt")

Vad jag tror ligger närmare sanningen är dock att du får en kick av att skrämma folk och då är det ju snarare litet tragiskt...
#184 - 3 december 2009 05:27
Joacim litar inte på mej - så låt gå då.
Att sjukvården håller sjukdomsfall hemligt är grundregeln - tystnadsplikt.
Det jag berättat om i Jönköping är inget rykte utan direkt information från källan ifråga.

Om jag ville skrämmas skulle jag väl istället skriva om barnläkaren i USA som bevisligen redan haft svininfluensan två gånger eller om mutationen som man nyligen funnit i Ukraina som gör att viruset kan gå längre ner i lungorna så att vaccinationen kanske inte ger något skydd. Information jag fått via Dagens Medicin:

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/11/27/lakare-fick-svininfluensa-/index.xml
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/12/01/muterat-virus-oroar-expert/index.xml

Ingen skrämselpropaganda - bara ren information egentligen.
Bilagor:
#185 - 3 december 2009 06:31
Jag antar att innan man uppdaterar riskinformationen hemsida om symptom som dessa så krävs en väsentligt större bevismängd och man måste samla alla andra tänkbara anledningar som kan ha spelat in i dessa fall.

Detta kan ha hänt på många ställen i världen, men det basuneras ju inte ut asap i så fall. Dessutom är det ju ännu inget säkert om det verkligen är relaterat till svininfluensan. Enstaka fall är aldrig good enough som bevis.
#186 - 15 maj 2011 20:42
Säger bara gäsp - narkolepsi...
Kjell Fohrman
Administrator
#187 - 15 maj 2011 21:11
Broddan skrev:
Säger bara gäsp - narkolepsi...

Säger också gäääsp över att gäspa över en 1,5 år gammal tråd;)
Du måste ha sovit länge:p
#188 - 16 maj 2011 16:11
Lite uppföljning skadar inte. Detta med narkolepsi är ju väldigt aktuellt.

Socialstyrelsen rekommenderar nuförtiden pandemrix enbart till personer med nedsatt immunförsvar, t e x nytransplanterade.

Edit: Vill klargöra att jag inte vill skämta angående narkolepsi, tycker det är djupt tragiskt att vi har 6o fall av narkolepsi hos barn som kan vara direkt orsakat av massvaccineringen. Detta är en kronisk sjukdom som i de flesta fall gör ett normalt liv omöjligt.:mad:
#189 - 16 maj 2011 17:12
Och hur många liv räddades av vaccineringen? Normalt dör minst 200 i Sverige pga influensakomplikationer men högre antal har nämnts. Uppemot 600 eller mer vid pandemier. Det bör nämnas att "Swine flu" ingår numera i den vanliga säsongsvaccineringen. Sedan är det väl också oklart vad i vaccinet som orsakat narkolepsiökningen. Det är dessutom långt ifrån alla som fått narkolepsi...
#190 - 16 maj 2011 18:08
Jag funderade vidare: Jag ansvarar för ett screeningprogram för damer mellan 40-74 år och undersöker i runda tal cirka 10,000 årligen. Av dessa sätter jag ung 30 årligen på en halvårskontroll, kanske fler - möjligen färre. På de 10 år jag varit verksam i mitt nuvarande område blir det således omkring 300 damer motsvarande i så fall 150 kvinnoår. Jag vet att jag förlorat minst 1 kontroll pga influensa under den här tidsperioden. Så låt oss göra ett överslag. Säg 1 dödsfall per 200 kvinnoår och 2 milj kvinnor i den åldergruppen i Sverige. Vore det representativt blev det 10,000 kvinnor döda årligen pga influensa… Man får verkligen hoppas att min erfarenhet från screeningprogrammet bara är en slump.
#191 - 21 maj 2011 19:06
Överhuvudtaget får vi alla hoppas att det mesta du startar ämnen om här på forumet är dina egna fantasier. Alltid varit misstänksam mot dom som i tid och otid ropat "vargen kommer"
#192 - 21 maj 2011 19:45
Och jag alltid varit misstänksam mot anonyma "nollor" - var finner man trollen i de här frågorna?
Bland "D" eller läkarkåren?
Ditt inlägg är nu anmält!
Kjell Fohrman
Administrator
#193 - 21 maj 2011 19:59
Skärpning [:(!]
Diskutera gärna - men gör det med argument och inte genom att misstänkliggöra andra
#194 - 21 maj 2011 20:40
För att återgå tlll tråden. Jag har tidigare hävdat att massvaccinationen varit överdriven, det står jag för. Visst klart riskgruppen skall vaccinera sig men att skrämma friska människor med argument som inte håller suger, minst sagt.

Om mina inlägg på nåt sätt går utanför ramen ber jag om ursäkt. Tycker dock inte detta själv, om ledningen hittar det får ni tillämpa lämplig åtgärd.

Daniel Brodin,

Ps uppskattar inte att bli kallad nolla.
#195 - 21 maj 2011 20:47
Broddan skrev:

Daniel Brodin

Ps uppskattar inte att bli kallad nolla.

Du har gett noll information om din utbildning alternativt yrkesroll så därav uttrycket. När man kritiserar medicinska åtgärder kan det faktiskt vara av värde att veta vilken kunskapsgrund man utgår ifrån!
#196 - 21 maj 2011 20:49
Vad menar du? Uttrycket nolla?
#197 - 21 maj 2011 20:53
Nej jag är inte läkare.

Här på följande länk finns kortfattad info om mig, kommer från sidan redbee.se där jag fungerar som moderator.

http://www.redbee.se/showthread.php/3775-Daniel-Brodin-presenterar-sig-sj%C3%A4lv.

Upprepar att inte du eller nån annan ska kalla mig nolla eller att jag gömmer mig i nån slags anonymitet.
#198 - 21 maj 2011 20:56
Jag tror jag hittade dit via google - elektriker inte sant? Vad skulle du tycka om jag kastade ur mej tvärsäkra åsikter inom det området?
#199 - 21 maj 2011 21:08
Du kan gärna tro att du förstår saker på en helt annat nivå än vad en enkel man som jag gör. (ironi)

I vilket fall ska du inte kalla dina medmänniskor nollor, vilket ej uppskattas. Jag gömmer mig dock inte, vilket du gärna vill påstå. Tycker jag är väldigt öppen med vem jag är.
#200 - 21 maj 2011 22:33
En intressant vinkling från ett blogginlägg med den passade rubriken Damned if You do, damned if You don’t. Storbritannien användes ibland som ett argument bland vaccinationsskeptiker, då de inte massvaccinerade som vi och inte drabbades särskilt hårt. I år blev resultatet annorlunda:

Men i England har man precis motsatt debatt. Där ifrågasätter man de beslutsfattare som inte erbjöd alla barn vaccin mot H1N1. Det har inte stått så mycket i svenska media, men Storbritannien har haft en mycket svår influensaepidemi denna säsong.

338 britter har dött av influensa sedan oktober 2010, mer än 90 % av fallen var svininfluensa och 80 % av dödfallen drabbade personer yngre än 65 år. Minst 24 barn yngre än 15 år har dött i denna andra våg av svininfluensan. Gravida och nyförlösta friska unga kvinnor har dött.

Vid toppen vårdades 800 influensasjuka i Storbritannien samtidigt på intensivvårdsavdelningar och alla ECMO-maskiner var igång. Hade vi haft samma tryck skulle 130 influensa patienter ha legat på svenska IVA samtidigt.

/.../

Damned if You do, damned if You don’t. I Sverige och Finland frågar man sig varför vi massvaccinerade till stora kostnader när nu så pass få dog av influensa och det kanske blev svåra biverkningar av vaccinet. I England går iställetföräldrar till de influensadöda barnen ut i media och frågar varför inte alla erbjöds vaccin.

Ovanstående skrevs i februari på denna blogg:

http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2011/02/03/influensavaccinet-damned-i/

Hur influensaepidemin och dödsfallsstatistiken i Storbritannien utvecklats sedan dess vet jag inget om.

Men man kan i vart fall konstatera att vi i Sverige inte drabbats av dödsfall och svåra fall i samma utsträckning.

I Sverige har 8 personer behandlats i ECMO under senaste influensasäsongen (sedan v40 2010 till 15/5 2011). En av dessa personer var vaccinerade, 6 var ej vaccinerade och 1 vet man ej vaccinationsstatus på. Källa:
http://www.smi.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/influensarapporter/sasongen-20102011/influensarapport-vecka-19-2011/

Reservation:
Jag har inte faktakollat statistiken i det citerade blogginlägget.

Annons