Syre

#1 - 18 april 2007 17:26
Min pump heter Fluval 4 plus.
Har den i mitt 167 liters akvarium.
Den har en liten extra "pip" man kan sätta på för att få mer syre antar jag. Men hur vet man hur mycket syre fiskarna behöver och hur hög "hastighet" man ska ha på pumpen?
Vad jag har fattat det som behöver man inte "pipen" utan syre kommer ner när det blir vågor?
#2 - 18 april 2007 17:42
du får ner luft inte syre igentligen
det luften gör är att vädra ur all co2

syresättning får du via ytrörelse på vattnet
#3 - 18 april 2007 17:52
Okej .. men är det inte bra med co2 för växter o.s.v.?
Så man änvänder bara "pipen" ifall man vill ha högre ph, inte för att öka syre halten?
#4 - 18 april 2007 19:55
nu är jag ingen expert men jag ville ändå ge något mer svar här...

om du sätter på pipen kommer det helt enkelt ner luft i akvariet, i form av bubblor. luften i sig gör vad jag vet inte vattnet mer syrerikt, utan det går bra att ha utan munstycke, så länge vattenytan rör sig. då tar vattnet upp syre från luften som är ovanför vattenytan.

har man bubblor driver detta ut koldioxid från vattnet, vilket jag har fått höra inte är bra för växterna, så strunta du i den där extra pipen :)

hur det är med pH och om detta påverkas på något sätt beroende på munstycke vet jag inte, men det har inte så mycket med saken att göra. du kan ju testa pH regelbundet för att se om det blir någon stor svängning, det ska man väl ändå göra om jag har förstått det rätt...
#5 - 18 april 2007 20:22
Okey, tack så mycket.
Plockar av munstycket och sätter pumpen på rätt hög hastighet så ytan rör sig duktigt ;)

Annons