sydamerikansk snäckätare???

#1 - 18 augusti 2005 16:14
Försöker hålla någon sorts sydamerikansk biotop... Men har på sista tiden formligen invaderats av snäckor, alla sökningar på snäckätare ger bara botior av olika slag, någon som har nått förslag. Annars får man väl göra som i det lilla karet förr, ner med handen å plocka!
#2 - 18 augusti 2005 16:22
Colomesus asellus, snäll sydamerikansk kulfisk.
mvh Daniel
#3 - 18 augusti 2005 16:30
Står att den kan äta fenor på andra fiskar vid matnings tillfällen, hmm så mycket snäckor som jag har lär den inte behöva nypa nått annat än dom he he! Otroöigt fet kan den kanske bli oxå :) Det roliga är att jag faktiskt sett den i djuaffärn för inte så länge sen! Tackar! Nån som har andra tips?
#4 - 18 augusti 2005 16:38
[QUOTE=Peter Cederberg]Står att den kan äta fenor på andra fiskar vid matnings tillfällen, hmm så mycket snäckor som jag har lär den inte behöva nypa nått annat än dom he he! [/QUOTE]
Min erfarenhet av C. asellus är att det är riktiga mesar som inte trivs med buffliga fiskar. Ingen av mina har tuggat på några fenor.
mvh Daniel
#5 - 18 augusti 2005 16:58
Den här verkar spännande. Någon som vet vart man får tag i den? Nära Göteborg?
#6 - 18 augusti 2005 18:10
guldbarber är inte dumma på att jaga snäckor.

herkules zoo har mycket i fiskväg
#7 - 19 augusti 2005 06:20
Guldbarb är ju ingen sydamerikanare.
#8 - 19 augusti 2005 14:48
Fugu stod det nånstans när jag googlade på artnamnet, någon som vet om dom e giftiga? Inte för att ja tänkte äta den men? Hur stor blir den?

Annons