Symtom först efter nitrit försvunnit?

#1 - 21 oktober 2007 11:02
Jag har två sjuka platy som står ovanför pumpen och flämtar hela tiden. De var i akvariet när det startades upp och vi fick mycket höga nivåer med nitrit (dropptest visade 3,3 - 33 mg/l) under en hel vecka. Fiskarna verkade må bra då, åt som vanligt. Nitriten har nu varit helt borta i ca 10 dagar men från igår mår de alltså jättedåligt. Kan det vara skador från nitriten tro? Vi har även fyra yngel i karet (bara en vecka gamla) men de verkar må bra. De dåliga fiskarna var iofs framme några cm framför pumpen idag och smakade lite mat men var fort tillbaks igen. Ser verkligen jättesjuka ut.
#2 - 22 oktober 2007 13:04
Sviterna efter Nitrit kan komma långt efter, det har jag själv fått erfara. Nitriten skadar slemhinnor och gälar så att de får svårt att ta åt sig syre i vattnet och kan på så vis kvävas. Om det finns något att göra mot detta vet jag inte, men jag vet att symtomerna efter nitrit kan komma långt efter.
#3 - 22 oktober 2007 13:08
Kom på en sak: Har för mig att jag läst någonstans att Ektozonsalt kan hjälpa fiskarna att återhämta sig. I sådana fall ska man samtidigt höja temperaturen i karet något. Kan också fungera att använda samtidigt som man jobbar ner nitriten eftersom det hjälper fiskarna att uthärda nitriten tills den är borta. Sen om det verkligen fungerar vågar jag inte lova, men ektozon ska ju kunna fungera mot mycket vad jag hört.

Lycka till!
#4 - 22 oktober 2007 14:34
Fridas skrev:
Sviterna efter Nitrit kan komma långt efter, det har jag själv fått erfara. Nitriten skadar slemhinnor och gälar så att de får svårt att ta åt sig syre i vattnet och kan på så vis kvävas. Om det finns något att göra mot detta vet jag inte, men jag vet att symtomerna efter nitrit kan komma långt efter.

Okej, då vet jag det. Med andra ord måste inte det vara något fel på vattnet nu utan det kan helt enkelt vara skador de fått tidigare.

Tack för svaret!
#5 - 22 oktober 2007 15:54
Fridas skrev:
Kom på en sak: Har för mig att jag läst någonstans att Ektozonsalt kan hjälpa fiskarna att återhämta sig. I sådana fall ska man samtidigt höja temperaturen i karet något. Kan också fungera att använda samtidigt som man jobbar ner nitriten eftersom det hjälper fiskarna att uthärda nitriten tills den är borta. Sen om det verkligen fungerar vågar jag inte lova, men ektozon ska ju kunna fungera mot mycket vad jag hört.

Lycka till!

Högre temp sänker syrehalten i vattnet... Så jag skulle inte höja om de visar på dåligt syreupptag.. och visst är 25 grader deras idealtemp?! Men salt är ju bra för gälarna... ;) Sen skulle jag brassa på pumpen uppe vid ytan så att det blir svallgång i karet.. :D Det har jag gjort nu när jag medicinerar och de verkade tagna och kippade vid ytan...
#6 - 22 oktober 2007 21:16
Katharina skrev:
Högre temp sänker syrehalten i vattnet... Så jag skulle inte höja om de visar på dåligt syreupptag.. och visst är 25 grader deras idealtemp?! Men salt är ju bra för gälarna... ;) Sen skulle jag brassa på pumpen uppe vid ytan så att det blir svallgång i karet.. :D Det har jag gjort nu när jag medicinerar och de verkade tagna och kippade vid ytan...

Tack för tipset, ska ta och ordna med lite svallgång! :D
#7 - 22 oktober 2007 23:21
Men om det är gälarna som strular efter nitrit så är det väl inte säkert att mer syre i vattnet hjälper? Om fiskarna inte kan ta åt sig syre så spelar det ingen roll hur mycket syre det är i karet. Jag fick rådet att höja temperaturen i karet då jag hade i ektozon för att det skulle verka fortare och effektivare. Jag körde med bubblor från pumpen samtidigt (kan sätta fast ett litet insug som drar in luft och blåser ut det med vattnet) och det funkade bra. Fiskarna (de flesta) hämtade sig och var piggare på något dygn. Om gälarna inte återhämtar sig ganska snart är ju risken stor att de dör på grund av syrebrist, oavsett om det är fullt med syre i vattnet eller ej.

Hoppas att det löser sig i alla fall!
#8 - 10 november 2007 23:58
Det verkar som om gälarna återhämtade sig. Vi körde på som vanligt och vi har rätt mycket ytrörelse. Vi hade också i ektozonsalt i normal dosering. Efter ca 10 dagar var de framme och simmade igen och nu ser de riktigt välmående ut! :)

Annons