Efter mycket om och men, runtletande på nätet, etc etc, har jag kommit fram till att malen jag köpte för sådär 7-8 år sedan när jag startade upp ett 96-liters akvarium då (jag var 10 år utan så stor koll) är en Synodontis Schall. Jag har hittat diverse information om varifrån malen kommer (Afrika: Nilen etc), hur stor den kan bli (40 cm), att den gärna äter mindre fiskar i akvariumet (har jag märkt efter hand), att den vill ha en egen grotta (den försvarar sin grotta för allt vad den är värd, har bitit ihjäl nån större fisk som försökte ta grottan från den), den är nattaktiv (gömmer sig i grottan hela dagarna, men simmar omkring fritt hela natten), att den ska ha robusta medfiskar (räknar silverhajar som robusta, funkar hur bra som helst, även siamesiska algätare och ancistrus).
Jag har dock inte hittat något om hur STORT akvariumet ska vara, och blir mer och mer orolig att den går i ett förlitet akvarium. Just nu bor den i ett 200-liters (100*40*50) och inte 96-liters som från början. I nuläget är den uppskattningsvis 18 cm stor, och den har växt sedan jag flyttade den till det större akvariet. Den får samma mat som de andra fiskarna, dvs flingfoder, zuccini, ärtor, räkor, mygglarver. Och hittills verkar den trivas.
Malen är min ögonsten och jag vill att den ska ha det så bra som möjligt, och om det behövs skaffar jag ett större akvarium, vilket jag misstänker kan vara läge att göra om den kan bli 40 cm lång.
Så alltså, hur stort behöver den? Ska jag mata den med något annat eller fungerar kosten den får i nuläget? Är det någon fisk man verkligen inte ska ha tillsammans med den? Borde jag försöka skaffa en artfrände till den? Då jag skaffade Ancistrus blev det en del fina slagsmål mellan den och ancistrushanen, men det tog 2-3 veckor och maktbalansen var återupprättad och grottan fortfarande i rätt fenor. All hjälp välkomnas :)
Bild på sötnosen: http://0422.bilddagboken.se/p/show.html?id=241380700&directlink=1