Sydamerikansk biotop !

#1 - 22 maj 2004 16:41
Hej, till hösten/vintern ska jag skaffa mig ett akvarium på 300-375 Liter. I det tänkte jag ha en Sydamerikansk biotop. Jag tänkte ha Discus där i. Den saken är säker ! Jag har hört att Discusar är känsliga för "överbefolkning" i akvariet. Så om jag har 8 Röd Turkos, 50 Kardinaltetror, 4-6 Fjärilsciklider och upp till 10 Malar, kommer det att verka "överbefolkat" ? Jag har även läst i en bok att de är känsliga mot "fel" mat. Vad ska man mata dem med ? Jag tänkte använda TetraMin´s eller/och Sera´s flingfoder som basfoder och mata med nåt annat en gång om dan/varannan dag. Tack på förhand !
Mazi

EDIT: Går det bra med 5 ?
#2 - 22 maj 2004 16:47
Hej,

Kan inte hjälkpa dig med alla frågor men kan försöka på vissa.
En Vuxen Discus kräver minst 50L vatten så 8st vuxna blir 400L.
Kan hända när man köper ett stim med ungdiscus att ett par st säckar efter i tillväxten. Så köp fler än du hade tänkt, efterhand som dom växer ifrån varandra ec.t.. så säljer du en efter en till du har ett lagom antal.

Annars tycker jag att det är en lagom fiskbesättning.

Mvh Ola
#3 - 22 maj 2004 16:57
Som sagt det beror på hur stora du köper från början , om du hade tänkt dig 8 fullvuxna så är det nog lite väl häftigt och även kardinaler och fjärilar tar ju upp vattenvolym, som sagt ungefär 50 liter till vuxen diskus, rätta mig om jag har fel men det är väl när dom är runt 15 cm och uppåt....men som alltid annars om du köper mindre köp en större grupp för alla kommer inte att nå 20 cm storlek,eller vad sägerdu Ahlin :-), annars verkar det väl bra om du nu inte tänkt dig att ha 10 stycken Plectosmus som blir en 20-30 cm lätt och även större .....! Vad dset gäller mat så gäller blandad kost, granulat, räkmix, discusquick osv....
#4 - 22 maj 2004 16:58
Ok. Ska man sälja de minsta eller de största ?
#5 - 22 maj 2004 17:02
Dom största bör ju vara dom starkaste så dom hadde jag behållit :-)
#6 - 22 maj 2004 17:18
Jaja. Hur många (ungfiskar) bör man ha från början ? Kan man ha 4 st (två par) vuxna discusar ? Kan man lämna in de som är "överblivna" tillbaks till djuraffären/odlaren ?
#7 - 22 maj 2004 20:58
Pratar vi i ett 375L akvarium så tycker jag att om man vill ha "småfisk" (femkronor)så kan du ha Väldigt många! men låt säga ca 6-8cm så kan du lätt ha 15st i en 375:a! Men Du ska veta att det absolut inte kommer att bli 15st fullvuxna 20cm:are av dem.
Jag skulle tro (min personliga uppfattning) att den optimala besättningen för en 375:a med vuxna fiskar är ca 6st! De kommer att fylla ut din "Amazonas burk" till fullo!
Lycka till!
#8 - 23 maj 2004 09:13
Men jag kan väl ändå ha Kardinaltetrorna och Fjärilscikliderna ? Om jag har 6 vuxna alltså. Från början köper jag 10 unga. Dör de eller ska man lämna tillbaks ?

#9 - 23 maj 2004 14:40
Det blir ganska dyrt det där. 10st discus. Säga att de kostar 250-300kr st, det blir ju 2500-3000kr. Sen kanske ett par dör. Eller du kanske hittat ett pangpris hos någon? Har du lust att dlela med dig av informationen? Hehe.
#10 - 23 maj 2004 15:20

Hur grovt sand bör man ha ? Jag tänkte köra med grov Blästersand. Låter det bra ?

Hur håller man vattnet surt ? Vid vattenbyten höjs ju PH´t. Jag har neutralt vatten i kranen. Jag tänkte köra i Co2 när PH´t behövs sänkas. Men på natten höjs det till 7.5-8.0. Eller kommer det inte skifta så mycket i ett större kar ? Det händer iaf så i mitt lilla kar (ca 40 liter). Hur ska jag göra ?

EDIT: Jag ritade ett akvarium på 15*5*5 cm. Sen ritade jag 6 st Discus på 2 cm. Det såg väldigt trångt ut. Kan jag verkligen ha så många och ändå ha Fjärilscikliderna, Kardinaltetrorna och Malarna.
#11 - 24 maj 2004 09:24
Vattnet håller du surt med hjälp av rötter och torvfiltrering. Det finns även ph- preparat men det är enligt mitt tycke en kortsiktig lösning.

Blästersanden tycker jag är för ljus. sydamerikaner tycker jag gör sig bäst i lite mörka akvarium. Färgerna blir kraftigare..
#12 - 24 maj 2004 09:30
Vad kan man ha för sand då ? I "mina" akvarieaffärer finns det bara sand som är ljusare än blästersand.

Räcker det med två "feta" mangroverötter ? En som ligger längs lite mer än halva akvariet, och en som "står upp" i andra halvan.

Som växter tänkte jag ha en bunke Cabomba Aquatica, en Hydrocotyle Leucocephala, en hög med Myriophyllum Aquaticum, två Echinodorus Bleheri och Sagittaria Subulata över en fjärdedel av bottnen ungefär. Är det för mycket växter för Discusar ?
#13 - 24 maj 2004 09:37
Eftersom jag pysslar med svartvatten så är jag kanske inte rätt person att svara på det där. =)

Det sydamerikabiotopen jag tänker på är inte på långa vägar så ljus att cabomba aquatica eller Myriophyllum Aquaticum skulle överleva en dag där. Nä.. jag ska nog bara vara tyst.
#14 - 24 maj 2004 09:40
Aha. Jag vet inte heller. Jag har bara hatt sällskapskar innan. Detta kommer bli den första biotopen. Måste man ha mörkt ?
#15 - 24 maj 2004 09:42
http://www.finarama.com/gallery/amano.htm

Här är naturligt vatten för många sydamerikaner..
Sånt jag tänkte på.
#16 - 24 maj 2004 09:50
Aaa. Grymt ! Med där är ju inte en enda växt. Om man söker här på zoopet på växter från sydamerika för man en hel del träffar...

Men fiskarna tar väl ingen skada om det är lite ljusare än i naturen ?! De fiskarna man köper från odlare har ju dessutom aldrig upplevt naturen.
#17 - 24 maj 2004 09:55
Jag tror inte att någon av mina sydamerikaner är födda i fångenskap...

Nej i svartvatten fins inga levande växter.
Uaru och altum kan bli lite stirriga om man har för ljust. men jag tror inte att jag är rätt person att svara på frågor angående andra biotoper.
#18 - 24 maj 2004 10:33
Ok. Men de klarar väl en ramp med två rör ? Nån annan kan svara nu =) Jag lägger metallbitar under lysrampen på täckglasen för att dämpa belysningen.
#19 - 24 maj 2004 10:52
Två rör går fint.
#20 - 24 maj 2004 11:09
Ok. Vilka av växterna jag nämnde innan överlever det ?

Förslag på substrat ?
#21 - 24 maj 2004 11:11
Kör med flytväxter! De dämpar ljuset å drar ut näring ur vattnet.
Så här ser mitt SA-kar ut:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/400_big_root.jpg
#22 - 24 maj 2004 11:12
Snyggt. Vad har du för bakgrund ? Vad för flytväxter kommer från Sydamerika ? Jag vill inte ha några invandrare =)
#23 - 24 maj 2004 12:31
Korkek är bakgrunden tillverkad av.
Pistia stratiotes, finns över allt i tropikerna...
#24 - 24 maj 2004 12:33
Har du öppet akvarium ?
#25 - 24 maj 2004 13:02
nepp.. ett vanligt juwel 400 med två 38 watts lysrör
#26 - 24 maj 2004 13:06
Är de högt ovanför vattnet ? Vad kostade de ? Var köpte du dem ?
#27 - 24 maj 2004 14:13
köpte två stora på en trädgårdsfirma för 29 kr st som jag hade i dammen under sommaren, och där förökade de sig.
När höste kom slängde jag några i karet och där förökade de sig explosionsartat, fast de krympte samtidigt till en minivariant. Sticker knappt upp alls ovanför vattenytan.
Fick skotta ut en tredjedel varje vecka :D
Men plötsligt så fick jag närings brist å alla dock på fläcken sorgligt nog... men det är bara å skaffa nytt.
Finns hos akvariehandlarn oxå.
#28 - 24 maj 2004 14:30
OK.
#29 - 24 maj 2004 14:57
du kan kolla min zoon med rötter hängande på bakgrunden.....tipset från lasse i stoby ursprungligen!
#30 - 24 maj 2004 15:09
Snyggt !!! Ni som har sydamerikakar, har ni bara växter som kommer från sydamerika ? Vad för stenar finns i Amazonfloden ?
Lever fjärilsciklider i Amazonfloden ? Vad för substrat finns i Amazonfloden ?
#31 - 24 maj 2004 16:07
Den sista kan jag...I amazonasfloden finns det grus, sand, stenar av olika sorter, torv, rötter, förmultnande växtdelar, blad osv. Det beror helt och hållet på var i amazonflodens system du befinner dig. I amazonas floden finns flera tusen olika biotoper.
MVH
Magnus
#32 - 24 maj 2004 16:31
Vilka växter kan man ha i ? Jag tänkte ha en Amazonas-biotop. Finns det inga växter i hela floden ? Förekommer fjärilsciklider i floden ? Finns nästan alla dvärgciklider och tetror i floden ?
#33 - 5 juni 2004 23:18
Det finns naturligtvis massor med vattenväxter i amazonas flodsystem. Men inte just i de typiska svartvatten-biotoperna.
Fjärilsciklider lever i soldränkta laguner med massor av vattenväxter. Både flytväxter och helt submersa.

Så om du vill hålla Fjärilar, så satsa på mycket vattenväxter. Andra dvärgciklider som lever i liknande miljöer är till ex:
Apistogramma Borellii, Ap. Trifasciata, Ap. Commbrae, Ap. Steindachneri, Ap. Macmasteri, Ap. Vijeta, Apistogrammoides Pucallpaensis, Laetacara dorsigerus, L. Curviceps, L. sp Buckelkopf. m.fl.

Mvh/ Per

Annons