Sydamerika kar? tips?

#1 - 5 juni 2007 20:24
Har precis rensat ur mitt 540 nu och planerar att inrikta det mot sydamerikanska fiskar.
Har planerat att ha rätt mkt växter och ett par rötter lr ev en lite större rot.

Vill helst ha tips på ciklider som passar ihop med Scalarer & kardinaler, rödmunstetror....
Malar jag tänkt att ha är ancistrus & pleco...kanske även nån pansarmal.. men även tips på malar mottages!!
#2 - 5 juni 2007 21:24
Kul, sitter och planerar inköp av SA ciklider här oxå. Jag tror att Geophagus altifrons skulle kunna funka för dig.
#3 - 6 juni 2007 10:18
[INDENT]
Don Zanton skrev:

Vill helst ha tips på ciklider som passar ihop med Scalarer & kardinaler, rödmunstetror....

Då lär vell dvärgciklider sitta fint?
[/INDENT]
#4 - 6 juni 2007 20:19
Jag har kört ett sydamerikakar en tid nu och haft lite olika invånare i det. Jag gillade dock inte att ha för stora ciklider i ett kar där jag har små tetror. Det blev liksom inte en fin balans. Jag tycker nog du ska satsa på dvärg ciklider och andra små ciklider tillsammans med kardinal och rödmunnar framför Geophagussläktet.
#5 - 6 juni 2007 20:29
Det gör du rätt i:)
Bilagor:
#6 - 8 juni 2007 12:51
Jag skulle rekommendera palett och fjäril. Fungerar bra ihop med sällskapsfiskar över lag.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 juni 2007 12:59
Don Zanton skrev:
Har precis rensat ur mitt 540 nu och planerar att inrikta det mot sydamerikanska fiskar.

Har planerat att ha rätt mkt växter och ett par rötter lr ev en lite större rot.

Malar jag tänkt att ha är ancistrus & pleco...kanske även nån pansarmal.. men även tips på malar mottages!!

Skalll du ha skalarer ihop med kardinaler? Då lär nog kardinalerna bli mat förr eller senare.
Vill man ha ciklider som skall funka ihop med kardinaler så får man nog hålla sig till dvärgcikliderna
#8 - 10 juni 2007 09:09
du kan ju satsa på några söta hantelciklider.
De tycker om samma värden typ som dina skalarer.
Troligtvis så lär nog dina kardinaltetror stryka med eftersom skalarerna och även de flesta andra 10-15cm ciklider bertraktar de som föda.
#9 - 11 juni 2007 21:18
Hantlarna kommer att käka både terorna och växterna .
Nån Biotodoma, Guianacara eller G.tapajos oragne head skulle passa fint .
#10 - 13 juni 2007 08:44
Hej

Citrontetror, vackra o roliga och biotopriktiga:)
#11 - 14 juni 2007 05:10
Varför inte flagg-ciklid , storlek men ändå växt kompatibel
#12 - 16 juni 2007 10:56
Satsa på fjäril och kanske sajica som komplement till dina skalarer och kardinaler.
Dock så stämmer det nog tyvärr att dina skalarer kommer äta upp dina kardinaler.
Mina scalarer gjorde det.
#13 - 16 juni 2007 11:05
Det behöver inte sluta med att kardinalerna blir uppätna. Jag har flera gånger haft skalarer ihop med kardinaler från det att skalarerna har varit små och dom har aldrig rört mina kardinaler när dom har blivit större iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 juni 2007 12:40
Glenn skrev:
Det behöver inte sluta med att kardinalerna blir uppätna. Jag har flera gånger haft skalarer ihop med kardinaler från det att skalarerna har varit små och dom har aldrig rört mina kardinaler när dom har blivit större iaf.

Självklart kan det funka om man har tur - men skalarernas naturliga föda är ju bl.a. småfisk så det vore ju inte så underligt om de hade kvar sitt naturliga beteende även i akvarium.

Jag gillar både skalarer och kardinaler väldigt mycket och har därför faktiskt testat kombinationen några gånger - men till slut (någon gång har det tagit flera år) så har det ändå tyvärr slutat med att kardinalerna försvunnit en efter en.
#15 - 16 juni 2007 13:04
Nej självklart så har dom kvar sitt naturliga beteende men jag menade på det att om man har tur så kan det funka:)

Annons