Synpunkter på fiskval i mitt första akvarium.

#1 - 6 september 2010 11:39
Ligger i startgroparna för att starta upp mitt första akvarium som är på 100 liter. Jag är helt novis på området. Har lånat akvarieböcker på biblioteket och även läst en del på internet men blir bara varse om att ju mer jag läser desto mindre vet jag egentligen (om det nu låter vettigt). ;)

Hur som helst så har jag kommit fram till följande fiskarter att ha i mitt akvarium och undrar om era synpunkter på detta, om dom passar ihop o.s.v. Mina krav har varit att dom ska vara lättskötta bra nybörjarfiskar, färggranna eller ha exotiskt utseende samt att dom ska vara lugna eftersom jag vill inte ha några slaktarfester i akvariet.

Jag tänkte börja med totalt ca 6-8 platys.
Sen tänkte jag introducera 2-3 skalarer.
Och slutligen ett stim på ca 10-15 kardinaltetror.

Vad tycker ni om detta? Är detta något som kommer passa ihop? Blir antalet lagom, inte för många eller inte för få?

Väljer Kardinaltetrorna framför dom mindre Neontetrorna eftersom jag läste att Skalarer tycker om att mumsa i sig Neontetror men har inte hittat något om att detta skulle gälla den aningens större Kardinaltetran.

Tacksam för svar.
#2 - 6 september 2010 12:05
scalarer kan du inte ha i 100L. + att om du ska ha scalarer så behöver karet vara minst 50cm högt. så de går bort.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

jag skulle hellre då sikta på någon form av dvärgciklid. titta på oika apistogramma-arter.

välkommen hit :D
#3 - 6 september 2010 12:05
Norrsken skrev:
Ligger i startgroparna för att starta upp mitt första akvarium som är på 100 liter. Jag är helt novis på området. Har lånat akvarieböcker på biblioteket och även läst en del på internet men blir bara varse om att ju mer jag läser desto mindre vet jag egentligen (om det nu låter vettigt). ;)

Hur som helst så har jag kommit fram till följande fiskarter att ha i mitt akvarium och undrar om era synpunkter på detta, om dom passar ihop o.s.v. Mina krav har varit att dom ska vara lättskötta bra nybörjarfiskar, färggranna eller ha exotiskt utseende samt att dom ska vara lugna eftersom jag vill inte ha några slaktarfester i akvariet.

Jag tänkte börja med totalt ca 6-8 platys.

Sen tänkte jag introducera 2-3 skalarer.

Och slutligen ett stim på ca 10-15 kardinaltetror.

Vad tycker ni om detta? Är detta något som kommer passa ihop? Blir antalet lagom, inte för många eller inte för få?

Väljer Kardinaltetrorna framför dom mindre Neontetrorna eftersom jag läste att Skalarer tycker om att mumsa i sig Neontetror men har inte hittat något om att detta skulle gälla den aningens större Kardinaltetran.

Tacksam för svar.

njauuuu....nu bör du nog ta det lite lugnt.

skalarer i ett 100 liters är ingen bra tanke.

de vill nog ha 2-250 liter om det är den vanlige skalaren,,,,,,,

vidare, om du drattar ner 6-8 platys + 10-15 kardinaler så är karet i praktiken fullt.

föreslår istället att du tar väck platisarna (skalarena är redan borta....)....utökar kardinalerna till 20.

lägger till 4-6 dvärgciklider, eller 4-6 corydorasmalar på botten, + 2 st ancistrus.

med lite rötter, några bra blommor, så har du ett snyggt kar med SA-tema.

.
#4 - 7 september 2010 07:19
Tusen tack för era åsikter. Skall nu sätta mig ner i lugn och ro och försöka hitta några lämpliga dvärgciklider. Skall till zoobutiken idag och införskaffa växter så om ca en vecka är karet redo för dom första fiskarna.
#5 - 7 september 2010 07:28
Norrsken skrev:
Tusen tack för era åsikter. Skall nu sätta mig ner i lugn och ro och försöka hitta några lämpliga dvärgciklider. Skall till zoobutiken idag och införskaffa växter så om ca en vecka är karet redo för dom första fiskarna.

nope...det är det inte......

karet är redo för fiskar minuten efter du har inrett det, och tempen är den rätta.....

men tänk på att börja med lite fiskar...kanske 1-3 st den första månaden eller kanske ännu bättre 6 veckor'
innan du drattar ner nästa omgång på 1-3 st....osv osv osv......

TÅLAMOD.......

.
#6 - 7 september 2010 07:32
Kensa skrev:
nope...det är det inte......

karet är redo för fiskar minuten efter du har inrett det, och tempen är den rätta.....

men tänk på att börja med lite fiskar...kanske 1-3 st den första månaden eller kanske ännu bättre 6 veckor'

innan du drattar ner nästa omgång på 1-3 st....osv osv osv......

TÅLAMOD.......

.

Måste stjäla tråden lite! Då jag planerat att släppa in mina första fiskar om ca 1 månad (kommer att fylla vatten i helgen troligen) och sedan fylla på lite smått någon vecka efter det.

Är det en myt att akvariet ska gå 2-3 veckor innan man stoppar i fisk?

MvH Patrik
#7 - 7 september 2010 07:33
Ok, tack för klargörandet. Hur som helst så ska jag skynda långsamt och låta det ha sin tid. Läste någonstans att man borde vänta en vecka från igångsättning till dom första fiskarna så att växterna hinner "komma igång". Men det kanske inte är så känsligt idag med preparat som hjälper en på traven.
#8 - 7 september 2010 07:36
pwrdesign skrev:
Måste stjäla tråden lite! Då jag planerat att släppa in mina första fiskar om ca 1 månad (kommer att fylla vatten i helgen troligen) och sedan fylla på lite smått någon vecka efter det.

Är det en myt att akvariet ska gå 2-3 veckor innan man stoppar i fisk?

MvH Patrik

japp en gammal seglivad myt.....

karets cykling från start till balans, kommer inte igång förrän du har firrar i karet.

men....man skall ta det extremt långsamt med intro av fiskar.........

och mata extremt lite varannan dag i kanske 2-3 veckor....

.
#9 - 7 september 2010 07:36
Norrsken skrev:
Ok, tack för klargörandet. Hur som helst så ska jag skynda långsamt och låta det ha sin tid. Läste någonstans att man borde vänta en vecka från igångsättning till dom första fiskarna så att växterna hinner "komma igång". Men det kanske inte är så känsligt idag med preparat som hjälper en på traven.

det spelar ingen roll.
#10 - 7 september 2010 07:41
Kensa skrev:
det spelar ingen roll.

Ok, tusen tack för all hjälp alla som har svarat. Då blir det växter, vatten och igångsättning idag innan jag sticker till jobbet och fiskar nån av dom närmsta dagarna. Idag hinner jag inte få upp temperaturen innan jag sticker till jobbet.
Bilagor:
#11 - 7 september 2010 07:49
Halloj Norrsken!
Det är jättekul att du fått intresse för akvarium och fiskar samt hittat hit till zoopet! Jag läser att du skall dra igång ett 100-literskar, och det kan vara en lämplig storlek att sätta igång hobbyn med. Ditt förstaval av fiskar är inte så dumt, om man då, som flera har skrivit, bortser från scalarer - som ju är en ciklid och blir ganska stor - med andra ord; ganska snabbt växer ur ditt kar. Detta har redan många påpekat, så jag behöver inte dra det igen.

Jag funderar lite på om du har studerat in, läst och kollat om just dvärgciklider? Det här är en grupp fiskar som kräver lite vana och som lätt kan ge ganska stora besvikelser - om man inte är beredd på hur dessa beteer sig och om man inte ger dom rätt betingelser. Dvärgciklider som begrepp är omfattande och det finns en mängd varianter och beteenden. Till exempel är vissa parbildande och andra är haremslekare, alltså en hane kan ha flera honor i sitt revir och leka av dessa i omgångar.

Jag avråder dig absolut inte att skaffa dvärgciklider - de är hyfsat lättskötta men man får hålla koll på parametrarna.
Om du vill ha lugn och ro i karet - utan en massa jagande, revirstrider o.dyl. så tycker jag att en liten grupp fina Platys inte alls är en dum idé. I 100-liter får dessa plats och jag tycker nog att ett litet stim på runt 15 st. Kardinaltetror också skulle kuna funka utan problem. Här har du färgglada fiskar som är lugna och snälla. Sedan kan man ju addera flera olika små fina Corydoras-malar som kan hålla till på bottnen.
När du fått igång ditt kar och det har infunnit sig en vattenbalans som är beständig (genom korrekt skötsel) så kan man ju börja fundera på att addera någon dvärgciklidgrupp. Kakaduaciklid är en vacker och trevlig variant som är ganska lättskött. Det är en haremslekande dvärgciklid och du skaffar då en hane och, till att börja med, förslagsvis två honor. Inreder karet så att dessa trivs, känner sig trygga och kan bilda revir o.s.v.

Jag skriver detta till dig därför att jag ser din iver att komma igång - och liksom hoppar på en viss fisktyp direkt och det kan kanske bli lite knepigt om man inte riktigt är erfaren till viss del. Jag avråder dig alltså inte på något sätt att sätta igång att prova på dvärgciklider - men jag råder dig till att skynda långsamt - starta igång karet, introducera något lättare fiskar till en början och sedan sakta avancera till lite mer krävande arter!
Lycka till med ditt kar!:)
#12 - 8 september 2010 10:28
Hej MaxB, och tack för ett mycket informativt och upplysande svar.

Jag kommer följa ditt råd att starta med Platys för att senare lägga till Kakaduaciklid. Dom verkar vara precis vad jag söker, lättskötta och vackra. Jag hade även lite funderingar på Fjärilsciklid men ligger lågt med denna tillsvidare.

Har dock en tanke angående Platys, om det är ok att blanda flera olika arter av Platys för att öka på färgprakten i akvariet, eller om det finns någon nackdel med detta? Jag vet att man inte ska ha för många arter i akvariet men räknas då Platy som en art eller är man så petig så att varje individuell Platyart räknas separat och innebär då detta någon nackdel exempelvis om dom leker och man får korsningar som inte är rena?
#13 - 8 september 2010 10:45
Norrsken skrev:
Hej MaxB, och tack för ett mycket informativt och upplysande svar.

Jag kommer följa ditt råd att starta med Platys för att senare lägga till Kakaduaciklid. Dom verkar vara precis vad jag söker, lättskötta och vackra. Jag hade även lite funderingar på Fjärilsciklid men ligger lågt med denna tillsvidare.

Har dock en tanke angående Platys, om det är ok att blanda flera olika arter av Platys för att öka på färgprakten i akvariet, eller om det finns någon nackdel med detta? Jag vet att man inte ska ha för många arter i akvariet men räknas då Platy som en art eller är man så petig så att varje individuell Platyart räknas separat och innebär då detta någon nackdel exempelvis om dom leker och man får korsningar som inte är rena?

i praktiken finns det inga rena platys i normala affärer.

alla de platys som finns, röda, blå, gröna, musse pigg, etc etc, är framavlade.

dessutom har de ganska mycket svärdbärarblod i sig oxå....

den "riktiga" platyn är en ganska grå sak......

om du tar ett gäng röda platisar + ett gäng gula, så kommer de obönhörligen att korsa sig,
avkomman blir då en blandning av mamman + pappan....förmodligen ganska spräcklig....

så, om du vill ha en stam där du behäller ursprungsfärgen, håll dig till en färg på alla.

.
#14 - 8 september 2010 10:53
Ett annat tips som skulle kunna ersätta kakaduan är palettciklider. De är väldigt lekvilliga och till och med min fru tycker att det ser så gulligt (hmpf) ut när de vaktar sina små yngel. I ett 100 liters kan med lätthet för paletter att trivas. Annars tycker jag också att 2-4 platys kan vara kul och de ger färg aktivitet samt det är bra fiskar att ha som första firrar.

Ett annat alternativ till fisk kan vara
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1407&SOK=1
Då får du nog skippa de andra och hålla dig till ett par, möjligen kan dessa fungera tillsammans med ett palettpar. Vackra intressanta men lite tuffare.

Jag skulle också komplettera med siamesisk algätare för algkontroll.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

Var mycket försiktig med matning 1:a månaden eller så.

Lite mer tips som kan underlätta din första erfarenhet med akvarier som jag tycker fungerar.
[LIST]
[*]Mata som sagt mindre än du tror, fiskar bhöver lite mat och dagens mat är väldigt bra balanserad
[*]Byt vatten 1/3 del varje vecka. Kompromissainte med detta.
[*]Använd vattenberedningsmedel åtminstone första 1-3 månaderna. Det tar bort klor/kloraminer och bidrar till snabbare uppbyggnad av bra bakterier
[*]Plantera minst en snabbväxande växt som du kan ta bort efter någr månader om du tröttnar. Denna ger i min erfarenhet mycket mindre risk för alger.
[*]Plantera många växter. I ett 100 liters kan du lätt ha 6-8 plantor.
[*]När flödet från filtret blir svagare/svagt så rengör du och bäst är att göra det i akvarievattnet i hinken du använder då du byter vatten. Om du har slang så rengör filtret i det rinnande vattnet vid byte. Vissa förespråkar att rengöra filter mellan vattenbytena, men om man rengör med akvarievatten så är detta att föredra i min mening. Kranvatten innehåller klor/klooramin som dödar de nyttiga bakterier du behöver för att ha bra kvalitet på vattnet.
[*]Öka försiktigt med fiskar en art med någon vecka emellan.
[/LIST]
#15 - 8 september 2010 10:54
det kan vara rätt kul att ha olika färger för när de korsar sig kan man få rätt spännade färgcombos som bara blir din egna sen.
#16 - 8 september 2010 12:10
Hmm, paletter i ett kar med Platy kommer inte att bli en kul upplevelse då risken är överhängande att paletterna kommer i lekstämning, och då kommer de övriga fiskarna sitta klistrade i ett hörn.
Siameser är heller ingen bra idé till ett 100 liters kar, de bör vara en grupp och ska ha lite mer att röra sig på än 100 liter!
Även den andra cikliden som dre föreslog är ingen bra fisk om du vill ha ett harmoniskt kar, plus att även den bör ha ett större kar, utan vore jag i dina kläder skulle jag fortsätta på din inslagna linje med Platy och Kakadua som är bra nybörjarfiskar:).
#17 - 8 september 2010 14:53
Smaken är som baken, men jag har själv provat just paletter och de jagar den egna arten till ett hörn, men jag kan ha haft tur men reviret i övrigt är litet och de tar 1/3 av karet under yngelförsvar vilket inte är några som hellst problem utan snarare normalt och intressant. Dessutom gäller detta bara då ynglen är små, ju mer de växer desto friare låter föräldrarna dem simma. Inga curlingföräldrar här inte.

Jag har också 3 siameser i alla mina 112 liters kar och jag upplever inte det som något problem.
#18 - 8 september 2010 15:07
Ok, men det är inget råd som jag personligen skulle ge till andra att följa, och absolut inte till en nybörjare. Siameser blir ganska stora men klarar sig säkert i ett 112 liters, men det gör även en skalar och skulle du ha några sådana i ditt kar med?
#19 - 8 september 2010 16:28
Inte scalarer, de blir snabbt väldigt höga och där drar jag nog en gräns. För siamese som jag haft i 2-3 år i allt från 112-950 liters har inte vuxit sig särkilt stora under den tiden. Men det kan vara lämpligt att ha möjligheten att flytta dem om de växer för mycket. Dessutom tycker jag de gör mest nytta som små, därefter tar de hellre pellets eftersom munnen vuxit så pass att det kan.
Bilagor:
#20 - 8 september 2010 16:38
Men vad tycker du är skillnaden, en fisk som blir för hög är inte OK medans en som blir för lång är det? Och sedan råda någon annan till det, är nog inte de bästa råden man kan ge...
#21 - 8 september 2010 17:18
Kan så vara men man kan resonera om detta i evighet. Zoopets beskrivning ger ett liknande råd som jag och det kan ju vara en del i pusslet. Visst det är ännu bättre med 100 000 liter men alla har vi akvarier och detta är en kompromiss. Djurplågeri tycker jag ligger långt från att ha 3 siamensis i ett 112 liters. Min erfarenhet säger att det går bra, men smaken som baken. Och tur är väl det. ;)
#22 - 8 september 2010 17:21
Jo, det är en väldig tur...
#23 - 9 september 2010 07:41
Hmmm.... Norrsken ville ha lugn och ro i karet - och hyfsat färggranna fiskar. Jag fullkomligt älskar både palett- och zebraciklider, men i 112-liter...? Mja, det känns lite för smått - möjligtvis ett par paletter. Paletter behöver dock lite fisk att vara småförbannade på - jagafisk - för att komma till sin rätt och då ligger de planerade Platyna rätt risigt till, är jag rädd.
Siameser är ju fullkomligt kassa efter det att de vuxit ur yngelstadiet, då de förvisso äter lite tofsalger - men när de växer upp och blir stora, feta och snea äter de ju inte något annat än den mat som de andra fiskarna skall ha - och detta i mängder, blixtsnabbt.
Jag hade fem stycken i ett 600-liters och de var de jävligaste på att sno åt sig mat - stora som sillar blev de snabbt också.. aldrig mer siameser för min del.
Men, Norrsken får ta del av de råd och tips vi ger här och skapa sig en uppfattning om vilken inriktning karet skall ta!:)
#24 - 9 september 2010 07:46
nu är det typ 20 år sedan jag hade paletter.

men då hade jag ett par (mer gick inte) i ett 80 liters, ihop med svärdbärare.

gick klockrent.

svärdisarna är ju nästan som platisar....delar ju mycket blod, har samma färger.

men de är liiiite större så de kanske är mer lämpliga med paletter än platisar....

och de funkar enligt mig bra i ett 112 liters.....

.
#25 - 9 september 2010 07:55
Kensa skrev:
nu är det typ 20 år sedan jag hade paletter.

men då hade jag ett par (mer gick inte) i ett 80 liters, ihop med svärdbärare.

gick klockrent.

svärdisarna är ju nästan som platisar....delar ju mycket blod, har samma färger.

men de är liiiite större så de kanske är mer lämpliga med paletter än platisar....

och de funkar enligt mig bra i ett 112 liters.....

.

Självklart funkar paletter i ett 122-liters - men norrsken ville ju inte ha strider och en massa jaga bland sina fiskar - därför uppstod tipset om en liten grupp Kakaduor till de tänkta Platyna och den lilla gruppen Kardinaler. Kakaduor kan ju också vara lite envetna av sig när de har yngel, men i jämförelse med Paletter och för att inte tala om Zebraciklid, är dom relativt timida.
#26 - 9 september 2010 11:38
Jag har med intresse följt tråden och läst argument för och emot olika arter. Eftersom det är mitt första kar och jag är helt novis så vill jag lägga mig på en låg nivå och koncentrera mig på att få allt flyta på utan några stridigheter. Så jag kör på MaxB's föreslagna alternativ med Kakaduaciklider. Jag tar dock till mig av andra förslag och det är inte omöjligt att jag i framtiden prövar exempelvis paletterna som också föreslås i tråden.

Nu är i alla fall karet inrett och igång och bara väntar på fiskarna, på måndag blir det dags för "sjösättning" har tyvärr ingen tid innan dess.
#27 - 9 september 2010 11:57
Halloj igen, Norrsken!
Det är ganska vanligt att det blir lite "heta" åsikter när så många vill hjälpa till och ge råd. Det visar också hur bred och personlig den här hobbyn är - och hur olika vi akvarister uppfattar fiskars beteenden o.s.v.
Jag tror att du gör helt rätt nu som tar det lite easy i början, med fiskar som är "snälla" och så att säga inte gör så mycket väsen av sig - tids nog kommer suget och lusten att testa lite mer krävande fiskar. Jag tycker faktiskt att ett fint inrett kar med enbart Platy och ett stim Kardinaler är nog så intressant, vackert och tillfredställande. Men, har man väl satt igång kommer utan tvivel lusten att fortsätta och prova sig fram med andra arter.

Palettciklider är verkligen vackra, intressanta och faktiskt ganska lättskötta. De här afrikanska cikliderna har dock ett ganska bitskt temperament, speciellt vid lek - och de kan, men inte i alla fall - undantag finns såklart - gå rätt hårt åt ett mindre akvariums övriga innevånare. Låt dig därför inte avskräckas av det vi sagt ang. Paletter, utan kolla gärna upp dessa ciklider - läs och titta på filmer på YouTube t.ex. I nuläget tror jag dock att en liten grupp kakaduor kan vara lite trevligare som första ciklid.
Återigen, Norrsken - Lycka till med ditt kar - och lägg gärna in lite bilder på det senare och uppdatera oss om hur det går!:)
#28 - 9 september 2010 12:07
Edit: såg just MaxBs inlägg och jag håller 100% med. Du har här fått några alternativ och jag skulle föreslå att innan du bestämmer dig titta på fiskarna i butien (även om den miljön endast visar 10% av beteendet normalt). Sök filmer på youtube så kan du se dessa beteenden och avgöra själv. En sak jag lärt mg är att det finns inga självklara svar och många individuella möjligheter och variationer.

Zebror med paletter skulle inte jag heller rekommendera utan det var mer antingen eller sedan är det ganska stor skillnad mellan vanlig zebra och siquian är något mindre och något lugnare. Antingen eller kan nog fungera. Vad gäller aggressiva fiskar så vill knappast någon ha ihjälbitna fiskar, men det tror jag inte kommer att hända med vare sig paletter eller siquia. Det är möjligt att de jag sett var ovanligt timida, who knows.

När min son startade som akvarist för några år sedan så fick han råden att börja med, så kallade, lätta fiskar som svärdbärar osv, men han tröttnde fort på dem. När han väl började med ciklider så vaknade intresset för naturen och hur mycket likheter det finns mellan så primitiva varelser som fisk jämför med människor. Jag vill också hävda att ciklider inte är svårare än andra fiskar att sköta och att jag gärna uppmuntrar till att direkt börja med ciklider då en ny värld öppnar sig där.
#29 - 9 september 2010 12:13
Norrsken skrev:
på måndag blir det dags för "sjösättning" har tyvärr ingen tid innan dess.

tänk nu på att ta det lugnt med besättningen. annars är det hög risk att nitritförgiftningen kommer.

börja med kanske 2-3 platys.....mata var 3.e dag i kanske 2 veckor....öka matningen sakta till normal dos
under två veckor till.

köp sedan 3-6 platys till......samma visa igen med maten.....vänta 2-3 veckor innan resten köps....

köp oxå ett nitrit test....OBS dropptest....kostar ca 100 pesos...testa varje dag de första 2-3 veckorna...

vid utslag.....behandla med vattenbyte....ca 10% varje dag under några dagar....samt kanske dratta ner
lite bakteriekultur.....

TÅLAMOD !!!!!

.
#30 - 9 september 2010 13:26
Kanske prova äppelsnäckor som renhållare? http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm Fast kardinaltetran vill ju ha lägre ph än äppelsnäckan...
#31 - 9 september 2010 13:33
Jag håller med, det finns inte många fiskar som kan mäta sig med ciklider, sedan vilka ciklider man gillar mest är helt individuellt. Börjar man med lite enklare fiskar och kommer in i intresset och lär sig ett och annat på vägen kommer man säkerligen till att prova sig fram till "sitt" intresse.
Det jag reagerade lite mot var råd som gick stick i stäv mot vad trådskaparen önskade, plus att råden på fiskval inte stämde med vad förutsättningarna på karets storlek. Visst kan de gränserna tänjas lite, men ser man på tex Siameser hur de beter sig och deras storlek så är det inte många som skulle stoppa ner dessa i ett 100 liters akvarium. Det funkar fint till en början, men de växer fort..
Nog om detta nu, du har gjort ett bra val nu, Norrsken, det är bara att hoppas att allt går bra:)!
#32 - 9 september 2010 13:40
Lycka till och skynda långsamt :)

Det gick bra för mig första gången jag startade ett akvarium och jag hade heller ingen erfarenhet men det finns så mycket att läsa sig till på detta forum och många otroligt duktiga som hjälper till om man har frågor.
#33 - 15 september 2010 10:30
Tack för alla ytterligare råd och lyckönskningar. P.g.a. tidsbrist så blir det förskjutet några dagar för mig men snart så är det igång. Jag kommer lägga upp nån bild eller två när fiskarna har kommit i.
#34 - 18 september 2010 08:24
Skall alldeles strax åka iväg och köpa dom första fiskarna till akvariet. Men upptäckte nu att det har börjat komma alger i karet, bladen på en del växter är svartprickiga av alger samt att det på en del växter finns som små trådar av alger. Vad kan man göra åt detta? Kommer detta kanske gå tillbaka när jag tillsätter dom 3 Platys som jag ska införskaffa idag?
#35 - 19 september 2010 06:27
Tveksamt, men de flesta ungfödare gillar att gå och beta på inredningen så visst kan det hjälpa lite:)...
Alger är naturligt, och det är när det börjar bli riktigt problem som man kan göra något drastiskt åt det, nu i början ska du bara försöka få balans i karet så kommer algerna troligen att ge med sig.
#36 - 20 september 2010 08:12
3 Platys och 4 snäckor av något slag blev det i lördags. Och faktiskt så har algerna redan gett med sig, finns knappt några kvar. Så nu försöker jag få balans i karet och mäter nitrit varje dag för att vara beredd om det kommer en plötslig topp.

Skickar med en bild också...

http://bayimg.com/NApMAAacc

Annons