Sydamerikansk Biotop

#1 - 10 januari 2008 19:11
Tjenare!

Nu har jag äntligen beslutat mig för att sälja mitt gamla kar på 150-liter och införskaffa ett brillans nytt på 343 liter. Därför behöver jag nu lite tips och goda råd för att kunna skapa en sydamerikansk biotop (särskilt tips på trevliga fiskar och växter är mkt välkommet).
Jag tänkte inreda akvariet med kvarts-sand eller Råda-sand ( ju mörkare dess bättre) och ha grenar och rötter nergräva i sanden som sticker upp lite över vattenytan. Som bakgrund tänkte jag ha korkek.
Här är en lista på de fiskar som jag kanske tänkt ha:

- Citrontetra
- Rosentetra/ Dolkstickstetra
- Neontetra/ Svart neontetra
- Glödbandstetra
- Nyckelhålsciklid
- Hantelciklid
- Fjärilsciklid
- Påfågelciklid
- Synodontis Ocellifer
- Viejita´s dvärgciklid
- briljanttetra
- Dvärgbilbuk/ Marmorbilbuk
- Guldtetra
- Smycketetra
m.m

Ha det gott!
#2 - 10 januari 2008 19:17
mitt tips, en art tetror ca 30 och två par ciklider dock ej påfågelcikliden en grupp pansarmalar ca 8 st och en grupp L ca 3-5 st malar och ev några Dvärgbilbuk/ Marmorbilbuk
#3 - 10 januari 2008 19:23
Bra!:) Det brukar vara roligare med större akvarier. Dock så blir påfågelciklider alldeles för stora för att gå permanent i 343 liter och hantelcikliderna kan vara ett gränsfall beroende på individuella egenskaper och eventuellt sällskap. Synodontisen är väl en afrikan? Det är en fördel om du rangordnar favoriterna lite efter vilka du helst vill ha så blir det enklare att resonera... Ganska många arter där. Vilka mått har du på karet? (viktigt med proportionerna)
#4 - 10 januari 2008 20:16
Det brukar se bättre ut om man satsar på ett stort stim tetror av en sort, risk för fisksoppa annars! Och som sagt påfågeln blir ju bra stor. Själv är jag svag för dvärgciklider.
#5 - 11 januari 2008 15:49
Angående Synodontisen tänkte jag tänja lite på gränserna och (om det är möjligt) ha den tillsammans med de sydamerikanska arterna. Om det nu inte är så att den behöver ett mkt hårt vatten, eller att ph-värdet blir för surt, då säljer jag den istället:(
Mitt kar har måtten 125 X 50 X 55 och ligger på 343-liter.
Naturligtvis tänkte jag inte ha alla fiskarna i listan, men jag har så svårt att bestämma mig. Jag vill ha en blandning av fiskar som lever på de tre nivåerna, botten, mellan och vid ytan. Dessutom vill jag att de flesta är ganska bleka och neutrala till färgen, så att de färglada sticker ut. Ha de:P

Annons